Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Creme Brulee (lavkarbo)

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-11-06, 17:46   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Creme Brulee (lavkarbo)

CREME BRULEE - 6 porsjoner

5 dl. kremfløte
1 vaniljestang
8 eggeplommer
1 1/4 dl splenda

Varm ovnen til ca. 125 grader.
Visp eggeplommer og Splenda hvitt (eller lysegult)
Skrap vaniljefrøene ut av stangen og ha både frø og vaniljestang oppi fløten, varm fløten til nesten kokepunkt (må IKKE koke !!). la stå på lav varme uten å koke 5-10 minutter. Ta av varmen og la kjøle litt. Ta ut vaniljestangen. Ha en og en spiseskje varm fløte oppi eggeplommene mens du rører kraftig. Når 1/4 av kremfløten er blandet i, bland eggemixen oppi resten av kremfløten. Om nødvendig kan du sile massen om det er klumper i.

Hell over i ildfaste porsjonsformer og sett i langpanne et hakk lenger ned enn midten av ovnen. Hell varmt vann i pannen, slik at det rekker halvveis oppå kanten av formene. La de stå i 1 time. Når de er ferdige skal de "skjelve som gele" i midten om du rikser på dem.

Kjøl ned på rist til romtemperatur (da "kokes" senter av bruleen perfekt).
Dekk til med plastfolie og setti kjøleskap i minst 8 timer før servering.

Ca. 1/2 - 1 time før servering tar du av plastfolien. Legg tørkepapir lett over soppen på hver form for å suge opp evt. kondens fra plasten. Strø ca. 1 ts brunt sukker (kan ikke bruke noe sukkerfrit her nei) jevnt over overflaten pr. form. Bruk blåselampe og brun sukkeret på toppen til det bobler og endrer farge. Sett formene i kjøleskapet ca. 1/2 time før servering. Da hardner sukkeret litt til og danne "skorpen" som er så spesiell for Creme Bulee (som betyr brent krem). Står de lenger enn 45 min. vil sukkeret begynne å mykne !!




"Ekte" Creme Brulee former (over) er lave, 1,5 - 2 cm høye og ca. 10-11 cm i diameter - de som er høye og 5-6 cm i diameter (de under) funker og, men da trenger de lenger tid i ovnen.




Næringsinnhold uten sukker på toppen:

Total: 2351 Fat: 232 2088 89% Sat: 13 117 5% Poly: 6 51 2% Mono: 16 144 6% Carbs: 31 122 5% Fiber: 0 0 0% Protein: 33 133 6% Alcohol: 0 0 0%

Dvs: 31 karber for hele oppskriften - pr porsjon (hvis 6 =) 5,16

Næringsinnhold MED sukker på toppen:


Total: 2455 Fat: 232 2088 85% Sat: 13 117 5% Poly: 6 51 2% Mono: 16 144 6% Carbs: 57 230 9% Fiber: 0 0 0% Protein: 33 133 5% Alcohol: 0 0 0%

Dvs. 57 karber for hel oppskriften og 9,5 pr porsjon. Det er ca. 4,5 karber i en ts sukker.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 10-11-06 kl 19:58. Årsak: næringsinnhold
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 19:35   #2
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

Engel, hadde tenkt på denne oppskriften lenge, har en liggende ett eller anna sted som jeg hadde tenkt til å gjøre om, men nå slipper jeg, supert
Tusen hjertelig takk

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 16:19   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

Nå står Creme Bruleen i kjøleskapet med plastfolie på.
Noen erfaringer:

Sil fløten eller ferdig masse før det helles i former. Da jeg tok ut vaniljestangen var det rester av den - i form av små "tråder" - igjen i fløten. Det så ulekkert ut.

Prøvsmakte når jeg helt oppi. Smakte hakket for søtt etter min mening, men jeg er jo søt-avvent ! Skal høre hva gjestene sier i morgen.

Jeg lot de stå i 125 grader i først 40 minutter. Da var de litt for løse. Lot de stå i ca. 10 min til. Da ble de passe. Når de kjølnet stivnet de litt til og ble slik creme brulee skal være.

Nå skal de stå i minst 8 timer før de serveres. Mine skal stå til i morgen ettermiddag......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 20:05   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

Namme !
Akkurat passe søt sier sambo. Jeg har smakt et par ts.
Sukkerlokket ble perfekt, konsistensen ble passe kremete og god. Blir sikkert enda bedre til i morgen.

Vitsen med vid porsjonsform er at man da får riktig mengde krem i forhold til sukkerlaget på toppen. Det oppdaget vi nå at stemte. Jeg hadde ikke mer enn fire skikkelige former og fylte to av de smale med høy kant (se bilde) også. Det var en av de vi prøvde og da ble forholdet mellom et ellers perfekt sukkerlag og perfekt krem feil. Om noen skjønner hva jeg mener !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:04   #5
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

fant min oppskrift og der stod det 150 grader i ca 25min......
men det kommer vel ann på former osv...

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:52   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

lavere varme, lengre tid... Det stemmer omtrent med 150 i 25 min og 125 i 50 det ! Spiller liten rolle, vitsen er jo at den blir passe konsistens, dvs. at den er "skjelvete" i midten når du tar den ut, og lar den stå på benken å kjølne + i kjøleskapet i x-antall timer etterpå.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 20:35   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

Siste rapportering:

Creme Bruleen ble helt perfekt !
Sønn ville ha fordi vi hadde spist det på en av byens gourmet restauranter (Jans mat & Vinhus) da han tok meg med ut for å feire bursdagen min. Så langt ut i måltidet - etter x-antall glass vin - husket ikke jeg hva vi hadde spist.... Men han kunne ikke glemme den Creme Bruleen. Og da han smakte den jeg hadde laget (med splenda !) mente han at det var akkurat lik smak, med andre ord "perfection" sa han !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 23:39   #8
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

Tusen takk, Nille Gleder meg.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 19:58   #9
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Creme Brulee (lavkarbo)

Takk for oppskrift!!! ....står i ovnen no,... men to av formene klarte jeg å søle vann i før jeg satt de inn typisk meg....

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo meny hos Fridays Miroslav Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 01-03-06 19:45
graviditet og Lavkarbo Lynx Lynx Lavkarbo generelt 16 28-10-05 15:25
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30
Snuppelines lavkarbo mandelbrød Carbokiller Bakst 6 16-01-05 09:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no