Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Sunn mat for tenåringer

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-10-05, 10:53   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sunn mat for tenåringer

Jeg har fått forespørsel om å lage istand litt informasjon om mat og sammensetning av måltider for en liten gruppe tolvåringer. Gruppa skal ikke slankes, bare få tips om gode måltidsrytmer, forslag til middag og andre måltider, og tips om lørdagsgodt osv. De får tilbud om fysisk aktivitet to ganger i uka, svømming og turer, og skal ha temakvelder om mat. Jeg har ting sånn noenlunde på G, men kan gjerne tenke meg innspill fra dere.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-05, 18:30   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Sunn mat for tenåringer

Gode måltidsrytmer er jo å få i seg frokost, lunch, middag og kveldsmat og helst ikke så mye over tre timer mellom hvert måltid.

Holde seg unna snop og brus.

Spise grovt brød med proteinpålegg (pølse, leverpostei, ost, egg, rekesalat osv), bruke grønnsaker til maten, kokte, salater (gjerne tacosalat med avokado og knust nachips for å gjøre det hele mer spennende).

Lørdagssnacks: Nøtter av ulike slag. Peanøtter fra maarud er feks et veldig godt alternativ til annen chips. Grønnsaksstaver med dip. Pizza med grov bunn, kjøtt og ost med salat til (pizza med grov bunn stekt på en plate smurt inn med masse smør og strødd på litt salt og pizza krydder er så utrolig smakfullt og deilig!). Taco er god lørdagskos.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 15-10-05, 20:11   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sunn mat for tenåringer

Å spise hver 3. time er vel litt i overkant av hva som er praktisk mulig for de fleste. Hver 4. time passer bedre med både skoletid/frikvarter etc. eller ???

Uansett aldri gå mer enn 6 våkne timer uten mat......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 21:49   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Sunn mat for tenåringer

tja...her i huset svinger det mellom å måtte passe på at de spiser ,til å styre hvor mye de spiser...og når..men i det store å hele; min jobb som mamse er å sørge for tilgjengelige riktige og gode matvarer! Så oppfordrer jeg til at de selv kan lage og ordne selv. Stas å lage/bake/koke & brase faktisk når de får lov å styre seg sjøl...og da spiser de godt og! Poppis er pizza, taco, suppe, rundstykker ostesmørbrød, egg/bacon, smørbrød...

Er de flinke å spiser matpakken sin jevnlig, får de penger til å kjøpe lunsj i kantina en dag i uka. middag er dagens lille høydepkt. de får av og til lov å bestemme meny, og av å til må de da spise litt uansett hva jeg har laga. Alltid en grønnsak...så er resten greit..hehe. Litt streng jeg da..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 01:19
Mat i barnehagen guro Barns kosthold 39 18-10-05 12:33
Grønnsaker og sunn mat Anne Livets lyse side 3 23-12-04 10:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no