Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

The return of romertopf

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-10, 13:13   #76
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Fantes dessverre ingen her i huset ... Mamma husker disse, da. Mormor, superkokken hadde sånn alt på femtitallet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 22:45   #77
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Fantes dessverre ingen her i huset ... Mamma husker disse, da. Mormor, superkokken hadde sånn alt på femtitallet.

Så synd. Får krysse fingra for loppis.
Ikke så rart om en sånn var i bruk på femtitallet. En jeg kjenner kommenterte at det så ut som et kokekar hun hadde sett i en museumsutstilling av et romersk kjøkken. Er visst ikke en helt ny patent.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 00:17   #78
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Ellers får jeg gå på Clas Ohlson og kjøpe en til to hundre spenn. Jeg har inntrykket av at det er verdt det .
Römertopf betyr forresten romergryte .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 00:17   #79
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ellers får jeg gå på Clas Ohlson og kjøpe en til to hundre spenn. Jeg har inntrykket av at det er verdt det .
Römertopf betyr forresten romergryte .

Se der ja!
Må også få si at jeg synes det er verdt det. Jeg har tenkt at neste prosjekt i herligheten skal være lammeskanker. Må bare finne en oppskrift jeg kan avvike fra.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 12:23   #80
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Så grav i skuffer og skap. Du har sikkert også en gryte som ligger og støver ned et sted.

Nevnte for mora mi at jeg ønsket meg leirgryte (etter å ha lest denne tråden), og hun spurte om jeg ikke kunne bruke den hun hadde. Hurra for foreldre som har alt og samler på alt. Som regel ikke hurra for vi har roterom i flertall, men akkurat denne gangen var det hurra. Den har ikke blitt brukt på 20 år ca, så tror nok den bør ligge i bløt lenge. Jeg tror jeg skal knabbe en elgsteik fra fryseren deres og teste ut i morgen. Elg blir jo som regel tørt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 12:52   #81
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Og det ble overhodet ikke tørt i römertopfen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 20:33   #82
middag
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 9
middag er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Min kjære gravde frem en romertopf leirgryte fra loftet for en tid tilbake. Dette 80-talls fenomenet er virkelig guds gave til oss lavkarbomennesker. Det tar gjerne noen timer ved kjøkkenbenken, men gud bedre så fantastisk mye god mat det er mulig å få til! Ingen smak går til spille. I dag laget madamen den beste kjøttgryten jeg har spist på årevis. Norsk sikringskost møter garam masala, hvitløk, chilli og rødvin

Så grav i skuffer og skap. Du har sikkert også en gryte som ligger og støver ned et sted. Den fortjener så absolutt å komme til heder og ære igjen.


Hei , jeg bruker min til¨å lage mye god mat. Søndager , tar jeg gjerne en kalkunstek , og masse gode grønnsaker og setter stekovnen på ca 100 gr. Maten er ferdig når jeg kommer hjem fra tur. Den står da gjerne og godgjør seg en tre eller fire timer.

middag er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 22:23   #83
S@nne
Medlem
 
S@nne sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I nord
Innlegg: 54
S@nne er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Ser at de selger Römertopf hos traktøren, 3 forskjellige størrelser. Tror jeg må investere.

S@nne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 18:37   #84
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Drar opp denne igjen siden jeg nå kan stille meg i rekken av de som har foreldre med mye rart i skapene. Fikk en av min mor som jeg tror aldri har vært brukt, så nå er jeg på jakt etter oppskrifter! Å bare "slenge oppi forskjellige grønnsaker og kjøtt" er jeg ikke kreativ nok til.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:00   #85
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

På matprat.no stod det at man kan bruke den på grill!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:12   #86
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Drar opp denne igjen siden jeg nå kan stille meg i rekken av de som har foreldre med mye rart i skapene. Fikk en av min mor som jeg tror aldri har vært brukt, så nå er jeg på jakt etter oppskrifter! Å bare "slenge oppi forskjellige grønnsaker og kjøtt" er jeg ikke kreativ nok til.

Jeg har to små søte bøker . Den ene heter Mat i lerigryte og den andre akkurat det samme!
Googler du "mat i leirgryte" får du opp en masse!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 13:40   #87
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Tror nesten jeg må gå til innkjøp av de bøkene selv. Fant ikke særlig mye på nettet, dessverre. Har søkt på både "mat i leirgryte" og "romertopf" uten å få opp så veldig mange konkrete oppskrifter. Skal lete videre på engelsk..

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:54   #88
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Jeg klarte meg i mange år med en liten bok som heter "Mat i leirgryte" Den er fra 1988 og er opprinnelig svensk.
Den forteller om alt fra forskjellige typer gryter til steketemperaturer og råvarer og seff mer enn 100 oppskrifter som er gode å ha som utgangspunkt når man er helt ny i gamet!
Den er ikke i salg lengre, desverre!
Men noe liknende må det da gå an å finne! Denne feks!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 17:58   #89
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Takk, ja, jeg får kjøpe meg noe slikt.

I dag tenkte vi å slenge oppi noen grønnsaker, tre store kyllingfileter og tre poteter () i romertopfen. Hvilken temperatur og hvor lenge bør det steke/koke?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 18:45   #90
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Hvis man takler å oversette oppskrifter fra engelsk finner man mye ved å søke på crockpot. Denne sida, feks: http://southernfood.about.com/library/crock/blcpidx.htm

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 20:03   #91
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: The return of romertopf

Så godt å høre at det er flere enn meg som bruker römertopfen flittig.

TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 20:07   #92
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

*minne meg selv på å vanne römertopf'en* På søndag blir det langstekt lammeskank og grønnsaker

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 20:09   #93
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

*minne meg selv på å vanne römertopf'en* På søndag blir det langstekt lammeskank og grønnsaker

Jeg vanner aldri min for da får jeg ikke denne stekte skorpen på kjøttet..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 21:35   #94
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg vanner aldri min for da får jeg ikke denne stekte skorpen på kjøttet..

Men atte, er ikke det noe av poenget med hele opplegget, da?
At fuktigheten skal komme fra vannet?
Uten kunne du vel like gjerne ha brukte en vanlig ildfast form?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 22:23   #95
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Også har jeg hørt at de sprekker uten vann? Kanskje når de er litt mer slitt, men....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 16:58   #96
lijo
Juniormedlem
 
lijo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 34
lijo er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

I dag blir det kalvestek i leirgryta, ante ikke at den var så super å steke i. Fant min på Fretex. Spent på dagens middag

__________________


lijo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 18:41   #97
lijo
Juniormedlem
 
lijo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 34
lijo er på en erverdig vei

Sv: The return of romertopf

Ble knallgodt kjøtt, alle var veldig fornøyd med smak og mørhet. Det blir ikke siste gangen jeg bruker den

__________________


lijo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 19:16   #98
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Den er suveren på sånt som stek, da! Ingen fare for å steke noe tørt feks!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 00:14   #99
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Men er det jeg som gjør noe feil, eller får alle masse, masse sjy i formen? Formen er nesten full av sjy... Type halv liter eller noe.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 00:22   #100
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: The return of romertopf

Masse god sjy som blir til god saus mens kjøttet hviler under alu-folie!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no