Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Rå sjokolade?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-11, 17:29   #1
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Rå sjokolade?

Har noen av dere prøvd å lage rå sjokolade selv? Ser de selger kakaomasse, kakaosmør osv. i helsekosten og på Økosjokolade på nettet. Er det mye styr? Og blir det godt? Det ser ganske dyrt ut...

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:12   #2
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rå sjokolade?

Jeg lager rå sjokolade, eller nesten rå.
Jeg har kjøpt det jeg trenger til det på iherb.com. Man kan også kjøpe på okosjokolade.no, men der er det mye dyrere.
Jeg tror jeg brukte ca 500 på alle ingrediensene jeg trengte, men de fleste ingrediensene varer jo en stund.
Den dyreste ingrediensen er vel kakaosmør, og varer ikke så lenge.
Skal du handle fra iherb så må du passe på å holde deg under 200kr på varene. Men med kun 4$ frakt så er det ikke noe dyrt å handle i flere omganger
Lykke til, det er fantastisk godt

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 09:59   #3
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Tusen takk for info, Maynard! Regnet ut med prisene fra økosjokolade at 100 g sjokolade vil koste ca en 50-lapp. Så det er nok billigere der du handler fra. Tror jeg holder meg til Atkins barene inntil jeg klarer å venne meg til å like mørk sjokolade bedre. Men det ser veldig spennende ut å lage sjokolade selv...

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 10:09   #4
hjertemat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 12
hjertemat er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Tusen takk for info, Maynard! Regnet ut med prisene fra økosjokolade at 100 g sjokolade vil koste ca en 50-lapp. Så det er nok billigere der du handler fra. Tror jeg holder meg til Atkins barene inntil jeg klarer å venne meg til å like mørk sjokolade bedre. Men det ser veldig spennende ut å lage sjokolade selv...

Jeg lager mye rå sjokolade, og det er veldig enkelt
Fordelene med rå sjokolade ift kjøpesjokolade/barer er bl.a. at man slipper sukker/kunstig søting OG at det er ekstremt mye antioksidanter, jern osv i ra sjokolade. Jeg opplever at rå sjokolade er med og fjerner søtsuget. Dessuten orker man gjerne bare en bit eller to, for det er mektig og tilfredstiller behovet på en helt annen måte enn man er vant med av annen sjokolade/sjokoladebarer.

Vil ABSOLUTT anbefale raw sjokolade.
Du kommer langt med bare kakaosmør, rått kakapulver og søting. Jeg pleier å bruke yaconpulver, da blir sjokoalden mild og søt.

__________________
Min hjemmeside: www.hjertemat.com
hjertemat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, raw food, supermat. Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 11:34   #5
Ildern
Medlem
 
Ildern sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 179
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Syns ikke det er styrete i det hele tatt. Supert for å ta sjokosuget. Også kan du smaktilsette som du vil. Feks ha i vanilije, chili eller nøtter.

__________________


Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:48   #6
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rå sjokolade?

Er helt enig i at det ikke er noe styr, ganske enkelt å lage faktisk
Mektig og god sjokoladesmak, sjokolade på en helt annen måte!

Bare et tips om noen får et dårlig sjokoladeparti (jeg hadde tydeligvis søtet litt for mye med stevia...), og fant ut at jeg skulle lage sjokolademousse av det. Hadde litt smør, og fløte i sjokoladeblandinga+ 3eggeplommer som jeg rørte inn en etter en. Pisket 3eggehviter hvit og blandet inn. Stivpisket fløte med 1ss sukrinmelis og blandet inn.
Den ble himmelsk med den kraftige og gode sjokoladen! Og ei lita skål var jo så mektig at jeg ble mett på bare den

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:08   #7
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av maynard, her.

Jeg lager rå sjokolade, eller nesten rå.
Jeg har kjøpt det jeg trenger til det på iherb.com. Man kan også kjøpe på okosjokolade.no, men der er det mye dyrere.
Jeg tror jeg brukte ca 500 på alle ingrediensene jeg trengte, men de fleste ingrediensene varer jo en stund.
Den dyreste ingrediensen er vel kakaosmør, og varer ikke så lenge.
Skal du handle fra iherb så må du passe på å holde deg under 200kr på varene. Men med kun 4$ frakt så er det ikke noe dyrt å handle i flere omganger
Lykke til, det er fantastisk godt

Lyst til å fortelle hvilke produkter du kjøper derfra? Har handlet der, men det er jo en jungel av produkter, synes det er vanskelig å velge. Kjedelig å kjøpe feil...

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:17   #8
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Rå sjokolade?

Er det noen av dere som har en oppskrift å dele?
Hvor mye søtning, for eksempel? Yaconpulver, hvordan ligger det an med karber i det?
Spennende smakstilsetninger? Eller kanskje andre gode ideer?

Jeg har laga en porsjon som ble helt grusom (en aldri så liten steviaulykke, så jeg satser på sukrin e.l neste gang), så jeg er litt redd for å ødelegge den dyre sjokoladen enda en gang.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:23   #9
Ildern
Medlem
 
Ildern sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 179
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Jeg tar bare på ca. mål. 1/3 kakaosmør og 2/3 kakaomasse som jeg smelter saaaakte i vannbad. Så tar jeg en dæsj agavesirup og litt sukrinmelis. Smaker underveis. Tar bare litt og litt for jeg er redd for at den skal bli for søt. Også tar jeg gjerne oppi vaniljeessens. Tror jeg vil prøve med peppermynte neste gang.

Av og til bruker jeg denne oppskriften:

3 ss kakaosmør
1 ss Cocosa Extra Virgin
4 ss rått kakaopulver eller en klump tilsvarende 1-2 ss kakaomasse
3 ss agavenektar
kokos, hakkete hasselnøtter eller annet gøy.

__________________


Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 01:29   #10
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av Lunaluna, her.

Lyst til å fortelle hvilke produkter du kjøper derfra? Har handlet der, men det er jo en jungel av produkter, synes det er vanskelig å velge. Kjedelig å kjøpe feil...

Jeg kjøper:
kakaosmør http://www.iherb.com/Navitas-Natural...4-g/12768?at=0
kakaopulver http://www.iherb.com/Navitas-Natural...54-g/8254?at=0
yaconsirup http://www.iherb.com/Navitas-Natural...49-g/8340?at=0
yaconpulver http://www.iherb.com/Navitas-Natural...27-g/9332?at=0
carobpulver (inneholder endel karbo) http://www.iherb.com/Now-Foods-Carob...40g/16493?at=0
stevia http://www.iherb.com/search?kw=stevia
kokosolje http://www.iherb.com/search?kw=stevia
vanilje http://www.iherb.com/Now-Foods-Healt...-ml/12444?at=0
Det mant trenger til sjokoladelaging, mer eller mindre

Jeg kjøper også hudpleie, sminkekoster (ecotools), te, atkinsbarer, barberhøvler, lypsyler og diverse andre saker og ting derifra.
Jeg bruker ikke produkter som er testet på dyr, og prøver samtidig å ha et mest mulig naturlig/økologisk levemåte. Da er iherb veldig grei, vanskelig å få tak i mye i norge.

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 21:46   #11
Ildern
Medlem
 
Ildern sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 179
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Den her så jo veldig fristende ut:

Hjemmelaget, sunn snickers

__________________


Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 17:49   #12
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei
Smile

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av maynard, her.

Jeg kjøper:
kakaosmør http://www.iherb.com/Navitas-Natural...4-g/12768?at=0
kakaopulver http://www.iherb.com/Navitas-Natural...54-g/8254?at=0
yaconsirup http://www.iherb.com/Navitas-Natural...49-g/8340?at=0
yaconpulver http://www.iherb.com/Navitas-Natural...27-g/9332?at=0
carobpulver (inneholder endel karbo) http://www.iherb.com/Now-Foods-Carob...40g/16493?at=0
stevia http://www.iherb.com/search?kw=stevia
kokosolje http://www.iherb.com/search?kw=stevia
vanilje http://www.iherb.com/Now-Foods-Healt...-ml/12444?at=0
Det mant trenger til sjokoladelaging, mer eller mindre

Jeg kjøper også hudpleie, sminkekoster (ecotools), te, atkinsbarer, barberhøvler, lypsyler og diverse andre saker og ting derifra.
Jeg bruker ikke produkter som er testet på dyr, og prøver samtidig å ha et mest mulig naturlig/økologisk levemåte. Da er iherb veldig grei, vanskelig å få tak i mye i norge.

Takker og bukker!

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:27   #13
prøvermegfram
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 121
prøvermegfram er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Skal forsøke å lage litt rå sjokolade til helga... Kjøpte lenge før jul kakaomassen fra økosjokolade, men kom så mye i veien, så det har bare blitt liggende i kjøleskapet så er på tide å lage litt... Det jeg har til sjokoladen er kakaomassen (en sånn klump) kakaosmør, sukrin og vanilje... er dette godt nok til å lage helt basic sjokolade, og så heller smake seg fram med andre smaker etterhvert som man lager?? Gleder meg masse, har virkelig fått sansen for møøøørk sjokolade, så dette blir jo rene himmelen....

__________________
Journalen min Legg gjerne igjen en liten hilsen
prøvermegfram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 10:28   #14
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Nå har jeg bestilt ting jeg trenger for å lage sjokolade. Jeg har aldri prøvd dette før,så det blir spennende. noen som har en enkel god nybegynner oppskrift å dele ? Veldig spennende å lage sjokolade selv

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:32   #15
prøvermegfram
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 121
prøvermegfram er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Laget rå sjokolade i går
Hadde glemt å kjøpe det jeg hadde planer om på helsekosten, så ble en veldig enkel sjokolade... Lagde den slik

ca 50 gr. kakaosmør (okosjokolade)
ca 100 gr kakaomasse (okosjokolade)
ca 3-4 ss sukrin (ville aller helst brukt sukrin melis for sukrin løser seg ikke opp, så man må tygge sukkerkornene i sjokoladen, litt merkelig)
ca 25 dråper vanilje essens (ville helst brukt ordentlig vaniljepulver, men glemte å kjøpe det)
Ca halv ts kanel

Ble veldig godt, og sjokoladen smelter på tunga Den stivnet fort i kjøleskapet, og løsnet lett fra plastlokket og silikonformene jeg lagde i... Ble utrolig deilig sjokolade, men ordentlig kraftig sjokoladesmak.... jeg lagde den veldig søt, man trenger sikkert ikke bruke så mye sukrin som jeg brukte, men var min første gang, så da ble det slikt.... Sjokoladen er mektig og deilig.... skal lage mere til neste søndag når lillegutten min har 1 års dag

__________________
Journalen min Legg gjerne igjen en liten hilsen
prøvermegfram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 13:01   #16
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av prøvermegfram, her.

Laget rå sjokolade i går
Hadde glemt å kjøpe det jeg hadde planer om på helsekosten, så ble en veldig enkel sjokolade... Lagde den slik

ca 50 gr. kakaosmør (okosjokolade)
ca 100 gr kakaomasse (okosjokolade)
ca 3-4 ss sukrin (ville aller helst brukt sukrin melis for sukrin løser seg ikke opp, så man må tygge sukkerkornene i sjokoladen, litt merkelig)
ca 25 dråper vanilje essens (ville helst brukt ordentlig vaniljepulver, men glemte å kjøpe det)
Ca halv ts kanel

Ble veldig godt, og sjokoladen smelter på tunga Den stivnet fort i kjøleskapet, og løsnet lett fra plastlokket og silikonformene jeg lagde i... Ble utrolig deilig sjokolade, men ordentlig kraftig sjokoladesmak.... jeg lagde den veldig søt, man trenger sikkert ikke bruke så mye sukrin som jeg brukte, men var min første gang, så da ble det slikt.... Sjokoladen er mektig og deilig.... skal lage mere til neste søndag når lillegutten min har 1 års dag

Du er en engel ! Tuusen, tusen takk Jeg få varene mine i løpet av uka,jeg er så spent. Gleder meg til og prøve! Ble det en form det der, eller mer ? Jeg bestilte en en form med plass til 15 små biter

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 13:04   #17
prøvermegfram
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 42
Innlegg: 121
prøvermegfram er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Du er en engel ! Tuusen, tusen takk Jeg få varene mine i løpet av uka,jeg er så spent. Gleder meg til og prøve! Ble det en form det der, eller mer ? Jeg bestilte en en form med plass til 15 små biter


Det ble en dinosaurform med 15 biter pluss at jeg fylte resten over på et lite plastlokk, ble kanskje 50 gram til overs etter at formen var fylt...

__________________
Journalen min Legg gjerne igjen en liten hilsen
prøvermegfram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 10:05   #18
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av prøvermegfram, her.

Det ble en dinosaurform med 15 biter pluss at jeg fylte resten over på et lite plastlokk, ble kanskje 50 gram til overs etter at formen var fylt...

Høres bra ut

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:04   #19
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Da har jeg fått varene mine fra økosjokolade Spennende ! Men jeg trodde yaconsirupen hadde lavest GI.. Men det er visst agavesirup.Så jeg bommet litt der, men,men. får kjøpe det neste gang !

Så da skal jeg sette i gang å prøve

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:05   #20
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Da har jeg fått varene mine fra økosjokolade Spennende ! Men jeg trodde yaconsirupen hadde lavest GI.. Men det er visst agavesirup.Så jeg bommet litt der, men,men. får kjøpe det neste gang !

Så da skal jeg sette i gang å prøve

men yaconsirupen er mye bedre i smak enn agave.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 09:40   #21
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Rå sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

men yaconsirupen er mye bedre i smak enn agave.

Okei ,men da var det bra jeg kjøpte den likevel

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sjokolade raskall Kake/dessert og snacks 10 05-07-10 12:48
70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 11 21-06-07 01:11
Sjokolade..... Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 2 02-06-06 13:33
Ny sjokolade? t75 Lavkarbo generelt 8 14-04-05 23:41
70 % sjokolade kontra 85 % sjokolade donjuanwannabe Lavkarbo generelt 1 28-11-04 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no