Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-13, 15:49   #1126
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Her er det andst, ikke vekt som er problemet... Vekta er det minste problemet... Jobbe videre med disse medisinene, men to ting har hjulpet før, trening og kosthold... Mye og strikt! Helst en halv time trening hver dag, da snakker vi ikke rusletur for å si det sånn... Gjennomført en halv time yoga med Jillian Michaels nå...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 20:08   #1127
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

VSB - har du sett disse to bloggene?
http://www.psychologytoday.com/blog/...ary-psychiatry
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.no/
De er skrevet av samme dame, en psykiatriker som interesserer seg sterkt for mat og ernæring sin rolle i forhold til psykiske lidelser. Hun leser også og tolker papirer... Tror kanskje du kunne ha glede av å se på det?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 20:54   #1128
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Damer! Stå på! Vi skal greie dette! Dadler, pizza eller kakeboksdykking eller ikke. Vi skal greie det! Alle vet hva som fungerer for seg - ikke sant. Utfordringen er å gjøre det og holde seg til det. Så hva skal til? Jo, som VSB sier så må hun har strikt LK og trene fast/hardt. Eller et avslappet forhold som Fedona sier. smgj må redusere glutenfri mat og øke det sunne. Jeg må holde meg til det jeg kaller "levereglene" mine. Andre som også er inne i eller innom tråden har sitt. Men vi skal greie det!

Hvordan? Jo ved å dele her hvordan det går, dele hva vi erfarer, slik at andre kan dra kunnskap av det. Et eksempel: smgj sier her at du har betennelser i underarmene. Jeg har hatt kronisk tennisalbue de siste årene, ganske heftig også med mye smerter og store vanskeligheter med å bruke handa. Siden sensommeren har jeg blitt bedre; uten å ha gjort noe spesielt for det. Det slo meg da jeg leste ordene dine at kanskje har det med kostholdet å gjøre? Det passer ganske bra med at jeg kuttet ut melkeprodukter. Nå skriver jeg på pc, strikker, kjører bil, holder i bøker/blad, skrur opp korker som om jeg aldri har hatt betennelse. Tro meg; jeg kunne ikke tørke holde et krus en gang før. Takk til deg!

Så damer! Vi greier dette! Sammen!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 21:23   #1129
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Hvordan? Jo ved å dele her hvordan det går, dele hva vi erfarer, slik at andre kan dra kunnskap av det. Et eksempel: smgj sier her at du har betennelser i underarmene. Jeg har hatt kronisk tennisalbue de siste årene, ganske heftig også med mye smerter og store vanskeligheter med å bruke handa. Siden sensommeren har jeg blitt bedre; uten å ha gjort noe spesielt for det. Det slo meg da jeg leste ordene dine at kanskje har det med kostholdet å gjøre? Det passer ganske bra med at jeg kuttet ut melkeprodukter. Nå skriver jeg på pc, strikker, kjører bil, holder i bøker/blad, skrur opp korker som om jeg aldri har hatt betennelse. Tro meg; jeg kunne ikke tørke holde et krus en gang før. Takk til deg!

Så damer! Vi greier dette! Sammen!

Takk for det - der røk en utskeielse til - kaffemaskinskakaoen. Den har jeg unnet meg 1 av ca annenhver dag til tross for at jeg vet at tørrmelk er en subjektivt veldig dårlig form for melk så har det gått greit (under radaren, så og si når det ikke har vært annen melk i bildet)....

Meeeen... får jeg redusert dritten med det så er det en vel unngått utskeielse.

Takk til deg!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 21:53   #1130
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Takk for det - der røk en utskeielse til - kaffemaskinskakaoen. Den har jeg unnet meg 1 av ca annenhver dag til tross for at jeg vet at tørrmelk er en subjektivt veldig dårlig form for melk så har det gått greit (under radaren, så og si når det ikke har vært annen melk i bildet)....

Meeeen... får jeg redusert dritten med det så er det en vel unngått utskeielse.

Takk til deg!

Flott! En ting (les:last) mer ut av verden er en ting mindre å kvitte seg med. Har du prøvd kakao av kokosmelk? Jeg fant oppskrift her inne en gang, en boks kokosmelk varmes forsiktig opp, ha i 8 g kakao (etter oppvarming visstnok) og en dæsj splenda. Nesten ikke kokossmak i det hele tatt, mye kakaosmak og utrolig deilig! Et veldig godt alternativ til vanlig kakao.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 22:47   #1131
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

VSB - har du sett disse to bloggene?
http://www.psychologytoday.com/blog/...ary-psychiatry
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.no/
De er skrevet av samme dame, en psykiatriker som interesserer seg sterkt for mat og ernæring sin rolle i forhold til psykiske lidelser. Hun leser også og tolker papirer... Tror kanskje du kunne ha glede av å se på det?

Takk, skal sjekke i morgen. Det var psykrn og en debatt på litteratur huset "mat eller medisiner?" Som i sin tid førte meg til lavkarbo. Det var ikke de offisielle rådene da, men bruker erfaringer...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 07:35   #1132
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Flott! En ting (les:last) mer ut av verden er en ting mindre å kvitte seg med. Har du prøvd kakao av kokosmelk? Jeg fant oppskrift her inne en gang, en boks kokosmelk varmes forsiktig opp, ha i 8 g kakao (etter oppvarming visstnok) og en dæsj splenda. Nesten ikke kokossmak i det hele tatt, mye kakaosmak og utrolig deilig! Et veldig godt alternativ til vanlig kakao.

Jo har prøvd den. Ble ikke helt fortrolig med den, dog. På den annen side så er ikke kakao livsnødvendig - ikke på langt nær. Jeg kan kose meg med en kopp te og en neve nøtter i stedet for den "pick-me-up"-kakaoen i ny og ne.
Det som ER vanskelig er å finne hvilke melkeprodukter som er et problem eller ikke. Tørrmelk er ikke bra, men sånn som ost og smør ser heldigvis ut til å fungere veldig bra. Og rømme spiser jeg ikke i problematiske mengder... Men så var det alt det andre. Som keso og kesella og fløte og melk i sauser og sånn. (Og nei, jeg sutrer ikke - ikke mye iallfall... det er mer tenke høyt og hvordan angripe det. Og ja!!! Jeg har funnet et innkjøpslag som er med på importer av upasturisert ost fra Tyskland! Gleder meg til å prøve det iallfall.)

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Takk, skal sjekke i morgen. Det var psykrn og en debatt på litteratur huset "mat eller medisiner?" Som i sin tid førte meg til lavkarbo. Det var ikke de offisielle rådene da, men bruker erfaringer...

Brukererfaringer og "alternative" leger har lært meg mye mer om meg selv og stoffskiftet mitt enn standardlegestanden. Det gjør at jeg ikke har større tro på normallegestanden for andre, langvarige lidelser heller (akuttmedisin unntatt). Jeg tror det for de fleste bare hjelper 40-60% og resten er vinn eller forsvinn om kroppen klarer å håndtere det selv.

Legen som skriver disse bloggene er innenfor "paleosfæren" og ser på kosthold som 80-90% av helsen. Hun anerkjenner at medisin trengs og er viktig til sitt bruk i sine tilfeller, men er altså også veldig interessert i hvordan mangler påvirker psyken og hvordan tilskudd kan hjelpe mot bestemte problemer. Dessverre er hun veldig forsiktig og skriver ikke "behandlingsrettet", men teoretiserer og vurderer heller teorier og "trials".. Men det er mye interessant der, som man nok kunne omsette i praksis om man finner noe man har rimelig god tro på at det kan virke. Og det hun snakker om har mye mindre bivirkninger enn psykofarmaka, så sånn sett så kan man tørre å prøve mer... tenker jeg.

(Har aldri hatt noen angstlidelse, sånn sett, men hadde en periode med panikkangst(?)&hyperventilering i en spesiell situasjon... det var ikke noe jeg unner NOEN i noen form... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 08:51   #1133
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Damer! Stå på! Vi skal greie dette! Dadler, pizza eller kakeboksdykking eller ikke. Vi skal greie det! Alle vet hva som fungerer for seg - ikke sant. Utfordringen er å gjøre det og holde seg til det. Så hva skal til? Jo, som VSB sier så må hun har strikt LK og trene fast/hardt. Eller et avslappet forhold som Fedona sier. smgj må redusere glutenfri mat og øke det sunne. Jeg må holde meg til det jeg kaller "levereglene" mine. Andre som også er inne i eller innom tråden har sitt. Men vi skal greie det!

Hvordan? Jo ved å dele her hvordan det går, dele hva vi erfarer, slik at andre kan dra kunnskap av det. Et eksempel: smgj sier her at du har betennelser i underarmene. Jeg har hatt kronisk tennisalbue de siste årene, ganske heftig også med mye smerter og store vanskeligheter med å bruke handa. Siden sensommeren har jeg blitt bedre; uten å ha gjort noe spesielt for det. Det slo meg da jeg leste ordene dine at kanskje har det med kostholdet å gjøre? Det passer ganske bra med at jeg kuttet ut melkeprodukter. Nå skriver jeg på pc, strikker, kjører bil, holder i bøker/blad, skrur opp korker som om jeg aldri har hatt betennelse. Tro meg; jeg kunne ikke tørke holde et krus en gang før. Takk til deg!

Så damer! Vi greier dette! Sammen!

Tusen takk for at du er en så bra motivator Tarato! Og du har helt rett! Det er her inne vi kan hjelpe hverandre! Det hjelper iallefall meg nå er jeg tilbake til der jeg tror jeg kommer til å gå ned igjen. Ikke mer pizza på meg men som jeg har sagt før, går jeg ned så er det flott, gjør jeg det ikke så er det greit. Men jeg vil ALDRI se 80 tallet igjen! Det er mitt største mål for tiden

Ønsker dere alle en fantastisk dag! I dag er det yoga igjen på meg

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 12:46   #1134
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


Brukererfaringer og "alternative" leger har lært meg mye mer om meg selv og stoffskiftet mitt enn standardlegestanden. Det gjør at jeg ikke har større tro på normallegestanden for andre, langvarige lidelser heller (akuttmedisin unntatt). Jeg tror det for de fleste bare hjelper 40-60% og resten er vinn eller forsvinn om kroppen klarer å håndtere det selv.

Legen som skriver disse bloggene er innenfor "paleosfæren" og ser på kosthold som 80-90% av helsen. Hun anerkjenner at medisin trengs og er viktig til sitt bruk i sine tilfeller, men er altså også veldig interessert i hvordan mangler påvirker psyken og hvordan tilskudd kan hjelpe mot bestemte problemer. Dessverre er hun veldig forsiktig og skriver ikke "behandlingsrettet", men teoretiserer og vurderer heller teorier og "trials".. Men det er mye interessant der, som man nok kunne omsette i praksis om man finner noe man har rimelig god tro på at det kan virke. Og det hun snakker om har mye mindre bivirkninger enn psykofarmaka, så sånn sett så kan man tørre å prøve mer... tenker jeg.

(Har aldri hatt noen angstlidelse, sånn sett, men hadde en periode med panikkangst(?)&hyperventilering i en spesiell situasjon... det var ikke noe jeg unner NOEN i noen form... )

Enig i det du sier her. Til sammen har jeg vel dekket 10 ulike medisiner knyttet til depresjon, angst og søvn, et mindretall har hatt effekt og enda færre uten vesentlige bivirkninger over tid... Tror kosthold og trening er vel så bra, men forhåpentligvis best i kombinasjon.

Panikkangst unner jeg ingen... Men generell angst er veldig energitappende i hverdagen...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 07:21   #1135
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 07:45   #1136
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter...

Du er flink! Kos deg. Og det går helt fint uten alkohol også. Jeg var tørrlagt et halvår i strekk på eliminasjonsdietten. Jeg husker myyyyye.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 08:45   #1137
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter...

Gode nyheter liker vi og det er inspirerende

Flot VSB! Og det hjelper nok på å ikke drikke alkohol. Kan ikke si det samme jeg. To naboer og jeg skal møtes til maling og sikkert litt vin i dag ...
Men dagene med de er gull verdt for meg

En riktig god helg til deg!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 08:55   #1138
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God morgen damer! Så trivelig å logge på og lese seg gjennom innleggene. Jeg har en veldig etterlengtet og velfortjent fridag i dag. Nå har jeg både legetime, frisørtime og et helt hus som bør undergå en streng hånd - men fri er fri! Vekta her i gården viste ufattelige og utrolige 68,6 i morges. Har merket det på kroppen også; buksa jeg kjøpte for 2 uker siden - som måtte lirkes på - sklir nå ned. Måtte veie meg flere ganger for å sjekke, men det viste det samme hele tiden. Det gjør det til en ekstra god dag altså - og er verdt en tickerendring Nå lurer jeg på om jeg bør nedre målet mitt? Jeg tenkte meg ned i 67, men spørs om jeg bør tenke 65? Sist jeg gikk ned så mye var jeg 67,5 på det letteste; da var jeg rimelig "skrapa" i ansiktet og overkroppen. Tendensen til dette er her nå også, men jeg har masse, og da mener jeg masse, å ta av på mage, rumpe og lår. Tror jeg gjør det jeg for går det så går det, det er kroppen som bestemmer - såpass har jeg da skjønt

Kikka forresten på bilder fra ferien for 3 år siden; da var jeg noen og 80 kilo; dvs 25 mindre enn hva jeg var på mitt største. Av de noen og 80 kiloene er jeg sikker på at minst 20 satt på magepartiet. Herlighet for en oppblåst belg; selv da jeg lå på ryggen i solsenga var det den forhøyningen (i tillegg til at den skled utover). ALDRI MER!! sier jeg bare. ALDRI!


Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

73,7 i dag, 200g under forrige uke, ganske fornøyd til ikke å ha vært spesielt flink... I kveld blir det ut på middag, men alkohol er utelukket med nye medisiner, så blir begrenset med utskeielses muligheter...

Gratulerer! Hva har du gjort som ikke har vært "så flink". Kanskje er akkurat det du har gjort en løsning for deg?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jo har prøvd den. Ble ikke helt fortrolig med den, dog. På den annen side så er ikke kakao livsnødvendig - ikke på langt nær. Jeg kan kose meg med en kopp te og en neve nøtter i stedet for den "pick-me-up"-kakaoen i ny og ne.
Det som ER vanskelig er å finne hvilke melkeprodukter som er et problem eller ikke. Tørrmelk er ikke bra, men sånn som ost og smør ser heldigvis ut til å fungere veldig bra. Og rømme spiser jeg ikke i problematiske mengder... Men så var det alt det andre. Som keso og kesella og fløte og melk i sauser og sånn. (Og nei, jeg sutrer ikke - ikke mye iallfall... det er mer tenke høyt og hvordan angripe det. Og ja!!! Jeg har funnet et innkjøpslag som er med på importer av upasturisert ost fra Tyskland! Gleder meg til å prøve det iallfall.)

Melk er melk tenker jeg. Er det melkeproteinet eller laktosen som er problemet? Siden du kan spise smør og ost høres det ut som det er laktose. Da finner det mange varianter å velge mellom. Er det proteinet derimot; da er totalt avhold løsningen. Sånn sett ble kokosmelkkakaoen god (nok) - fordi jeg ikke har alternativ. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage lasagne med kokosmelk en dag nå; det er type mat jeg savner. Med geiteosten min oppå

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Ønsker dere alle en fantastisk dag!

FLOTT! Hold på den!! Hva må til for at du ikke skal se 80-tallet igjen?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!


Sist redigert av Tarato : 25-01-13 kl 09:04.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:32   #1139
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Oj, Tarato! Så flott! Er helt imponert over deg veldig artig å høre! Alle sånne gladmeldinger er en inspirasjon, som jeg også sa til VSB.

Endre målet ditt? Det trenger du vel ikke, som du sier selv, du så skrapa ut. Det er ikke pent det heller, selv om du tror du har mer å ta av. Du må ikke være så streng med deg selv, er sikker på du ser fantastisk ut. Hva med å nå målet på 67 og så ta det som en bonus om du går ned mer? Nå skal ikke jeg bestemme målene dine altså det er selvfølgelig helt opp til deg.

Er virkelig glad på dine vegne. Jeg har også mistet ett av de to vannkiloene fra sist helg. Og skal jobbe mer for å gå ned mer. Hvordan jeg skal unngå å se 80 tallet? Ved å veie meg daglig og passe på. Og selvfølgelig unngå raske karber, uten å være helt fanatisk hvis jeg er ute på noe spesielt. Jeg skal holde på den slanke følelsen jeg har nå og holde på den forever. Vil ikke ha tjukke Fedona følelsen igjen, det er helt sikkert!

Nå skal jeg over til naboen for en kunstnerisk utfoldelse

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:10   #1140
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

God morgen damer! Så trivelig å logge på og lese seg gjennom innleggene. Jeg har en veldig etterlengtet og velfortjent fridag i dag. Nå har jeg både legetime, frisørtime og et helt hus som bør undergå en streng hånd - men fri er fri! Vekta her i gården viste ufattelige og utrolige 68,6 i morges. Har merket det på kroppen også; buksa jeg kjøpte for 2 uker siden - som måtte lirkes på - sklir nå ned. Måtte veie meg flere ganger for å sjekke, men det viste det samme hele tiden. Det gjør det til en ekstra god dag altså - og er verdt en tickerendring Nå lurer jeg på om jeg bør nedre målet mitt? Jeg tenkte meg ned i 67, men spørs om jeg bør tenke 65? Sist jeg gikk ned så mye var jeg 67,5 på det letteste; da var jeg rimelig "skrapa" i ansiktet og overkroppen. Tendensen til dette er her nå også, men jeg har masse, og da mener jeg masse, å ta av på mage, rumpe og lår. Tror jeg gjør det jeg for går det så går det, det er kroppen som bestemmer - såpass har jeg da skjønt

Melk er melk tenker jeg. Er det melkeproteinet eller laktosen som er problemet? Siden du kan spise smør og ost høres det ut som det er laktose. Da finner det mange varianter å velge mellom. Er det proteinet derimot; da er totalt avhold løsningen. Sånn sett ble kokosmelkkakaoen god (nok) - fordi jeg ikke har alternativ. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage lasagne med kokosmelk en dag nå; det er type mat jeg savner. Med geiteosten min oppå

Ikke gå i den fella at "målet alltid er rundt neste sving, da"... Da jeg var 59 så mente jeg at "jeg fremdeles kunne gå ned noen kg på lårene og magen"... selv om jeg begynte å se beina på brystkassen over puppene - og DER går grensa for hva jeg synes er pent iallfall. Det er noe med å akseptere at "vekta er bra" selv om fordelingen kunne ha vært bedre... og skal man endre fordeling så SKAL det ikke lenger være nedgang som er fokuset, men vedlikhohold av vekta og heller kroppsforming gjennom trening...

Det er helt sikkert at laktosen er hovedproblememet. Men jeg frykter også at det kan ligge noe i proteinet. Jeg reagerte på geitemelka (phøy!) den tredje dagen av provokasjonstestingen (da med ett glass geitemelk før hvert måltid). Dog - jeg kan spise snøfrisk i normale snofriskmengder uten problemer what-so-ever.

Når det gjelder "melk er melk" så er det faktisk mange som ikke mener det. Hvis man begynner å se på pasturisert/homogenisert vs upasturisert/ikke-homogenisert og A1-kasein vs A2-kasein så er det mange som mener at det ligger noe der. Jeg vet f.eks at pappa tålte "tank-melk" mye bedre enn pappmelk. På papp fikk han magesjau etter et glass. Så jeg har lyst til å se om jeg har arvet noe derfra. Homogeniseringen endrer jo melkefettet radikalt. Denne endringen gjennomgår ikke melkefettet i fløte og smør... (vet ikke hva som gjelder med ost) ...

Så jeg får se. Det er meg som er fasiten.

http://thebovine.wordpress.com/2009/...-store-bought/

Edit. Det ser ut som at geitemelk inneholder a2-kasein. Og de relativt sjeldne kyrene som produserer a2-melk muligens ikke er noe for meg (men kanskje for deg?).
http://www.livestrong.com/article/39...asein-protein/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 25-01-13 kl 10:16.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:14   #1141
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ikke gå i den fella at "målet alltid er rundt neste sving, da"... Da jeg var 59 så mente jeg at "jeg fremdeles kunne gå ned noen kg på lårene og magen"... selv om jeg begynte å se beina på brystkassen over puppene - og DER går grensa for hva jeg synes er pent iallfall. Det er noe med å akseptere at "vekta er bra" selv om fordelingen kunne ha vært bedre... og skal man endre fordeling så SKAL det ikke lenger være nedgang som er fokuset, men vedlikhohold av vekta og heller kroppsforming gjennom trening...

Et meget viktig poeng! Man kan ikke punkt-slanke seg, men man kan, langt på vei, punkt-trene og forme kroppen på den måten. Styrketrening er suverent!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 11:38   #1142
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Takk kjære dere, og denne påminnelsen! Jeg har gått noen runder med meg selv, og tenker at 67 (som var målet fram til i dag), fortsatt skal stå ved lag men at jeg skal se det an og evt vurdere om ned til 65 kan være aktuelt. Jeg sa jeg så skrapa ut; det gjaldt ansiktet, og der er jeg skrapa allerede og har vært det en tid. Det er nedover fra halsen det ikke er så skrapa
Uansett, har jeg i den siste tiden tenkt en del på hva jeg skal gjøre hvis vekta går lengre ned enn jeg ønsker; altså hvordan og hva kan jeg spise
for å stabilisere/evt øke vekta noe. Så jeg skal ikke videre til neste sving, det er sikkert! Jeg driver jo ikke og slanker meg slik jeg definerer slanking; overhodet ikke. For meg er slanking forsakelse, pine, sult mv. Det opplever jeg overhodet ikke nå (sikkert lettere for meg siden jeg ikke spiser mat jeg reagerer på/er allergisk mot (dvs jeg forsaker ikke noe "frivillig"). Derfor er jeg også på tankebanen for hva jeg kan gjøre hvis dette går for langt. Nå er det snart tid for lunsj; har vært frisøren og fiksa håret nå og skal til lege senere i dag. Fridag er fortsatt deilig, selv om jeg tar husarbeid mellom slagene.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 18:15   #1143
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Mange positive kommentarer her nå, både til meg og andre, det liker vi

Det jeg ikke var flink med i uka som gikk... Mat og karbo...

I dag var det seminar og servert lunsj... Synes sånne situasjoner er vriene! Så da ble det en utskeielse ( velger å se det sånn framfor sprekk, bil kunne unne meg det iblant, men denne var dårlig timet med alt annet jeg har nå).

Ellers er jeg fornøyd med å klare å holde konsentrasjonen til over ett. Droppet siste del og er fornøyd med meg selv. Tror hodet mitt er understimulert og trenger noe annet enn såpeopera og krim. Sett det som går av faktaprogram på TV, men må gå til angrep på mer seriøs litteratur tror jeg. Kanskje det skjer noe positivt? Var egentlig teoretisk anlagt av meg, i et praktisk yrke... Så det å inke ha kunnet lese har vært et savn...

Og Tarato, la målet stå som det gjør og se hva kroppen mener selv. Kjennte den samme følelsen da jeg var nærere målet, kanskje 68 er bedre? Men den tankegangen er kanskje ikke helt bra?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 20:27   #1144
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hei VSB: Takk for støtten OG for "advarselen". Jeg er veldig klar over faren; og skal følge med hva hodet mitt sier. Og som jeg sa tidligere; jeg har begynt å tenke på hva jeg skal gjøre hvis det går for langt (dvs egentlig under 67 (nå 65)).

Jeg sliter og med disse lunsjene; men har begynt å venne meg til å ha med matpakka min med knekkebrød nå. De rundt meg vet jeg ikke kan spise brød mv, og aksepterer svaret når jeg sier at jeg har matallergi. Anbefaler alle å få (les: ha) matallergi altså! Det gjør det så utrolig mye enklere enn å si at jeg ikke kan spise fordi... noe ullent noe. Kan jeg spise deler av det som serveres så gjør jeg det; hvis ikke er det matpakke. Jeg baker knekkebrød ganske tykke og har på smør, majones og pålegg på morgenkvisten, og da er knekkebrødene ganske mye til lunsjtid; mer som en skive grovt brød. Så har eller tar jeg på agurk, tomat eller annet snacks og spiser i vei. Der jeg vet det blir servert en rett til lunsj (er en del på samlinger på hotell så bruker jeg å varlse hotellet før jeg reiser, så de serverer spesiell mat til meg. det fungerer stort sett greit; og siden jeg ofte er på de samme hotellene så kjenner de til meg. Sånn sett liker jeg svenske kokker; de liker utfordringen det er å lage mat til meg og flere bruker å takke for at jeg nettopp gir dem en utfordring. De norske kokkene derimot....

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 20:53   #1145
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

mmm... kjenner den der. Jeg "har" cøliaki, selv om jeg ikke har det. Alle som har cøliaki kan ikke spise hvete - jeg VIL ikke spise hvete - og dermed er saken i boks, uten langvarige og vanskelige forklaringer, som du sier.
Jeg tar også med en pakke glutenfritt knekkebrød (eller hjemmelagde) når jeg reiser bort. Da går det greit til de evindelige brødmåltidene også. Jeg bruker bare en annen påleggsholder og forsyner meg GROVT av grønnsakene og pålegget.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 12:16   #1146
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

mmm... kjenner den der. Jeg "har" cøliaki, selv om jeg ikke har det. Alle som har cøliaki kan ikke spise hvete - jeg VIL ikke spise hvete - og dermed er saken i boks, uten langvarige og vanskelige forklaringer, som du sier.
Jeg tar også med en pakke glutenfritt knekkebrød (eller hjemmelagde) når jeg reiser bort. Da går det greit til de evindelige brødmåltidene også. Jeg bruker bare en annen påleggsholder og forsyner meg GROVT av grønnsakene og pålegget.

Cøliaki kan være "kjekt å ha" noen ganger, men jeg opplever å få servert glutenfritt i stedet - og da er jeg like langt. For øvrig har jeg forsøkt å spise glutenfritt, men får da så vondt i magen Flere som har den erfaringen?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 15:14   #1147
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Cøliaki kan være "kjekt å ha" noen ganger, men jeg opplever å få servert glutenfritt i stedet - og da er jeg like langt. For øvrig har jeg forsøkt å spise glutenfritt, men får da så vondt i magen Flere som har den erfaringen?

Jeg tåler glutenfritt bra, men pleier å spesifisere at jeg helst vil ha noe sånt som matsalat uten brød/krutonger/pasta eller omelett.
Det er mye dritt i glutenfritt (les 90% stivelse).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 10:57   #1148
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tåler glutenfritt bra, men pleier å spesifisere at jeg helst vil ha noe sånt som matsalat uten brød/krutonger/pasta eller omelett.
Det er mye dritt i glutenfritt (les 90% stivelse).

Det er nok den stivelsen jeg får magevondt av... Er blitt litt "kravstor" tror jeg - før gikk jeg med vondt i magen hele tiden, variasjonene var om det var mye vondt eller lite - og alt kom av maten jeg spiste. Nå velger jeg konsekvent bort det som gir meg det miste ubehag i magen/kroppen. Tenker på de som ikke gjør det, men som fortsetter å spise som de ikke bør likevel

Edit: Jeg kom over denne artikkelen for en tid tilbake http://m.klikk.no/helse/dinkost/vekt...icle797898.ece Den er veldig sammenfallende med hva jeg mener når jeg sier jeg "jobber med hodet". Jeg bruker å ta den fram med jevne mellomrom for å få en påminnelse om hva sug og sult er, hvordan tenke bevisst (hele tiden) osv.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!


Sist redigert av Tarato : 28-01-13 kl 12:44.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 20:50   #1149
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Sug og sult ja... Kandkje lese den jeg og.

Angående de andre linkene, så er hun litt selvmotsigende. Ketogen diett er bra et sted, mens et annet er det nesten ren KH diett...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 21:15   #1150
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Sug og sult ja... Kandkje lese den jeg og.

Angående de andre linkene, så er hun litt selvmotsigende. Ketogen diett er bra et sted, mens et annet er det nesten ren KH diett...

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no