Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Oljer og fett

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-05, 13:52   #1
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Oljer og fett

Hvordan utvinnes cocosa oljen? Er det noe som helst varme (selv om de sier kaldpresset) eller kjemisk behandling? Jeg skifter nemlig litt på dietten pga hudproblemer, og skal KUN bruke oljer som er fullstendig ubehandlede, uoksiderte og rene, ikke tilsatt konserveringsmidler eller raffinerte. Udo's choice er ikke anbefalt, men har en liste over oljer som kan brukes. Problemet er at disse oljene ikke er like lette å få tak i rundtomkring. Kokosolje anbefales på det sterkeste, og da lurer jeg på hvor fint behandla cocosaen er? Det står jo at det utvinnes innen 2 timer etter åpning og ved hjelp av sentrifugering. Men vil sentrifugeringen gi varme? Cocosa er jo på alle helsekostene!

Samme spørsmål gjelder også lindberg sin linfrøolje. Hvor høy kvalitet er det på oljen, hvordan utvinnes den? (samme spørsmål som til cocosaen i grunnen).

Dessuten lurer jeg på om dere vet hvor man kan få tak i et produkt som heter Total-EFA, og økologisk, ren, kaldpresset agurkurt olje, og økologisk, ren, kaldpresset nattlysolje?

Og en siste ting: vil ferskvannsfisk (fete typer som ørret og ferskvannslaks) ha tungmetaller (eller andre giftstoffer) i seg? Det er jo så mye snakk om tungmetaller i fisk (særlig fet fisk som tunfisk, makrell osv), men jeg vet ikke om dette gjelder bare saltvannsfisk, eller om det gjelder alle fisk.

Kommer til å bruke masse penger på oljer, men det bryr jeg meg virkelig ikke om, så pris betyr ikke så mye egentlig. Håper noen kan hjelpe, enten med gode linker som forklarer grundig hvordan prossessen går til, eller bare komme med fakta som gir meg et hint om oljene er noe jeg kan bruke....

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-05, 13:57   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg vet ikke svaret på spørsmålene dine (annet enn at det står jo kaldpresset...) - men det om fisk;

http://forum.lavkarbo.no/showthread....highlight=fisk

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-03-05, 16:33   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Cocosa Extra Virgin Coconut Oil

Cocosa Extra Virgin gir deg en eksotisk duft og smak av de tropiske øyer: Bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Cocosa Extra Virgin gir deg hele spekteret av kokosoljens fordeler; benytt den som kosttilskudd og som smakstilsetning i mat.


Cocosa Pure Coconut Oil

Cocosa Pure Coconut Oil er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.

I tillegg til dette kan jeg anbefale MCT olje som du må bestille/kjøpe fra apoteket. Denne brukes bl.a. i behandlingen (diett) for barn med epilepsi. Olje er smak og luktfri. MCT er den aktive ingrediensen i kokosnøttolje. Her er en tråd med masse info om MCT olje (fra min "forskningsperiode" ) http://forum.lavkarbo.no/showthread....&highlight=MCT

Her er litt mer info om oljer, forfattet av den fantastiske, - vår egen MHM

Opprinnelig lagt inn av MHM

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne
oljer
som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer ElinGH Generell ernæringsdebatt 19 05-03-09 15:58
Transfettsyrer Summer Generell ernæringsdebatt 4 25-02-05 02:35
Oljer og fett / Nøtter og frø Nille Type O 0 11-12-04 00:02
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no