Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sukkeralkoholer/polyoler

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-13, 19:54   #1
anette90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 5
anette90 er på en erverdig vei

Sukkeralkoholer/polyoler

Hei folkens,
Jeg har noen spørsmål angående sukkeralkoholer.. Tidligere har jeg bare spist atkins-barer, men prøver nå å finne flere alternativer til å hjelpe søtsuget... Det gjør at jeg må skjønne disse sukkeralkoholene - for en gangs skyld...

Er det slik at sukkerfritt er ok? Har hørt og lest litt blandete ting... Og er det eventuelt sukkeralkoholer som er mer lavkarbovennlig enn andre i forhold til GI?

Hadde hjulpet mye å finne ut hva man skal se etter på varedeklarasjonen og eventuelt hvilke polyoler man skal lete etter

Takker for svar og hjelp!
Anette

anette90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 20:44   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

Dersom du scroller heeeelt nederst på siden her, finner du mange tråder om temaet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 20:56   #3
anette90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 5
anette90 er på en erverdig vei

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dersom du scroller heeeelt nederst på siden her, finner du mange tråder om temaet!

Klar over det, lest alle de ulike trådene Mer på jakt etter navn på de ulike polyolene som ikke påvirker blodsukkeret... Det kunne jeg ikke finne i noen tidligere tråder!

anette90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 22:26   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

Opprinnelig lagt inn av anette90, her.

Klar over det, lest alle de ulike trådene Mer på jakt etter navn på de ulike polyolene som ikke påvirker blodsukkeret... Det kunne jeg ikke finne i noen tidligere tråder!

Å jo da, i denne finner du vel så og si alt som er verdt å vite!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 22:33   #5
anette90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 5
anette90 er på en erverdig vei

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Å jo da, i denne finner du vel så og si alt som er verdt å vite!

DER kan du se... Takk!!

anette90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 15:53   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

best er å bruke de nye med sukrin og stevia. sjekk funksjonellmat.no.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 15:57   #7
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

så vidt jeg husker var det vell bare erithriol som ikke påvirker blodsukker. Mener å ha sett en fin oversikt over søtningstoffer på diabetes forbundet hjemmesiden eller en anen plass. Skal se om jeg finner den.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 00:27   #8
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

http://www.diabetes.no/Søtningsmidle...r.9UFRvO2X.ips
Ut ifra denne er det kun erythriol som ikke påvirker blodsukkeret, dermed er den helt tryg. Xilitol og sorbitol påvirker også blodsukkeret, men disse er mange ganger søtere enn sukker og da vil jo egentlig ikke den store innvirkningen i de ørsmå mengder de ev er brukt i ulike produkter

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 17:50   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

Den siste påstanden din stemmer ikke. Det er de kunstige søtstoffene (aspartam og sukralose f.eks) som søter mange ganger mer enn sukker. Men også luo han og stevia gjør det, og er naturlige alternativer.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 10:03   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

Jeg tror nok også dette til en viss grad er individuelt. Har jo fått høre mange ganger at f.eks. maltitol på langt nær er frikjent som sukkerfritt, men jeg får ikke noen blodsukkerstigning å snakke om av det.
På den måten tåler jeg visst alt av sukkeralkoholer (xylitol/zorbitol kan jeg ikke uttale meg om, for det tror jeg ikke har prøvd - pastiller og tyggis er ikke helt min ting. ), altså at blodsukkeret fint håndterer det. Magen derimot ... Men på magen er tagatesse absolutt verst, med sukrin på en god andreplass! De få gangene jeg drikker noe med aspartam skjer det lite annet enn at jeg gjerne får enormt søtsug/falsk sultfølelse. Over tid opplever jeg nummenhet og prikking, men det skjer jo sjeldent ettersom jeg ikke er brusdrikker (cuba libre-drikker, derimot ...! )
Mener bestemt å ha lest at det er en korrelasjon her - jo mer magetrøbbel, dess mindre innvirkning på blodsukkeret, fordi det har noe å si hvor sukkeralkoholene faktisk brytes ned ift. om de går over i blodbanen eller ikke. Men dette er ikke noe jeg vet for sikkert.

Når det gjelder stevia har jeg null bivirkninger av det - ikke noe fysisk ubehag eller søtsug som resultat. Men stevia er ellers ganske snevert hva angår bruksområder, og personlig synes jeg de passer best som supplement for andre søtstoff, alene er de helt topp å bruke i varme drikker, som te, kakao etc.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 13:44   #11
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Sukkeralkoholer/polyoler

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Den siste påstanden din stemmer ikke. Det er de kunstige søtstoffene (aspartam og sukralose f.eks) som søter mange ganger mer enn sukker.

det har du helt rett i! Tenkte litt feil der, hehe. Selvsagt så gjelder det jo ikke sukkeralkoholer, men kunstige stoffer. Sorbitol og xilitol er vell mindre søtt enn sukker til og med, om jeg ikke husker feil nå. Men de har dog lavere GI.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
sukkeralkoholer, sukkerfritt, sukkerfritt godteri


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Protein-bar med polyoler mofe Lavkarbo generelt 16 18-09-18 00:22
Hva er det med sukkeralkoholer? Sandy Spørsmål og svar 8 14-09-11 14:48
Spørsmål (om polyoler) storemor Ketolysekuren 6 11-05-11 17:44
Sukkeralkoholer? Karbomor Ketolysekuren 3 18-03-09 19:30
Polyoler og Maltosesirup hjælp Lucky Tess Ketolysekuren 2 08-03-08 17:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no