Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Fedon er best?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-11, 12:15   #1
Marte83
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 54
Marte83 er på en erverdig vei

Fedon er best?

http://www.dagbladet.no/2011/01/06/m...king/14927675/

__________________


Alt går! enten så går det bra, eller så går det over!
Marte83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCLF Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 13:34   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: fedon er best?

Tja, det er vanskelig å konkludere med noe som helst, siden LCHF ikke var et av kostholdene som ble vurdert. Samtlige av de vurderte kostholdene var fettfattige. Det faller tydeligvis ikke forskerne inn at det er mulig å ha et kosthold hvor fettet utgjør mer enn 25-30% av energiinntaket.

Det kostholdet som var mest vellykket, var imidlertid det som påvirket blodsukkeret minst (og dermed trakk minst insulin). Det mest interessante er at Håkon Meyer i Ernæringsrådet mener at dette antakelig er en studie de må se på som seriøs.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 13:52   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: fedon er best?

Jeg tror jeg har sett artikler fra denne studien før. Det ringte en bjelle i alle fall.

Sitat:

De fem diettene de prøvde var:
• En lavproteindiett med mat med lav glykemisk indeks. Her kom 13 prosent av energien fra protein.
• En lavproteindiett med mat med høy glykemisk indeks.
• En høyproteindiett med mat med lav glykemisk indeks. Her kom 25 prosent av energien fra protein.
• En høyproteindiett med mat med høy glykemisk indeks.
• En kontrolldiett, denne gruppa fulgte de offisielle kostholdsrådene fra myndighetene i det gjeldende landet. Dette dreier seg om dietter med forholdsvis lavt proteininnhold og ingen råd om glykemisk indeks.

Alle diettene hadde et moderat fettinnhold, fra 25 til 30 prosent. Det var ingen restriksjoner på energiinntaket, deltakerne kunne spise så mye de ville. Deltakerne var imidlertid instruert i forsøke å beholde vekta i perioden, samtidig som de fikk lov til å gå ytterligere ned i vekt.

Her er det bare snakk om karbohydrater og proteiner, fordi forskerne allerede "vet" at vi må kutte ned på fettet.

Høyprotein og Lav GI'en er fortsatt 45-50 % karbohydrater! Kvalifiserer ikke akkurat til lavkarbo. Med ett kosthold på 2000 kcal så spiser man da 225-250g kh.

Og det om at "dietter" ikke funker er jo folk som faktisk brukte kostholdet som diett og gikk tilbake til det de spiste før. Spis sunt i en periode og forvent at det gamle usunne kostholdet ditt ikke gjør at du går opp i vekt som det gjorde med deg før? Einsteins definisjon av galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedon H.J.E Dr Lindbergs 5 25-01-10 10:57
Over til Fedon? sjokoman Ketolysekuren 10 15-09-07 21:16
Fedon-bok.. chili Dr Lindbergs 7 17-11-06 14:47
Jeg så Fedon! mofe Generell diskusjon 9 20-12-04 11:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no