Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Fritak fra arbeidsgiverperioden

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-10, 09:36   #1
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Fritak fra arbeidsgiverperioden

Hei igjen dere..

Jeg har nå endelig, etter mange år, mange forskjellige leger og mye mas og kjas ENDELIG fått diagnosen migrene...
Jeg sier endelig fordi , som sagt, det har vært mye pes...fram og tilbake..mistro fra sjefer og folk på jobb osv...

IKKE fordi jeg er glad for at jeg faktisk har en kronisk sykdom...


Det er godt, å ha det på papiret...å bli trodd på det jeg har slitt med i mange år (uten å vite hva det egentlig var)...


Jeg sendte inn en søknad til NAV før jul, der jeg søkte om at arbeidsgiver skulle få fritak fra arbeidsgiverperioden...Dvs. at arbeidsgiveren min skal slippe å betale sykepenger de dagene jeg må være hjemme pga. migrenen.

(Arbeidsgiver må betale, men får tilbakebetalt fra NAV.)

Jeg fikk avslag, med beskjed om at jeg kunne klage på vedtaket - noe jeg også gjorde.

Jeg bestilte time hos legen min, fikk dokumentasjon derfra, og sendte søknad inn på nytt, med legeuttalelsen og dokumentasjon på fraværet mitt...

Nå i februar fikk jeg brev i posten, og klagen min var vurdert, og søknaden vedtatt!!

For en lettelse!...
En tung tung bør er løftet fra skuldrene mine..

JA, jeg har fortsatt verdens dårligste samvittighet når jeg må være hjemme fra jobb...
Men jeg VET at de på jobb VET.....
Dette er ikke bare "litt vondt i hodet"...
Jeg er syk....

I natt har jeg nesten ikke sovet...jeg er forkjøla, og i dag har det altså satt seg i hodet...
Har et lite "opphold" nå, og håper så inderlig at dette vedvarer...
Travelt resten av uka...



NÅ kommer det egentlige spørsmålet...

Når jeg er hjemme pga. migrenen...

Må jeg da ringe legen hver gang?...
få sykemelding, slik at NAV har dokumentasjon på at fraværet skyldes migrenen?...

Eller må jeg skrive egenmelding?....

Fint om dere svarer så fort dere kan....
Jeg må jo i tilfellet ringe legen min i dag, før de stenger...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 10:27   #2
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

NÅ kommer det egentlige spørsmålet...

Når jeg er hjemme pga. migrenen...

Må jeg da ringe legen hver gang?...
få sykemelding, slik at NAV har dokumentasjon på at fraværet skyldes migrenen?...

Eller må jeg skrive egenmelding?....

Fint om dere svarer så fort dere kan....
Jeg må jo i tilfellet ringe legen min i dag, før de stenger...

Om du har egenmeldingsdager igjen, så bruker du av de. Om du trenger sykemelding, så må du ringe legen. Både egenmeldingsdagene dine og sykemeldingsperioden er dekket, men reglene er ellers ikke forandret.

God bedring, forøvrig! Har selv hatt arbeidsgiverfritak på grunn av migrene og det var en lettelse, selv om jeg fremdeles ble mistrodd.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 17:08   #3
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Takk for svar!

Ringte legekontoret istad uansett jeg, for å være på sikre sida..Ho sa det samme som deg...eller...ho var usikker, men sa at jeg skulle prøve å ta en egenmelding, så kunne jeg høre med sjefen, og heller ringe igjen om jeg trengte sykemelding..

Jeg har fortsatt egenemeldinger igjen, så da bruker jeg de...

Men hvordan kan NAV da vite at jeg er hjemme pga. migrene, og ikke noe annet?...
Får jeg dekket alle dager jeg er borte da, uansett om årsaken er migrenen eller annen sykdom?

Og du...ble du mistrodd, selv om du hadde fritak, og diagnose og alt?...

Jeg håper da inderlig ikke jeg blir det........
Dette er tøft nok som det er...

__________________


Sist redigert av Hyper : 15-02-10 kl 17:21.
Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 17:16   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Det spiller ingen rolle om du er borte pga migrene eller noe annet!
Fritaket gjelder uansett fordi du har en langvarig eller kronisk sykdom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 18:30   #5
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Takk for svar!

Ringte legekontoret istad uansett jeg, for å være på sikre sida..Ho sa det samme som deg...eller...ho var usikker, men sa at jeg skulle prøve å ta en egenmelding, så kunne jeg høre med sjefen, og heller ringe igjen om jeg trengte sykemelding..

Jeg har fortsatt egenemeldinger igjen, så da bruker jeg de...

Men hvordan kan NAV da vite at jeg er hjemme pga. migrene, og ikke noe annet?...
Får jeg dekket alle dager jeg er borte da, uansett om årsaken er migrenen eller annen sykdom?

Og du...ble du mistrodd, selv om du hadde fritak, og diagnose og alt?...

Jeg håper da inderlig ikke jeg blir det........
Dette er tøft nok som det er...

Som Kat sier, fritaket gjelder alt fravær Så bruk egenmelding når du kan, men be om sykemelding så snart du har behov for det. Stort sett kan du bare ringe og "bestille" sykemelding når det gjelder migrene.

Og ja, ble mistrodd. Eller snarere, fikk alle mulige beskjeder om at jeg nok hadde vært frisk om jeg bare... osv. Det er ikke gøy når man gjør så godt man kan.

Nå er jeg heldigvis tilnærmet migrenefri, bortsett fra om jeg sover for lenge noen dager på rad. Da er det rett inn i helvete i 24-48 timer.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 19:18   #6
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Uff...

jeg har perioder der jeg kan gå lenge uten anfall...men sånn som nå den siste tida, har det vært ofte...
har gått på jobb med skallebank også, så sant jeg klarer det...

Har prøvd diverse tabletter, med varierende hell..
Men enda ikke funnet noen som fungerer optimalt....

Jeg våkner ofte av hodepine om natta, og om jeg tar tablett da, er det for seint..da har anfallet allerede kommet i gang.....

Jeg får stadig tips her og der....Om hva jeg burde gjøre, og hva som kanskje hjelper..


Setter pris på det, samtidig som jeg føler at om jeg ikke prøver ALT som blir foreslått, så er det ikke "godt nok" på en måte..

så jeg merker jeg blir litt stressa av alle forslag og ideer..
Om bytting av tabletter, til alternativ behandling...

Jeg skulle gjerne prøvd alt, men det koster penger...og er ikke alltid jeg har muligheten til det....

OG, jeg håper og tror at legen min har såpass peiling, at ho vet hva slags medisiner jeg skal ha, og at jeg ikke kan gå dit og "bestille" det andre mener jeg bør ta.....


Uff...ble mye klaging dette...

Men er vanskelig for andre å sette seg inn i tror jeg...jeg hadde sikkert hatt vanskelig for det selv, om jeg ikke visste hvordan det var....

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 19:30   #7
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Ved kronisk sykdom kan man, eller i hvert fall kunne, få utvidet antall egenmeldinger. Da jeg slet med migrene pleide jeg bare å ringe legen så fikk jeg sykemelding. Etter utredning og test av alle slags medisiner var det lite poeng å troppe opp på legekontoret dagen ETTER et anfall.


(Legen jeg har nå MÅ jeg komme til hver gang, og de virker like sjokkerte hver gang når jeg prøver å forklare at det å gå bort dit faktisk ikke går midt i anfallet. Nå har jeg ikke trengt det på tre år, så samma kan det være.)

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 19:36   #8
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Det er det jeg tror folk ikke skjønner..

Jeg har problemer med å prate når jeg har det som verst...

å ringe jobb er skikkelig ille, men det må man jo....

Men ja..som sagt...vanskelig å forstå om man ikke har kjent det på kroppen...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 21:00   #9
annelis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Hordaland
Innlegg: 6
annelis er på en erverdig vei

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Hei!

Eg forstår godt følelsen din om dårlig samvittighet når du må vera borte frå jobb. Har vært borti dette sjøl. Er ikkje i arbeid lenger, og har mindre anfall enn før. Men då eg var i jobb i ein statlig etat for 15 år siden, så blei det ordna med utvida antal egenmeldinger. Faktisk fekk eg "ubegrensa" antal. Eg trur eg brukte sånn ca 10-12 i året, men hadde jo ofte anfall i fritid/helger i tillegg. Nå veit eg ikkje om det gjelder lenger, eller om det kun er for folk i staten. Men forhør deg om muligheten i allefall.

__________________


annelis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 21:47   #10
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Fritak fra arbeidsgiverperioden

Det skal jeg gjøre...Takk for innspill

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no