Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Diabetes

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-08, 19:55   #1
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a
Question

Diabetes

Kanskje noen har spurt før, men jeg spør allikevel....
Er det ok å leve med denne dietten når man har diabetes og bruker insulin
Noe jeg må passe ekstra på.......?

  Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 21:03   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes

I følge Torkil Andersen som har utarbeidet Ketolysekuren så er svaret: Diabetes 1, nei, diabetes 2, ja.

I forhold til Atkins så har han gitt ut en bok om emnet:
Og dette fant jeg ut om Atkins og type 1 diabetes på en Atkinsvennlig side:

Sitat:

The Atkins Diet and Diabetes Type 1The Atkins Diet and Diabetes Type 1 aren’t incompatible, but the diet can’t cure this form of the disease. Type 1 diabetes is an autoimmune disease that usually occurs in childhood or when you are a young adult. In this form of diabetes, the body attacks the pancreas so that it produces little or no insulin. No diet in the world can make your pancreas work again, so you will always need to take insulin in some form. The Atkins Diet can, however, stabilize blood sugars so that the insulin works more efficiently.
Fortunately, 90% of diabetics have Type 2, which can be controlled with a diet like the Atkins diet Program. After several weeks on the diet, you should have your doctor check your blood sugar and insulin levels. You may be delighted to hear that all are within the normal range for the first time in years.

Har aldri tenkt over problematikken, så jeg husker ikke for øyeblikket hva som sies om type 1 diabetes, men det er i alle fall veldig bra for type 2! Mange opplever å kunne nedjustere og til og med å kutte ut medisinen sin

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 10:04   #3
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes

Hei Lurva. Velkommen hit!
Jeg har ikke så mye peiling på dette men det kom jo nylig en ny forening som jobbet med dette:
http://www.kostreform.no/
(tror det var denne)

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 10:32   #4
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes

Opprinnelig lagt inn av terry, her.

Hei Lurva. Velkommen hit!
Jeg har ikke så mye peiling på dette men det kom jo nylig en ny forening som jobbet med dette:
http://www.kostreform.no/
(tror det var denne)

Hei
Takk for svar. Det var riktig adresse... Jeg er jo kjent med masse av dette fra før men det hadde vært interessant å høre om noen som har prøvd å leve med denne dietten og samtidig brukt insulin.
Har kuttet ut både brød poteter ris og pasta og det hjelper på blodsukkeret.
Men det strider litt oppi hodet mitt å bruke/spise fett i forhold til at man har noen kiloer for mye.......... Prøvde men mine stix ble ikke lilla, så jeg gjorde vel noe galt.
Noen tips fra noen som bruker insulin kanskje kunne hjelpe?
Det er stor forskjell på Diabetes 1 og 2....

  Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 13:51   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes

Du bør redusere på insulindosene samtidig som du reduserer på karbohydratene, ikke vente til du får føling. Tillat deg å ligge litt høyere i blodsukker et par uker til du har gjort deg kjent med hvordan du reagerer og funnet en slags balanse. Hva slags diett er det du sikter til? Høres ut som du har prøvd å komme i ketose i hvertfall, og det er ok det selv om du har diabetes. Går også fint ved type 1 diabetes, men det er få leger som vil ta ansvar for det.

Du har type 2? Bruker du både hurtigvirkende og langsomtvirkende insulin? Bruker du metformin også?

Insulin er et anabolt/fettlagrende hormon, slik at for hver insulindose du kan unngå ved å spise lavkarbo, desto mer går du ned i vekt. Men ikke sammenligne deg med andre, for det går langsommere ved diabetes type 2, fordi det betyr at man har kraftig insulinresistens. Også mange med diabetes type 1 opparbeider seg insulinresistens pga overforbruk av insulin (ødelegger betacellene i bukspyttkjertlene), selv om insulinresistens ikke opprinnelig var årsaken til sykdommen (type 1).

Du skrev at sticksen ikke ble lilla, men hvordan gikk det med blodsukker og vekt da?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 15:10   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes

Ja, hadde vært litt interresant om du fortalte hvilken type diabetes du har

Skulle jo legge link til den Atkins-boka, men det loka jeg til. Her er den i alle fall:
http://www.amazon.com/Atkins-Diabete.../dp/0060540087

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 14:38   #7
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.457
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes

Jeg begynte på dette kostholdet etter å ha lest boken "Spis deg sukkerfri" av Lars Erik Litsfeld. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...2834688&rom=MP

Mange i familien har diabetes 2 og jeg har ikke fått det påvist, men håper å slippe unna. Litsfeld fikk d2 og la om kostholdet til lavkarbo og ble kvitt sukkersyken.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 16:32   #8
milja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 68
milja er på en erverdig vei

Sv: Diabetes

De er en regel for oss diabetikere type 1 som går på insulin. Pr 10 gram karbo trenger man 1ie med insulin. dette kan være til hjelp mot følinger

milja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helsemeny1. Lav karbo, lav kalori, mye protein Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 19:59
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Diabetes Kristian Lavkarbo generelt 12 29-01-06 23:07
Ny Atkins bok! Atkins Diabetes Revolusjonen! HP Atkins kosthold 0 29-07-04 20:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no