Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Formler?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-13, 23:03   #1
mettings
Juniormedlem
 
mettings sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 25
mettings er på en erverdig vei

Formler?

hvor finner jeg formlen for hvor masse fett man kan spise?? evt. andre formler.. har protein formel..
skal prøve ketolyse igjen.. gikk på det for et par år siden.. men har prøvd igjen siden å det har ikke funket.. trenger en kick-start..

mettings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-13, 23:08   #2
mettings
Juniormedlem
 
mettings sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 25
mettings er på en erverdig vei

Sv: formler

å for kalorier? evt. hvor mye skal jeg ha??

mettings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 07:44   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Formler?

Hva mener du med formel? Sånn som at 5% av energi- inntaket skal være karber, 20% proteiner og resten fett?

Man teller som regel ikke kalorier på ketolyse med mindre man har holdt på en stund og vekt- tapet stopper helt opp over lengre tid.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 07:59   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Formler?

Har du lest boka? Ketolysekuren er jo en kur skrevet av Torkil Andersen og info om kuren finner du i boka. En kan finne mye info på nett, men skal du følge kuren, bør du også lese boka.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 08:35   #5
mettings
Juniormedlem
 
mettings sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 25
mettings er på en erverdig vei

Sv: Formler?

ja har hatt boka.. men har lånt den bortå den dukket aldri opp igjen) å er et par år siden jeg gikk på ketolyse..
vet jo hva jeg skal spise å ikke spise.. sist tellte jeg kun karber, men nå må jeg grundigere til verks. har prøvd på et par ganger igjen,men det har ikke funka i det heletatt. å vil ikke risikere det en gang til, så visst jeg må telle kalorier å proteiner å gudene vet hva i tillegg nå så gjør jeg det.. så visst det er noen linker eller noe sånn til telling av sånne ting som dere vet om vil jeg gjerne se gikk ned 20 kg sist.. fra 96kg til 76 kg.. nå er jeg en baby rikere å veier 82 kg, å har planer om å gå ned ihvertfall 12 kg i første omgang. jeg greier ikke følge en kur resten av livet, så jeg bruker den kun til jeg har gått ned det jeg vil også innfører jeg sakte men sikkert karber igjen. begynner idag! spennende å se om jeg får det til igjen har nå gått på lavkalori å trena som en tulling, men det er IKKE for meg, for det eneste som har skjedd er at jeg har gått opp i vekt å cm

mettings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 08:39   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Formler?

Sjekk om de har boka på biblioteket om du ikke vil kjøpe deg ny da.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 09:42   #7
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Formler?

Jeg veit ikke helt hvilke formler du tenker på men så vit jeg husker så skal man bare telle karbo på ketolyse. Dvs. under 15-20 karbo om dagen. Passe gjerne på proteininntakk slik at det ikke blir så alt for høyt. Var ikke det rundt 1 g protein pr. kg kropsvekt? litt sånn pluss-minus? Resten dekkes av fett. Den første tia vil jo fettinntakk ligge noe høyt, men så vil det stabilisere seg på rundt 70% av energiinntak.

Opprinnelig lagt inn av mettings, her.

ja har hatt boka.. men har lånt den bortå den dukket aldri opp igjen) å er et par år siden jeg gikk på ketolyse..
vet jo hva jeg skal spise å ikke spise.. sist tellte jeg kun karber, men nå må jeg grundigere til verks. har prøvd på et par ganger igjen,men det har ikke funka i det heletatt. å vil ikke risikere det en gang til, så visst jeg må telle kalorier å proteiner å gudene vet hva i tillegg nå så gjør jeg det.. så visst det er noen linker eller noe sånn til telling av sånne ting som dere vet om vil jeg gjerne se gikk ned 20 kg sist.. fra 96kg til 76 kg.. nå er jeg en baby rikere å veier 82 kg, å har planer om å gå ned ihvertfall 12 kg i første omgang. jeg greier ikke følge en kur resten av livet, så jeg bruker den kun til jeg har gått ned det jeg vil også innfører jeg sakte men sikkert karber igjen. begynner idag! spennende å se om jeg får det til igjen har nå gått på lavkalori å trena som en tulling, men det er IKKE for meg, for det eneste som har skjedd er at jeg har gått opp i vekt å cm

Når du veit at å inføre karbo fungerer ikke for deg så hvorfor tenke en gang på gjøre det? Jeg syns generelt at navnet ketolysekur er meget uheldig for denne type kosthold, for det er jo ikke noe annet enn vanlig ketogent lavkarbo kosthold. Og det er jo ingen ting som tilsier at man ikke kan leve ketogent livet ut. Sånn.... bare en liten degrisjon....
Det går an å låne boka på biblioteket om du vil friske opp kunnskapen din eller ev. lese noen andre skrive om tema. F.eks. så har Posten salg på en pocket utgave av Matrevolusjonen til Andreas Eenfeldt (kostdoktoren) til bare 139 kr. Penger velanvendt

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:36   #8
mettings
Juniormedlem
 
mettings sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 25
mettings er på en erverdig vei

Sv: Formler?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Jeg veit ikke helt hvilke formler du tenker på men så vit jeg husker så skal man bare telle karbo på ketolyse. Dvs. under 15-20 karbo om dagen. Passe gjerne på proteininntakk slik at det ikke blir så alt for høyt. Var ikke det rundt 1 g protein pr. kg kropsvekt? litt sånn pluss-minus? Resten dekkes av fett. Den første tia vil jo fettinntakk ligge noe høyt, men så vil det stabilisere seg på rundt 70% av energiinntak.


Når du veit at å inføre karbo fungerer ikke for deg så hvorfor tenke en gang på gjøre det? Jeg syns generelt at navnet ketolysekur er meget uheldig for denne type kosthold, for det er jo ikke noe annet enn vanlig ketogent lavkarbo kosthold. Og det er jo ingen ting som tilsier at man ikke kan leve ketogent livet ut. Sånn.... bare en liten degrisjon....
Det går an å låne boka på biblioteket om du vil friske opp kunnskapen din eller ev. lese noen andre skrive om tema. F.eks. så har Posten salg på en pocket utgave av Matrevolusjonen til Andreas Eenfeldt (kostdoktoren) til bare 139 kr. Penger velanvendt

det funker bare jeg tar meg i skinnet.. men sist gang sklei det for mye ut.. da var planen å holde meg på et høyere karboinntak.. tenkte sånn 20-40. men det gikk ikke.. nå så har jeg tenkt å holde meg på 15-20 sånn som første gangen.. men jeg vil gjøre det helt riktig når jeg først skal gjøre det nå da, så det ikke sklir ut igjen..
men jeg føler jeg må unnskylde meg for å prøve ketolyse i tråden min her jo.. jeg gjør det som jeg gjorde det før, men trenger bare oppfriskning i kunnskapene mine gidder ikke kjøpe boka en gang til.. skal se på biblioteket her først.. så skal jeg se om jeg finner ut hva jeg mener med formler selv, for jeg mener da bestemt det skal finnest for kaloriinntak å greier også. jeg får se hva jeg finner

mettings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 11:38   #9
mettings
Juniormedlem
 
mettings sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 25
mettings er på en erverdig vei

Sv: Formler?

jeg tror foresten muligens at jeg missforstod første setningen din der. innføre karber? altså etter endt "kur"?? eller innføre lavkarbodiett i det heletatt?

mettings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 12:38   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Formler?

Opprinnelig lagt inn av mettings, her.

.. så skal jeg se om jeg finner ut hva jeg mener med formler selv, for jeg mener da bestemt det skal finnest for kaloriinntak å greier også. jeg får se hva jeg finner

Tenker du på noe sånt som dette:

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du må regne ut energi%.
Du skal ha ca 1 g protein pr kg kroppsvekt, mer om du er veldig aktiv.
Så spiser du 15 g karber pr dag. De skal utgjøre 5% av totalen.
Resten blir da fett!

1g protein = 4 kcal
1g karber = 4 kcal
1g fett = 9 kcal

Om jeg husker riktig, blir regnestykket noe sånt:

15g karber = 60kcal = 5% av 1200kcal
65g proteiner= 260kcal = 22% av 1200kcal

73% av 1200kcal er 876kcal som gir 97gram fett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:15   #11
mettings
Juniormedlem
 
mettings sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 25
mettings er på en erverdig vei

Sv: Formler?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tenker du på noe sånt som dette:

jah! tnx

mettings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:20   #12
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Formler?

Jeg er enig med Kitt om det er ca slikt det skal beregnes. Men jeg lurer på hvor ifra du får et tall på 1200 kcal? Utifra det jeg veit så trenger en gjennomsnittlig kvinne i alderen 31-60 år i lite eller moderat aktivitet rundt 2200 kcal daglig, mer for yngere kvinner eller høyere aktivitesnivå. Greit nok det kan holdes noe i underskud for å få til bedre vektnendgang, men skal det virkelig nesten halveres?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:27   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Formler?

Hvor mange kalorier en trenger for å opprettholde eller redusere vekten er høyst individuelt. Mange faktorer spiller inn. Ingen tabell kan si det nøyaktig men kan gi en pekepinn. På diett.no regnes det ut i forhold til alder, aktivitetsnivå, høyde og vekt. Da blir det ganske presist.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 15:44   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Formler?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Jeg er enig med Kitt om det er ca slikt det skal beregnes. Men jeg lurer på hvor ifra du får et tall på 1200 kcal? Utifra det jeg veit så trenger en gjennomsnittlig kvinne i alderen 31-60 år i lite eller moderat aktivitet rundt 2200 kcal daglig, mer for yngere kvinner eller høyere aktivitesnivå. Greit nok det kan holdes noe i underskud for å få til bedre vektnendgang, men skal det virkelig nesten halveres?

Er ikke jeg som har satt 1200kcal. Det blir automatisk sånn om 15 karber skal være 5% av totalen! Se regnestykket!
Man kan jo i prinsippet spise akkurat så mange kalorier som passer en, bare prosentfordelingen av energien er ca sånn som i regnestykket!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no