Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-06-09, 01:35   #1
Gladjenta81
Juniormedlem
 
Gladjenta81 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 35
Gladjenta81 er på en erverdig vei

Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Jeg har lest og sett igjennom alle trådene her inne på forumet, men kan ikke se å finne svaret på mitt spørsmål. Kan jo hende jeg har unngått noen tråder, men ikke med vilje i såfall Måtte dermed melde meg inn, slik at jeg kunne stille dette spørsmålet.

Er det noen som vet om, eller har erfaring med å gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren? Jeg har lest boka, sett dvd'en og i tillegg lest Torkil sine uttalelser på hjemmesiden om den saken. Der står at man bør ta en pause etter 6 måneder på 3 måneder. Samt snakke med fastlegen etter 6 måneder.

Jeg er nå på min femte måned, men vil gjerne fortsette. Håper på å kunne nå målet mitt, dersom jeg kan fortsette noen måneder til. Noen som kan hjelpe meg med det, og eventuelt dele noen erfaringer på dette området?


Sist redigert av Gladjenta81 : 07-06-09 kl 01:43.
Gladjenta81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 02:02   #2
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Jeg har ikke gått på kuren lenger enn siden midten av april, men tenkte å gjøre deg oppmerksom på en ting. Torkil skriver i boka at man bør ta et opphold etter 6 måneder ja, men han skriver også:
"Føler du deg derimot vel og full av energi, har jeg ikke noen betenkeligheter med å anbefale fortsatt ketolysekur utover 6 måneder, der behovet er tilstede". s 77 i boka.

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 02:22   #3
Gladjenta81
Juniormedlem
 
Gladjenta81 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 35
Gladjenta81 er på en erverdig vei

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Takk for svar
Jeg syntes selv å huske at jeg kunne det, men han skriver vel også noe om å gå til legen for sjekk etter 6 måneder? Eller kan jeg bare fortsette videre dersom formen er god? Kan ikke si jeg merker noe særlig negativt ved å gå på kuren. Jeg har heller fått særdeles mange positive opplevelser.

Skjønner jeg kan se frem til noen flere måneder med vektap. Kanskje 6 måneder til

Gladjenta81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 02:34   #4
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Torkil skriver i boka at han mener det er best med en helsesjekk hos fastlege etter 6 måneder ja, hvor du må sjekke kolesterolverdier. og nyre- og leverfunksjon (etter hver 3. måned). Så om du tar en slik sjekk, og alt er ok, så er det vel bare grønt lys videre slik jeg kan tyde det han skriver
Lykke til!

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 03:04   #5
Gladjenta81
Juniormedlem
 
Gladjenta81 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 35
Gladjenta81 er på en erverdig vei

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Ops, den sjekken hver 3. måned har denne jenta ikke fått fulgt opp. Dog tenkte jeg at jeg skulle ta en sjekk om et par uker. Sier legen ja, så kjører jeg på

Tusen takk for svar. Og lykke til videre du også.

__________________


Gladjenta81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 09:34   #6
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Du kan helt fint leve slik som nå resten av livet om du vil.

Man trenger ikke og ta pauser, og jeg skjønner ikke helt hvorfor Torkil i det hele tatt skriver det i boka si.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:43   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Enig med Bee. Det er ingenting i veien for at du ikke kan leve ketogent resten av lviet, dersom du trives med maten og formen er god. Det er heller ikke alle som følges opp av lege, men det kan være motiverende å se dersom man har fine verdier, forsåvidt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:03   #8
Gladjenta81
Juniormedlem
 
Gladjenta81 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 35
Gladjenta81 er på en erverdig vei

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Dette er jo strålende! Jeg har fått et så mye bedre liv etter at jeg har kuttet ut alle disse karbohydratene, så jeg kan godt tenke meg å fortsette med å ha det sånn fremover også. Godt å få positive tilbakemeldinger på at det er greit også. Takk!

Lurer allikevel på om jeg skal ta meg en tur til legen, slik at jeg kan krysse av for å ha gjort det om ikke annet. Er det forresten noen som vet grunnen til at Torkil kun anbefaler 6 måneder av gangen? Kanskje for å være på den sikre siden?

__________________


Gladjenta81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:32   #9
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Opprinnelig lagt inn av Gladjenta81, her.

Er det forresten noen som vet grunnen til at Torkil kun anbefaler 6 måneder av gangen? Kanskje for å være på den sikre siden?

Torkil er jo lege, og leger skal kunne vise til dokumentasjon som grunnlag for rådene de gir. Hvis ikke hukommelsen min spiller meg et puss, har Torkil skrevet (noe i en annen tråd) om at det mangler god vitenskapelig dokumentasjon for effekten av ketose i mer enn seks måneder. Det er derfor han - som lege - ikke kan råde folk til å fortsette utover det tidsrommet.

Nå er det jo heldigvis lov til å kjenne hvordan kroppen har det og tenke selv. Som flere her sier: Hvis du har det bra, blodprøvene er normale og vekten går ned - da er det ingen grunn til å stoppe!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:59   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Og så er det jo flere urbefolkningsgrupper (samer, inuitter etc), som lever ketogent stort sett hele året, og før de ble introdusert for vestlig kosthold, så fantes det ikke mye livsstilssykdommer blant dem. (Dette står det også om i Bedre uten brød).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:05   #11
Camilla82
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 208
Camilla82 er ny på veien

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Hmm, denne tråden minte meg på at jeg kanskje bør få rota meg ned til legen en dag å ta blodprøver ihvertfall

__________________
Mamma til to gutter 05 og 08

Camilla82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver på lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 14:15   #12
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Har gått ett år og en måned på ketolyse nå, men kortere opphold innimellom, grunnet ferie, jul og slike ting.
Er hos lege jevnlig og sjekker meg. Kolesterolet mitt har gått opp endel, men velger å tro at en letter kropp er det beste for meg

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 13:24   #13
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 45
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Kan man gå mer enn 6 måneder på ketolysekuren?

Jeg har levd etter ketolyseprinsippene i 15mnd på rad nå...frisk og fin i formen.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tre måneder i ketose og bare tre-fire kg Ramah Spis deg ned i vekt med Skaldeman 31 02-05-09 11:44
Platå i 2 måneder? Jenta Ketolysekuren 2 04-03-09 21:04
9 måneder på lavkarbo og hard trening bilringen Trening 19 09-10-08 10:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no