Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Èn karbodag i uka?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-08-08, 00:15   #1
Sense
Medlem
 
Sense sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 124
Sense er ny på veien

Èn karbodag i uka?

Er det mange som praktiserer dette? Har dere gjort det helt fra starten? Hvorfor? Har i det siste hatt to kontrollerte sprekker (2-3 dager) og har rast ned 2 kg + etter dette... lurer på hvorfor det er slik, og om jeg kan spekulere litt i dette. Mannen opplever det samme.

__________________
Sense er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 00:28   #2
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Èn karbodag i uka?

Opprinnelig lagt inn av Sense, her.

Er det mange som praktiserer dette? Har dere gjort det helt fra starten? Hvorfor? Har i det siste hatt to kontrollerte sprekker (2-3 dager) og har rast ned 2 kg + etter dette... lurer på hvorfor det er slik, og om jeg kan spekulere litt i dette. Mannen opplever det samme.

I Ketolyseboka står det noe sånt som at "du kan ikke være "litt" på ketolysekur" - det tror jeg nok det er en grunn til For det første tøyser du med forbrenningen din hvis du jevnlig går inn og ut av ketose (kan bli vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose igjen), og for det andre er vel de kiloene man går ned rett etter at man kommer i ketose igjen stort sett bare vann, tror jeg? Jeg ville uansett ikke satset på et sånt løp - tror det beste er å bestemme seg for en filosofi og holde seg til den som best man kan. (Finnes selvsagt anledninger som er såpass spesielle at man kan velge å gå ut av ketosen for en stund, men hvis de kommer for ofte, tror jeg det ødelegger mye av det man bygger opp imellomtiden.)

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 01:03   #3
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 39
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Èn karbodag i uka?

Kopierer bare inn det jeg skrev i en annen tråd her jeg...

Karbedager er ikke for ketogene dietter! Når man går i ketose,tvinger man kroppen til å endre forbrenningen fra en blandingsforbrenning med karbohydrater til det vi kaller ketose - der fett brukes som drivstoff. Når du da sprekker, går kroppen tilbake i blandingsforbrenningen - og på sikt blir det vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose igjen, siden kroppen "venner seg til" at du tuller med forbrenningen

Ketolyse er en kur du enten er på, eller ikke er på.. det finnes ikke noen mellomting eller "karbedag"!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 01:11   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Èn karbodag i uka?

Opprinnelig lagt inn av Sense, her.

Er det mange som praktiserer dette? Har dere gjort det helt fra starten? Hvorfor? Har i det siste hatt to kontrollerte sprekker (2-3 dager) og har rast ned 2 kg + etter dette... lurer på hvorfor det er slik, og om jeg kan spekulere litt i dette. Mannen opplever det samme.

På ketolyse er det ikke karbodager.

Siterer noe Charmtassen har skrivd tidligere som Torkil sier på dvd'n:

Sitat:

Sent, men godt! Som lovet kommer her sitatet fra ketolyse-DVD'n. Torkil prater om vanlige begynnerfeil, og sier bl.a.:
"Hvis man sprekker to ganger i uken så er man ikke på ketolysekur. Da er man faktisk på en kur som kan gjøre at man går opp i vekt!"

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 07:21   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Èn karbodag i uka?

Word! Karbodager på ketogen diett skader kroppen over tid.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 09:04   #6
Sense
Medlem
 
Sense sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 124
Sense er ny på veien

Sv: Èn karbodag i uka?

Ok, takk for svar. Tror jeg dropper den idèen først som sist ja.....

__________________
Sense er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 11:18   #7
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Èn karbodag i uka?

Opprinnelig lagt inn av Sense, her.

Er det mange som praktiserer dette? Har dere gjort det helt fra starten? Hvorfor? Har i det siste hatt to kontrollerte sprekker (2-3 dager) og har rast ned 2 kg + etter dette... lurer på hvorfor det er slik, og om jeg kan spekulere litt i dette. Mannen opplever det samme.

Det har antageligvis noe med utsondring av leptin å gjøre. Effekten vil avta for hver gang man gjør dette, og vektnedgangen vil gå saktere enn om man holder seg i ketose.

Kostholdet mitt er slik at jeg har 5-6 lavkarbodager (under 50g) i uka, og 1-2 høykarbodager. Det fungerer utmerket, og ødelegger ikke kroppen , men om man hovedsaklig vil ned i vekt, og ikke har behov for å løfte veldig tunge ting regelmessig, så er det mer trøbbel enn det er verdt. Er man insulinresistent og ikke trener så bør man holde seg langt unna. Er man det minste plaget med søtsug og "dårlig selvkontroll", så er det en oppskrift på katastrofe. Hvis du ikke gjør noe som bruker opp glykogenet i løpet av uka, så er det bortkastet.

Hvis du først bestemmer deg for å prøve dette:

Høykarbodagene må være kontrollerte - husk at kroppen bare kan lagre en viss mengde glykogen, resten av karbohydratene man inntar vil lagres som fett. Ca 300g er nok for en moderat bygget, moderat aktiv person. Pass på å redusere fettmengden på dagene med høyt karboinntak, og unngå alle typer raffinerte varer. Brun ris, havre, rotfrukter og grønnsaker er egnede karbokilder. Et par øl går som regel også bra

Tommygutt, Dydde og Energibunten kan sikkert bidra med info om sine valgte løsninger for "oppkarbing".

  Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 12:28   #8
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Èn karbodag i uka?

Tror dette også kan være individuelt, men det er jo en sjanse å ta dersom videre nedgang kan bli vanskelig . Her er det så mange med stor ekspertise og praktisk og lang erfaring fra forskjellige lavkarbofilosofier. Noe jeg tror er viktigere enn diverse teorier.

Legger allikevel med en artikkel fra Mat&Helse som beskriver en karbodag i uka som en faktor for videre vektnedgang.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 23:29   #9
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Èn karbodag i uka?

hehe jau har gått så der så der me karbo dagene mine ialefall. Når jeg først får tennene i brød osv. gråv brød med brunost og syltetøy og annen slags brød bakst så klarer jeg omtrent ikke stoppe. Er nok best å holde seg til rene karbo varer ja som ris osv. Gir nok klart best resultater, men for meg har det vært veldig psykisk. Så jeg har trødd nedpå omtrent bare brød mat, grov brød, hvitt brød osv. Og noe sjokolade på kvelden. Er bare å prøve forskjelligt så finner du fort ut hva som fungerer. Men karbo dag er spesielt for folk som driver hard idrett og utsetter glykogen lagrene. Vanlige folk bør ikke gjøre dette, men for psyken kan det være godt med et karbo måltid heller på slutten av dagen. Dette vil gi mindre skade samtidig som du får skikkelig kose deg

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann på karbodag? dydde Trening 16 17-07-08 19:15
Karbodag på lørdag, kom med forslag. hadde vært kanon :D dydde Lavkarbo generelt 3 15-07-08 15:37
Dere som har hell med en karbodag i uka, hva spiser dere? Lollypop! Ketolysekuren 12 03-09-07 09:18
Ang.ketose etter karbodag ayliah Lavkarbo generelt 6 06-03-04 22:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no