Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor viktig er BMI?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-05-11, 09:32   #1
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Hvor viktig er BMI?

Hvor mye vekt legger dere på BMI og regelen om at man bør være mellom 20 og 25 for å være "normal"....?
Dersom du føler deg fin, slank, frisk, sprek og sunn med BMI på 27, stopper du slankingen da? Eller er det "fysisk umulig" å være sunn og frisk med en BMI på 27?

Jeg har en BMI på 30 og er altså pr def sykelig overvektig. Overvektig er jeg helt klart, jeg har en del kilo for mye. Litt all over, men mest på hofter/rumpe/lår. Jeg har pr i dag et midjemål på 83 cm, som er over grensen for hva som er sunt men ikke avskrekkende mye over. Jeg har mye muskler, særlig sete og lår (tatt kroppsanalyse på sats), og er generelt sett i ganske god form. Kondisen er rimelig god etter en vår med mye løping. Men jeg trenger å gå ned hele 20 kg til for å komme innenfor normal BMI. Er redd jeg da vil bli meget mye tynnere...

Målet jeg har satt meg vil derimot gi meg en BMI på 26-27...
Når det er sagt så er det mange år siden jeg var "normal" sist, så det er ikke lett å si hvordan vekten/nedgangen vil ta seg ut. Kanskje -20 kg ikke vil gjøre meg så tynn som jeg tror. Er bare litt interessert i høre hvor slavisk dere andre følger BMI-skalaen

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:34   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor viktig er BMI?

De har jo nå forsket seg frem til at det er bedre å være tjukk og sprek, enn det er å være tynn og slæskete. Så hvis man føler seg vel på 27 så bør man holde seg der og heller konse på å leve et sunt og aktivt liv, synes nå jeg. Målet mitt er 26 og der vet jeg at jeg både ser og føler meg vel.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:43   #3
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Hvor viktig er BMI?

BMI tar ikke hensyn til kroppsbyggning, muskelmasse. det er bare vekt i forhold til høyde.
Målet mitt er 27 fordi jeg har en kroppsbyggning som ikke kler å være tynnere. Idag er jeg beinete på armene og magen er som en deigklump. Og jeg har en BMI på ca 31. Jeg har satt målet for hva jeg trur er realistisk for meg. Jeg passer ikke til å ha en BMI på 25.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 10:49   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvor viktig er BMI?

Jeg har dessverre ikke mulighet til å være tjukk og sprek, siden jeg er syk / har treningsforbud... For meg føles det viktig å karre meg innenfor normal-BMI, som er sånn 6-7 kilo unna for øyeblikket. Først var det liksom for å "ha mitt på det rene" i forhold til overvekt og tilleggssykdom og sånt - det var ikke sjelden at leger så på meg som tenåring og ignorerte symptomatikken jeg prøvde å få hjelp med, da hele meg liksom var "forkledd" i overvekt. Det er ubehagelig, og jeg vil gjerne liksom komme meg helt ut av den situasjonen - det er en impuls som henger igjen, selv etter at jeg har blitt bedre diagnosert og fått oppfølging på korrekt grunnlag.

Jeg sa "først", for da jeg var så mye tyngre var det ikke lett å visualisere hvordan jeg ville se ut nærmere normalvekt - nå viser det seg dog at jeg faktisk er helt enig med BMI'en hva angår hva som burde være målet mitt, det samsvarer med hva jeg ser i speilet. Et heldig sammentreff, tenker jeg, for jeg vet godt at BMI er et ganske irrelevant tall i forhold til hvordan folk faktisk ser ut og hvor friske de er.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 12:05   #5
Nnem
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 456
Nnem er ny på veien

Sv: Hvor viktig er BMI?

Mitt mål i forhold til bmi blir rundt 29. Var ganske fornøyd med kroppen min da. Har store bryster og bak. Er også 180 cm høy.

__________________




Motto: This is my year to shine
Nnem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - mellom 20-30 karbs Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 12:13   #6
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Hvor viktig er BMI?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å være tjukk og sprek, siden jeg er syk / har treningsforbud... For meg føles det viktig å karre meg innenfor normal-BMI, som er sånn 6-7 kilo unna for øyeblikket. Først var det liksom for å "ha mitt på det rene" i forhold til overvekt og tilleggssykdom og sånt - det var ikke sjelden at leger så på meg som tenåring og ignorerte symptomatikken jeg prøvde å få hjelp med, da hele meg liksom var "forkledd" i overvekt. Det er ubehagelig, og jeg vil gjerne liksom komme meg helt ut av den situasjonen - det er en impuls som henger igjen, selv etter at jeg har blitt bedre diagnosert og fått oppfølging på korrekt grunnlag.

Jeg sa "først", for da jeg var så mye tyngre var det ikke lett å visualisere hvordan jeg ville se ut nærmere normalvekt - nå viser det seg dog at jeg faktisk er helt enig med BMI'en hva angår hva som burde være målet mitt, det samsvarer med hva jeg ser i speilet. Et heldig sammentreff, tenker jeg, for jeg vet godt at BMI er et ganske irrelevant tall i forhold til hvordan folk faktisk ser ut og hvor friske de er.

Skjønner det med å "ha sitt på det rene". Tenker litt sånn jeg også. Nå har ikke jeg vært mye hos leger opp igjennom årene, jeg er nok heldig der, så min høye BMI har aldri egentlig vært noe fokus verken for meg eller andre. Men jeg tenker at det kanskje kan være praktisk å være innenfor det samfunnet definerer som "normalvektig". Hm, kanskje jeg bør endre målet til BMI under 25

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 12:30   #7
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor viktig er BMI?

Selv om jeg har en "normal" bmi nå - så fremstod jeg som svært overvektig med bmi rundt 26 - magen min blir alltid veldig stor - og lår... mens rumpa er nokså normal, overarmene som digre brød...

Så jeg må ligge godt under 25 for å virke "normal" vil jeg tro - sikkert INGEN muskler

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 12:32   #8
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Hvor viktig er BMI?

Jeg venter og ser når jeg føler meg vel uansett bmi.

BMI tar ikke hensyn til muskler eller fett, bare vekt i forhold til høyde og det blir ca. Referanse.

Det beste er jo å få bort magefettet, og det har denne kosten gjort, eller er i ferd med , jeg ser igjen at jeg har midje

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor viktig er vitaminene? Sahara83 Kosttilskudd 29 25-05-10 10:34
Hvor viktig er vekta for deg? Trillian Generell ernæringsdebatt 17 11-11-08 12:27
Hvor viktig er ketolysetablettene? Håpefull Ketolysekuren 17 03-11-08 23:02
Hvor viktig er ketolyse-tab? Kikkeline Ketolysekuren 3 10-09-08 12:58
Hvor viktig er det med ketolysetablettene?? Nirren Ketolysekuren 14 28-10-05 14:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no