Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-10, 19:35   #1
hanneko
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
hanneko er på en erverdig vei

Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Hei!

Jeg har lyst til å prøve lavkarbo en stund. Jeg driver med triathlon og opplever at jeg er sulten hele tida, kanskje det kan hjelpe med lavkarbo? Jeg har relativt stabil vekt, (+2 kg om vinteren med mindre trening)

Jeg er imidlertid miljøverner og melkeallergiker, og spiser dermed ikke noe oppdrettsmat. Dvs. at jeg holder meg unna alle typer kjøtt bortsett fra noe vilt, jeg spiser også noen typer fisk (følger WWFs grønnliste) og holder meg helt unna melkeprodukter.

Jeg har kikket litt på lavkarbo.no og det slår meg jo at det er fryktelig mye kjøtt og meieriprodukter ute og går, og det kan jeg ikke spise, med tanke på både helse og miljø. Jeg syns faktisk at det er litt rart at ikke det er flere som tenker over hvilket press man legger på ressurstilgangen om man spiser så mye animalske produkter. Det kan godt være at det er mange som gjør dette, for all del, det var bare ikke veldig framtredende. Arrester meg gjerne!

Jeg tipper at det er tilgangen til feks. bacon som gjør at det virker lettere å spise det til frokost enn noe skikkelig vegetarisk av belgfrukter osv? Altså rett og slett av bekvemlighetsgrunner?


Jeg kan fortelle litt om en vanlig dag hjemme hos oss.

Frokost med stekt egg og hjemmelaget havrebrød med hvetemel/havregryn/sammalt mel/rug/sesamfrø/solsikkekjerner, appelsinjuice og kaffe m/havremelk (vi går vel skikkelig i karbo- og sukkerfella med en gang!).
Mellommåltid, lunsj, mellommåltid består stort sett av mer brød med enten hjemmelaget hummus eller peanøttsmør, middag er feks. div. indiske gryter m/linser og/eller bønner og grønnsaker og ris/poteter, maispannekaker med guacamole, salat, salsa og hummus eller bønne”pålegg”, laotisk wok med risnudler, egg og grønnsaker, pasta med gulrotsaus med havrefløte, potetmos med lettstekte rotgrønnsaker og ulike quorn- eller soyaprodukter ev. nøtteburgere, tomatisert fiskesuppe med reker, pasta carbonara med elgskav, egg og havremelk, pizza med bakt hvitløk, spinat og røkt reinsdyr (uten ost), kvelds er ofte soyayoghurt med müsli og banan ev. bærsmoothie. innimellom spiser vi ofte nøtter og rosiner.



Som dere ser er jo basisen helt klart karbohydrater, selv om vi er veldig nøye på å få i oss proteiner ved hvert måltid. Vi trener ca. 8 timer i uka nå, mer når snøen går. vi lager 90% av maten selv fra grunnen av, sånn sett unngår vi nok mye skit. Vi skeier ut av og til, men da går det som oftest i mørk sjokolade eller hjemmelagede kaker.


Noen som kan tipse om vegetarianere/tilnærmet vegetarianere og hva de spiser, gjerne konkrete måltidsråd, og altså HELT uten melkeprodukter?

edit: jeg skal altså ikke ned i vekt, bare så det er sagt!
edit2: kona gikk ned 35 kilo etter at vi la om kosten til nåværende kost fra et "vanlig norsk kosthold" og begynte å trene.


Sist redigert av hanneko : 19-02-10 kl 20:06.
hanneko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: økovegetarianer Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 09:31   #2
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Om du ser nederst på denne siden er det flere tråder hvor folk har diskutert det samme.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 09:39   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av hanneko, her.

Hei!

Jeg tipper at det er tilgangen til feks. bacon som gjør at det virker lettere å spise det til frokost enn noe skikkelig vegetarisk av belgfrukter osv? Altså rett og slett av bekvemlighetsgrunner?

Nope, det er fordi på Ketolyse er det aaaaltfor mye karbohydrater i belgfrukter . Fedon derimot sier at ett måltid med feks belgfrukter er greit.

Opprinnelig lagt inn av hanneko, her.

Jeg kan fortelle litt om en vanlig dag hjemme hos oss.

Frokost med stekt egg og hjemmelaget havrebrød med hvetemel/havregryn/sammalt mel/rug/sesamfrø/solsikkekjerner, appelsinjuice og kaffe m/havremelk (vi går vel skikkelig i karbo- og sukkerfella med en gang!).
Mellommåltid, lunsj, mellommåltid består stort sett av mer brød med enten hjemmelaget hummus eller peanøttsmør, middag er feks. div. indiske gryter m/linser og/eller bønner og grønnsaker og ris/poteter, maispannekaker med guacamole, salat, salsa og hummus eller bønne”pålegg”, laotisk wok med risnudler, egg og grønnsaker, pasta med gulrotsaus med havrefløte, potetmos med lettstekte rotgrønnsaker og ulike quorn- eller soyaprodukter ev. nøtteburgere, tomatisert fiskesuppe med reker, pasta carbonara med elgskav, egg og havremelk, pizza med bakt hvitløk, spinat og røkt reinsdyr (uten ost), kvelds er ofte soyayoghurt med müsli og banan ev. bærsmoothie. innimellom spiser vi ofte nøtter og rosiner.



Som dere ser er jo basisen helt klart karbohydrater, selv om vi er veldig nøye på å få i oss proteiner ved hvert måltid. Vi trener ca. 8 timer i uka nå, mer når snøen går. vi lager 90% av maten selv fra grunnen av, sånn sett unngår vi nok mye skit. Vi skeier ut av og til, men da går det som oftest i mørk sjokolade eller hjemmelagede kaker.


Noen som kan tipse om vegetarianere/tilnærmet vegetarianere og hva de spiser, gjerne konkrete måltidsråd, og altså HELT uten melkeprodukter?

edit: jeg skal altså ikke ned i vekt, bare så det er sagt!
edit2: kona gikk ned 35 kilo etter at vi la om kosten til nåværende kost fra et "vanlig norsk kosthold" og begynte å trene.

Vet det finnes flere vegetarianere som lever lavkarbo, kan finne noen tråder for deg....
Veggis-tråd
Veggis-tråd2

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 10:17   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Jeg aner ikke...

Men får jeg spørre om hvorfor du kan spise egg, men ikke storfe eller la oss si kjøttdeig av ku, som jo bare er gammel melkeku som har et MYE bedre liv enn en høne?

Jeg prøver å unngå svin siden jeg ikke liker den industrien der og jeg spiser helst eggene fra våre egne høner som har massevis av plass og lys og utgang når de vil.
Men gammel melkeku som har utspilt sin roller spiser jeg, siden melkekua nå til dags stort sett går på løsdrift, får utegang gjerne hele året om de vil osv. Og kornet kua spise kan uansett IKKE brukes til menneskemat siden Norge faktisk er et dårlig land å dyrke korn i dessverre.

Jeg spør altså bare av ren nysgjerrighet, ikke noe annet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 12:17   #5
hanneko
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
hanneko er på en erverdig vei

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Hei, takk for svar!

Men igjen, her var det mye melkeprodukter, som jeg er allergisk mot. Ikke noe smør, ost og yoghurt på meg! Det ville jo ikke vært noe problem å være veggis på lavkarbo om man spiser melkeprodukter...

Jeg spiser ikke "gammel melkeku" av miljøhensyn (enormt mye CO2-utslipp fra ku), ressurshensyn (10 kg korn pr. kilo kjøtt, kraftforproduksjon osv.) og av dyrevelferdhensyn (jeg vil ikke ha noe med kjøttindustrien å gjøre, lang vei til slakteri osv.).

Jeg spiser selvsagt kun økologiske egg, de hønene har det fint. Siden jeg ikke spiser melkeprodukter er jeg nødt til å få b12 og kalsium fra et sted, og da faller valget på egg.

hanneko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: økovegetarianer Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 13:33   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Det er veldig mabge som ikke spiser så mye melkeprodukter siden det for en del er en vektstopper.. Jeg bruker mye smør, men ikke så mye annet.

Og når jeg mener ku ikke er så stor miljøsynder så er de jo fordi kua faktisk gir 30liter mjølk nesten hele året, det er mye mat. Men ja, hadde alle mennesker kunnet spise korn, så er det beste. Men dessverre er jeg så egoistisk at jeg vil leve og ikke dø av overvekt...Når du har hatt en bmi på over 50, da blir man gjerne litt egoistisk og spiser animalsk mat..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 14:50   #7
hanneko
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
hanneko er på en erverdig vei

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Nå er jeg jo så heldig at jeg ikke må ned i vekt. Jeg har lyst på en kostholdsendring av andre grunner (slippe fall i blodsukkeret osv.).

Her er CO2-utslippene forbundet med ulike matvarer:
Storfekjøtt 25,3 kg
Fårekjøtt 17,4 kg
Svin 6,4 kg
Kylling 4,6 kg

Ost 10,6 kg
Egg 5,5 kg
Melk (per liter) 1,1 kg
Hvete 0,8 kg

Oppdrettsfisk 4,1 kg
Filetert fisk 0,5-3 kg*

Tomater 1,4-5,2 kg***
Agurk 1,3-5 kg***
Gulrot 0,2 kg**
Potet 0,2 kg**
Epler 0,1 kg**
Kinakål 0,09 kg**

* Avhengig av fangstmetode, bearbeidingsmetode og transport
** Mer for importert enn for norskprodusert vare
*** Mer for norskprodusert enn for importert vare, fordi norske tomater og agurker dyrkes i drivhus
Kilde: Framtiden i Våre Hender

hanneko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: økovegetarianer Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 15:32   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Det ser ut til å være veldig mange enkle karbohydratkilder i kostholdet ditt. Jeg ville vel startet der, og kuttet ut hvete (bruk evt spelt i brødet i stedet), spist mindre (evt kuttet ut) brød (begrens til ett brødmåltid om dagen), pasta, maismel, ris, nudler, müsli og potet. Erstatt med grønnsaker - lag f eks jukseris av blomkål, "pasta" av squash - du finner mange oppskrifter her inne . Og spis mer fett - f eks kokosfett og olivenolje. Ha olje i smoothien, og rå eggeplomme - da blir den mer mettende. Eggeplomme er fint i havregrøt også, og raspet valnøtt - det er kjempegodt!

Prøv soyamel som tilsetning i pannekaker og brød. Soyaflokker i stedet for müsli.

Og dropp appelsinjuice til frokosten (spis heller et par skiver appelsin eller grapefrukt og drikk vann).

Det vil i alle fall kunne hjelpe. Er ikke sikkert du trenger å gå helt lavkarbo, men det kan jo hende kroppen din vil ha mer protein enn du vil


Sist redigert av Huldr : 20-02-10 kl 15:41.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 15:54   #9
hanneko
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
hanneko er på en erverdig vei

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Takk for konkrete tips! Det virker som om vi må ha veldig mye fett i maten for å dekke opp kaloribehovet hvis vi kutter hele basisen av pasta, ris, mel osv? Grønnsakene i seg selv er jo for lite for noen som trener 8 timer i uka, vil jeg tro?

hanneko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: økovegetarianer Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 16:15   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av hanneko, her.

Takk for konkrete tips! Det virker som om vi må ha veldig mye fett i maten for å dekke opp kaloribehovet hvis vi kutter hele basisen av pasta, ris, mel osv? Grønnsakene i seg selv er jo for lite for noen som trener 8 timer i uka, vil jeg tro?

Tja-a, fett er jo veldig næringstett, så det blir ikke så store mengder som en skulle tro. Jeg kan underskrive på at man blir sulten på en diett med mye grønnsaker og lite fett. Men det er ingen grunn til å være redd for fett, når man ikke spiser stivelse

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 16:40   #11
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av hanneko, her.

Hei, takk for svar!

Jeg spiser ikke "gammel melkeku" av miljøhensyn (enormt mye CO2-utslipp fra ku), ressurshensyn (10 kg korn pr. kilo kjøtt, kraftforproduksjon osv.) og av dyrevelferdhensyn (jeg vil ikke ha noe med kjøttindustrien å gjøre, lang vei til slakteri osv.).

Jeg har aldri hørt om kuer som spiser korn. Jeg trodde de spiste gress, jeg.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 19:32   #12
hanneko
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 5
hanneko er på en erverdig vei

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Meny består av surfôr fra gress som lagres med syre i gårdens silo. Kraftfôrblandingen er mel eller grøpp av forskjellige kornslag, tilsatt en vitamin- og mineralblanding. Den innholder også ekstra protein i form av soyaprotein eller fiskemel. Grøpp er sammalt korn/mel. Når kuene er på sommerbeite spiser de gresset ute.

Kilde: Opplysningskontoret for meieriprodukter

hanneko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: økovegetarianer Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 20:03   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo?

Det med syra og silo, jeg kjenner ingen bønder som bruker silo mere jeg... De bruker rundballer og de konsereveres fint uten syre..
Men ei ku spiser MYE kraftfor, det er sikkert og visst! Korn som er dyrket kun for dyrefòr siden norge er et dårlig land å dyrke matkorn i..

Det er fint at du har valget Hanneko, noen av oss har ikke valget. Jeg prøvde å spise blegfrukter, men det var for mye karber for mitt blodsukker..

Men det er godt å se at noen faktisk er vegetarianer av miljøhensyn og ikke bare dyrehensyn. Søstra mi åt ikke kjøtt et helt år, men hun skulle spise fisk da, og åt masse oppdretslaks og tunfisk fra thailand...Dyrevernhensyn du... Hun skjønte rett og slett ikke at tunfisken er utrydningstrua og at laks ikke er en "tamfisk" og at storfeet hadde det mye bedre enn hun trodde. Nå var hennes kjøttboikotting KUN pga dyrehensynet og IKKE miljøhensynet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar

Emneord
vegetarmat


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dip uten melkeprodukter? guro Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 10-11-09 15:39
Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett? Novisa Spørsmål og svar 16 08-09-09 18:13
Ketolyse uten melkeprodukter? Kokkosbolla Ketolysekuren 20 08-01-08 20:59
Uten melkeprodukter? Kokkosbolla Ketolysekuren 3 26-08-07 08:09
Skaldeman uten melkeprodukter Siljevanilje Spis deg ned i vekt med Skaldeman 23 28-01-06 23:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no