Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Sinnssyk makspuls etter 9 mnd på lavkarbo

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-10, 19:18   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sinnssyk makspuls etter 9 mnd på lavkarbo

Jeg har løpt en stund nå, og har merket en stigning i maxpuls etter at jeg begnte å løpe på ketogen kost. Den steg fra 192 til 208. Det var ganske rått. Spesielt siden jeg er 40 år, og skulle ha en max rundt 190 et sted.
Men i dag......Jeg løp veldig rolig (sone 1) i en time og 16 minutter, da jeg plutselig oppdaget at jeg hadde feilberegnet tiden til da jeg skulle være hjemme, og måtte trå til det jeg hadde. Låra var ganske slitne da, men jeg tråkket til det jeg hadde og ignorerte smerteimpulsene. Jeg kjørte såpass hardt at jeg lå et stykke over halvmaratonfart, det nærmet seg nesten 1000 meters intervallfart (3.50 pr km) og før jeg kommer hjem er det to kneiker. Jeg tro til, tenkte at jeg får ikke melkesyre på lavkarbo, svært lite iallefall, og kjørte på oppover.

Etter at den første kneika var over, kastet jeg et blikk på klokka. Pulsen jeg hadde da var 228. Den sank til 218 før neste kneik, da kjørte jeg alt i bånn, og tro på med alt jeg hadde. På topp da viste pulsen 230...Siden sank den gradvis etterhvert som veien flatet ut, og da den nådde 215, gjorde den noen større hopp nedover.

Altså maxpuls (den antall slag hjertet kan slå i løpet av et minutt). Nyfødte skal ha en maxpuls rundt 220,og siden synker den med CA 0,7 slag hver år (det er veldig ymse).
Bjørn Dæhlie hadde en max på 200.
Jeg har aldri hørt om noen som har hatt så mange slag før.
Svaret gir seg selv: Hjertet er en "sucker" for ketoner, og ketoner gir hjertet 28 % større frekvens, minst.
Jeg bare lurer på, hvor stopper det?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 20:11   #2
sunroad
Medlem
 
sunroad sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 150
sunroad er på en erverdig vei

Sv: Sinnsyk maxpuls etter 9 mnd på lavkarbo.

Har ikke greie på maxpuls og slikt men høres ut som du er i sinnsykt god form
Hva slags pulsklokke bruker du? har du en å anbefale?

__________________
Vær deg selv-alle de andre er opptatt
sunroad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon aktig Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 21:40   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Sinnsyk maxpuls etter 9 mnd på lavkarbo.

Jeg hater egentlig sånne tekniske duppeditter, og bruker det en sjelden gang, bare sånn for å sjekke at jeg har puls . Kan jo være kjekt å ha det...
Den jeg har er en billigversjon, tilpasset mitt bruk. Jeg fikk den som hurtigsvarspremie, som abonent på treningsbladet aktiv-trening. Tror de fleste som abonerer på det får en sånn en. Tror den hadde en verdi på rundt 7-800, men jeg vet de fleste som trener litt mer seriøst ofte har klokker med innebyd gps, og da må du opp i 2-4000 kr.

Men Bjørn Dæhlie, Ingrid Kristiansen, Grete Waitz brukte aldri sånn. Jeg tror det er helt unødvendig, men bruker det mer som en kuriosietet

Jeg er ikke i så god form som det kan høres ut, men jeg forer kroppen med ketoner så det holder, så jeg tror nok at hjertet er i god form

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 07:19   #4
sunroad
Medlem
 
sunroad sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 150
sunroad er på en erverdig vei

Sv: Sinnsyk maxpuls etter 9 mnd på lavkarbo.

Takk for svar....da skal jeg kjøpe meg en sånn billigversjon av pulsklokke.
Har bare så sinnsykt lyst til å prøve å trene med en slik.
Men som du sier man trenger det sikkert ikke, kjenner jo at formen er bedre uanset liksom

__________________
Vær deg selv-alle de andre er opptatt
sunroad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon aktig Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:43   #5
Aprilrosa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Alder: 54
Innlegg: 9
Aprilrosa er på en erverdig vei

Sv: Sinnssyk makspuls etter 9 mnd på lavkarbo

Jeg hadde sånn hurtigsvarspulsklokke tidligere. Jeg erfarte at den ikke alltid var å stole på. Bl.a. hvis jeg trente sammen med andre som hadde pulsklokke, ble det forstyrrelser på min og pulsangivelsen fløy i været. På min nye pulsklokke er signalene kodet og sånt vil ikke skje. Jeg vil anta at f.eks. mobiltelefoner også kan gi forstyrrelser.

Jeg er ikke noen stor duppedings-fan, men synes jeg får mer ut av treningen etter å ha begynt å bruke det. Treningsturene blir lagret i klokka og gir sammenligningsgrunnlag. Og ved å følge med på pulsen mens du trener kan du gi litt ekstra for å komme opp i makspuls.

Aprilrosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 20:58   #6
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Sinnssyk makspuls etter 9 mnd på lavkarbo

Heldigvis, får jeg nesten si, bor vi såpass avsides at det ikke finnes elektriske forstyrrelser i nærheten. Mobilen ligger hjemme når jeg løper.
Ellers har jeg aldri behov for å komme opp i makspuls, da jeg enten løper 1000 meters intervaller, eller veldige lange rolige turer.
Å trene på maxpuls har ingen effekt, når målet er halvmaraton

For meg kommer nok klokka alltid til å bli en duppedings, jeg er mer fan av å høre på hva kroppen sier.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
HELSEGEVINSTER etter 1 år med lavkarbo herregud Lavkarbo generelt 3 21-03-10 12:26
Høyere makspuls/pulsgrenser på lavkarbo? Margrethe Trening 11 08-12-09 19:04
Karbohydratomsetninga etter lavkarbo LMPH Spørsmål og svar 0 29-11-07 21:41
Lavkarbo etter graviditet.. bettina Spørsmål og svar 0 09-04-07 15:42
Etter lavkarbo Chilicat Lavkarbo generelt 4 28-09-06 20:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no