Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-06-07, 23:11   #1
mia1982
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 41
Innlegg: 9
mia1982 er på en erverdig vei
Exclamation

Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Jeg er godt igang på Ketolysekuren, og veldig fornøyd så langt. Gått ned 6 kg på 1 1/2 uke!! Yeey me!

Foreløpig har jeg sett DVD'en og lest boka, og ikke stresset med noe telling eller slike ting..

Men så kikket jeg på oppskriften som stod på is i boken. Den stod med 10gr karbo for den oppskriften. Men når jeg regner sammen eggeplommer (0gr), fløte (ca 3) og sukker erstatning (1-2gr) så kommer ikke jeg frem til 10 gr?? Det er ikke bare meg som synes det er ulogisk?

Til middag i dag hadde vi kyllingfilet, en hel blomkål, 2 gulrøtter og 3 skiver kålrot. Stekt rød, gul og grønn paprika. Halv av hver, hel veldig liten rød paprika. Slo alt sammen og delte på to, ganske grovt regnet siden meg og mannen spiser forskjellige mengder av hver ting.

Da kom jeg til 18 gram!! Det er jo over grensen min det! Trodde virkelig ikke det skulle bli så mye? På DVD presiserer han at det skal etterhvert ikke være nødvendig å veie og telle, men når det er sååå mye så må man jo nesten det??

Huff, er SÅ nervøs nå, alt gikk så greit før jeg startet med denne dumme tellingen!


mia1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:22   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av mia1982, her.

Jeg er godt igang på Ketolysekuren, og veldig fornøyd så langt. Gått ned 6 kg på 1 1/2 uke!! Yeey me!

Foreløpig har jeg sett DVD'en og lest boka, og ikke stresset med noe telling eller slike ting..

Men så kikket jeg på oppskriften som stod på is i boken. Den stod med 10gr karbo for den oppskriften. Men når jeg regner sammen eggeplommer (0gr), fløte (ca 3) og sukker erstatning (1-2gr) så kommer ikke jeg frem til 10 gr?? Det er ikke bare meg som synes det er ulogisk?

Til middag i dag hadde vi kyllingfilet, en hel blomkål, 2 gulrøtter og 3 skiver kålrot. Stekt rød, gul og grønn paprika. Halv av hver, hel veldig liten rød paprika. Slo alt sammen og delte på to, ganske grovt regnet siden meg og mannen spiser forskjellige mengder av hver ting.

Da kom jeg til 18 gram!! Det er jo over grensen min det! Trodde virkelig ikke det skulle bli så mye? På DVD presiserer han at det skal etterhvert ikke være nødvendig å veie og telle, men når det er sååå mye så må man jo nesten det??

Huff, er SÅ nervøs nå, alt gikk så greit før jeg startet med denne dumme tellingen!


Heisann.

Grattis med flott vekttap

Ingen grunn til å være nervøs. Det er bedre å ligge på karboinntak mellom 15 og 20 gram enn under 15 gram. Mange ligger over 20 og er i ketose. Veldig forskjellig fra person til person.

3 eggeplommer = 3gram karber (mener det er i plommen karbene er, står ikke det i boka? Lånte bort min i kveld, søren )Eller tar jeg helt feil??(vart usikker der)

Spis grønnsaker som vokser over jorda, gulrot og kålrot er ikke ideelt på ketolysekuren.

Det er lurt å telle karber i begynnelsen, og det vil etterhvert bli lettere å ta det på feelingen.

Uansett så fungerer jo dette godt for deg, så ikke stresse

Dette kommer du til å fixe, vettu. Lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:29   #3
blyanten
Medlem
 
blyanten sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 43
Innlegg: 90
blyanten er ny på veien

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Jeg har ikke peiling på ketolysedietten, men om du har gått ned 6 kg på så kort tid, antar jeg at du gjør alt rett???

Eneste som slo meg, var at du har valgt grønnsaker med relativt høyt karb-innhold(feks gulrot og kålrot). Som sagt, ikke greie på ketolyse, men man skal ikke spise gulrøtter de to første ukene på atkins..

MEN .. Gratulerer med kjempebra vekttap!

__________________
MIN JOURNAL



blyanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 10:21   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

En grei fingerregel som er gyldig på de aller fleste lavarboretninger (og i hvert fall ketolyse) er å bare spise grønnsaker som vokser over jorda!
Rotfrukt har en tendes til å ha veldig høyt stivelsesinnhold, særlig noen av dem når de blir varmebehandlet.
Gode grønnsaker (som if meg i hvert fall er mye bedre på smak) er f.eks brokkoli, blomkål, spinat, rosenkåll. løk, purre, aubergine, squash, omtrent alle salater bortsett fra isberg (den inneholder omtrent bare vann).
I tillegg har du f.eks sopp!

Når det gjelder egg så ligger faktisk karbohydratene i hvitten. Nå er det bare snakk om 0,2 gr i ett egg, så jeg ville ikke ha bekymra meg stort for det!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:14   #5
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Er det ikke heller rundt 0,75g i et egg?

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:33   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Er det ikke heller rundt 0,75g i et egg?

I følge mat på data er det 0,2. Nå skal jeg jammen meg tusle på kjøkkenet og se på pakka og veie et egg.

OK! Enten så er det first price eller mat på data som tøyser. I følge mat på data inneholder ett egg (a 67 g) 0,2 gr karbo, dvs at 100 gr vare gir ca 0,3.
På first price pakka så sto det 0,9 for 100 gram vare, som tilsvarer 0,6 pr egg...
Uansett, selv om det er dumt om noen kilder man gjerne velger å stole på tar feil, så blir det for meg litt spikking av flisene å skulle gå inn på desimalene på egg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:40   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

I følge mat på data er det 0,2. Nå skal jeg jammen meg tusle på kjøkkenet og se på pakka og veie et egg.

OK! Enten så er det first price eller mat på data som tøyser. I følge mat på data inneholder ett egg (a 67 g) 0,2 gr karbo, dvs at 100 gr vare gir ca 0,3.
På first price pakka så sto det 0,9 for 100 gram vare, som tilsvarer 0,6 pr egg...
Uansett, selv om det er dumt om noen kilder man gjerne velger å stole på tar feil, så blir det for meg litt spikking av flisene å skulle gå inn på desimalene på egg.

I ketolyseboka er det beregna 0,9 pr egg...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:18   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

I ketolyseboka er det beregna 0,9 pr egg...

OK, i følge både dagbladet sin næringstabell, og eggepakka fra first price, så er det 0,9 pr 100 gr vare..
Jeg heller til å tro at matvaretabellen har mest feil. Satan ass! Er det bare rot på den eller? Tør jo snart ikke lenger å bruke den..

Men anyways, jeg spiser altså mye egg, og det med den beste samvittighet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:45   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

OK, i følge både dagbladet sin næringstabell, og eggepakka fra first price, så er det 0,9 pr 100 gr vare..
Jeg heller til å tro at matvaretabellen har mest feil. Satan ass! Er det bare rot på den eller? Tør jo snart ikke lenger å bruke den..

Men anyways, jeg spiser altså mye egg, og det med den beste samvittighet.

Det gjør jeg også...

Matvaretabellen er det ganske mye feil i... Den trenger nok en oppdatering...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:48   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det gjør jeg også...

Matvaretabellen er det ganske mye feil i... Den trenger nok en oppdatering...

Veldig synd, for programmet i seg selv er veldig enkelt og praktisk til å regne ut måltider i...

Hmmm. Kanskje sende en mail?

Ellers; åssen går det med ketolysekuren, Mia1982? Begynner det å gå seg til med tellinga? Det gjør som regel det. Som Gerd sier, det er bare i starten det er nødvendig. Etter hvert blir det en vane, og du behøver ikke å veie og telle noe særlig lenger.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:49   #11
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Dette er også min erfaring, lastet den først ned på min PC men fjernet den igjen da jeg kom over flere feil i den.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:56   #12
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Halløys Ullabulla!
Der var den gamle oteren min, jo
Hadde den avataren tidligere, men fant ut at EGENTLIG er jeg mer Daffy Duck - anda som tåler en trøkk, hehe...

Hei hei *hilse pent på Ullabulla*
Ha en fin en!
Hilzn Nicpins

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 16:29   #13
mia1982
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 41
Innlegg: 9
mia1982 er på en erverdig vei

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Veldig synd, for programmet i seg selv er veldig enkelt og praktisk til å regne ut måltider i...

Hmmm. Kanskje sende en mail?

Ellers; åssen går det med ketolysekuren, Mia1982? Begynner det å gå seg til med tellinga? Det gjør som regel det. Som Gerd sier, det er bare i starten det er nødvendig. Etter hvert blir det en vane, og du behøver ikke å veie og telle noe særlig lenger.


Hei, og takk for gode svar! Jeg fikk full uttelling på sticksen i går, så det var visst ikke noe problem! Har ikke telt til nå, prøvd å ta det litt mer forsiktig slik at jeg ikke mistet motet. Prøvd kurer før, men da har jeg gitt opp pga telling og veiing.. blir fort lei med andre ord!

Pappa har vært på kuren lenge, så jeg har lært mye når vi har vært der og spist middag. Tar det med ro, og koser meg mens jeg går ned i vekt! Herlig!
Jeg sjekker jo selvsagt karb innholdet, men stresser ikke mer enn det. Tror det er viktig å være litt avslappet også rundt det.

Grunnen til at jeg slanker meg nå er fordi jeg skal gifte meg, og vil helst tilbake til min idealvekt før den store dagen. Kryss fingrene for meg!

Har dere ellers noen gode ideer og tips til meg? Alt mottas med takk!

mia1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 10:15   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Oi! Gratulerer med foradstående bryllup, da! Er jo en god motivasjon det

Du finner nok mye gode tips rundt om i forumet.
Ellers kan jeg bare oppfordre deg til å lese boka, ta vitaminpillene (de fra ketolyse er skreddersydd en ketogen kost, drikke masse vann, komme deg i bevegelse, nyte resten av livet og den flotte kroppen du kommer til å få

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 12:10   #15
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Forvirret når det gjelder telling av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Oi! Gratulerer med foradstående bryllup, da! Er jo en god motivasjon det

Du finner nok mye gode tips rundt om i forumet.
Ellers kan jeg bare oppfordre deg til å lese boka, ta vitaminpillene (de fra ketolyse er skreddersydd en ketogen kost, drikke masse vann, komme deg i bevegelse, nyte resten av livet og den flotte kroppen du kommer til å få

Kan ikke annet enn å signere Photobscurba

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no