Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Trenger kroppen karbohydrater?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-10, 17:43   #1
carbz
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 23
carbz er på en erverdig vei

Trenger kroppen karbohydrater?

Dette spørsmålet har kanskje vært diskutert her mange ganger tidligere, så dere får unnskylde om dere er drittleie!
Jeg studerer medisin og vi har hatt et par timer om ernæring der vi har fått vite at kroppen ikke klarer seg uten karbohydrater, da hjernen ikke kan nyttiggjøre seg f.eks fett (som energikilde). Hva tenker dere veteraner her inne om det? Vet dere om noe forskning som motbeviser det? Hadde satt stor pris på svar

(beklager om det finnes lignende tråder, kan godt slette denne isåfall)


Sist redigert av carbz : 12-09-10 kl 23:07.
carbz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 17:49   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Enkelt forklart: den glukosen hjernen trenger klarer den å produsere selv, uten at vi tilfører den

Dessuten skal man ikke spise null karbohydrater

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 17:49   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Vel, da kan du jo be læreren din nevne ett essensielt karbohydrat. Kroppen lager karbohydratene den trenger selv hvis de ikke kommer gjennom maten.

Proteiner konverteres til glukose gjennom glukoneogenese i leveren. Så lenge det kommer proteiner i maten, så slipper kroppen å bryte ned musklene. Kroppen bruker også fett til brensel for å konvertere protein til glukose, og "restavfallet" fra fettet er ketoner. Hjernen fungerer fint på 50/50 glukose og ketoner. Og ketoner er faktisk det foretrukne brenselet til hjertet! Hjertet jobber ca 28% bedre på ketoner.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:

Sist redigert av Supera : 12-09-10 kl 17:57.
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 19:19   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Her er jeg delvis uenig med de to andre. Jeg mener at ja, kroppen, nærmere bestemt hjernen, trenger karbohydrater. Hjernen er litt i en særstilling. Den trenger litt sukker (karbohydrater), og ja, det kan lages av kroppen selv, men å lage glukose av protein er en kostbar prosess for kroppen. Og denne prosessen fungerer ikke like bra hos alle.

Men det skal jo ikke så kjempemye karbohydrater til, altså som i et "vanlig" kosthold der det er store mengder karbohydrater. "Lavkarbo" er alt under 150 g karb pr dag så vidt jeg husker (correct me if I'm wrong). Som Nellie sier, man skal ikke spise null karbohydrater (det er det dog delte meninger om her inne). Og man kan spise karbohydrater i begrenset mengde (individuelt fra person til person hvor mye) og være i ketose samtidig, slik at hjernen fungerer på 50/50, slik Aeryth skriver.

Men at hjernen ikke kan nyttiggjøre seg fett ...? Vi trenger fett for at hjernen skal fungere. Hjernen - og øynene - består faktisk stort sett av fett! (Og bl a derfor er det så viktig å få i seg essensielle fettsyrer som omega 3, f eks.)


Sist redigert av Huldr : 12-09-10 kl 21:17.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 23:06   #5
carbz
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 23
carbz er på en erverdig vei

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men at hjernen ikke kan nyttiggjøre seg fett ...? .)

(...) som energikilde! Burde kanskje ha skrevet det
takk for svar. Hadde gjerne sett at noen kan vise til kilder vdr det dere skriver det er ikke det at jeg ikke tror på dere, men det er litt lettere å kunne diskutere med andre dersom man har seriøse kilder å vise til

carbz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 23:38   #6
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

http://themedicalbiochemistrypage.or...eogenesis.html
ellers er google your friend, søk på gluconeogenesis.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 23:44   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av carbz, her.

(...) som energikilde! Burde kanskje ha skrevet det

Neei, jeg skjønte vel egentlig det Måtte bare ta med det poenget, lizm ...

Og jeg skjønner at du trenger litt mer vitenskapelige svar

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 23:48   #8
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Kilder er det verre med... Jeg leser litt her og der, og lagrer sjelden linken... Men leste en god en for ikke så lenge siden. Og så er denne her fin, selv om den handler om fett og ikke karbohydrater.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 23:55   #9
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

http://themedicalbiochemistrypage.or...eogenesis.html
ellers er google your friend, søk på gluconeogenesis.

Oi, den ble litt for avansert for meg.

Men den linket videre til ketoner og sånt.

Og så var det en til på det nettstedet jeg linket til.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 09:56   #10
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

http://www.matoghelse.no/helse/2009/...sene-nede.aspx

"Menneskets forgjengere før jordbruksrevolusjonen for 10.000 år siden levde i flere hundre tusen år hovedsakelig på lavkarbokosthold. Beregninger viser at de hadde et inntak på bare noen få titalls gram karbo-hydrater per dag, og da brukes fettsyrer og ketonlegemer som energi i de vev som kan bruke slike energisubstrater. Denne mekanismen sparer knappe glukosemengder til vev som må ha det (bl.a. deler av hjernen, nyrene, blodceller, morkake)."

Du kunne jo prøve å sende Dag V. Poleszynski en e-post og høre om han kan utdype nærmere?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:00   #11
carbz
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 23
carbz er på en erverdig vei

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

takk for gode svar og linker

carbz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:03   #12
carbz
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 23
carbz er på en erverdig vei

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

. Denne mekanismen sparer knappe glukosemengder til vev som må ha det (bl.a. deler av hjernen, nyrene, blodceller, morkake)."
Du kunne jo prøve å sende Dag V. Poleszynski en e-post og høre om han kan utdype nærmere?

Så det stemmer at hjernen trenger glukose som energikilde da?

carbz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:32   #13
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av carbz, her.

Så det stemmer at hjernen trenger glukose som energikilde da?

Ja, men det det klarer kroppen fint å produsere gjennom glukoneogenesen, selv om inntaket av karbohydrater er null.

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:51   #14
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av carbz, her.

Så det stemmer at hjernen trenger glukose som energikilde da?


Og ja, av de tre makronæring vi får i oss av proteiner, fett og karbohydrater, kan hjernen kun ta karbohydratene for å bruke den direkte (out of the box). Hjernen har sånn bark som hindrer at hjernen ikke kan ta i seg fett direkte. Men hjernen kan også benytter seg av ketoner som dannes av fett som blir nedbrutt ved prossesen glukoneogenese som Aeryth forklarte deg.
Hjernen kan både kjøre på glukose og ketoner. Om glukosen komme fra maten vi spiser? så er svaret nei.

Proteiner blir omgjort til glukose via glukoneogenese i leveren.
Fett blir brutt ned til ketoner via glukoneogenese i leveren.
Ulike typer karbohydrater blir brutt ned til glukose via fordøyelse systemet.
Flere veier til Roma

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 21:07   #15
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av carbz, her.

Så det stemmer at hjernen trenger glukose som energikilde da?

En bok som burde være pensum er "good calories, bad calories" av Gary Taubes (100kr på CDON f.eks.). Det er selve "bibelen" for meta-forskning tom. 2008 og mye mer informasjon på det meste av signifikant forskning innen fedmekunnskap og metabolisme.

500 sider, tørr men engasjerende skrevet, med 60 sider kun for referansene.

Å bruke denne vil være som et hemmelig våpen for karakterene innen slike fag vil jeg tro.

Mvh
Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 21:29   #16
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger kroppen karbohydrater?

500 tørre sider? Jeg synes den ikke er tør, holder på å lese gjennom lipidhypotese delen. Har ikke vært kjedelig til nå.
Av andre bøker dere kan finne av interesse, er Bedre uten brød av Lutz
Den store kolesterol bedraget av Malcom Kendrick.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva trenger kroppen av tilskudd? morthy Kosttilskudd 3 15-06-10 13:46
Hvor mange gram fett trenger kroppen til ren forbrenning? elian Lavkarbo generelt 8 22-01-09 16:54
Trenger råd! Dele opp trening, eller trene hele kroppen samtidig (styrketrening)? JenJen Trening 19 27-09-08 11:07
Karbohydrater - trenger man det ? sea4me Atkins kosthold 2 11-11-07 22:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no