Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-09-08, 10:47   #1
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Jeg har et spørsmål som jeg håper å få svar på :
Sett at man følger ketolysedietten, og er i ketose. Så inntar man altfor mange raske karbohydrater i et måltid. Dermed velger kroppen å forbrenne disse framfor å bryte ned fett til ketoner i leveren. Altså er man ute av ketose i 2-4 dager.
Hvis man så, etter måltidet, driver med fysisk trening i over en time. Vil man da kunne komme raskere tilbake i ketose igjen?

Jeg har nemlig lært at kroppen velger brennstoff ut fra aktivitetsnivå og tilgang (ikke tenk ketose, men "vanlig" tilstand).
Det mest effektive brennstoffet er ATP (adenosintrifosfat). Dette skaper masse energi, men kroppen tømmes i løpet av få minutter.
Deretter overtar karbohydrater. De kan levere energi til å holde høy aktivitet i ca. 45 min.
Deretter overtar fettforbrenning, og aktivitetsnivået på reduseres betraktelig.

Dette er gammel treningslærdom, men har sannsynligvis relevans også for oss på lavkarbo.

På grunnlag av dette, lurer jeg på om man kan kvitte seg med karbohydratene i løpet av en time, slik at kroppen igjen kan komme raskt i ketose.

Er det noen som har kunnskap eller erfaringer om dette?

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 11:02   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

er vel bare til å trene litt det..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 11:07   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

og gi det en dag, kanskje

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 11:07   #4
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

er vel bare til å trene litt det..

Ja, det er alltid bra å trene. Men påvirker det tiden det går før man er i ketose igjen?

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 11:44   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

du forbrenner karbohydratene hvertfall=) og det er jo da man sklir over i ketose.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 08:15   #6
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Hmmm.
Har vanskelig for å tro at det er så lett.
Da ville det vel stått i Ketolyseboken, at en utskeielse lett kan repareres med en drøy times hard treningstur. Og så er man tilbake i ketose samme dag.
Jeg kunne mange ganger tenke meg å skeie ut med karbohydrater en gang i blant (f.eks. når man er på besøk). Men når man må betale med 3-4 dager uten ketose, synes jeg det er en altfor høy pris til å tillate meg slike utskeielser dersom det kan unngås.

Ingen som vet noe mer om dette?

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 08:54   #7
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Jeg skulle tro det vil ha sammenheng med hvor mange karbohydrater du er over den grensen du tåler for å gå ut av ketose. Det er stor forskjell på om du spiser 10 eller 100 g karbohydrater over.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 09:03   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

En annen type skadevirkning (dersom vi snakker raske karber i hvert fall) er at du gir blodsukkeret ditt et hopp og trigger insulinproduksjonen din, og dermed fettlagringen. Dette er det nok verre å gjøre noe med hvis det gjentar seg ofte.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 09:29   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Men altså. Hvis man skeier ut, så kan man kvitte seg med karbohydratene ved å trene. Det har Torkild(Torkil?) sagt også. Men det tar jo litt tid (om det så er timer eller dager) før man er tilbake i skikkelig ketose uansett.

Men hva gjør èn-to dager liksom? Hvis man absolutt skal skeie ut, så må man jo betale for det=)

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 09:49   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Her svarer han på noe lignende.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16719

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 09:53   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Joda, jeg tviler ikke på at man kan trene seg tilbake til ketose, men det er ubestridt hva angår insulinet, og det er vel kanskje også derfor Torkil sier at dersom du sprekker jevnlig så er du ikke på kur!
Ikke bra å forvirre kroppen for mye.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 10:13   #12
Elastica
Medlem
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Molde
Alder: 49
Innlegg: 118
Elastica er ny på veien

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Opprinnelig lagt inn av Oban, her.

Det mest effektive brennstoffet er ATP (adenosintrifosfat). Dette skaper masse energi, men kroppen tømmes i løpet av få minutter.
Deretter overtar karbohydrater. De kan levere energi til å holde høy aktivitet i ca. 45 min.
Deretter overtar fettforbrenning, og aktivitetsnivået på reduseres betraktelig.

Dette er gammel treningslærdom, men har sannsynligvis relevans også for oss på lavkarbo.

ATP er energiskapende på den måten at molekylet frigir energi når det spaltes fra ATP til ADP (og videre til AMP) (tri, di, mono), og både glukose og ketonlegemer blir omdannet til ATP. Det tar aldri slutt på ATP produksjon i kroppen før en dør altså... Energi blir dannet og brukt hele tiden uansett om kilden til energi er fett eller karbohydrater.

Det du spør om er egentlig hvordan kroppen velger hvilke molekyler som brytes ned og omdannes til frigitt energi i kroppen. Slik jeg har forstått det, så velger kroppen alltid glukose hvis det er tilgjengelig. Hvis det ikke er det (ved sult, eller ketogen diett uten karbohydrater) går cellene over til å bryte ned fettsyrer i stedet. Da dannes ketonlegemer, som cellene kan bruke til å produsere ATP.

Jeg fant et innlegg som MHM har skrevet som kanskje gir svarene du er ute etter

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Glykogenlagrene er på ca 300-400 gram per person, fordelt på muskler og lever. De som trener mye har større lagringskapasitet. Om man er i ketose så er lagrene NESTEN tømt hele tiden - men noe karbohydrat er der. Om man spiser vanlig lavglykemisk så er det nok til å fylle lagrene. Om morgenen er lagrene mindre enn på kvelden hos alle.

Hvor raskt glykogenlagrene tømmes er avhengig av intensiteten på treninga. Om man står stille eller rusler av gårde, så er det 100% fettforbrenning i kroppen og ikke bruk av glykogen. Så fort man får opp dampen, vil det være en fordeling mellom fett og glykogen brukt som energi. Ved sprint og styrketrening (anaerobe aktiviteter) er det 100% glykogenforbrenning. INTENSITET er altså stikkordet. Dessuten er det individuelle forskjeller (genetisk, hormonelt, fysisk form m.m.), som gjør at det er helt umulig å si NÅR glykogenlagrene er tømt under en treningsøkt.

Glykogenlagrene kan altså tømmes ved trening, og man vil da, ettersom jeg kan skjønne raskere komme i ketose igjen..?

__________________

91,5 - 91 - 90
- 89 - 88 - | 87,6 | - 86 - 85 - 84 - 83 - 82 - 81 - 80 - 79 - 78 - 77 - 76 - 75 - 74 - 73 - 72 - 71 - 70 - 69 - 68 - 67 - 66 - 65 - 64 - 63 - 62 - 61 - 60
Elastica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 10:31   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Neeei. man kan jo ikke holde på å sprekke hele tiden.. Men hvis man ABSOLUTT skal, så er trening den raskeste måten å bli kvitt karbene på.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 13:26   #14
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Overskredet karbogrensen - kan det repareres?

Flott !
Nå begynner jeg å få forståelse for hvordan dette fungerer. Takk for alle svar.

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no