Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-09, 19:45   #26
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.




Det forundrer meg at folk gir barna sine lightprodukter uten å nøle men litt vanlig brus i ett glass på Lørdagen er farlig. Snålt. (sier ikke at dere gjør det altså) Barn bør spise så naturlig som mulig. Sukker er forholdsvis naturlig, men selvfølgelig har det skadevirkninger. Forøvrig er det ikke sukkeret i brusen som er det værste, det er syren som etser emaljen. Sukker gir bedre grobunn for bakterier ja, men om emaljen er hel og tannpuss normalt så skader ikke sukker tennene slik som syren gjør og det tar mye lenger tid for bakteriene å "spise" seg gjennom emaljen. (juice, saft, brus, vin) Hilsen hun med utdannelse innen odontologi. Riktignok bare assistent men.. hehe.


Jeg har 4 barn, hvorav 3 av de blir fullstendig spinnville og umulige å stoppe kjeften på dersom de får i seg sukker. Det holder faktisk med loff!

Jeg vet at kunstig søtning KAN HA skadevirkninger (er det BEVIST?) men jeg mener at de skadevirkningene SUKKER gir (som faktisk er bevist gang på gang på gang) er MYYYE værre...

Jeg tar heller sjansen på å gi barna mine annen søtning en sukker (nevner igjen at sukrin er NATURLIG, ikke kunstig), i steden for å risikere tannråte, ADHD (-symptomer) og fedme som vanlig sukker (kan) gi...

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 00:39   #27
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

tånnråte og fedme er bedre enn kreft,ms, problemer med skjoldbruskkjertel av ymse slag osv osv. dessuten lærer kroppen seg å nyttiggjøre seg av søtningsstoff på akkurat samme måte som sukker og det er nå mer eller mindre bevist ja. hver sin smak. jeg gir heller ungen sukker. jeg tviler på at det er så stor forskjell på annen søtningstoff og sukrin. det er bare min mening.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 00:40   #28
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

og som jeg sa, det er ikke sukkeret som fører til tannråte. unger kan få like mye hull av light brus og light saft.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 00:49   #29
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Sitat:

Jeg elsker hvordan man sier at "sukrin finnes i små mengder i naturen, i frukt." Hva med mandler (den bitre sorten) og aprikoskjerner, som har har blåsyre?

jeg husker en venninne av meg i usa synes det var skummelt å spise valmuefrø fordi det var jo opium ikke sant!!

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 15:43   #30
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.

tånnråte og fedme er bedre enn kreft,ms, problemer med skjoldbruskkjertel av ymse slag osv osv. dessuten lærer kroppen seg å nyttiggjøre seg av søtningsstoff på akkurat samme måte som sukker og det er nå mer eller mindre bevist ja. hver sin smak. jeg gir heller ungen sukker. jeg tviler på at det er så stor forskjell på annen søtningstoff og sukrin. det er bare min mening.


Finnes det noe som tyder på at Sukrin/erythritol har helseskadelige effekter? Eller er det bare noe du tror fordi det smaker søtt og ikke er sukker?



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 16:40   #31
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste


Her i huset bruker vi kun stevia. Vi bruker det til alt fra søting av te til søting av hjemmelaget saft. Så kjøper jeg økologisk kokosmelk gjennom ei venninne som jobber hos en importør av helsekost.

Snuppen tåler ikke laktose og gluten noe særlig, så jeg har gitt han soyamelk. Ser det nå at det ikke var det lureste jeg kunne gjort Så det skal det bli en slutt på!!

Ellers kjøper vi laktoseredusert melk i Sverige. Hamstrer når vi er der.

Får prøve havremelk til han i stedet for soya da..

Ellers tror jeg en posjon sunn fornuft er det beste i forhold til kostholdet til barna. Når jeg vokste opp var det ikke noe lightprodukter. Men vi drakk vanlig saft og fikk brus på lørdagen. Ingen av oss søsken var fete i barne- og ungdomstiden.

Tror man må få ungene vekk fra tv og tv-spill og ut å leke. Da tåler de å spise det meste.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 22:42   #32
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

kula. som jeg sa; JEG tviler på det. det er lov å gjøre seg opp sin egen mening selvom det sies at det ikke er slik vettu. det er blitt sagt at aspartam ikke er farlig også..

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 22:49   #33
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Har stevia, men sliter med doseringen der gitt...ikek funker det i bakst heller vel?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 15:17   #34
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.

kula. som jeg sa; JEG tviler på det. det er lov å gjøre seg opp sin egen mening selvom det sies at det ikke er slik vettu. det er blitt sagt at aspartam ikke er farlig også..

Det står selvsagt alle fritt å mene hva som helst. Det skulle bare mangle.

Hvis du googler aspartam får du opp en million artikler som forteller hvor farlig det er. Og nesten like mange som forteller at det ikke er farlig. Da har man litt å tygge på før man gjør seg opp en mening.

Hvis jeg googler erythritol får jeg ikke opp noen artikler som forteller at det er farlig. (Ikke dermed sagt at det ikke er farlig.) Derfor lurte jeg på om eneste grunnen til din skepsis var at det er søtt uten å være sukker.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:49   #35
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

Har stevia, men sliter med doseringen der gitt...ikek funker det i bakst heller vel?

Jeg sliter også med doseringen av Stevia, og jeg bruker bare Stevia. Har skrevet en mail til både stevia.no og naturlegemiddel.no og spurt om dette, men ingen har giddet å svare

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 14:25   #36
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste


Fikk nylig med en doseringslapp når jeg bestilte fra www.friendlyshop.nu Kastet den jeg da.. Den har jeg ikke brukt for tenkte jeg!!

Nå har jeg bakemaskin så da smaker jeg til underveis.. Men det blir værre når man baker for "hånd" ...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 14:26   #37
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste


Sende en forespørsel til friendlyshop kanskje? De er veldig servicemindet der. Fikk til og med en håndskrevet lapp hvor de håpet jeg ble fornøyd og at vareprøvene vil komme til nytte

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 17:14   #38
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Jeg sender jenta mi på tur med boller, pølser og vanlig kakao.. Jeg tror ikke barn har godt av kunstig søningstoffer. Skumle saker! Hun tåler sukker veldig godt, å er naturlig slank.. Syns ikke jeg skal prakke på henne kunstig søtning fordi jeg har vært dum å lagt på meg mange kilo
Hun har et sunt forhold til mat, å det vil jeg ikke ødelegge..

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 17:35   #39
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Hun tåler sukker veldig godt, å er naturlig slank..

Husk på at de aller fleste barn ikke er overvektige - samtidig som de aller fleste barn får i seg alt for mye sukker.

Et gjennomsnittsbarn har svært høy fysisk aktivitet i forhold til voksne, samtidig som de skal vokse med mange kilo i året. Dette gjør at de fleste barn "tåler" svært mye dårlig kosthold uten å legge på seg. Ikke dermed sagt at de lever sunt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 20:42   #40
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Husk på at de aller fleste barn ikke er overvektige - samtidig som de aller fleste barn får i seg alt for mye sukker.

Et gjennomsnittsbarn har svært høy fysisk aktivitet i forhold til voksne, samtidig som de skal vokse med mange kilo i året. Dette gjør at de fleste barn "tåler" svært mye dårlig kosthold uten å legge på seg. Ikke dermed sagt at de lever sunt.


-


Men vi trenger da ikke å putte i de kunstig søtning av den grunn?
Hos oss spiser vi ikke sukker til hverdags.. Men kun på lørdagene, og evn til bursdager og turer ol..

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:56   #41
SivPiv
Medlem
 
SivPiv sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 70
SivPiv er ny på veien
Smile

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Men vi trenger da ikke å putte i de kunstig søtning av den grunn?
Hos oss spiser vi ikke sukker til hverdags.. Men kun på lørdagene, og evn til bursdager og turer ol..

Enig med deg

SivPiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 12:58   #42
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Jeg tror vi er veldig enige om at å putte i noen kunstig søtning ikke er gunstig. Personlig har jeg ikke sans for kunstig søtning i det hele tatt. Sukrin (som ikke er kunstig) bruker jeg litt av når det er bringebærsesong.

Det jeg reagerte på var din uttalelse:

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Hun tåler sukker veldig godt, å er naturlig slank..

Hvordan vet du at hun tåler sukker veldig godt?

Det at hun ikke legger på seg er ikke noe bevis for at "hun tåler sukker veldig godt". I mitt forrige innlegg forsøkte jeg å begrunne dette.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 15:08   #43
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste


Tror ungene tåler et "vanlig" kosthold. Med det mener jeg at det ikke bør være godteri, brus osv i ukedagene. At de en og annen gang får med seg kakao og boller er vel ikke noe stort problem så lenge det ikke er flere dager i uka?

Jeg bruker STEVIA.. det er ikke et falsk søtstoff, men en plante som er søtere enn sukker uten karbohydrater osv.

Videre lager jeg saft selv og søter med stevia. Men jeg ser ikke noe problem i at et barn kan få et par tre desiliter med saft per dag.

Det er vel mengden som teller? Lar man barnet få sjokoladepålegg på brødskiva daglig er vel ikke det å anbefale. Men ei skive på lørdagen kan neppe skade? Personlig har jeg aldri kjøpt søtt pålegg til ungene. Men det er et valg foreldrene må ta.


__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 16:24   #44
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Problemet er at et vanlig norsk barn, med et vanlig norsk kosthold får i seg altfor mye sukker. Vi snakker ikke om en kopp kakao en gang i uken.

Helsedirektoratet gir hvert år ut en rapport som heter "Utviklingen i norsk kosthold". Den er full av tall og statistikk. Her har jeg sakset fra 2007-utgaven:

"I de nasjonale kostholdsundersøkelsene har andelen av kostens energiinnhold som kommer fra sukker ligget rundt 8-10 prosent blant voksne og 11–18 prosent blant barn og ungdom de siste tjue årene. Kostholdsundersøkelsene blant barn og ungdommer viser en økning i sukkerinntaket blant 13-åringer fra 12–13 til 18 prosent av energiinntaket fra 1993 til 2000. Det samlede forbruket av sukker er høyere enn ønskelig, særlig blant ungdom. SHdir arbeider for at forbruket av sukker reduseres, særlig blant barn og unge."

Det er best for barna våre at vi slutter å se på sukker som noe harmløst med argumentet "de får det jo så sjelden". Bursdager, besøk hos tante, besøk hos besteforeldre, besøk hos kompiser, helger, ferier, avslutninger, appelsinjuice, saft etc. kommer ganske tett i et barns hverdag. Så selv om man er "superstreng" hjemme får mange barn i seg en solid dose sukker når man legger sammen smått og stort.

Jeg anbefaler boken "Sukker: en snikende fare" av vår alles venn Dag Viljen Poleszynski.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 17:37   #45
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Problemet er at et vanlig norsk barn, med et vanlig norsk kosthold får i seg altfor mye sukker. Vi snakker ikke om en kopp kakao en gang i uken.

Helsedirektoratet gir hvert år ut en rapport som heter "Utviklingen i norsk kosthold". Den er full av tall og statistikk. Her har jeg sakset fra 2007-utgaven:

"I de nasjonale kostholdsundersøkelsene har andelen av kostens energiinnhold som kommer fra sukker ligget rundt 8-10 prosent blant voksne og 11–18 prosent blant barn og ungdom de siste tjue årene. Kostholdsundersøkelsene blant barn og ungdommer viser en økning i sukkerinntaket blant 13-åringer fra 12–13 til 18 prosent av energiinntaket fra 1993 til 2000. Det samlede forbruket av sukker er høyere enn ønskelig, særlig blant ungdom. SHdir arbeider for at forbruket av sukker reduseres, særlig blant barn og unge."

Det er best for barna våre at vi slutter å se på sukker som noe harmløst med argumentet "de får det jo så sjelden". Bursdager, besøk hos tante, besøk hos besteforeldre, besøk hos kompiser, helger, ferier, avslutninger, appelsinjuice, saft etc. kommer ganske tett i et barns hverdag. Så selv om man er "superstreng" hjemme får mange barn i seg en solid dose sukker når man legger sammen smått og stort.

Jeg anbefaler boken "Sukker: en snikende fare" av vår alles venn Dag Viljen Poleszynski.
-

Sukker er blitt en slags fyllmasse, når det egentlig bør brukes som et krydder. Det er galskap. Det gir ingen mening at trettenåringer hiver innpå over hundre gram sukker hver dag.

Men, jeg tror ikke sukker er ille i seg selv. Det er neppe verre enn de enkle sukkerartene i grønnsaker (f. eks. tomat eller gulrot). Problemet er vel heller at insulinet stiger, samt at fordøyelsen må håndtere masse fruktose.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 17:47   #46
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Sukker er blitt en slags fyllmasse, når det egentlig bør brukes som et krydder. Det er galskap. Det gir ingen mening at trettenåringer hiver innpå over hundre gram sukker hver dag.

Men, jeg tror ikke sukker er ille i seg selv. Det er neppe verre enn de enkle sukkerartene i grønnsaker (f. eks. tomat eller gulrot). Problemet er vel heller at insulinet stiger, samt at fordøyelsen må håndtere masse fruktose.

Selvsagt, helt enig! Det er mengden og resultatet av inntaket som er problematisk.

De statlige anbefalingene for "tilsatt sukker" er for tiden inntil 50 g pr dag!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 19:41   #47
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste


Helt enig med dere..jeg asså. Men det går an å være bevisst. Og det var like mange bursdager i gamle dager

Det er det som skjer mellom søndag og fredag..som teller..tenker jeg da..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:17   #48
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg tror vi er veldig enige om at å putte i noen kunstig søtning ikke er gunstig. Personlig har jeg ikke sans for kunstig søtning i det hele tatt. Sukrin (som ikke er kunstig) bruker jeg litt av når det er bringebærsesong.

Det jeg reagerte på var din uttalelse:



Hvordan vet du at hun tåler sukker veldig godt?

Det at hun ikke legger på seg er ikke noe bevis for at "hun tåler sukker veldig godt". I mitt forrige innlegg forsøkte jeg å begrunne dette.



-



Jeg syns ikke det gjør noe at vi kan kose oss med litt søtt innimellom. Iallefall ikke om man har et sunt forhold til mat å koser seg litt ekstra innimellom.. Hun er en sunn og frisk jente, så jeg regner med at hun tåler maten og den ekstra kosen godt..

Om vi nekter barna våre å spise litt søtt innimellom, tror jeg det kan virke mot sin hensikt.. Da kan det hende at de fråtser i slikt når de får en muliget til det andre plasser, og også når de blir eldre..

Huff, jeg formuerer meg dårlig nå Er litt trøtt

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:19   #49
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Om vi nekter barna våre å spise litt søtt innimellom, tror jeg det kan virke mot sin hensikt.. Da kan det hende at de fråtser i slikt når de får en muliget til det andre plasser, og også når de blir eldre..

Ja, jeg er enig i at det er en vanskelig balansegang. Uansett tror jeg at å gå foran med et godt eksempel aldri er en ulempe. Men - det er vanskelig.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 11:54   #50
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste


Vi har aldri hatt søtsaker i skapet i ukedagen. Ikke så mye som en pakke søt kjeks. Det var lørdag som var kosedag når mine var små. (de er 23 og 20 år nå og slanke begge to). Resultatet var at jeg slapp å ha "skaprotter" i hus. Unger som leter høyt og lavt etter noe "digg" i skapene. Det var jo aldri noe der i uka

Ingen av de har vært spesielt glad i søtsaker. Jeg har en teori om at jo mer søtt barna får jo mer vil de ha. Den der med "hvis de ikke får noe så vil de ha mer søtt..." den teorien tror jeg ikke på i det hele tatt. Hvis man til en hver tid skal ha "søtsaker" til å kose seg med.. blir det sånn at "det er ikke noe kos uten søtt".

Tror at jo mindre søtt man spiser - barn inkludert - jo mindre søtbehov får man.

Jeg merker det veldig godt når jeg spiser lavkarbo, at jeg mister lysta på søtsaker.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gi barna helmelk! Sol Barns kosthold 7 10-03-08 08:19
Hvordan få barna med på lavkarbo? Fjonken Barns kosthold 6 13-02-06 18:59
Lær av barna - Piero Ferrucci Marianne Andre bøker 1 01-05-05 12:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no