Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarboskepsis

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-10-09, 00:37   #51
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboskepsis

Men så lenge man har et stabilt insulin og stabilt blodsukker er det nærmest umulig for kroppen å legge på seg det fettet. For at fett skal lagres må det insulin til. Og med mindre man har insulinresistens, og dermed for høye insulinverdier i blodet til enhver tid, kan ikke kroppen lagre fettet, det passerer gjennom systemet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 00:38   #52
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men hvor mye er ekstra mye da? På ketolyse skal man ha 75% av energiinntaket fra fett og 20% fra proteiner.Forøvrig gor høyt fett vs lavt kabo inntak uendelig mange flere fordeler enn kun redusert kroppsvekt.

Ja, det står visst så. Men så mener jeg at ketolyse er en kommersiell tullediett da Det finnes langt bedre lavkarbodietter som fokuserer mer på proteiner. Men dessverre ingen "norske". Du mener vel høyt fettinntak vs høykarbo, ikke vs lavkarbo? Jeg er nemlig helt enig i at LCHF er uendelig mye bedre enn høykarbo.

Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 00:39   #53
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men så lenge man har et stabilt insulin og stabilt blodsukker er det nærmest umulig for kroppen å legge på seg det fettet. For at fett skal lagres må det insulin til. Og med mindre man har insulinresistens, og dermed for høye insulinverdier i blodet til enhver tid, kan ikke kroppen lagre fettet, det passerer gjennom systemet.

Amen. Ikke uenig i dette. Men hva har det med proteinbegrensning å gjøre?

Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 00:43   #54
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Maipiu, her.

Amen. Ikke uenig i dette. Men hva har det med proteinbegrensning å gjøre?

Som tidligere nevnt, for mye protein vil omgjøres til glukose, som øker blosukkeret og dermed insulinet. Og DA kan kroppen lagre overskuddsfettet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 00:44   #55
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Maipiu, her.

Men så mener jeg at ketolyse er en kommersiell tullediett da

Jaha? Utdyp mer er du snill.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 00:46   #56
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Spørsmålet er vel hva 75% er 75% av?

Av dagens totale energiinntak, altså alt du inntar i løpet av dagen annet enn vann. Og den eneste måten å vite dette eksakt på er desverre å veie og måle det maninntar, og regne det ut. Enklest med et program som f.eks Diett.no.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 00:52   #57
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Som tidligere nevnt, for mye protein vil omgjøres til glukose, som øker blosukkeret og dermed insulinet. Og DA kan kroppen lagre overskuddsfettet.

Aha - da skjønner jeg hvor du har gått deg bort. Det er riktig at kroppen produserer glukose fra proteiner ved mangel på karbohydrater. Men når den har fått nok glukose til å dekke dagsbehovet, hva skjer med glukoneogenesen da?

P.s - Jeg liker denne diskusjonen. Jeg er ikke vanskelig, men det er litt moro å pirke i fastlåste forestillinger.


Sist redigert av Maipiu : 11-10-09 kl 00:59.
Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 00:55   #58
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jaha? Utdyp mer er du snill.

Helst ikke. Etter å fulgt dette forumet i et års tid, har jeg for lengst fått med meg at det balanserer hårfint på grensen til å være Torkil Andersens personlige fanklubb og forlengede kommersielle arm. La oss bare si at det er noen "hull" i ketolysekuren

Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:00   #59
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Maipiu, her.

Helst ikke. Etter å fulgt dette forumet i et års tid, har jeg for lengst fått med meg at det balanserer hårfint på grensen til å være Torkil Andersens personlige fanklubb og forlengede kommersielle arm. La oss bare si at det er noen "hull" i ketolysekuren

Det finnes mange andre fanklubber her inne enn Ketolyse-klubben. Grunnen til at Toril har mange tilhengere er vel at han forklarer ting på en lettfattelig måte, og som fungerer for mange. Men hvis du har bedre alternativer som fungerer enda bedre så vil vi jo gjerne høre om det. Kanskje du får din egen fanklubb? Pål har jo f.kes definitivt fått det.
Forøvrig er vel de fleste dietter som har mer enn en som følger den komersielle. Ellers ville jo ingen visst om den...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:05   #60
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Av dagens totale energiinntak, altså alt du inntar i løpet av dagen annet enn vann. Og den eneste måten å vite dette eksakt på er desverre å veie og måle det maninntar, og regne det ut. Enklest med et program som f.eks Diett.no.

Jo, det er jeg helt med på. Jeg mente mer hvilket dagsbehov man skal legge seg på når man følger ketolyse. Skal man følge de vanlige "ca 2000", skal man til 1500 for å være sikret kaloriunderskudd eller er det et annet magisk tall man skal følge? Dette er hjertet av mitt problem.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:06   #61
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det finnes mange andre fanklubber her inne enn Ketolyse-klubben. Grunnen til at Toril har mange tilhengere er vel at han forklarer ting på en lettfattelig måte, og som fungerer for mange. Men hvis du har bedre alternativer som fungerer enda bedre så vil vi jo gjerne høre om det. Kanskje du får din egen fanklubb? Pål har jo f.kes definitivt fått det.
Forøvrig er vel de fleste dietter som har mer enn en som følger den komersielle. Ellers ville jo ingen visst om den...

Sant nok. Gir deg for den. De fleste kurer og dietter er kommersielle. Men teorien som ligger til grunn er den samme. Og så finnes det mer eller mindre flinke forfattere som tolker teorien på en lettfattelig måte og lager sin personlige greie ut av det. Hvis man i tillegg kan pushe noen piller, produkter og kurs ved siden av boken, er det bare å le hele veien til banken.


Sist redigert av Maipiu : 11-10-09 kl 01:28.
Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:07   #62
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jo, det er jeg helt med på. Jeg mente mer hvilket dagsbehov man skal legge seg på når man følger ketolyse. Skal man følge de vanlige "ca 2000", skal man til 1500 for å være sikret kaloriunderskudd eller er det et annet magisk tall man skal følge? Dette er hjertet av mitt problem.

De fleste studier på lavkarbo viser effekt ved ca 1500-1700 kalorier per dag. Men enkelte har gått langt under dette, naturligvis med enda større effekt - og uten sult. Det finnes riktignok ikke mange av disse fra nyere tid, ettersom de anses som uetiske.


Sist redigert av Maipiu : 11-10-09 kl 01:20.
Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:10   #63
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Kan ikke si annet enn at artikkelen det ble linket til i første post er full av direkte feil. Bl.a. at lavkarbo kosthold ikke inneholder fiber (duh !) og at det ikke spises grønnsaker (dobbelt duh !). I tillegg vet ikke artikkelforfatter forskjell på ketose og ketoacidose (trippel duh !). Påstandene i denne artikkelen er dessuten tilbakevist av mer vitenskaplige studier senere.

Siden jeg har levd lavkarbo siden 1982 og er i kjempegod form i forhold til alder, siden blodprøvene mine (fremdeles) er perfekte - føler jeg at jeg på en måte har litt grunnlag til å uttale meg

Bare nysgjerrig jeg: du må ha møtt mye motstand da du begynte med dette for så lenge siden, med tanke på motstanden som fortsatt finnes i dag?
Men det er veldig flott å høre om personer som deg som har spist lavkarbo så lenge og fortsatt lever

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:12   #64
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Bare nysgjerrig jeg: du må ha møtt mye motstand da du begynte med dette for så lenge siden, med tanke på motstanden som fortsatt finnes i dag?
Men det er veldig flott å høre om personer som deg som har spist lavkarbo så lenge og fortsatt lever

Nille er et ikon og forbilde for oss alle. Problemet er at om hun lever til hun blir 140, kommer overskriften til å være at hun døde av lavkarbo, ikke med lavkarbo

Og DU har forresten norges råeste blogg, LB. Jeg bruker sjelden matforumet her inne, men er stadig innom og knabber ideer fra bloggen din.


Sist redigert av Maipiu : 11-10-09 kl 01:23.
Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:21   #65
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Maipiu, her.

De fleste studier på lavkarbo viser effekt ved ca 1500-1700 kalorier per dag. Men enkelte har gått langt under dette, naturligvis med enda større effekt - og uten sult. Det finnes riktignok ikke mange av disse fra nyere tid, ettersom de anses som uetiske.

Takk skal du ha. Da skal jeg prøve å legge meg ned mot 1500 kcal i en uke før jeg gir meg.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:31   #66
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

hvilket dagsbehov man skal legge seg på når man følger ketolyse.

Siden 15g karbohydrater skal tilsvare 5%, så blir det jo å regne ut i fra det hva du bør ligge på pr dag. Ketolyse er ikke en diett hvor målet er å spise minst mulig, men å spise riktig sammensatt kost.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 01:45   #67
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Maipiu, her.

Aha - da skjønner jeg hvor du har gått deg bort. Det er riktig at kroppen produserer glukose fra proteiner ved mangel på karbohydrater. Men når den har fått nok glukose til å dekke dagsbehovet, hva skjer med glukoneogenesen da?

P.s - Jeg liker denne diskusjonen. Jeg er ikke vanskelig, men det er litt moro å pirke i fastlåste forestillinger.

Carisma skrev: Som tidligere nevnt, for mye protein vil omgjøres til glukose, som øker blosukkeret og dermed insulinet. Og DA kan kroppen lagre overskuddsfettet.

Du svarte med teksten over.
Men jeg er ikke helt sikker på hvor du mener at Carisma har gått seg bort?

Er det riktig at det er mangel på karbohydrater som gjør at det dannes blodsukker av protein mener du?
Jeg tenker da på at veldig mange av oss her inne har mangel på karbohydrater.
Men vi brenner fett som energi.
Det er når vi får er OVESKUDD av proteiner at det blir laget glukose av det, for at kroppen skal klare å håndtere overskuddet, ikke nødvendigvis ved mangel på karbo.
Slik har jeg forstått det.
Og med proteinoverskudd stiger også inslinproduksjonen, noe som muliggjør energilagring, som igjen fører til vektoppgang.

Ja dette emnet interesserer meg også


__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 03:02   #68
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Carisma skrev: Som tidligere nevnt, for mye protein vil omgjøres til glukose, som øker blosukkeret og dermed insulinet. Og DA kan kroppen lagre overskuddsfettet.

Du svarte med teksten over.
Men jeg er ikke helt sikker på hvor du mener at Carisma har gått seg bort?

Er det riktig at det er mangel på karbohydrater som gjør at det dannes blodsukker av protein mener du?
Jeg tenker da på at veldig mange av oss her inne har mangel på karbohydrater.
Men vi brenner fett som energi.
Det er når vi får er OVESKUDD av proteiner at det blir laget glukose av det, for at kroppen skal klare å håndtere overskuddet, ikke nødvendigvis ved mangel på karbo.
Slik har jeg forstått det.
Og med proteinoverskudd stiger også inslinproduksjonen, noe som muliggjør energilagring, som igjen fører til vektoppgang.

Ja dette emnet interesserer meg også


Ja, litt forenklet så er det som du foreslår. Men det er to forhold som må til for at protein skal konverteres til glukose. Det første er helt riktig et lavt insulinnivå. Det andre er hormonet glukagon. Dette sørger for at de cellene som har behov for sukker får det de trenger, om nødvendig ved å kanibalisere proteinet i musklene. Fett brukes som energi for å omdanne protein til glukose, og den delen av fettet som ikke kan utnyttes som energi ender opp som ketoner = ketose.

Voksne mennesker som spiser en balansert diett trenger ca. 1 g protein/kg kroppsvekt/døgn for å dekke aminosyrebehovet. Kroppen har ikke et definert lager for frie aminosyrer (sirkulerende aminosyrer utgjør ca. 100 g). Omsetning av inntatte aminosyrer går enten til proteinsyntese, glukoneogenese eller til en av flere metabolske prosesser.

Poenget er at i ketose reduseres glukosebehovet, og dermed benyttes protein fra kosten til andre oppgaver enn glukoseproduksjon.


Sist redigert av Maipiu : 11-10-09 kl 03:13.
Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 09:21   #69
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Lavkarboskepsis

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Kan ikke si annet enn at artikkelen det ble linket til i første post er full av direkte feil. Bl.a. at lavkarbo kosthold ikke inneholder fiber (duh !) og at det ikke spises grønnsaker (dobbelt duh !). I tillegg vet ikke artikkelforfatter forskjell på ketose og ketoacidose (trippel duh !). Påstandene i denne artikkelen er dessuten tilbakevist av mer vitenskaplige studier senere.



Takk, nok en artikkel basert på uvitenhet altså. Det var det jeg trodde, men greit å få det bekreftet fra annet hold også.

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Siden jeg har levd lavkarbo siden 1982 og er i kjempegod form i forhold til alder, siden blodprøvene mine (fremdeles) er perfekte - føler jeg at jeg på en måte har litt grunnlag til å uttale meg

Imponerende! Det var jaggu ikke dårlig.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 10:48   #70
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: lavkarbo skepsis

Opprinnelig lagt inn av Lillebille, her.


Så nå har jeg begynt å ta to kapsler med vitamin- og mineraltilskudd. Det er 75 mg magnesium pr. kapsel. Håper det er nok og at det hjelper....

Hvordan går det med hjertebanken - har den forsvunnet etter at du begynte med vitamin og mineraltilskudd?

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 11:28   #71
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: lavkarbo skepsis

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Hvordan går det med hjertebanken - har den forsvunnet etter at du begynte med vitamin og mineraltilskudd?

Jeg tar nå et flytende vitamin/mineraltilskudd + 2 x 300 mg magnesium (1 tbl morgen og 1 tbl kveld). Og hjertebanken er helt borte. Det er så godt!

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 19:13   #72
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Lavkarboskepsis

Så bra!

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no