Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

D-vitamin

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-09-11, 21:11   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

D-vitamin

Limer inn dette fra en annen tråd....:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg ligger helt nederst i normalskiktet på d-vitaminnivå og tar en dagsdose nå på høsten og vinteren på 100 mcg daglig. Det er tjue ganger anbefalt daglig dose i Norge. Anbefalt dose i Norge er forresten en dårlig spøk.

Jeg har vært hos legen og tatt en masse tester....Blandt annet vitamin-d test. Lå på 92 (50 -150) Er ikke dette dårlig ifølge det en egentlig bør ha?
Jeg vurderte det i alle fall slik og bestilte D3 vitaminer....
De sier så at en skal kunne ta 4000 IE (100 mikrogram) per dag uten at det er noen fare for overdosering.
Jeg fikk pillene mine i dag....to dager etter bestilling!!! Må skryte av de som solgte dem til meg....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:19   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin

92 er ikke veldig lavt, men veldig normalt (jeg påstår ikke at "normalt = optimalt", altså). Om 4000 IU er lavt for deg er vanskelig å si. Det jeg vet er at det lønner seg å passe på å få i seg k2-vitamin sammen med d-vitaminet (for beinhelsa - spis ost, spinat og andre mørkegrønne grønnsaker), at d-vitamin kan måtte balanseres med a-vitamin og at man på våre breddegrader bør ta d-vitamintilskudd i vintermånedene. Ta dine 4000IU og ta en ny test i februar-mars?

(Jeg startet på 4000IU + k2 i september (har gått på 2000 IU i sommer) og planlegger å gå på 4000 i vinter - om ikke jeg får noen blodprøver som viser sterk endring i opptaket fra slik det var i fjor hvor jeg måtte opp i 6000IU i en måneds tid for å få verdien opp. )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:23   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: D-vitamin

Hvor finner jeg K2...har lett etter den

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:41   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Hvor finner jeg K2...har lett etter den

Trykk på linken i det forrige innlegget mitt du. Jeg handler mine tilskudd fra sjappa som jeg linker til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 13:53   #5
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: D-vitamin

OK, tusen takk

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 21:57   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: D-vitamin

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

92 er ikke veldig lavt, men veldig normalt (jeg påstår ikke at "normalt = optimalt", altså). Om 4000 IU er lavt for deg er vanskelig å si. Det jeg vet er at det lønner seg å passe på å få i seg k2-vitamin sammen med d-vitaminet (for beinhelsa - spis ost, spinat og andre mørkegrønne grønnsaker), at d-vitamin kan måtte balanseres med a-vitamin og at man på våre breddegrader bør ta d-vitamintilskudd i vintermånedene. Ta dine 4000IU og ta en ny test i februar-mars?

(Jeg startet på 4000IU + k2 i september (har gått på 2000 IU i sommer) og planlegger å gå på 4000 i vinter - om ikke jeg får noen blodprøver som viser sterk endring i opptaket fra slik det var i fjor hvor jeg måtte opp i 6000IU i en måneds tid for å få verdien opp. )

Men hvis du tar 4000 IU av disse kommer du over den anbefalte grensen av vitamin K2 på 100 mikrogram per dag....det må du ikke gjøre

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 22:13   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Men hvis du tar 4000 IU av disse kommer du over den anbefalte grensen av vitamin K2 på 100 mikrogram per dag....det må du ikke gjøre

Vet du, den anbefalte dosen av k2 bryr jeg meg faktisk ikke om foreløpig ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K#Toxicity

Ikke at jeg vil anbefale andre å gå så høyt uten å vite at deres eget opptak er dårlig, altså.

Se forøvrig
http://jackkruse.com/osteoporosis-pa...rosis-part-one
for interessante sammenhenger med diett, "innbyggere" i tarmen og k2.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vitamin C! SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 3 27-09-09 18:52
C-vitamin 205gti16v Kosttilskudd 19 04-02-09 09:24
B-vitamin Monna Ketolysekuren 3 17-11-07 20:18
K vitamin Dante Generell ernæringsdebatt 10 08-06-06 00:37
Ta mer C-vitamin Kristian Kosttilskudd 3 07-01-05 10:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no