Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Redd for å bli manisk

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-11, 05:21   #1
slankogsmekkersnart
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 47
slankogsmekkersnart er på en erverdig vei

Redd for å bli manisk

Jeg er bipolar og sover som regel mye.Når jeg går på lav karbo (vært litt av og på) sover jeg mye mye mindre.Jeg vet at lite søvn kan framkalle mani og forrige gang jeg ble psyk begynte det med lite søvn.

Kanskje ikke så mange som har peiling på bipolar lidelse i forhold til lavkarbo, men glad for alle svar

slankogsmekkersnart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og grønt Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 06:44   #2
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Redd for å bli manisk

jeg er i samme båt som deg
jeg har ikke lagt merket noen forskjell.
her i huset er det små ungene som bestemmer sovereutinene.
kan være det er en forskjell, men jeg merker den ikke pr dags dato.

  Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 07:39   #3
slankogsmekkersnart
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 47
slankogsmekkersnart er på en erverdig vei
Red face

Sv: Redd for å bli manisk

Hei igjen
Hvis du ikke merker noe så har du sikkert ikke den virkningen av kostholdet i forholdet til søvn.Jeg MÅ vanligvis ha minst ti timer søvn i døgnet for å fungere men i natt sov jeg tre timer.Håper det er forbigående, men blir det ikke bedre får jeg bare ty til krise medisin.Gidder ikke velge mellom å være manisk eller feit

slankogsmekkersnart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og grønt Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 08:19   #4
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Redd for å bli manisk

Har sittet å tenkt på hvordan det egentlig har vært fra start til nå.
jeg var trøtt i starten,slet med den depressive delen da.
sov VELDIG lite i den perioden og det vippet over til mani da det ble for lite søvn.
glemmer så fort vettu
dette livet er liksom så skiftende så henger ikke med alltid.
går på faste medisiner og er ikke så mye de kan gjøre fra el til lenger.


Sist redigert av Tittit : 10-03-11 kl 08:26.
  Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 08:44   #5
slankogsmekkersnart
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 47
slankogsmekkersnart er på en erverdig vei

Sv: Redd for å bli manisk

Nei man får bare gjøre det beste ut av det Får satse på å bli slankere uten å bli helt ko koMen nå vet jeg iallefall at mangel på søvn er en trigger, visste ikke det da. Men syns humøret er bedre på lav karbo,det er som en liten tåke som letter litt-blir lettere til sinns

slankogsmekkersnart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og grønt Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 09:22   #6
spinhead
Nytt Medlem
 
spinhead sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 54
Innlegg: 2
spinhead er på en erverdig vei

Sv: Redd for å bli manisk

Jeg begynte for få dager siden og har sovet mindre for hver natt. Hadde ikke tenkt over mulig sammenheng før jeg leste dette. Flere opplever jo å bli mer opplagt og energisk ved å endre til denne type kosthold. Siden lite søvn er en vanlig "bivirkning" når man er bipolar og får et litt for høyt energinivå, så er jeg nå ganske overbevist om at dette har sammenheng. Jeg går på medisiner som gjør meg mer trøtt generelt, men opplever jo allikevel alltid at jeg må jobbe hardt med å få nok søvn i mine noe medisin-reduserte superperioder.. MEN siden overvekt ofte trykker meg ned, så er det verdt å prøve uansett. Siden det er store forskjeller fra bipolar til bipolar ift bla medisinering, så er det vel naturlig at det er varierende påvirkning av et sunnere kosthold også

spinhead er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo.. Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:51   #7
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Redd for å bli manisk

Jeg har tentativ diagnose bipolar type 2, venter på svar fra utredning men tviler sterkt på at de lander på noe annet. Har hatt svingningene så langt tilbake som jeg kan huske, men før lavkarbo var det depresjoner som dominerte.

Da jeg begynte med ketolyse ble søvnbehovet mitt nesten borte, sov noen få timer før jeg spratt opp av senga og begynte med vasking/trening/whatever kl 4-5 om morningen. Nå når jeg ser tilbake innser jeg at det nok var en hypoman periode som varte veldig lenge og endte med at jeg til slutt var så sliten at kroppen og hjernen sa stopp (etter 6 mnd ca). Etter det har jeg stort sett bare hatt den hypomane delen som kommer fram i større og større grad, og depresjonene er ikke på langt nær like dype som de en gang var. Lite søvn er trigger for meg også, så jeg har vært ganske betenkt nå når jeg har planlagt å begynne med ketolyse igjen. Har kommet fram til ei sjekkliste sammen med fastlege og psykolog sånn at jeg skal kunne se at det kanskje går litt over stokk og stein før det faktisk gjør det
Tar Vallergan i ukedagene sånn at jeg kan sove uavbrutt hele natta, det funker foreløpig veldig fint. Har krisemedisin i tilfelle, men bruker den ganske sjelden.

Men er litt skeptisk ja, jeg vil ned noen størrelser men jeg vil virkelig ikke miste bakkekontakten. Og jeg vet at lavkarbo er bra for meg og kroppen min mens psyken kan bli litt ko-ko

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Redd Idarull Fysisk og mental helse 5 03-10-10 15:10
Lei meg, og redd ... VeronicaB Spørsmål og svar 4 03-08-10 00:52
Redd for fett snowqueen Lavkarbo generelt 12 02-02-09 14:02
Er så redd for å få i meg for mye karber? Ista Ketolysekuren 14 02-07-08 18:59
Hjelp, jeg er redd! viet60 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 10 05-04-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no