Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Full forvirring!!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-06, 11:31   #1
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Full forvirring!!

En kombinasjon av utålmodighet, dårlig råd osv. osv. har ført til at jeg er i villrede mht. hva jeg egentlig bør gjøre med kosten. Jeg "stagnerte" på Atkins, muligens pga. for lite karber, for mye fløte/rømme e.l. Jeg gikk over til Lindberg, men har sprukket helt i helgen og har gått opp et par kilo.

Er det noen andre som har vært i denne situasjonen vil jeg gjerne høre hva dere har gjort for å overkomme hindre på slankeveien

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 11:41   #2
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Full forvirring!!

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner

En kombinasjon av utålmodighet, dårlig råd osv. osv. har ført til at jeg er i villrede mht. hva jeg egentlig bør gjøre med kosten. Jeg "stagnerte" på Atkins, muligens pga. for lite karber, for mye fløte/rømme e.l. Jeg gikk over til Lindberg, men har sprukket helt i helgen og har gått opp et par kilo.

Er det noen andre som har vært i denne situasjonen vil jeg gjerne høre hva dere har gjort for å overkomme hindre på slankeveien

Jeg har sprukket noen ganger. Har vel ikke gjort så mange andre lure ting enn å begynt påan igjen.. Men jeg er vel rimelig stagnert ennå.
For min egen del har jeg tro på at jeg må trene mer, men hva du skal gjøre er det nok andre her som er mer skikket til å svare på enn meg.

Lykke til iallfall

Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 11:48   #3
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Full forvirring!!

Jeg har hatt endel sprekker, og cluet er bare å ta seg sammen så fort som mulig, og fortsette som vanlig. Min erfaring er at vektne er tilbake på rett spor innen en uke eller max 2.

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 12:01   #4
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Full forvirring!!

Jeg har bare ett råd: TTT Ting tar tid!
Er det noe som ikke funker ifm. vektnedgang så er det utålmodighet. Selv burde jeg ha gitt opp for lenge siden...tenke seg, ikke mer enn 9kg på 6 måneder, det burde jo vært 2, kanskje 3 ganger så mye, burde det ikke?

Så, ikke gi opp, men hold ut! Å vingle for mye i kostholdet gjør ikke saken bedre, men det som er sikkert er at lavkarbo funker...på sikt. Husk at du har brukt mye tid på å legge på deg alle kiloene du har ekstra, og det tar minst like lang tid å bli kvitt dem, og det finnes ingen snarveier, bortsett fra plastisk kirurgi og fettsuging.

Det beste rådet jeg kan gi er å fortsette kostholdsendringen og slutte å tenke på vekten. Se om kan la være å veie deg på en hel måned.. (jeg har ikke klart DET selv engang hehe...).

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 12:33   #5
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Full forvirring!!

Ja, det med ikke å veie seg tror jeg er et godt tips. Det jeg ikke liker med Atkins er at man jo faktisk må veie ting, lete i tabeller osv. for å telle karber. Fordelen er jo alt det gode man kan spise Det blir nok en kombinert Lindberg/tenke-uke nå, så får jeg se hva jeg kommer frem til.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 13:00   #6
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Full forvirring!!

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner

En kombinasjon av utålmodighet, dårlig råd osv. osv. har ført til at jeg er i villrede mht. hva jeg egentlig bør gjøre med kosten. Jeg "stagnerte" på Atkins, muligens pga. for lite karber, for mye fløte/rømme e.l. Jeg gikk over til Lindberg, men har sprukket helt i helgen og har gått opp et par kilo.

Er det noen andre som har vært i denne situasjonen vil jeg gjerne høre hva dere har gjort for å overkomme hindre på slankeveien

Jeg kjenner meg så utrolig igjen. Men jeg tror ikke at lavkarbo er så dyrt. Man spiser jo ikke så mye på lavkarbo og unngår man mest mulig snop og fastfood og lager mat mest mulig hjemme så tror jeg det ikke blir så dyrt å leve lavkarbo. Jeg får snakke for megselv og jeg tenker ihvertfall ikke på pris når jeg lever "the lowcarb way". Tenk å være så sunn og frisk (og går ned i vekt) hele tiden. Det er ubetalelig!

Jeg spiste også rømme/fløte/oster før. Jeg gikk ned jevnt og trutt 10 kg så plutselig var det stopp. Jeg skjønte ingenting. Jeg gikk t.o.m. litt opp (uten at jeg spiste annet enn lavkarbo). Men så kuttet jeg ut fløte osv. da gikk vekten ned igjen. Så nå holder jeg meg unna meieriprodukter mest mulig.

Jeg har også skiftet kosthold mange ganger. Og ofte når jeg lever på lavkarbo så har jeg sprukket mye. Men jeg har alltid kommet tilbake til lavkarbo fordi jeg føler meg så mye bedre på den enn på annen mat (bortsett fra når jeg sprekker da). Men nå går det bedre og jeg har jeg ikke sprukket på en stund. Og det ser jeg på vekta!!

Så det er vel bare å være tålmodig og finne ut hvilken retning du klarer å følge over tid. Kanskje du ikke klarer å leve på mye fett og lite karber, så da er det kanskje riktig å velge noe annet. Men ikke gi deg! Jeg har selv holdt på i flere år og jeg venter fortsatt på å bli slank. Men jeg vet hva jeg skal spise for komme dit og en gang så klarer jeg det. Slik må du også tenke. Det tar tid å forandre vaner.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 13:02   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Full forvirring!!

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner

En kombinasjon av utålmodighet, dårlig råd osv. osv. har ført til at jeg er i villrede mht. hva jeg egentlig bør gjøre med kosten. Jeg "stagnerte" på Atkins, muligens pga. for lite karber, for mye fløte/rømme e.l. Jeg gikk over til Lindberg, men har sprukket helt i helgen og har gått opp et par kilo.

Er det noen andre som har vært i denne situasjonen vil jeg gjerne høre hva dere har gjort for å overkomme hindre på slankeveien

Det er helt normalt å sprekke når en gjør en brå omlegging slik du har gjort. Nå er det bare en uke siden du gikk ned 0,8 kg, så å si at vekttapet ditt har stagnert og at du som følge av bl.a. det vil skifte filosofi er vel noe forhastet. Men jeg skjønner jo at tellingen kan være noe slitsom !

I min Atkins bok står det godt forklart hva som skjer med kroppen og at de fleste opplever en eller flere platåer. (Det gjør en på Lindberg også). Normalt etter et par tre uker etter at en har begynt. Noen senere. Da er det bare å stå på og fortsette i samme sporet. Det kan vare i en til 4-6 uker. Lenger enn det bør det ikke være. Da er det noe annet "galt". Det nytter ikke å ha hastverk om du skal ha et sunt vekttap. Man går heller ikke fortere ned ved å spise for lite. Det er en gyllen middelvei når det gjelder matvarer også. Cluet er ikke å kutte UT alt som fløte og rømme, men å kutte NED (til Atkins sine anbefalinger som det står i boka).

Å ta av 0,5 - 1,5 kg pr uke er perfekt. Har du det travlere enn det kan du få problemer fremover også. Hastverk er lastverk !

Som du sikkert husker, så fortalte jeg deg at du sannsynligvis ville stagnere om du spiste for lite. Og at jeg syns du spiste for lite karber(det var du enig i) og at du burde spise mer mat/grønt (men det var du ikke enig i ). Mitt råd den gangen var uansett å spise MER.

I en annen tråd svarte jeg også dette:

Sitat:

Du SKAL spise balansert på Atkins. Det er hva du gjør det til. Som jeg har sagt tidligere så tror jeg du ligger for lavt i karber og at du vil ha stor nytte av å øke. Men det lønner seg å øke forsiktig. Litt om gangen.


Det burde jeg ha forklart litt bedre. Nemlig HVORFOR det er viktig å øke litt om gangen. En av årsakene er at om du går direkte over og plutselig hiver i deg dobbelt så mange karber kroppen er vant til så vil kroppen få et "sjokk" og blodsukkeret ditt vil øke - du vil få "cravings" - du blir sulten og i verste fall få et enormt søtsug. Går du opp litt om gangen slipper du dette og får en mer balansert overgang.

Som jeg skrev så er jeg enig i at Lindberg er et godt alternativ, - MEN

Sitat:

Det er flott med Lindberg kosthold. Det er jo i praksis nesten det samme som Atkins Vedlikehold, så du har bare hoppet over et par faser (vedvarende med stigen og pre-vedlikehold). Det er sikkert en god ide for deg om du syns det er begrensende med Atkins. Men jeg tror kanskje det hadde vært lurt å ikke bytte om tvert, men kanskje øke litt om litt. Ikke plutselig gå fra 20 til 50-75 karber (som det iallefall blir på Lindberg) ?




Du spør hvordan du kan overkomme hindre. Og det er bare et ord: TÅLMODIGHET.

Det nytter ikke å ha liten tid. Ta et skritt om gangen. Det er DIN kropp det gjelder, ikke andres. Ikke sammenlign deg med alle andre. Dumå finne ut hva som funker for deg. Og det viktigste er at kroppe din kommer i balanse. Det tar gjerne noe dager etter en sprekk. Men det har ikke skjedd noen stor skade på grunn av helgen. Bare stå på videre og gå lit forsiktigere frem, så vil du nok se endringer snart !

Det er få som finner "sin vei" ved første forsøk. Prøv deg frem og finn DIN måte. Du klarer dette !!

Stå på !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 19:29   #8
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Full forvirring!!

Takk for alle råd. Jeg er allerede tilbake på Atkins-sporet.

Pga. stram økonomi må jeg kjøpe det billigste av alt, litt kjipt, men det går vel greit forhåpentligvis.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 16:09   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Full forvirring!!

har du prøvd å måle deg i steden for å veie deg? kroppen kan forandre seg selv om vekta ikke viser det...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 19:43   #10
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Full forvirring!!

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner

Takk for alle råd. Jeg er allerede tilbake på Atkins-sporet.

Pga. stram økonomi må jeg kjøpe det billigste av alt, litt kjipt, men det går vel greit forhåpentligvis.

Åk till sverige å handle..MYE billigere..kløtt,kylling,ost,egg osv.. Kjøp massor å frys ned..du kan tjene 1000-lapper på det

Eftersom du bor i oslo så er det ju "bare" 3 timer til sverige ju.. Det finns ett nytt kjøpsenter i töcksfors som er presis over grensa,viss du kjører E-18 mot Stockholm.
Viss du ikke har bil,kanskje du har nån bekant som har det.. Og swebuss å Sæfflebuss har dagsturer till Töcksfors kjøpesenter..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 20:05   #11
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Full forvirring!!

Er det noe bedre i Töckfors enn Svinesund eller?
Er vel bare 1.5 time til Svinesund

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 21:35   #12
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Full forvirring!!

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Er det noe bedre i Töckfors enn Svinesund eller?
Er vel bare 1.5 time til Svinesund

Trur det er ca lika långt jag... vi pleier å dra till töcksfors vi..Sambon min sier att det er mye bedre vei å kjøre..Og mindre traffik..deiligt når det er ett senter der du kan finne det meste på ett sted..

Tenkte litt feil når jag skrev 3 timer.. det er hvor lenge det tar å kjøre til dit jag kommer fra tøcksfors er halve veien..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Like feit, hylla full av bøker og tom konto. Flax Generell diskusjon 9 27-02-06 17:36
Fruktose forvirring Psyclus Generell diskusjon 22 16-04-05 23:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no