Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Vi burde organisere oss!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Se resultatene: Ville du vært medlem i en slik organisasjon?
Ja 33 63,46%
Nei 10 19,23%
Vet ikke 9 17,31%
Deltakere: 52. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-09, 16:11   #51
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Vi burde organisere oss!

Opprinnelig lagt inn av Inanna, her.

du kan sitte hele dagen på pubmed og finne det som støtter akkurat din sak, men det finnes alltid 2 sider til alt, flere av artiklene der blir motbevisst.

jeg har desverre ikke tid til å skulle sitte på nettet i jakt etter artikler som støtter det jeg sier, for meg er pensumssbøkene mine bra nok.

det er mye riktig i det du sier, men det virker som om du bare ser ting fra en side.

og den studien du viser til uten frukt og grønnsaker er en studie om virkningen av flavonoid (antioksidant), frukt og grønnsaker ble kuttet ut for å kontrollere dette stoffet.

vil du virkelig bruke det argumentet at spiser du frukt og grønt så får du kreft?

Igjen, presentèr noe bevis. Du sirkler rundt temaet. Pensumbøkene er kanskje holdbare for deg, men en debatt skal gjøre fakta holdbare for andre. Siden virkeligheten fungerer efter årsak og virkning, bør det være lett å gjenskape alt det du sier i studier. Dermed er det latskap (eller arroganse) å ikke oppsøke videre bevis når du går inn i en debatt.

Kreft og grønnsaker er en interessant sak. Forskere anbefaler mot antioksidanter under kjemoterapi. (Jeg antar at det er de frie radikalene som tar livet av tumoren.) Det synses (svakt) rundt det her.

Frukt og grønt er oppskrytt. De er f. eks. fulle av forsvarsmekanismer. Brokkoli, f. eks. (som vi forresten ikke begynte å spise før det første århundre e. Kr.), er rikt på oksalat. Korn har lektiner, agglutinin, gluten, fytatforbindelser og så videre. Bønner har fytatforbindelser, pseudoøstrogen (fytoøstrogen), goitrogener (tyroksinhemmere?), lektiner, oksalat og ensymhemmere.

Dessuten ser jeg ikke helt potensialet for store mengder frukt og grønt under vår evolusjon. Hvorfor skal fruktose reagere så voldsomt hvis det var en basisvare? Jeg tipper heller at vi spiste høyglykemiske rotgrønnsaker (tenk kassavarot), hvilket passer bra med spekulasjonene i denne artikkelen.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 20:17   #52
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Vi burde organisere oss!

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Blå:

Hvorfor blir magen min oppblåst, jeg får halsbrann, jeg går opp i vekt, jeg får vondt i hodet med jevne mellomrom, jeg er syk og plaget og får dårlig tannhygiene når jeg spiser slik du anbefaler.

Mens når jeg spiser Skaldeman så blir jeg kurert for alle disse plagene på kortere eller lengre tid ?

Er det fordi Skaldeman sin kosthold er så dårlig og ditt kosthold så bra for alle ?
Eller kan det hende du og jeg og alle andre er ganske forskjellige...

En ting du nok kommer til å bli overrasket over er at omtrent alle overvektige har prøvd olympiatoppens og andre statlige ernærings kostholdsråd mange ganger. Deriblant meg selv. Som du ser måtte jeg inn her før resultatene begynte å komme.

Men det fungerer sikkert utmerket for mange, det skal jeg ikke nekte for.

Har samme erfaringer selv. Vi fungerer best på den maten vi er skapt for å spise, og da får vi også den kropp og helse det er meningen av vi skal ha!

Det er jo en grunn til at så mange som legger om til LCHF holder seg der etter ferdig slanking. Vi har kjent på kroppen hva denne maten gjør for helsen vår! Ikke fanken om jeg skal tilbake til frukt og knekkebrød igjen, for å bli en overvektig, fisete, gretten og deppa kjærring igjen.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye kalsium burde jeg ta? JenJen Ketolysekuren 2 12-09-08 14:03
Burde jeg ikke ha lagt på meg? msplum Lavkarbo generelt 2 03-05-08 09:47
Hva burde jeg kjøpe i Sverige? BS2 Lavkarbo generelt 3 31-03-08 21:50
Hva burde jeg hamstre her i USA? Megvel Spørsmål og svar 5 03-12-07 09:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no