Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-12, 18:31   #1
Budeiea995
Medlem
 
Budeiea995 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Marnardal
Innlegg: 160
Budeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvel

Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

http://sprek.fvn.no/sprek/fvn/En-sot...ren-15461.html

Budeiea995 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: -30 kg på streng lavkarbo/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 19:04   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Sitat:

Det var mange feil i studien som EUs tidligere vitenskapskomité for mattrygghet baserte sin mening om steviosid på. Det kom frem at stevia kunne skade menns fertilitet. Men det var kun hunnrotter med i studien, altså ingen mannlige rotter, forteller Geuns.

ikke vitenskap på sitt beste akkurat...

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:27   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Hmm... er vel ganske betegnende for kvaliteten på konklusjonene etter mange forskningsprosjekt dette...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:56   #4
Budeiea995
Medlem
 
Budeiea995 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Marnardal
Innlegg: 160
Budeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvel

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Men det står da virkelig at stevia nå er lovlig som menneskeføde i Norge???? Eller?

Budeiea995 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: -30 kg på streng lavkarbo/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:59   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

NEI, stevia er ennå ikke godkjent i salg som menneskeføde i Norge!
Det blir det nok i løpet av året, men at det er "friskmeldt" i EU er altså ikkenoen garanti for at noe kan selges i Norge!

De som vil importere stevia, må søke om det, og slikt tar litt tid å få til, rett og slett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:00   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Er det noen som vet hvordan man kan foredle stevia? har tre frodige potter her med stevia, dyrket fram av frø. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke det. Det er sinnsykt søtt, og jeg liker ikke bare å putte noe blader i teen f eks.
Noen som vet? kan man f eks tørke bladene og male dem opp? Hadde vært gøy å kunne bruke det i grøt eller hjemmelaget snacks eller noe.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:12   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Ja, man kan tørke bladene (mørkt, luftig og ikke altfor varmt), male dem opp og bruke pulveret.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 12:04   #8
Spizzy
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 7
Spizzy er på en erverdig vei

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

For de som ønsker å bruke Stevia, har dette lenge vært tilgjengelig fra den store anerkjente nettbutikken iHerb. De har en mengde forskjellige merker. Personlig foretrekker jeg denne http://www.iherb.com/Now-Foods-Certi...3-g/38293?at=0 (113 gram for ca 127 kroner)
som de også har i mindre forpakning: http://www.iherb.com/Now-Foods-Certi...-28-g/329?at=0 (28 gram for ca 35 kroner)
Jeg kan også anbefale merket KAL's som de tidligere solgte i norske helsekostbutikker.

Billigere og enklere får man rett og slett ikke tak i Stevia.

Bare pass på å bestille for under 200 kr, så slipper man toll og MVA. Leveringen tar vanligvis noe over 10 dager.

Varer opp til 1814 gram koster $ 6 forsendelse. De har et stort utvalg i andre lavkarbo-varer, så det er bare å fylle opp til vekt- og tollfrigrensen.

Som førstegangs kunde får du også $ 5 i avslag, hvis du taster inn rabattkoden ****** ved utsjekking.


Sist redigert av Photobscura : 08-02-12 kl 16:14. Årsak: Fjernet rabattkode fra iherb
Spizzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 15:48   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Opprinnelig lagt inn av Spizzy, her.

For de som ønsker å bruke Stevia, har dette lenge vært tilgjengelig fra den store anerkjente nettbutikken iHerb. De har en mengde forskjellige merker. Personlig foretrekker jeg denne http://www.iherb.com/Now-Foods-Certi...3-g/38293?at=0 (113 gram for ca 127 kroner)
som de også har i mindre forpakning: http://www.iherb.com/Now-Foods-Certi...-28-g/329?at=0 (28 gram for ca 35 kroner)
Jeg kan også anbefale merket KAL's som de tidligere solgte i norske helsekostbutikker.

Billigere og enklere får man rett og slett ikke tak i Stevia.

Bare pass på å bestille for under 200 kr, så slipper man toll og MVA. Leveringen tar vanligvis noe over 10 dager.

Varer opp til 1814 gram koster $ 6 forsendelse. De har et stort utvalg i andre lavkarbo-varer, så det er bare å fylle opp til vekt- og tollfrigrensen.

Som førstegangs kunde får du også $ 5 i avslag, hvis du taster inn rabattkoden ****** ved utsjekking.

Jeg tror ikke det er lov å vifte med rabattkoder her...

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Photobscura : 08-02-12 kl 16:14. Årsak: Fjernet rabattkode fra iherb
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 18:19   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

NEI, stevia er ennå ikke godkjent i salg som menneskeføde i Norge!
Det blir det nok i løpet av året, men at det er "friskmeldt" i EU er altså ikkenoen garanti for at noe kan selges i Norge!

I siste "I form" står det også at det er godkjent i Norge ettersom det er godkjent i EU... Men ikke vet jeg. Praktisk hadde det vært i alle fall.

Jeg spurte på en helsekost her om dagen og dama så ut som et spørsmålstegn:"Stevia? Det er sånn i stedetfor sukker det?" Øh... Om du jobber på en helsekost så skal du vite det da!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 18:33   #11
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Håper Cavalier sjokoladen med stevia kommer til landet fortere enn svint da.......*ler*

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 23:18   #12
Spizzy
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 7
Spizzy er på en erverdig vei

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Uavhengig av bruk av rabattkode som sparer 5 dollar i førstegangs kjøp, -det er ingen grunn til å lengte etter salg i butikker i Norge, når det er så lett tilgjengelig fra iHerb.

Og jeg garanterer at når Stevia til slutt blir tilgjengelig her, kommer det til å være mange ganger dyrere enn å kjøpe det fra iHerb.

iHerb gir også fantastisk service. Jeg har 3 ganger fått refundert vareprisen umiddelbart bare ved å sende over bilde som dokumenterte problemet.

Spizzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:17   #13
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Stevia er godkjent.

Helsekostene venter inn stevia produkter nå i februar. SOMA lanserer et produkt vet jeg, i tillegg holder Kenn Hallstensen fra eatclub på med å skrive en bok om stevia og bruksområder. Det er om steviasukker, en blanding av erytritol (sukrin) og stevia, som visstnok skal være velbalansert for smaken sin del. Står litt mer om dette på eatclub sin facebook side: Den lanseres i mars/april
http://www.facebook.com/#!/groups/31250367629/

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:23   #14
Budeiea995
Medlem
 
Budeiea995 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Marnardal
Innlegg: 160
Budeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvel

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Det jeg gleder meg til er steviasøtet godteri. Blir sikker kjempedyrt da jo stevia nesten ikke tar noen plass i forhold til karbo, men gleder meg allikevel jeg. Tenk å spise en mild melkesjokolade med god samvittighet. Nærmer seg ett år siden det nå....

Budeiea995 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: -30 kg på streng lavkarbo/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:24   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Stevia er godkjent.

Helsekostene venter inn stevia produkter nå i februar. SOMA lanserer et produkt vet jeg, i tillegg holder Kenn Hallstensen fra eatclub på med å skrive en bok om stevia og bruksområder. Det er om steviasukker, en blanding av erytritol (sukrin) og stevia, som visstnok skal være velbalansert for smaken sin del. Står litt mer om dette på eatclub sin facebook side: Den lanseres i mars/april
http://www.facebook.com/#!/groups/31250367629/

Jippi! Jada, det er sikkert enkelt å bestille på nettet, men noen av er så gammeldagse at vi liker å handle i butikken og få varen der og da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 20:16   #16
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Jeg har i dag sittet ca 2 timer i telefonen med Mattilsynet i Oslo angående stevia, og her er noen fakta.

Stevia er nå som enkelte påpeker i utgangspunktet godkjent i EU, men det er et stort MEN her:

Før det blir lovlig å bruke i EU må det opp i møte i EU-kommisjonen, og der står det på sakskartet for behandling enten i juni eller i august. Frem til det er godkjent der er stevia forbudt å importere, omsette og bruke i EU, og dermed også i Norge.

Vedkommende jeg snakket med her i Oslo mente sågar at det til og med er forbudt med privat import til privat bruk, men hun kunne ikke vise til noe konkret lov eller forskrift.

Her finner dere siste info fra Mattilsynets nettsider.

Vær sikre på at vi kommer til å ha stevia i salg fra den dagen det blir tillatt. Men foreløpig er det altså forbudt.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 20:21   #17
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Håper Cavalier sjokoladen med stevia kommer til landet fortere enn svint da.......*ler*

Jeg finner ikke igjen artikkelen fra Tyskland nå, men Cavalier er anmeldt til EU's motstykke til Mattilsynet for ulovlig bruk av Stevia. Jeg skal se om jeg finner den iløpet av helgen.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-12, 14:23   #18
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Stevia, klippet fra fedrelandsvennen i dag

Opprinnelig lagt inn av jvsandem, her.

Jeg finner ikke igjen artikkelen fra Tyskland nå, men Cavalier er anmeldt til EU's motstykke til Mattilsynet for ulovlig bruk av Stevia. Jeg skal se om jeg finner den iløpet av helgen.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

Har du funnet artikkelen nå?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stevia Høstblad Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 05-10-11 14:13
Lavkarbo i Fedrelandsvennen i dag! Debz Artikler 12 15-09-10 10:39
Stevia ... chili Lavkarbo generelt 9 07-11-07 22:40
Stevia prilla Ketolysekuren 6 07-10-06 19:41
Storbror klippet lillesøster og jeg eksploderte totalt! Melania Generell diskusjon 47 20-04-06 22:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no