Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-04-12, 14:29   #1
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Nå er jeg bra stressa! Er invitert på middag til min kjære tante i dag, og har lovet å lage dessert. Problemet er at hun har ganske mange allergier, hovedsaklig egg, gluten og laktose, som gjør ting litt komplisert (heldigvis spiser hun også tilnærmet lavkarbo, som gjør ting litt greit for oss. ).

Jeg hadde planlagt å lage lavkarbo brownies, men fant ikke laktosefritt smør på butikken, så nå står jeg fast. Har eggeerstatning, men har hørt at det funker dårlig om man trenger mer enn tre egg, og det begrenser ting veldig...

Er det noen som har et forslag til hva jeg kan lage??

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 14:41   #2
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Har du spurt om hun tåler vanlig smør? Sitat Allergikokken: "De fleste vil tåle vanlig margarin og smør. De inneholder lite laktose."

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 15:11   #3
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Jeg har gått ut i fra at hun ikke gjør det, siden hun bruker laktosefri margarin.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 15:28   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Lag ghee av det smøret du har, og så kan du bruke det. Da samles laktosen i den delen du ikke bruker...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 17:01   #5
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Slett ingen dum ide. Jeg var innom tanken, og skulle kanskje festet meg ved den litt lengre.
Jeg endte opp med å prøve meg på valnøttmarsipan (som ble helt forferdelig med eggeerstatning), sitronfromage (som også ble helt forferdelig med eggeerstatning, og det burde jeg virkelig skjønt på forhånd), og sitronmuffins (fant ut halveis at jeg hadde brukt opp kokosen). Alt tar virkelig dobbelt så lang tid når man skal være effektiv...

Jeg endte til slutt opp med å improvisere en enkel sjokolademousse/krem/fromage av mørk sjokolade, laktoseredusert fløte, appelsin og litt gelatin. Ble veldig god på smak, så gjenstår det å se hvordan konsistensen blir. Men jeg har trua.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 17:01   #6
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Nå er jeg bra stressa! Er invitert på middag til min kjære tante i dag, og har lovet å lage dessert. Problemet er at hun har ganske mange allergier, hovedsaklig egg, gluten og laktose, som gjør ting litt komplisert (heldigvis spiser hun også tilnærmet lavkarbo, som gjør ting litt greit for oss. ).

Jeg hadde planlagt å lage lavkarbo brownies, men fant ikke laktosefritt smør på butikken, så nå står jeg fast. Har eggeerstatning, men har hørt at det funker dårlig om man trenger mer enn tre egg, og det begrenser ting veldig...

Er det noen som har et forslag til hva jeg kan lage??

Mye godt du kan lage selv om hun ikke tåler egg,gluten eller laktose.

Fløte får du laktosfri, eller soyafløte kan brukes til pannecotta som er nydelig og enkelt

Hva med å piske krem( laktosefri eller soya) og smake til med sukrin og vanilje, ha skåler med bær ( bringebær,jordbær,blåbær), nøtter og hakka sjokolade som kan drysses over.

Skjokolademousse, ja mange ting du kan lage, men nå er det vel heller tiden som begrenser deg.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 21:09   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Dessert ved matintoleranse

tror du hun forventer noe annet enn fruktsalat med så mange intoleranser?
hva med frukt- gele?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 01:30   #8
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Hjelp! Dessert ved matintoleranse

Yrla, jeg tror de fleste her inne har erfart at når man må tenke litt annerledes i matveien blir man bare mer kreativ - og lager desto bedre mat. Jeg kjenner få mennesker som disker opp med så spennende og gode retter som min tante! Utfordringen er min, siden jeg må tenke utenfor boksen.

Sjokolademoussen ble kjempegod, og som en ekstra bonus: med laktoseredusert fløte i var den evig søt nok uten noen form for søtning. Sånt kan man like!

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matintoleranse og lavkarbo Jenteoje93 Spørsmål og svar 14 11-04-12 13:52
Matintoleranse Yrla Spørsmål og svar 1 29-01-12 19:49
Matintoleranse Cherry Fysisk og mental helse 2 09-11-10 20:38
Matintoleranse Tiger Generell ernæringsdebatt 9 09-01-08 17:48
Matintoleranse Skorpia Fysisk og mental helse 19 14-08-06 16:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no