Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Perspektiver på fett

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-10, 18:34   #1
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Perspektiver på fett

Før i gamle dager, for noen år siden, var jeg blandt de som bekymret seg for fett. Merker at mitt perspektiv har endret seg kraftig.

Trengte rømme nå i ferien og fikk bare tak i lettrømme. Merker at det byr meg skikkelig i mot å bruke av denne. Lekte med tanken å spe den ut med smør. Kjøpte ved en feil Philidelfia light, de ser jo helt like ut, denne står like ubrukt.

Var på hyttetur med noen som drakk melk, har ikke gjort det selv på mange år. Kom til å studere lettmelka og oppdaga til min forundring at den inneholdt kun 1,5 g fett. Fikk da fullstendig latterkikk da jeg kom på at det også finnes ekstra lett lettmelk og skummetmelk!! Hva er poenget, lage to varianter som er enda magrere enn 1,5 g.

Skjønner at mitt perspektiv har endret seg kraftig, synes nå helmelk med sine 3,9 g fett er magre saker. Hipp hurra for kremfløte i kaffen, ekte smør og Gräddost .

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 08:01   #2
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Perspektiver på fett

Signerer!

Når eg får servert lettrømme, lettdressing og andre lette ting, smakar ikkje maten like godt og eg tenkjer automatisk at no får eg i meg masse dritt som eg eigentleg ikkje treng, og minimalt av det eg faktisk treng...

Og lettprodukter smakar jo SÅ tørt!!! Ærk...

Nei, takka seg til fløyte, seterrømme, feite ostar og skikkelig dressing jah Nam nam nam!!!

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 08:02   #3
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Perspektiver på fett

Hahahahahaha! GENIALT!

Eg òg vil vera ketolikk Hurra!

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 09:09   #4
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Perspektiver på fett

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Før i gamle dager, for noen år siden, var jeg blandt de som bekymret seg for fett. Merker at mitt perspektiv har endret seg kraftig.

Trengte rømme nå i ferien og fikk bare tak i lettrømme. Merker at det byr meg skikkelig i mot å bruke av denne. Lekte med tanken å spe den ut med smør. Kjøpte ved en feil Philidelfia light, de ser jo helt like ut, denne står like ubrukt.

Var på hyttetur med noen som drakk melk, har ikke gjort det selv på mange år. Kom til å studere lettmelka og oppdaga til min forundring at den inneholdt kun 1,5 g fett. Fikk da fullstendig latterkikk da jeg kom på at det også finnes ekstra lett lettmelk og skummetmelk!! Hva er poenget, lage to varianter som er enda magrere enn 1,5 g.

Skjønner at mitt perspektiv har endret seg kraftig, synes nå helmelk med sine 3,9 g fett er magre saker. Hipp hurra for kremfløte i kaffen, ekte smør og Gräddost .

Ja det er rare greier dette her, jeg levde nærmest fettfritt i mange år. Nå koser jeg meg glugg i hjel med deilig smakfull mat. Og så mye mer fornøyd jeg er! men det var liitt av en overgang, ikke enkelt i begynnelsen

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 09:36   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Perspektiver på fett

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Skjønner at mitt perspektiv har endret seg kraftig, synes nå helmelk med sine 3,9 g fett er magre saker. Hipp hurra for kremfløte i kaffen, ekte smør og Gräddost .

Jeg synes nå skummetmelka er den beste drikke-melka fremdeles! Helmelka får jeg bare ikke ned, den blir for feit i munnen for meg, men bær med fløte går ned på høykant. Lettsaker finnes ikke i mitt hus, det gjorde det forsåvidt ikke før lavkarbo-tiden heller egentlig, fint lite i alle fall - for som flere sier så smaker det jo ikke godt! Dessuten er fettet erstattet med mange mystiske saker som jeg ikke vil ha i meg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 14:21   #6
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Perspektiver på fett

Vi var nettopp på besøk hos slektninger på vestlandet og det skulle steikes selvfiska fisk. Damen i huset kunne bare steike i margarin (likte ikke smaken av smør), men jeg hadde kjøpt inn smør til meg selv. Det ble til at en panne fisk ble stekt i smør, og en i margarin. Den som ble stekt i smør ble tom nesten med en gang, og vi måtte steke mer fisk... Så da ble det stekt en panne til i smør. Hun syns det var helt greit, og hadde forsåelse for mine "særheter". Veldig glad for at jeg slapp margarinen! Syns det er ekkelt å tenke på hva den inneholder.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 20:10
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no