Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og normalvekt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-11, 21:29   #1
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Lavkarbo og normalvekt?

Nå er jeg litt forvirret, og håper noen kan hjelpe meg litt!

Jeg er normalvektig, har en BMI på ca 22. Har spist lavkarbo i snart 1,5 år, fulgt en middelvei med omlag 50 kh daglig. I samme periode har jeg mistet en del kg, uten at jeg egentlig hadde dette som mål (BMI gått fra 23,5 til 22). Jeg har alltid trent mye, 4-5 ganger i uken, mye løping og styrke.

I sommer skeiet vi en del ut, og lå høyere på kh (mellom 100-150). Hadde regnet med at dette ville gi vektøkning, og synes i grunnen ikke det gjorde noe. Men vekten var dønn stabil sommeren gjennom!

Fra august av var det "hverdag" igjen, og siden jeg følte jeg hadde skeiet så mye ut i sommer gikk jeg hardt inn for mindre kh. Har spist omkring 30 kh daglig i snart 6 uker nå, skrevet opp alt jeg har spist - til og med veid maten (!). Men hva skjer med vekten? Jeg har gått opp nesten 2 kg!?
Kalorimessig ligger jeg på ca 2000 kcal daglig.

Så da lurer jeg på hvordan det er nå som jeg er normalvektig med lavkarbo; vil jeg da KUN gå ned i vekt om jeg også reduserer kcalinnholdet? Evt må jeg være i ketose? Har med vilje forsøkt å unngå ketose, fordi jeg da får en overgangsfase med mye plager - og jobben min krever at jeg er skjerpet til en hver tid - så har ikke kapasitet til denne overgangsfasen.

Det sies jo at kroppen finner sin idealvekt med lavkarbo - at undervektige går opp i vekt og overvektige går ned i vekt?

Jeg trives veldig godt med lavkarbo, men synes det er ekkelt å gå OPP i vekt. Vil gjerne miste disse 2 ekstra kg og to - tre til i løpet av høsten. Men dersom dette krever kcal-reduksjon, tror jeg kanskje jeg bør hoppe av lavkarbo. Er vanskelig å kutte kcal med dette kostholdet...

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 07:28   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Det kroppen mener er normalvekten din er ikke alltid det du mener er det.

Første gangen jeg prøvde lavkarbo funket det fint, hadde da en start-bmi på ca. 24 og gikk fort ned 2-3 kg, noe som egentlig var nok (jeg er liten av vekst). Så skled det ut ganske heftig i sommer og jeg la på meg 5 kg. Kuttet på karbene, men det hjalp ikke i det hele tatt og i tillegg mistet jeg all energi.

Nå teller jeg både kalorier og karber (men jeg synes det er gøy da!) og vips! så triller i alle fall hektoene av. 2 kg er borte og 2 kg til skal bort.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 10:40   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Hva skjedde med cm'ene i samme periode? La du på deg i størrelse også? Jeg tenker at siden du trener bra så kan det være at det ikke er fett du har lagt på deg. Vekta forteller veldig lite om det - det må målebånd til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 11:45   #4
FredrikW
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 32
FredrikW er ny på veien

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.

Så da lurer jeg på hvordan det er nå som jeg er normalvektig med lavkarbo; vil jeg da KUN gå ned i vekt om jeg også reduserer kcalinnholdet?

Jeg vil si nesten helt sikkert ja. Og ned i vekt hvis du kutter i karbo og går i ketose behøver jo ikke nødvendigvis bety ned i fettprosent. Vektnedgang kan like gjerne skyldes væske. Som smgj sier må du nok frem med målebåndet, og følge med på omkretsen til overarm, bryst/rygg, midje i navlehøyde, lår osv.

FredrikW er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / steinalderknask Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 12:32   #5
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Jeg er også innafor normalvektig og har levd moderat lavkarbo i over 4 år, strengere lavkarbo før det - før jeg ble gravid med siste barnet.

Jeg logget noen dager inntaket mitt på diett.no og fant ut at jeg godt kunne kutte i proteininntaket mitt faktisk. "Alle" sier jo at man må passe på å få i seg nok protein til alle måltider... men med min høyde og mitt vektmål så kunne jeg greit redusere inntaket av protein og bare passe på å få i meg nok fett - kokosolje flere ganger om dagen er supert, være forsiktig med karbohydratene... Jeg går ikke fort ned, har sikkert ikke blitt kvitt mer enn maks 2 kg, kanskje ikke det engang, vanskelig å si. Jeg har uregelmessig syklus og da endrer nok væskesammensetningen i kroppen seg deretter. Samtidig har jeg begynt å røre på meg mer, noe som forhåpentlig gir utskiftning av fett til fordel for muskler. Jeg merker at klærne har blitt litt romsligere de siste ukene (deilig!!) og energien har ikke blitt mindre av det. Jeg vendte meg til justeringene ganske fort og jeg veier ikke maten lengre og føler meg heller mer vel når jeg spiser litt mindre. Jeg går aldri sulten. Det er helt uaktuelt.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 12:50   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Om du fortsetter på samme kalori-inntak vil du gå ned litt, antakeligvis. Jeg gjorde det ihvertfall. Mistet to-tre kg vann i løpet av de første dagene. Bare det var verdt det, synes jeg. Hadde kanskje en intoleranse,jeg altså, så ikke noe du nødvendigvis vil oppleve. Men du, trapp ned i omstillingen av å erstatte karbo med fett, ellers blir du veldig slapp i flere uker.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:28   #7
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Cm-målene er faktisk littegrann økt også, så har nok faktisk lagt på meg. Treningsmengden min har vært uforandret siste året, så synes det er rart om jeg "plutselig" legger på meg muskler. Er heller ikke nødvendig å gå gradvis ned på karbene, har jo levd på lavkarbo 1,5 år allerede og tåler fint å ligge lavt i kh. Problemet oppstår når jeg tiper over i ketose, det merker jeg ganske tydelig - og der orker jeg ikke være. Ligger jo like på grensen hele tiden da, nå mellom 25-30 kh - men trener ganske intensive økter 4-5 ggr i uka, så er i ketose om jeg går særlig under 25.

Har vært så fornøyd med å slippe å tenke på kcal på lavkarbo, og har "kjøpt" alle argumentene om at kroppen forbrenner mer når den brenner fett og at en kcal derfor ikke er en kcal på lavkarbo! Så synes det er utrolig trist å måtte gå tilbake til kcaltelling...

Ang. proteininntak - hva er anbefalingene? Logger alt jeg spiser på diett.no og ligger på omlag 60 gram protein daglig.

Min personlige trener mener at jeg bør spise litt mer karbohydrater en dag i uken for å "speede" opp forbrenningen litt. F.eks ligge nærmere 100 kh en dag i uken, og ca 30 de 6 andre. Hva tenker dere om det? Synes det høres skummelt ut jeg, men er villig til å prøve...

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 22:11   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.

Cm-målene er faktisk littegrann økt også, så har nok faktisk lagt på meg. Treningsmengden min har vært uforandret siste året, så synes det er rart om jeg "plutselig" legger på meg muskler. Er heller ikke nødvendig å gå gradvis ned på karbene, har jo levd på lavkarbo 1,5 år allerede og tåler fint å ligge lavt i kh. Problemet oppstår når jeg tiper over i ketose, det merker jeg ganske tydelig - og der orker jeg ikke være. Ligger jo like på grensen hele tiden da, nå mellom 25-30 kh - men trener ganske intensive økter 4-5 ggr i uka, så er i ketose om jeg går særlig under 25.

Har vært så fornøyd med å slippe å tenke på kcal på lavkarbo, og har "kjøpt" alle argumentene om at kroppen forbrenner mer når den brenner fett og at en kcal derfor ikke er en kcal på lavkarbo! Så synes det er utrolig trist å måtte gå tilbake til kcaltelling...

Ang. proteininntak - hva er anbefalingene? Logger alt jeg spiser på diett.no og ligger på omlag 60 gram protein daglig.

Min personlige trener mener at jeg bør spise litt mer karbohydrater en dag i uken for å "speede" opp forbrenningen litt. F.eks ligge nærmere 100 kh en dag i uken, og ca 30 de 6 andre. Hva tenker dere om det? Synes det høres skummelt ut jeg, men er villig til å prøve...

Hmm... kjipt. I PB anbefales under 50g/karbohydrater pr dag og eventuelt også i tillegg intermittent fasting for å knekke slike platå. Samtidig sies det at dersom man trener MYE (cardiobasert) så kan man legge på 100g karbohydrater pr uketime med trening. Det da under forutsetning av at man spiser mye variert grønt. Har ingen erfaring med problemet selv så langt...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 23:07   #9
FredrikW
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 32
FredrikW er ny på veien

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Var innom intro-tråden din for å sjekke hvor gammel du er. Og jeg sier ikke dette for å være ekkel; men det er faktisk slik at når kvinner nærmer seg tredve år i alder, så kan det skje hormonelle ting og tang i systemet som fører til økt fettlagring. Uansett lavkarbo/ketose eller "vanlig" mat...

Det kan jo være noe slikt. Samboeren min opplevde akkurat dette. Hun har alltid kunnet spise hva hun vil og så mye hun vil, uten å gå opp i vekt. Hun har siden tenårene hatt stabil kroppsvekt på 63 kilo (175 cm høy), men etter fylte 28 år gikk hun brått opp i vekt. På tross av alle mulige tiltak med lavkarbo, trening og lavkalori.

Nå, sju år senere, har hun bare godtatt at hennes "nye" kroppsvekt er 71-73 kilo (syklusavhengig). Og vektøkningen skyldes utelukkende underhudsfett. For å gå ned i vekt må hun nedjustere kaloriinntaket kraftig. For å holde vekta stabil må hun spise lavkarbo. Spiser hun vanlig mat med brød, pasta, ris, potet osv. går vekta opp. Og hun er ikke den eneste damen jeg har kjent som har opplevd akkurat dette rundt de tredve...


Sist redigert av FredrikW : 15-09-11 kl 23:25.
FredrikW er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / steinalderknask Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 02:50   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Vel, jeg er kanskje unntaket da.
46 år gammel pent brukt firebarnsmor og kone, rimelig stillesittende nå i motsetning til meget aktiv tidligere, 1,60 høy, glad i mat og spiser i snitt 2300 kalorier pr dag, 40-50 karber (og er i ketose på det).
Vekten har gått fra 54 kilo til 47 kilo og ser nå endelig ut til å ha stabilisert seg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 09:30   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og normalvekt?

Nja - er vel ikke enig i at man skal se på det som uunngåelig. At det for mange av oss skjer hormonelle endringer i den alderen stemmer. Mange får barn. Mange har også gått på p-piller i flere år og veksthormonene daler.

Men det er ikke sikkert at det gjelder alle kvinner i begynnelsen av 30-årene likevel. Jeg har også gått ned nå, gjennom å få stabillisert sykdom - ikke gjennom slanking.

Så det finnes mange ulike mulige forklaringer - både på vektoppgang og på vektnedgang. Men de er dessverre veldig ofte vanskelig å finne ut av. Det blir den enkelte som må gjøre detektivjobben.

Til TS - det er vanskelig å si noe som gjelder deg spesielt, men kanskje du har funnet noe som du kan tenke videre på? Spiser du f.eks variert nok? Det å få nok næringsstoffer blir viktigere jo eldre man bliir - fordi forbrenningen synker og man må gjøre "mer" ut av mindre. Vel - det var noen løse tanker herfra.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Farlig med ketose ved normalvekt? fudge LCHF 11 29-08-11 19:09
Jeg har "normalvekt"! Dolly Ketolysekuren 4 31-05-11 21:22
Ketolyse og normalvekt Drainsoul Ketolysekuren 14 28-01-10 21:26
Kva er normalvekt? Mini-Logo Lavkarbo generelt 12 31-12-09 03:22
Normalvekt og lavkarbo? Ariel Lavkarbo generelt 10 02-08-06 14:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no