Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spise ketogent i en uke, noen tips?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-10, 15:05   #1
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Spise ketogent i en uke, noen tips?

Jeg går for tiden på Xtravaganza og spiser bare pulver mens jeg gradvis gjør kostholdet til familien mer lavkarbo så det skal være lagt et grunnlag for når jeg skal spise mat igjen. Men jeg har akkurat begynt prosessen, bøkene jeg har bestilt har ikke kommet enda og jeg har ikke fått lært noe særlig.

Nå skal jeg gjennom en operasjon neste fredag, og veilederen min anbefalte meg ikke å faste og gå igjennom narkose så lenge jeg spiste lavkalori, så jeg skal begynne å spise mat i midten av neste uke, og en uke fremover. Altså noen dager før og noen dager etter operasjonen før jeg fortsetter på dietten. Jeg vil gjerne slippe å bryte ketosen jeg er i når jeg spiser mat den uken.

Så hva bør jeg spise og hva bør jeg tenke på? Har jo fått med meg at kjøtt og egg er bra. Rotgrønnsaker nok ikke går osv. Men ut over det? Kan man spise noe særlig andre grønnsaker og fremdeles være i ketose?

Mulig det står masse om dette allerede, men jeg finner veldig lite info her som ikke relaterer seg til bestemte dietter, så håper noen kan hjelpe med tips eller linker.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:11   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Du skal faktisk ikke være i ketose heller om du skal i narkose!

Dette sier legen her på forumet:
Hei
FULL NARKOSE: Ut av ketose et par dager før operasjon og kanskje noen dager etterpå, til man er restituert.

LOKALBEDØVELSE: går fint i ketose.

EPIDURAL: Vel, kanskje som full narkose? Narkoselegene har jo en hang til å henge opp sukkervann intravenøst. Man kan jo forsøke å be om saltvann.
De ønsker et "drypp" for å ha intravenøs tilgang hvis noe uventet skulle skje.

Om du likevel skulle velge å gjøre det, så kan du jo se på menyene/ukeplanene ned i dette innlegget!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:14   #3
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Oi, takk for tipset. Da får jeg vel bite i det sure eplet og spise litt mer karbohydrater. Vil jo ikke risikere helsen heller.

Uansett tusen takk for en veldig nyttig link med masse inspirasjon til et bra kosthold.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 18:39   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Du er hjertelig velkommen tilbake når du er ferdig med pulver og operasjon! Dette er et flott sted å være!

Om du tar nicket ditt og snur om tallene, blir det meg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 19:23   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

En bekjent av meg som er lege har mange ganger vært i ketose når han får full narkose. Så lenge han gjorde anestesilegen obs på at han var i ketose var alt ok. Mener at han fortalte at anestesilegen sa at de som er i ketose trenger en mindre dose av anestesimiddelet enn det som normalt er.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 09:00   #6
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Hm.. Tror kanskje jeg må ringe til sykehuset og høre hvordan de stiller seg. Det aller enkleste hadde jo vært om jeg slapp å gå ut av ketose.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 09:08   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Kommer jo litt an på størrelsen på inngrepet, lengden på operasjonen, om det er dagkirurgi etc.
Må du tilbringe noen dager på sykehus, kan det bli vanskelig å holde på ketosen.
Er det et stort operasjonssår som skal leges, kan det være lurt å gå ut av ketose og passe på å få i seg nok næring i ca 10 dager etter inngrepet.
Tar operasjonen lang tid, vil de sikkert gi deg væske intravenøst. Noen sier denne er glukose, andre sier de ikke bruker glukose. Du kan jo be om vanlig Ringer uten glukose!

Mange ting å tenke på!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 09:33   #8
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du skal faktisk ikke være i ketose heller om du skal i narkose!

Hæ?

Da jeg fikk blindtarmsbetennelse og den sprakk i desember var jeg i ketose så det holdt. Ble lagt på bordet og i full narkose. Hva er begrunnelsen for at man ikke skal være i ketose ved full narkose?

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 10:17   #9
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Det er dagkirurgi. Jeg skal sterilisere meg og det gjøres med kikhull, så ingen ting stort om alt går som det skal.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 10:37   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Hæ?

Da jeg fikk blindtarmsbetennelse og den sprakk i desember var jeg i ketose så det holdt. Ble lagt på bordet og i full narkose. Hva er begrunnelsen for at man ikke skal være i ketose ved full narkose?

Akutte inngrep er noe helt annet, da snakker vi livreddende kirurgi og de gir jo beng i om du ikke er fastende, har nyvasket hår, rene negler etc.

Teoriene er mange. Foreslår at du søker litt på Torkil og operasjon/narkose etc.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 22:39   #11
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise ketogent i en uke, noen tips?

Da skal jeg i gang med introduksjon av fast føde allerede i morgen. Veldig gradvis. Har vært på butikken og kjøpt inn masse proteinrik mat og grønnsaker som vokser over jorden.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mulig å spise ketogent OG "vanlig" med noen timers mellomrom..? glitre Andre dietter 7 10-10-09 11:42
Noen tips til hva jeg kan spise til lunsj rel0ad Lavkarbo generelt 7 25-08-06 17:29
noen som har noe tips til hva jeg kan spise til lunsj? Aadna Lavkarbo generelt 6 10-08-06 14:11
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? Aadna Generell diskusjon 2 02-08-06 00:15
Trenger tips til hva man kan spise Polyanna Lavkarbo generelt 13 25-08-04 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no