Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Binge Eating Disorder og LCHF

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-10, 16:02   #1
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Binge Eating Disorder og LCHF

Jeg antar det er fler her inne som har denne spiseforstyrrelsen. Jeg har aldri fått denne diagnosen, for det har aldri blitt nevnt høyt med et ord. Men jeg trenger heller ikke en lege eller psykolog for å fortelle meg dette. På hjemmesiden min forklarer jeg litt om hvorfor. (Link i signaturen for de som er interessert)

Jeg har aldri oppsøkt hjelp om dette, og de fleste artikler jeg kommer over peker til fastlegen. Selvom jeg har hatt samme lege i alle år, så føles det ikke komfortabelt å snakke med han om det. Jeg prøvde meg på en bok, men den passet best til fyring.

Jeg føler dog at LCHF har hjulpet meg et skritt i riktig retning uten at jeg helt skjønner hvorfor. BED handler jo om kontroll, men spisingen er jo gjerne en konsekvens av helt andre ting. Så hvorfor funker det for meg? Den beste måten jeg kan beskrive det på er egentlig at en bit av den onde sirkelen er vekk. Noen fler som har lignende erfaringer?

Hva annet gjør dere for å få hjelp??

  Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 12:16   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Jeg er absolutt ikke lege og kan ikke noe om BED. Men jeg tenker at lchf gir jo et stabilt blodsukker, mindre cravings, så LYSTEN er lettere å håndtere? Og med det (og eventuell vektnedgang) gjør noe med selvtilliten. Føle at man har kontroll.

Jeg lider ikke av noen type spiseforstyrrelse, men hadde før, på "vanlig" kosthold, ekstreme cravings for karbohydrater, som macaroni, pasta, potetmos (i pulverform!!), og dyttet dette i meg i store mengder. Også når jeg var mett.
Nå har jeg kontroll, fordi LYSTEN er ikke der lengere, jeg spiser når jeg er sulten, og spiser også riktig mat.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 12:25   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Jeg har hatt motsatt problem, men samme virkning som deg. Jeg har tvangssultet meg en del opp igjennom. Nå som jeg er mye mer var på endringer i blodsukker (jeg har blitt alt for glad i ha jevnt blodsukker, og dermed dagsform ), så er det lettere å få seg til å spise, rett og slett fordi det er utrolig mye mer behagelig enn å gå sulten med dertil lavt blodsukker, som fører til stor konsentrasjonssvikt, tretthet og så videre. Dessuten handler mestringsfølelsen min nå om noe annet enn å sette på seg et adelsmerke fordi man klarer seg uten mat ...
Så jeg holder også en knapp på det Vettel sier, både fysiologisk og psykisk . Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 12:56   #4
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Jeg tror også at det fysiske aspektet ved kroppen påvirker det psykiske kanskje i mye større grad enn hva vi tror.
Det er jo allerede påvist at insulinet påvirker kroppen fysisk i mye større grad enn antatt tidligere, og at dette ikke bare er noe diabetikere eller potensielle diabetikere må være obs på.

Det vil være veldig vanskelig å se at det er noe galt med det man spiser når man spiser som alle andre gjør, og akkurat som helsemyndighetene sier. Om du og jeg spiser helt likt, og jeg er sunn og frisk mens du har et enormt behov for å trykke i deg litt (mye?) ekstra, er det jo lett å anta at årsak må være noe helt annet enn maten. Men dersom du reagerer på maten på en helt annen måte enn meg (feks fordi kroppen min ennå ikke har blitt overbelastet av insulin) tror jeg det kan påvirke mye mer enn bare blodsukkeret og vektøkningen. Kan hende BED (i hvertfall til en viss grad) bare er en ekstrem form for karbosug. De fleste som har opplevet det har jo fortsatt å spise ETTER at de har kjent at det egentlig ikke er plass til mer.

En annen mulighet er at det å få redusert søtsuget/karbosuget som du sikkert har hatt slik som alle andre har gitt deg mer kontroll - dermed mer mestringsfølelse. Og med økt mestringsfølelse kan det godt hende at du får kontroll på flere sider av livet ditt.

Dette er jo bare mine ydmyke tanker, jeg er IKKE psykolog eller lege og har jo absolutt ingen kvalifikasjoner til å uttale meg om noe av dette, ut over min egen erfaring med mangel på kontroll på spisingen.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 08:17   #5
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Takk for innspill og ydmyke tanker Det er godt med andre øyne på et tema som jeg aldri har snakket om med andre enn meg selv

Dette med overspising handler ikke om å dytte i seg litt ekstra eller være litt over gjennomsnittlig matglad. Når jeg ikke er i overspisingsperiodene spiser jeg helt normalt, ellers har jeg rett som det er gått på en eller annen diett
I overspisingsperiodene snakker vi absurde mengder mat. Jeg kan spise til jeg kaster opp. Ikke for at jeg har behov for 'renselse', men for at kroppen ikke tåler mer. Så sitter jeg der da, har glemt tid og sted en stund og etterpå er engstelsen og bekymringene tilbake. På toppen av det kommer skammen for det jeg har gjort, så da spiser jeg litt til..

Jeg tenker mye på hvorfor LCHF fungerer så bra for meg. Jeg har fått tilbakemeldinger fra andre som har samme erfaring også. Det er ikke så lenge siden jeg begynte å sette spørsmålstegn angående sammenhengen her, men begynte å gruble litt når det gikk lengre og lengre mellom disse periodene. Spesielt siden det ikke var noe drastiske endringer i livet forøvrig..

Det er fler som nevner mestringsfølelse her, og det er jo sentralt hva spiseforstyrrelser angår. Jeg tenkte en stund at det var det å måle, veie og beregne som gav mestringsfølelsen. Men stålkontroll på hva jeg putter i munnen, har jeg hatt med andre "sunne" dietter også. Forskjellen og fordelen med en lavkarbo diett kontra tradisjonelle, er jo nettopp dette med stabilt blodsukker. Om man ikke nødvendigvis er like sprudlende som Kari Traa til enhver tid, så er stabiliteten i humøret noe helt annet. Stabilt blodsukker fikser riktignok ikke de tingene i livet man ikke er tilfreds med eller engster seg for, men slik jeg ser det vil en være bedre rustet til å takle det. Så kanskje det er nettopp derfor det er så gunstig i forhold til BED og mestringsfølelse.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 22:38   #6
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Jeg har vært innom sida di
Og jeg kan vel og sies å ha BED.. Men jeg får ikke LCHF til å fungere helt

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 23:17   #7
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Siden er ikke helt oppe å går ennå. De omorganiseres as we speak, men hyggelig at du tok en titt

Men hva er det du ikke får til å fungere? Dietten i seg selv, eller i forhold til BED?

Jeg må bare understreke at jeg ikke mener at LCHF er en kur for BED. Det kan jo være et pussig sammetreff, men etter at lchf-dietten fikk "satt seg" skikkelig hos meg har det gått lengre og lengre mellom hver 'episode'. Det gjorde meg nysgjerrig nok til å sjekke ut litt, og det er jeg visst ikke helt alene om. Leste faktisk nylig en artikkel om BED på medicalnewstoday.com, hvor enkelte studier indikerer at kontroll på blodsukkeret kan hjelpe å redusere antall 'episoder'. Dessverre er det ikke noen kildehenvisning til disse studiene. Det kunne vært interessant å lese

  Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:13   #8
Inger85
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 24
Inger85 er på en erverdig vei

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

håper omorganiseringen snart er over! virker som du har en interessant hjemmeside

Inger85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low carber Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:31   #9
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Opprinnelig lagt inn av Inger85, her.

håper omorganiseringen snart er over! virker som du har en interessant hjemmeside

Hyggelig Jeg jobber på spreng og den er snart klar.. Jeg fant plutselig bare ut at jeg måtte gjøre en del endringer for enkelhets skyld

  Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 01:19   #10
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Da var de begynt å ta form.. Håper du finner noe av interesse

  Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 14:08   #11
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Vet du om du er i ketose, LCHF4life?

Nå har ikke jeg prøvd annen lavkarbo enn ketose, men jeg merker en liten forbedring selv om jeg er nødt til å la hodet kontrollere spisingen fortsatt så krever det litt mindre enn tidligere.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:00   #12
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Opprinnelig lagt inn av Namba, her.

Vet du om du er i ketose, LCHF4life?

Nå har ikke jeg prøvd annen lavkarbo enn ketose, men jeg merker en liten forbedring selv om jeg er nødt til å la hodet kontrollere spisingen fortsatt så krever det litt mindre enn tidligere.

Jeg bruker ikke strips for å sjekke dette, men høyst sansynlig. Ketose er jo ingen diett, men det som skjer i kroppen når man inntar lite karbohydrater.


Sist redigert av LCHF4life : 02-03-10 kl 21:04. Årsak: leif..
  Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 18:02   #13
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Hei! Synes siden din var kjempeflott, du skriver mye sant og godt Kjenner meg veldig igjen med det med overspising. Spesielt når jeg var yngre og kom hjem fra skolen, pleide jeg å spise 8 brødskiver med masse fett pålegg. Hver dag! Aner ikke hvorfor jeg gjorde det, det liksom bare skjedde. Jeg var vel ikke akkurat kjempefornøyd med skoleklassen min så det hadde jo mye å si

  Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 18:27   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Opprinnelig lagt inn av LCHF4life, her.

Ketose er jo ingen diett, men det som skjer i kroppen når man inntar lite karbohydrater.

Dietten heter ketolyse, den!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 18:39   #15
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Opprinnelig lagt inn av Val, her.

Hei! Synes siden din var kjempeflott, du skriver mye sant og godt

Takk for det Forsøker å være så ærlig som mulig, og det hjelper faktisk meg også å kunne være det

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dietten heter ketolyse, den!

Ketolyse er en lavkarbodiett ja, men ketose er fremdeles ingen diett

  Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 18:44   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Opprinnelig lagt inn av LCHF4life, her.

Ketolyse er en lavkarbodiett ja, men ketose er fremdeles ingen diett

Jeg vet det, du vet det, men mange skjønner ikke at dietten heter ketolyse og at tilstanden man oppnår, er å være i ketose!

Tenkte jeg skulle si hva dietten heter, når du så riktig påpekte at ketose ikke var noen diett, men en tilstand i kroppen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 18:47   #17
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Åh, da missforsto jeg.. trodde du retta på meg

  Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 21:42   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Binge Eating Disorder og LCHF

Kan grunnen til at det funker bedre for deg i forhold til spiseforstyrrelsen nå som du går på ketolysedietten at du føler dette er bra for deg i det lange løp og derfor på en måte føler at du gjør dette av kjærlighet til kroppen din? Altså at din holdning har snudd fordi dette er sunt og bra å gjøre? Bare en tanke jeg fikk. Føler man kjærlighet og ikke frustrasjon vil man ikke overspise, tenker jeg. Jeg har selv hatt alt mulig av spiseforstyrrelser og synes det er viktig å skille kropp og følelser når det er snakk om mat så jeg spiser for kroppen, og tar meg av følelsene utenom. Tillater meg å kjenne på sorg og sinne, går meg en tur om jeg frustrert og setter meg med korslagte bein om jeg er helt fra meg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
bed, binge, disorder, eating, lchf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
LCHF-oppskrifter! Se her! Bee Generell diskusjon 5 20-03-11 23:57
Ny på LCHF Virgo2 Generell diskusjon 6 26-01-10 21:32
LCHF og graviditet EggoLePreggo Lavkarbo generelt 7 17-12-09 11:48
LCHF-magasinet sma Lavkarbo generelt 3 21-11-09 23:43
Ketolyse VS LCHF Imali Spørsmål og svar 14 22-09-09 17:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no