Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Brudd / forstuelse?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-05, 10:37   #1
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Brudd / forstuelse?

Noen som vet noe om dette?

I gymtimen hadde sønnen min på 15 år forstuet ankelen sa han. De skulle springe så fort de klart over en gressplen, det var et hull i plenen og han klarte å trampe i det. Stakkar!

Det er så vidt han klarer å gå på beinet, det gjør vondt så fort han beveger beinet selv uten belastning.

Det er en liten hevelse rundt ankelen, men den er veldig liten. Man må vite om det, for å se den. Beinet var ikke varmt etter at det skjedde og det har heller ikke blitt blått. jeg trodde at ved forstuing ville det bli en skikkelig hevelse. Kan det være brudd? Uhvæææ....

Noen som har noen formening?

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 10:45   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kan han gå på foten da? Dersom det er brudd vil han nok oppleve det smertefullt å gå på forten. Så lenge han ikke hovner veldig eller får smerter kan du nok gå ut i fra at det er en lett forstuing, men blir det verre bør du ta ham med til lege.

  Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 10:46   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nå ser jeg det at du er like gammel som meg, og har en sønn på 15 år.... Og jeg som ennå baler med en fireåring!

  Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 10:47   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg synes du bør få lege til å se på det jeg!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 10:48   #5
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Vet du, du kan jo ringe legevakten (regner med at fastlegen er steng på en Lørdag så). Bare for å høre om hvordan det vil være/ikke være ved et brudd. Men jeg har nå hørt at det nesten er mer vondt med forstuing enn brudd, men det er vel bare to forskjellige vondter Å forstue foten er vertfall kjeeempe vondt..

Lykke til! Ikke noe koselig start på helga dette

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 11:18   #6
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Takk for svar alle sammen. Vi ser det litt ann før vi evt kontakter lege...


Opprinnelig lagt inn av Albertine

Kan han gå på foten da? Dersom det er brudd vil han nok oppleve det smertefullt å gå på forten. Så lenge han ikke hovner veldig eller får smerter kan du nok gå ut i fra at det er en lett forstuing, men blir det verre bør du ta ham med til lege.

Joda, han går på beinet... Men jeg trodde at det ble skikkelig hevelse jeg når man forstuet?


Opprinnelig lagt inn av unge Albertine

Nå ser jeg det at du er like gammel som meg, og har en sønn på 15 år.... Og jeg som ennå baler med en fireåring!

Jeg baler med en ett-åring i tillegg til 15-åringen... mye positivt ved å ha to 'enebarn'. 15åringen er kjempflink med 1åringen og stiller som barnevakt i ny og ne. Skjær seg litt innimellom da når 15åringen MÅ kjøres på trening samtidig som 1åringen MÅ ha mat eller sove og samboer MÅ jobbe. Da bare MÅ jeg stresse litt mye....

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 11:22   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

En her i bygda fikk nr. 2 nøyaktig 20 år etter nr. 1... Med samme mann!

Kan tenke meg det er greit med en 15-årig barnevakt, men at det kan bli litt stress i forbindelse med deres ulike behov. Håper foten hans blir bedre snart!

  Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 12:36   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ville bare si at en forstuing er ofte myyye vondere enn et brukket ben Jeg forstuet foten kraftig da jeg var yngre, falt av en hest - og det var så vondt at jeg spydde.. Gikk på krykker i ukesvis.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 12:38   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Enig med Gura og Lita... ring legen og spørr..både brudd og forstuelse kan være kjempevondt, og er det brudd, s\kommer det an på hvordan benet er brekt og hvor det er brekt hvor vondt det er... det er ikke værre enn at han i tilfelle blir sendt på sykehuset og får tatt et røntgenbilde... Bedre å finne ut med en gang hva som gir smertene, enn å gå lenge å ha vondt
Lykke til. Håper det ordner seg, og at det ikke er "verre" enn en liten forstuelse (det kan være KJEMPEVOND...)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 18:49   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Å stakkar !! Skriver under på det mofe sier om at forstuing ofte er MYE vondere enn å brekke beinet iallefall. I vår familie tror jeg nok vi har en svakhet i våre ellers så tykke ankler. Far, tante, jeg og sønnen min er proffe "overtråkkere". Vrikker foten for det minste. Sønnen min måtte slutte en lovende fotballkarriere på grunn av at leddbåndene er for "slappe". Vi har milevis med støttebandasjer og krykker her i huset. Jeg kan ikke løpe/jogge/hoppe av samme grunn. Og årsaken til at tante falt ned trappa ?? Kan bare gjette jeg.....

Om dere ikke får kommet dere til legen i løpet av helga, så få tak i en støttebandasje og forbind foten så stramt dere kan uten at blodsirkulasjonen stopper (det merker dere fort). Når han sitter hjelper det å sitte med foten høyt. Det er ikke bra for foten å gå med støttebandasje lenge, for da slapper muskelene av og ankelen blir svakere enn før. Men inntil dere enten ser bedring eller får gått til lege......

Hilsen en erfaren forhenværende fotball-mamma

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 27-08-05 kl 18:50. Årsak: stavefeil
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-05, 20:50   #11
Gine
Medlem
 
Gine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 52
Innlegg: 326
Gine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt liktGine er veldig godt likt

Takk for gode råd og tips. Beinet har blitt mindre vondt og litt mer hovent. Vi har ikke vært hos lege og tror ikke det blir nødvendig heller.

Nille, jeg er også en sånn over-tråkker. Det holder bare jeg ser et lite hull i veien eller en kant og dermed er det 90 graders vinkel på beinet. (Hmmm, litt overdrevet....) Har man tråkket over en gang, er det enda letter å gjøre det igjen og igjen og igjen. Løsningen min ble å kjøpe et sånn vippe / balanse-brett. Skjønner hva jeg mener? 10 minutter på det 3-4 dager i uka i en måned og muskler og scener var styrket og strammet opp så det ikke har vært noe mer overtråkking!

Albertine, barna mine har ikke samme far. Men begge to har veldig gode fedre!

__________________




Gine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-Fedon-blodtype-mix med allergiske tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no