Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Vitaminer?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-07, 20:10   #1
elle
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 167
elle er ny på veien

Vitaminer?

Hvilke vitaminer er viktige å ta, når man lever lav-karbo?

elle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:19   #2
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Vitaminer?

På lavkarbo får man mindre behov for vitamintilskudd ettersom karbohydrater stjeler vitaminer/mineraler fra kroppen, og lavkarbo blir da som en vitaminpille i seg selv

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:25   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

På lavkarbo får man mindre behov for vitamintilskudd ettersom karbohydrater stjeler vitaminer/mineraler fra kroppen, og lavkarbo blir da som en vitaminpille i seg selv

Hallo!!! Har aldri knaksa så mange pillerter som det jeg gjør nå!!
I allefall hvis du er i ketose...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:35   #4
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hallo!!! Har aldri knaksa så mange pillerter som det jeg gjør nå!!
I allefall hvis du er i ketose...

Og hva er det så som befinner seg i de pillertene?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:46   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Og hva er det så som befinner seg i de pillertene?

omtrent dagsverdier av
selen, sink, krom kalium, magnesium pluss pluss

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:47   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

omtrent dagsverdier av
selen, sink, krom kalium, magnesium pluss pluss

Korrigerer meg selv
alle overnevnte er IKKE vitaminer, men nødvendige mineraler!!!

Vitaminer kommer i tillegg....

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:49   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer?

Det kommer jo an på hvordan en spiser. På et vanlig lavkarbokosthold så vil jeg si at behovet for vitaminer ikke er større enn om man spiser vanlig kost (men som tnutt skriver, så får vi mer i oss gjennom kosten fordi vi spiser mer vitaminrik mat og ikke bare tomme kalorier), men på en ketogen diett, så er det vel noe med noen salter vi trenger og sånn, og da synes jeg ketolysetablettene til Torkil er en grei pekepinn å gå etter siden han tross alt er spesialist på ketogen diett.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:51   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Det kommer jo an på hvordan en spiser. På et vanlig lavkarbokosthold så vil jeg si at behovet for vitaminer ikke er større enn om man spiser vanlig kost (men som tnutt skriver, så får vi mer i oss gjennom kosten fordi vi spiser mer vitaminrik mat og ikke bare tomme kalorier), men på en ketogen diett, så er det vel noe med noen salter vi trenger og sånn, og da synes jeg ketolysetablettene til Torkil er en grei pekepinn å gå etter siden han tross alt er spesialist på ketogen diett.

Overgangen mellom ketogen diett og vanlig lavkarbo er jo meget flytende da..
Er det bedre med føre var?? Eller etter snar?

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:56   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer?

Ja, jeg synes at et multivitamintilskudd bare er bra å ta.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 20:58   #10
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

omtrent dagsverdier av
selen, sink, krom kalium, magnesium pluss pluss

Mineraler der altså.

10 paranøtter dekker dagsbehovet for selen, og det er lett å få i seg.

Disse paranøttene gir også 82 g magnesium, og hvis man da trenger 200 g magnesium til så kan man drikke 40 g kakaopulver.

Sink-behovet begynner å bli oppfylt av nevnte paranøtter og kakaopulver, men om man vil dekke dagsbehov for sink så er det nok med en østers. Østers er altså en sink-tablett fra naturen.

Er det ikke like greitt å ta mineralene fra naturen i stedetfor fabrikken?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:00   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Mineraler der altså.

10 paranøtter dekker dagsbehovet for selen, og det er lett å få i seg.

Disse paranøttene gir også 82 g magnesium, og hvis man da trenger 200 g magnesium til så kan man drikke 40 g kakaopulver.

Sink-behovet begynner å bli oppfylt av nevnte paranøtter og kakaopulver, men om man vil dekke dagsbehov for sink så er det nok med en østers. Østers er altså en sink-tablett fra naturen.

Er det ikke like greitt å ta mineralene fra naturen i stedetfor fabrikken?

Vet det Men det var jo IKKE det det var snakk om da

Da må man jo gå inn å se hva hver enkelt spiser... (JEG spiser IKKE østers hver dag...)

Av og til er tilskudd like greitt

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:07   #12
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.


Av og til er tilskudd like greitt

Javisst, og det kan vel tenkes at karbofrie mineraltabletter er sunnere enn nøtter som det faktisk er litt karbohydrater i.

Men jeg synes at kunnskap om mineraler i naturen er viktig å ha for å kunne vurdere det opp mot tabletter.
Jeg irriterer meg enda over magnesium-tablettene jeg kjøpte for et halvt år siden fordi jeg ikke visste om at kakao var en magnesium-bombe.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:22   #13
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Vitaminer?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

(men som tnutt skriver, så får vi mer i oss gjennom kosten fordi vi spiser mer vitaminrik mat og ikke bare tomme kalorier)

Her var mitt poeng at sukker belaster vitamin- og mineralreservene i kroppen, slik at en da trenger mindre inntak av vitaminer og mineraler uten sukker enn med sukker.

Dette i tillegg til at lavkarbo mat er mer næringsrik.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man overdosere på fettløselige vitaminer gjennom maten vi spiser? Iset Generell diskusjon 9 22-02-06 17:10
Vitaminer Pianoman Lavkarbo generelt 4 28-07-05 16:50
Syntetisk vs. naturlige vitaminer mofe Kosttilskudd 4 08-03-05 15:29
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 14:41
Vitaminer Gir Lavkarbo generelt 3 17-11-04 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no