Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Problemer med gallesteinssmerter

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-08, 10:23   #1
h.e.l.e.n.e
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 45
h.e.l.e.n.e er på en erverdig vei

Problemer med gallesteinssmerter

som har komt ofte siden jeg begynnte på ketolyse.....

vet ikke om det kan ha en sammenheng eller om det er tilfeldig.. men har hatt endel vondt der som jeg pleier få kramper når jeg får gallesteinsanfall.. som jeg har fått 2 ganger i året ca før.. nå er det lenge siden sist. virker som de virkelige anfallene med kramper og oppkast osv er vekke, men de siste ukene har jeg hatt endel periodevis vondt samme plass, samme type vondt, bare konstant og ikke i krampetak sånn som tidligere..

hadde veldig vondt i går, slik at jeg måtte ta medisin, og legge meg.. våknet i dag og var bra men nå kjenner jeg det igjen.. fillen altså.. er usikker på om jeg skal bryte ketosen for å se om det kommer seg, men da kommer vel alle kiloene på igjen, nå som jeg var så godt igang og går ned igjen..

åårh, men det er så vondt og ekkelt..

i går før det skjedde sspiste jeg kyllingfilet med litt bearnaisesaus, og salat... dvs ikke noe mye fett... men jeg spiste heistad gele+fløte, dvs mousse.. og litt av en atkinsbar...+ pepsi max.. tror dere det kan ha noe å si med søtningstoffene?er jo rart i såfall syns jeg.. huff


Sist redigert av h.e.l.e.n.e : 14-09-08 kl 10:39.
h.e.l.e.n.e er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 10:44   #2
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

jeg reagerte iallefall på all mat med svin i seg. men tilslutt så reagerte jeg på ALT og fikk og et såpass alvorlig anfall at hele høyre siden på øvste del av magen svulma opp, ble akutt operert og siden har det vært bra
prøv å luke ut noe bestemt mat og se om det kan hjelpe.

__________________
minus 26kilo -so far




quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 12:14   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Dette er hva Lars Erik Listfeldt sier:
Jag ær inte lækare men har fått det førklarat før mig så hær: Gallstenar kan uppkomma genom att gallan inte får något fett att arbeta med. Den "rostar" då igen. Nær man børjar æta fett måste gallstenarna i gallan pytsas ut och det kan ge upphov till svår smærta. Ær det så att du ætit fettsnålt tidigare kan det vara orsaken att du må ta bort din gallblære? Finns det chans att du kan mjukstarta med fett før att væcka gallblæren igen så att den fungerar som den ska?

Selv fikk jeg gallestein etter GRs fettfattige diett og endte med å måtte fjerne galleblæren.
Kan tenke meg at du har noen steiner i galleblæren som må ut, men at du med fettrik diett ikke vil danne flere ettersom galleblæren din er aktiv ofte.
Kan du ikke be om en ultralydus for å se hvordan det står til inni der?

Håper du slipper mange anfall! Er jo så ille vondt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 12:19   #4
h.e.l.e.n.e
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 45
h.e.l.e.n.e er på en erverdig vei

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

jeg har vært på mange ultralyder og div greier, men de finner aldri noe galt.. jeg må nok inn på undersøkelse MENS jeg har anfaller, men de tar seg opp så fort og blir så vonde så fort at jeg orker ikke vente på barnevakt/sjåfør+reise inn på legevakten og vente før jeg bare tar medisinen slik at det går vekk..

det er ingen som VET at det er gallestein, det virker bare litt sånn.. men er verre når jeg ikke har anfall, men det bare ligger å murrer litt, vondt nok til å bli dårlig men ikke vondt nok til legevakten liksom..
får se om det gir seg eller om det vedvarer.. skal til legen om 2 uker, kan nevne det da..

h.e.l.e.n.e er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 13:50   #5
h.e.l.e.n.e
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 45
h.e.l.e.n.e er på en erverdig vei

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

men, nå har jeg lest og lest og lest om gallestein..
og det gjentar seg jo, man bør unngå fet mat..... gjør jeg noe dumt nå da?
er kjempesulten her jeg sitter... og har nettopp hatt en omgang med magevondt som har gitt seg.. det komme rog går litt, ikke så ille som anfalla har vært før, men nok til at jeg må legge meg ned og konsentrere meg..'

egentlig så sier fornuften min meg at jeg bør prøve å kutte ketosen, og spise noe brød eller noe, for å bli mett men ikke spise fett... orker ikke taaanken på grønnsaker, er småkvalm...

men samtidig så er det ikke sikkert det hjelper, og da vet jeg ikke om det er verdt et forsøk. og jeg vet at da blir det snop og godis i kveld, da jeg allikevel er utav ketose liksom... sukk.. jeg HATer dette.. venter middagsbesøk også snart...

h.e.l.e.n.e er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 13:51   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Be legen din om å ta leverprøver!
Jeg gikk med litt forhøyede leverprøver i et par år uten at legen helt visste hvorfor. Da det viste seg at jeg hadde gallestein, skjønte han dette med leverprøvene. Det tok faktisk noen år etter at jeg fjernet galleblæren før de ble normale igjen.
Kan du ikke be legen din sende inn en henvisning til å få fjernet denne plagsomme galleblæren, da? Det tar som regel laaang tid før du får satt opp tid, uansett. Så du rekker å ombestemme deg/ finne ut av det før du kommer så langt!
Har du sjekket stoffskiftet ditt? En venninne av meg slet meg liknende smerter og var sikker på at det var gallestein uten at det kunne påvises. Etter at hun ble medisinert for lavt stoffskifte har hun ikke hatt en episode!

Hva hadde du i salaten forresten? Jeg vet at jeg ikke tålte mye rå grønnsaker før jeg fikk anfall, og selv uten galleblære er det tungt fordøyelig for meg, verre enn fett og annen tung mat, faktisk.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 14:05   #7
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Hvis du leser det jeg skrev under "transfett......" tråden, så gjorde de forskning på aper. De apene som fikk kolestrol i tillegg til korn og kokosolje... fikk gallestein.

Jeg ville ha kuttet ut animalsk fett, melk, ost og egg osv .. og gått over til feit fisk, steke kyllingfileen i vegetabilsk olje eller melange.. mer grønnsaker. Ta tran et par ganger om dagen for å erstatte dyrefettet.

Se om det hjelper. Det er klart at siden anfallene ble værre når du begynte på ketyolyser er det nok fettet som har skylda.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 14:10   #8
h.e.l.e.n.e
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 45
h.e.l.e.n.e er på en erverdig vei

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

hmm, akkurat nå orker jeg ikke leve på fisk og grønnsaker.. da klarer jeg ikke dette her.. vertfall ikke nå som jeg er småkvalm..
uff.... dritt altså.. får gå til legen i morgen og få tips..

h.e.l.e.n.e er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 14:13   #9
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Kan jo spise kjøtt - men ikke med fett i. Kyllingfilet, kylling lår osv u/skinn. Svinekjøtt uten fettranda.. Biff av okse, indrefilet, ytrefilet, karbonadedeig..osv.. Da blir du sikkert mye bedre.

Hvis du er småkvalm hjelper det lite å fylle på med egg og bacon. Rene gifta hvis man har gallestein.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 14:20   #10
h.e.l.e.n.e
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 45
h.e.l.e.n.e er på en erverdig vei

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

joda.. jeg ser dere prøver å¨gi tips.. er bare litt sur og lei, og gruer meg til å spise , er redd for å få vondt igjen.. så beklager at jeg er litt negativ. hehe
vi skal ha taco nå snart, skal spise karbonadedeig og masse salat.. så får vi se...

er i tillegg liksom litt lei denne kuren akkurat for øyeblikket(grodd fast i samme oppskrifter og kjedelige maten) så dette var liksom bare .. blæh.. derfor ikke motivert til å ta vekk de tingene som faktsik gjør at jeg klarer å gjennomføre kuren akkurat nå... ost og bacon og rømmesauser osv

h.e.l.e.n.e er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 14:33   #11
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

skjønner... men det er akkurat de tingene som mest sannsynlig gjør deg dårlig

Har kuttet ut alt selv omtrent. Egg, bacon, svinekjøtt (har gikt og forhøyet kolestrol). Så nå går det i GG-klibrød (les: sponplater) - kalkun og kyllingpåleegg, vitago gul ost, vitago kyllingpostei og vitago lett smør. Taco har vi en del av kutter seff ut skjellene da. Kjøttkaker av karbonadedeig er jo godt. Skal ha det i dag.

Har kjøleskapet fullt av Gilde wienerpølser...de hadde det på tilbud. Det kan jeg ikke spise men de andre kan jo...hehe.. Vitago pølser har jeg da. Men har ikke smakt de enda.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010


Sist redigert av Impulsiw : 14-09-08 kl 14:34. Årsak: tyrkleifere
Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 15:08   #12
Sepia
Medlem
 
Sepia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nær Bergen
Alder: 47
Innlegg: 57
Sepia er på en erverdig vei

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Jeg fikk galleproblemer av å spise for mye fett! Var til ultralyd og fikk det konstatert, men legen ville ikke fjerne noe før jeg fikk problemer hele tiden...?
Eneste som har hjulpet meg har vært å gå ned i vekt. Rett og slett... Nå har jeg kommet meg ned over 15 kg siste året og har kun hatt ett anfall i år. Merker lite eller ingenting til "murringen" som jeg konstant hadde etter å ha spist feit mat.
Jeg vet om andre som f.eks. ikke kan spise løk eller epler før de får galleanfall. Det er så ulikt at en rett og slett må finne de matvarer som en tåler.
Mitt verste anfall hadde jeg etter en kveld med digg og is hos en venninne. Trodde jeg skulle dø...
Ketolyse funker altså greit for meg nå når jeg allerede har gått ned en del...

__________________





Sepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 16:03   #13
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Opprinnelig lagt inn av Sepia, her.

Jeg fikk galleproblemer av å spise for mye fett! Var til ultralyd og fikk det konstatert, men legen ville ikke fjerne noe før jeg fikk problemer hele tiden...?
Eneste som har hjulpet meg har vært å gå ned i vekt. Rett og slett... Nå har jeg kommet meg ned over 15 kg siste året og har kun hatt ett anfall i år. Merker lite eller ingenting til "murringen" som jeg konstant hadde etter å ha spist feit mat.
Jeg vet om andre som f.eks. ikke kan spise løk eller epler før de får galleanfall. Det er så ulikt at en rett og slett må finne de matvarer som en tåler.
Mitt verste anfall hadde jeg etter en kveld med digg og is hos en venninne. Trodde jeg skulle dø...
Ketolyse funker altså greit for meg nå når jeg allerede har gått ned en del...

Ja det er for jævlig med denne ventinga! Svigerinna mi er normalvektig...kanskje 5 kg for mye, ikke mer liksom. Men er plaget av STORE anfall av gallestein..synes hun sa hun hadde rundt 5o små steiner.. Nå har hun stått på venteliste i TO ÅR Så man får ikke operasjon før man står krumbøyd i dager....det koster samfunne litt i sykemeldinger ja. !

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 16:48   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Dersom hun får legen sin til å sykemelde henne, kommer hun inn under "Raskere tilbake" garantien og skal få time til operasjon innen 3 måneder.
En venninne av meg gjorde det, og ble operert svært fort etter å ha ventet aldri så lenge!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 16:59   #15
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

DET skal jeg si til henne..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 01:53   #16
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Nå er det jeg som sitter her med vondt under høyre ribbein. Har spist kjempemasse fett denne uken, så galleblæra jobber kanskje på spreng for å få ut gammel "dritt"?
Håper det går fort over altså, for dette her er mildt sagt ubehagelig.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 11:44   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Igjen vil jeg veldig gjerne sitere vår Aktins-guru Nille:

Sitat:

Heksa har helt rett i at det er veldig indidviduelt hva folk tåler etter en operasjon. Jeg kjenner mange som har tatt denne operasjonen (halve slekta mi + en del jeg har truffet fordi jeg er operert selv + mange tildigere og nåværende medlemmer her inne) og har ikke truffet på mange som har problemer, men en må prøve seg frem ! Uten å klippe og lime fra tidskrift og nett skal jeg prøve å forklare med egne ord. Alt dette har jeg postet her inne tidligere og svaret mitt er "godkjent" av Torkil. har også postet det inne på www.ketolyse.no for et år eller to siden.

Først litt medisinske fakta:

Økt fettinntak viser seg å fungere flott for de fleste uten galleblære. Det er en utbredt misoppfatning at det ikke er mulig å spise fett etter operasjon. Det er også noen som sier at galleblæren spalter fett. Det er bare tull. Galleblæren brukes ikke til å "spalte fett" i det hele tatt, - om man spiser karber eller ei spiller ingen rolle.

Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Det funker ikke slik at det blir for mye galle og at det derfor dannes steiner.
Gallesteiner tar ÅR på å forme seg så store at de skaper problemer.

Gallen inneholder: kolesterol, fett, gallesalter og et stoff som heter bilirubin.Det er gallesaltene som bryster ned fettet, og bilirubinet som gir avføringen den brunaktige fargen. Dersom gallen inneholder for mye av enten gallesalter, kolesterol eller bilirubin, kan det dannes stener i galleblæren.

Forskjellige typer steiner



  • Kolesterolsteiner: De vanligste gallesteinene er laget hovedsakelig av kolesterol. De har en gulgrønn farge, og utgjør omtrent 80% av alle gallesteiner.
  • Pigmentsteiner: De resterende 20% kalles ofte pigmentsteiner, de er små mørke steiner som består av bilirubin. Personer som har skrumplever (cirrhose), gallegangsinfeksjoner og enkelte blodsykdommer som arvelig sigdcelleanemi har større tendens til å få pigmentsteiner.
Gallesteiner kan ha svært forskjellig størrelse, fra små som sandkorn til store som golfballer. I galleblæren kan det derfor være en eller flere store gallesteiner, noen små og noen store, eller hundrevis av bittesmå steiner. De helt store steinene gir minst problemer: de blir værende i galleblæren og gir ikke smerter.

Blokkerer passasjen til tarmen
Når galleblæren tømmer seg kan det hende at en gallestein følger med og forsøker å passere ut igjennom gallegangen. Gallestein kan her sette seg fast og blokkere passasjen av flytende galle til tarmen. Når gallesteinen sitter fast i gallegangen gjør det svært vondt! De kan sette seg fast i leveren, i galleblærens åpning mot gallegangen eller i selve gallegangen. Dette kan føre til betennelser i galleblæren, gallegangen og i sjeldne tilfeller også i leveren.

Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !


Når man ikke har galleblære vil vi altså ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er som sagen myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....


Jeg ble altså operert for over 7 år siden og har ikke opplevd noe problem i det hele tatt. Spesialisten jeg var hos sa som sagt at 10% av gallesteins opererte vil fremdeles ha problemer etter at blæra er fjernet. Det kommer litt an på utskillelsen av galle. Skiller leveren ut lite vil du merke fettet mer enn om den skiller ut mye (da får du halsbrann og sure oppstøt om du ikke spiser NOK fett !!) Noen vil merke at de reagerer på krydret mat, sjokolade eller fett. Men det betyr ikke at de ikke tåler ALLE typer krydder, sjokolade eller fett. Den eneste måten å finne det ut på er at en prøver deg frem. Det høres ille ut Men man vil kanskje bli overrasket over hvor mye en egentlig kan spise. Gulerøtter, kålrabi og kål (de harde grønsakene) er uansett ikke bra for magen, bitene fordøyes dårlig og kommer ut igjen i samme form som de var da du svelget dem ! Alle råe røtgrønnsaker lager ekstra arbeid for magen/fordøyelsen. Det hjelper ofte å forvelle grønnsakene en spiser, tygge godt og ikke spise mer enn et salatmåltid (dvs. helt rå grønnsaker) til dagen. Det ser jo ut til at magene våre ikke er så begreistret for melk da, men det tror jeg ikke har noe med gallen å gjøre.

Så prøv deg frem ... du finner fort ut hva du tåler.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 11:55   #18
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Ja, jeg leste dette i går. satt og søkte litt.

Jeg forsto det som at siden jeg spist veldig mye "dritt" tidligere, så kan det ha dannet seg steiner i løpet av årene. Nå som jeg spiser veldig mye fett er dette med på å få disse steinene ut?
Nå merker jeg heldigvis bare et svakt ubehag, ikke en konstant verking som i går.

Jeg har hatt mye halsbrann de siste dagene også, kan det ha noe med saken å gjøre?

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 12:06   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Jeg fikk problemer med gallestein etter 4 måneder på GR- kosthold!
Gikk fra et fettrikt kosthold til ca 0 fett. Legen forklaring var at jeg tidligere hadde skyldt gjennom blæra titt og ofte, mens på GR var den mindre aktiv, steinene fikk vokst seg store og ........

Fjernet til slutt hele greia etter 12 anfall på 10 dager. I etterkant sliter jeg mer med å tåle mye grønnsaker (særlig rå). Fett er ikke noe problem, egentlig. Hender jeg får litt mageknip og fettdiare, men det er sjelden.

Be legen din om ultralyd. Da får du i det minste konstantert om det er gallestein det er snakk om!

Har aldri hatt halsbrann i forbindelse med dette.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 12:14   #20
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Problemer med gallesteinssmerter

Skal se om jeg får vondt flere ganger, så får jeg heller evt ta det med legen da.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Problemer med smileylisten Pearl Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 11 15-04-08 11:59
Problemer med å få i meg nok mat Alessioswansy Ketolysekuren 4 12-04-08 20:46
Problemer, hjelp? Trinelise Ketolysekuren 8 25-01-08 15:32
MSN-problemer nå? Summer Generell diskusjon 14 11-09-06 17:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no