Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Søtstoff til kransekake?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-08, 00:40   #1
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Søtstoff til kransekake?

Leter etter et søtstoff som kan brukes som erstatning for melis i kransekakedeig.

Prøvde meg på en deig med Sukrin i, men det skal jeg love ble fiasko

Noen forslag til hva annet jeg kan prøve?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 01:28   #2
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Søtstoff til kransekake

Splenda malt til melis kanskje?

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 07:19   #3
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtstoff til kransekake

Lurte bare på hvorfor sukrin ikke funket? Smaken eller konsistensen.

Har nettopp malt sukrin til melis i blenderen, fordi jeg hørte den ikke løste seg opp (eller at den gikk tilbake til kornet konsistens). Derfor har jeg malt den til pulver og tenkte jeg skulle bake med den. Men nå ble jeg i tvil.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:33   #4
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Søtstoff til kransekake

Til Isabella:
Både smaken og konsistensen ble helt feil. Lignet ikke kransekake overhodet. Malte også mitt sukrin (ble ikke riktig like fint som melis, da..). Ingrediensene ble blandet og deigen varmet forsiktig opp. Som lunken var deigen seig og fin, men ble helt smuldrete/sukret etter avkjøling igjen. Håpløs å bake ut. Og helt merkelig i både konsitens og smak etter en prøvesteking

Hm...Kanskje prøve med Splenda da? Blir kakene seige og fine med Splenda?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 14:55   #5
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Søtstoff til kransekake

Jeg syns det ble veldig godt med Splenda i
Ciss har laget oppskrift, klipper og limer litt:

Stengene smaker helt som vanlig kransekake. Skal du lage kransekake bør nok oppskriften dobles.

320 gram mandler males (i oppskriften sto det at halvparten skulle skoldes først, men det gadd ikke jeg. Syns det er greit at den ikke er så fin jeg.
2,25 dl splenda blandes i *)
2 eggehviter eltes inn. Elt til seig masse.

Trill ut fingertykke staver og del opp i ca 8 cm lange biter. Jeg fikk 24 stenger.

Stekes på 180 grader i 10-15 minutter

*) *Jeg syntes de ble ganske søte, så man kan kanskje redusere søtstoffmengden litt.

Smelt eventuelt mørk chevaliersjokolade og dypp endene i sjokolade når kakene er avkjølt.


Prøvde meg på disse i fjor. Jeg hadde bare stavmikser så det ble grovhakkede mandler istedet. Jeg halverte Splendamengden, og jeg hadde ikke behøvd å bruke så mye engang..
Seige og gode

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 17:56   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoff til kransekake

Sukrin som varmes opp og så avkjøles krystalliserer seg dessverre...
Derfor det tørre og kornete resultatet.

Splenda malt til melis funker kjempefint. Det bruker jeg hvert år - til marsipan også !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 18:18   #7
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Søtstoff til kransekake

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Sukrin som varmes opp og så avkjøles krystalliserer seg dessverre...

Har notert meg det ja

Nå har jeg mikset en ny deig jf oppskriften over her. Brukte litt i underkant av 2 dl Splenda. Smakte på deigen og den er mer enn søt nok...

Blir spennende å smake på når de er stekt!

Takk for innspill allesammen

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 19:43   #8
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtstoff til kransekake

Fanken.... hva skal jeg med sukrin da??? Får bruke den i kalde retter da. Kokos makroner kanskje? Har splenda, får bruke den da.

Forresten, fikk tak i Stevia her om dagen. Det må vel være bra til baking? Dyr, men skjønner jeg trenger veldig lite.

Noen erfaringer ift Stevia og baking?

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 19:45   #9
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Søtstoff til kransekake

Lille-Lulle - gi oss et hint om hva du synes da......

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 21:06   #10
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Søtstoff til kransekake

Hei igjen!

Da er kakene bakt - og smakt på.

Hadde opprinnelig tenkt meg stenger, men det ble visst mandeltopper av det (deigen sprakk under forsøk på trilling). Ganske gode ble de, men dette er ikke noe jeg ville servere ikke-lavkarbere som kransekake.. Mandelkaker med kunstig søtstoff er nok mer riktig betegnelse

På selveste julaften blir det nok ekte kransekake på meg

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 21:08   #11
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Søtstoff til kransekake

Skal forresten prøve meg på marsipan også. Denne massen skal ikke stekes så står vel litt friere mht søtstoff her?

Har ei krukke med Canderel i skapet. Er den fin i marsipan?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 15:16   #12
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtstoff til kransekake

Jeg prøvde meg også med sukrin, men det ble også en total fiasko! Den er god i teen da

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 14:09   #13
nunnen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 18
nunnen er på en erverdig vei

Sv: Søtstoff til kransekake

Toppers som søtstoff til kransekake er Fribol, bakesukker man får kjøpt på Apoteket.
Blir samme konsistens som med vanlig sukker, og smaker kanongodt!
Om man har en ss med fiberfin istedenfor mel som normalt, blir kransekakene også seige etter man ryser dem, som vanlig kransekaker.
Baker dette hvert år, og ingen "ikke lavkarboere" har noengang merket forskjellen.

nunnen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 20:24   #14
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoff til kransekake

Opprinnelig lagt inn av nunnen, her.

Toppers som søtstoff til kransekake er Fribol, bakesukker man får kjøpt på Apoteket.
Blir samme konsistens som med vanlig sukker, og smaker kanongodt!
Om man har en ss med fiberfin istedenfor mel som normalt, blir kransekakene også seige etter man ryser dem, som vanlig kransekaker.
Baker dette hvert år, og ingen "ikke lavkarboere" har noengang merket forskjellen.

Du har vel ikke en oppskrift å dele vel ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 09:04   #15
nunnen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 18
nunnen er på en erverdig vei

Sv: Søtstoff til kransekake

Jo da, oppskriften er som følgende:

400 gr. malte mandler
Ca.150 gr. Fribol sukker
(Eller 75 gr. fribol og 75 gr. Tagatesse)
1 ss. fiberfin
(Dette gjør at kransekakene blir seige.)
Tagatesse karamelliserer seg raskere og bør kanskje skru ned varmen litt)
2-3 eggehvite, kommer ann på str. på eggene.
Alt blandes sammen i en hurtigmikser, tas ut av bollen, knas ekstra godt sammen og rulles ut i fingertykke pølser, legges på bakepapir og stekes ved 180 grader, 10-15 min. til gyllen farge.
Deigen er god å arbeide med, faller ikke sammen, og "oppfører" seg som vanlig kransekakedeig laget med sukker.

Julens første kransekakebaking er gjort....og spist samme dag....så må nok lage en trippel vesjon til helgen igjen og hive i frysen jah.

nunnen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 07:45   #16
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoff til kransekake

Tusen takk
Tror jeg har en boks med Fribol innerst i en skuff. Hvis ikke blir det en tur på apoteket

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 25-12-12, 16:17   #17
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Søtstoff til kransekake

Opprinnelig lagt inn av nunnen, her.

Jo da, oppskriften er som følgende:

400 gr. malte mandler
Ca.150 gr. Fribol sukker
(Eller 75 gr. fribol og 75 gr. Tagatesse)
1 ss. fiberfin
(Dette gjør at kransekakene blir seige.)
Tagatesse karamelliserer seg raskere og bør kanskje skru ned varmen litt)
2-3 eggehvite, kommer ann på str. på eggene.
Alt blandes sammen i en hurtigmikser, tas ut av bollen, knas ekstra godt sammen og rulles ut i fingertykke pølser, legges på bakepapir og stekes ved 180 grader, 10-15 min. til gyllen farge.
Deigen er god å arbeide med, faller ikke sammen, og "oppfører" seg som vanlig kransekakedeig laget med sukker.

Julens første kransekakebaking er gjort....og spist samme dag....så må nok lage en trippel vesjon til helgen igjen og hive i frysen jah.

Den her ser spennende ut. Skal prøve denne. Men lurer på hva er fiberfin? Hvor kjøpes den?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-12, 16:36   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoff til kransekake?

I stedet for fiberfin: glukose eller indisk tragant (apotek). Vil tro at man kanskje kan bruke fiberhusk også...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-12-12, 16:39   #19
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Søtstoff til kransekake?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

I stedet for fiberfin: glukose eller indisk tragant (apotek). Vil tro at man kanskje kan bruke fiberhusk også...

Hm... Har ingen av delene... Men har i alle fall xantam gum og mulig fiberhusk. Kanskje bruke litt fiberhusk? Hva gjør fiberfin med deigen?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-12, 17:04   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Søtstoff til kransekake?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Hm... Har ingen av delene... Men har i alle fall xantam gum og mulig fiberhusk. Kanskje bruke litt fiberhusk? Hva gjør fiberfin med deigen?

Jeg tipper at den erstatter hvetemel. 1-2 ss hvetemel brukes ofte (men er ikke nødvendig) for å gjøre deigen seig. Selv brukte jeg 1ss indisk tragant på 1kg mandler...Tror xanthan gum vil erstatte finfint.

For å beholde dem seige så ta dem ut når de er stekt nok til å stivne på utsiden, men leeeenge før gjennomstekt. La kjølne litt og flytt over fra bakepapiret til rist for videre avkjøling.

Massen er den samme som for marsipan, så holdbarheten skal være grei. selv om de ikke er gjennomstekt. I min ovn så er 170-180 grader nok og "til de får farge", men ikke lenger.

Etter sammenrøring kan det lønne seg å la massen hvile kjølig innpakket i plast et par timer. Da vil den varmen som hendene tilfører under utknaing bidra til å binde massen bedre sammen før steking.

Selv bakte jeg karbo-redusert med følgende oppskrift (Husets Herre er "allergisk" mot sukrinsmaken så hos oss blir det kompromisser over en lav sko):
1kg malte mandler
1ss indisk tragant
500g melis
250g sukrinmelis
Nok eggehviter til massen får marsipankonsistent.

(Vanlige oppskrifter bruker 50/50 med mandler/melis og dette er en diger porsjon. Antakelig best å halvere den. )

NB - mye eggehvite gjør deigen ustabil og fører ofte til ukontrollert heving. Så "så lite som mulig" er best.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-12-12, 19:03   #21
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Søtstoff til kransekake?

Takk for hjelpa!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kransekake med Tagatesse? Serenio Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 11-12-12 15:21
Marsipan og kransekake lille_trille Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 13-12-11 09:05
Kransekake? sma Spørsmål om matvarer og oppskrifter 25 11-01-11 06:20
Åååå ... jeg har så lyst på kransekake Søss Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 22-11-07 14:18
Kransekake/Mandelstenger med sjokolade Marianne Bakst 1 10-12-04 14:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no