Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Fersk, og litt skuffa over nedgang

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-08, 19:08   #1
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien
Cool

Fersk, og litt skuffa over nedgang

Hei! Caprifolium her

Jeg er forholdsvis ny her, ikke fullt så ny på lavkarbo, i hvert fall ikke bevissthetsmessig
Jeg har dog for første gang hevet meg inn i Atkins-opplegget, og er på min 8. dag.
Synes det skjer skuffende lite...
Jeg veier 68,5 og skal ned til 63 kg.

Har det noe å si om det ikke er så mange kiloene som må ned?
Altså, er det vanskeligere å få kiloene bort i induksjonen når en ikke har mange kilo i overvekt? Synes det er så mange her som virkelig raser ned.
Jeg har enda ikke merket noe sånn vektmessig.

Jeg har lest meg grønn på ketose. Både her inne, og i bøkene.
Jeg tror jeg spiser riktig, mulig jeg har vært litt for slapp på rømme/fløte og ost, men ikke helt vilt. (..ok, da..jeg har syndet litt med tørr hvitvin)
Må jeg da stramme inn der?

Og ikke minst: hvordan vil dere garva atkins`er beskrive ketose-følelsen i kroppen deres?
Jeg har skikkelig metall-følelse i munnen, bittelitt "susete", men ellers i veldig god form.
Jeg kjøpte ketosestix i dag, og var sikker på at de skulle gi utslag, men de var bare svakt svakt rosa. Why??

Jeg har bestemt meg for å ikke gi opp, og uansett vil lavkarbo være mitt kosthold, men jeg tror jeg skal gi induksjonen 2 uker til for å se om det skjer noe på vekten.

Når kan jeg forvente at det skal skje noe?

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 19:12   #2
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Fersk... og litt skuffa

Det hang seg litt her, innlegget kom to ganger,
og jeg får visst ikke sletta det ene...sorry

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 19:50   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Fersk... og litt skuffa

Det er ordnet.

Men dersom du er på induksjonen, så skal du følge den med både vin og melkeprodukt-avhold.

Kanskje du ikke trenger en ketogen diett, kanskje du trenger litt mer karber? Eller kanskje du har spist for lite?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 19:59   #4
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Fersk... og litt skuffa

Opprinnelig lagt inn av Summer, her.

Det er ordnet.

Men dersom du er på induksjonen, så skal du følge den med både vin og melkeprodukt-avhold.

Kanskje du ikke trenger en ketogen diett, kanskje du trenger litt mer karber? Eller kanskje du har spist for lite?

Takk for teknisk hjelp

Ja, du har jo rett i det med vinen, (regna med den hehe)og jeg har snust litt rundt og funnet ut her inne at dere er litt sånn både/og angående det?
Altså at litt tørr hvitvin ikke ødelegger, så lenge man holder seg innenfor karbo-grensa, men at ketosen settes litt på hold. Eller har jeg kanskje misforstått noe?

Jeg ser du skriver melkeproduktavhold, men jeg trodde jeg kunne spise litt rømme og kremfløte, og ost?
Det står det i min bok... Men det er kanskje mulig at det er en av de berømte bremsene jeg har fått med meg at dere er så opptatt av her inne

Ellers er det mulig du har rett angående karbohydratene, at jeg trenger mer...
Håper på fler innspill angående det, synes det er inmari vanskelig å vurdere.
Er det ut fra vekten min at du vurderer det slik, Summer, eller er det sånn generelt at jeg burde ha gått ned mer etter 8 dager i induksjonen?

Takknemlig for alle svar

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 20:06   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fersk... og litt skuffa

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium, her.

Har det noe å si om det ikke er så mange kiloene som må ned?
Altså, er det vanskeligere å få kiloene bort i induksjonen når en ikke har mange kilo i overvekt? Synes det er så mange her som virkelig raser ned.
Jeg har enda ikke merket noe sånn vektmessig.

Mye av grunnen til at mange går ned så fort i begynnelsen er at de slipper mye vann. Jo feitere man er, jo mer vann har man i kroppen

Det bør ikke være tyngre å gå ned i vekt om man bare skal litt ned, men det kan være at man må ta mer hensyn til detaljer i kostholdet og øke aktivitetsnivået noe.

  Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 20:15   #6
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Fersk... og litt skuffa

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Mye av grunnen til at mange går ned så fort i begynnelsen er at de slipper mye vann. Jo feitere man er, jo mer vann har man i kroppen

Det bør ikke være tyngre å gå ned i vekt om man bare skal litt ned, men det kan være at man må ta mer hensyn til detaljer i kostholdet og øke aktivitetsnivået noe.

Takk for godt svar. Og jeg har en følelse av at du har rett angående detaljer i kostholdet og aktivitetsnivå...

Betyr det at jeg sannsyneligvis bør kutte ut all fløte og rømme?
(jada, har spist sæterrømme og kremfløte)
Hvordan skal jeg få i meg nok fett da? Jeg spiser ikke rødt kjøtt, bare kylling og fisk. Hiver jo innpå olivenolje på salaten, men er usikker på hva som er "nok" fett.

Ikke lett å vite alt hva denne kroppen reagerer på sånn i starten.

Og så gjentar jeg spørsmålet som jeg stilte i starten:

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium, her.


Og ikke minst: hvordan vil dere garva atkins`er beskrive ketose-følelsen i kroppen deres?
Jeg har skikkelig metall-følelse i munnen, bittelitt "susete", men ellers i veldig god form.
Jeg kjøpte ketosestix i dag, og var sikker på at de skulle gi utslag, men de var bare svakt svakt rosa. Why??

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 20:36   #7
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Fersk, og litt skuffa over nedgang

Ikke at jeg følger Atkins, men jeg kan svare likevel Hadde samme ketosefølelsen som du har nå på første runden med ketolyse Og så lenge stixen er rosa så er du i ketose. Ikke heng deg opp i fargen, det eneste som har noe å si er om den er veldig mørk. Da kan det hende at du drikker for lite vann.

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 20:39   #8
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Fersk, og litt skuffa over nedgang

Jeg har ingen ketosefølelse. Kjenner av og til et pust av dårlig ånde, men det er ikke ofte.

Ketostixen min er svakt rosa, men regner med at det er fordi jeg drikker mye vann.

Det sies jo generelt at det er vanskeligere å ta av noen få kilo enn det er å ta av mange.

Jeg begynte på en veldig streng atkins-intoduksjon. Etter noen uker begynte jeg å legge til litt mer rømme og kremfløte. Jeg syns det gikk sakte og trodde at jeg ikke fikk i meg nok fett. Dette førte til at jeg begynte så smått å gå opp i vekt igjen.

Ønsker deg lykke til!

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 21:40   #9
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fersk... og litt skuffa

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium, her.

Takk for godt svar. Og jeg har en følelse av at du har rett angående detaljer i kostholdet og aktivitetsnivå...

Betyr det at jeg sannsyneligvis bør kutte ut all fløte og rømme?
(jada, har spist sæterrømme og kremfløte)
Hvordan skal jeg få i meg nok fett da? Jeg spiser ikke rødt kjøtt, bare kylling og fisk. Hiver jo innpå olivenolje på salaten, men er usikker på hva som er "nok" fett.

Ikke lett å vite alt hva denne kroppen reagerer på sånn i starten.

Og så gjentar jeg spørsmålet som jeg stilte i starten:
[/font]

Å kutte ut meieriprodukter er nok ikke dumt i alle fall, iom at det strengt tatt ikke er ment for mennesker

Men jeg tror det er viktigere å se på kostholdet opp mot aktivitetsnivå (altså kalorier inn kontra ut - selv om man slipper en del lettere unna på lavkarbo), og helheten i kostholdet ditt. Nok grønne grønnsaker? Fornuftig balanse mellom de forskjellige typene fett? For mye protein? Mye salt? Nok vann? Mineraler og vitaminer? Osv...

Fettet kan du hente fra fisk og fugl (and, kyllinglår og -vinger, makrell, laks, ørret, etc), og om du spiser svinekjøtt er det mye bra saker på grisen . Smør og olivenolje og et omega3-tilskudd ved siden av så er du nok i mål hva gjelder fett. Du trenger ikke enorme mengder - bare ikke spis "magert"

  Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 17:10   #10
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Fersk, og litt skuffa over nedgang

Takk for at du tar deg av en stakkars jypling bulldogg
Jeg er rimelig sikker på at jeg får i meg nok grønt, det jeg er litt mer bekymra for er om det går an å få i seg for mye protein? Jeg spiser jo bare kylling/kalkunkjøtt og fisk. Derfor har jeg vært litt slappere på det andre metta fettet, nemlig fløte/rømme.

Finnes det et sted der det er et ideelt forholdstall mellom riktig fett og proteininntak i ketosefasen?
Jeg har ikke funnet noe...

Du sier noe der angående melkeprodukter, vi trenger det jo ikke
MEN jeg er skikkelig avhengig av kaffen min, vanligvis med litt helmelk, nå med fløte.
Har dog klart å kutte ned til en kopp om dagen, dvs ca 2 ss kremfløte.
Dette tror jeg faktisk ikke jeg klarer å slutte med...

Jeg hadde forøvrig en hyggelig opplevelse i dag, stixen var lilla, gitt- og vekten viste plutselig 67,7, dvs ned 800g.
Men her tar jeg ingenting for god fisk før det har gått maange dager enda.

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 21:37   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fersk, og litt skuffa over nedgang

Hei hei!
For det første; om du har gått på Atkins induksjon i åtte dager, så har du seks dager igjen, om du følger Atkins da, skal du legge til fem kh i uka i følge en stige, som også ligger her inne (er du så uheldig å ha kjøpt den norske utgaven av Atkins-boka, så mangler du mye elementær info, blant annet denne stigen... )
Induksjonen er en introduksjon, og går du ikke ned noe særlig på den, så hjelper det ikke stort å holde på enda lenger, begynn å legge til med mer grønnsaker, så frø og nøtter, etc. Vedvarendestigen ligger her inne på Atkinsdelen av forumet.

Du skal ikke innta mer enn 2 ss fløte ELLER rømme, og opp til 110 gr gulost om dagen på induksjonen, men meiersmør kan du bruke så mye du vil av. For å få opp fettet så stek alt du steker i panne med meierismør.
Det er egentlig ikke meninga at man skal drikke alkohol før uke fem i fase to (vedvarende vekttap), men jeg var nok litt slumsete på det. Uansett settes fettforbrenningen på hold den tid det tar å brenne opp alkoholen i kroppen.

Det er forresten ikke sikkert at kroppen din er enig med deg hva angår vekt, for når du spiser lavkarbo vil kroppen din som regel legge seg på et nivå den anser som normalt. Og det avhenger av høyde, beinbygning og muskelmasse.

Kaffe kan senke bloduskkeret ditt, og dermed gi søtsug og fysenhet, men jeg har aldri hørt at det i seg selv stopper vektnedgangen din, men vanndrivende er det jo...

Bare vær tålmodig! Hvor fort du går ned avhenger nok litt med hvor mye du veier, særlig når man tenker på vannet (jfr det Bulldog sier om at jo større man er, jo mere vann kan man samle), men det har også noe med hvor lenge man har hatt de ekstra kiloene. Jo lengre tid man har hatt overvekt, hvor mer tviholder kroppen på sin "vante form". Den gir opp til slutt, bare vær tålmodig, og nyt alle de andre fordelene lavkarbo gir!

Jeg opplevde aldri ketoseånde (det er jo forskjellig fra folk til folk hvordan ketose oppleves), men jeg ble først littegrann slapp i en dag, og så ble jeg ganske energisk, sprang på do hele tiden, lukta litt ekstra svette og fikk litt kviser, som forsvant igjen etter en liten stund. Kroppen renser seg, og da kan mye rart skje!
Ellers følte jeg at kroppen kokte litt, som om fettet skalv i frykt

Lykke til

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 08:31   #12
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Fersk, og litt skuffa over nedgang

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Hei hei!
For det første; om du har gått på Atkins induksjon i åtte dager, så har du seks dager igjen, om du følger Atkins da, skal du legge til fem kh i uka i følge en stige, som også ligger her inne (er du så uheldig å ha kjøpt den norske utgaven av Atkins-boka, så mangler du mye elementær info, blant annet denne stigen... )

ja...jeg har den norske boka, og det er flere ting jeg har reagert på, men dette er jo sjokkerende! Takk for at du tar deg tid til så gode, informerende svar.

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Induksjonen er en introduksjon, og går du ikke ned noe særlig på den, så hjelper det ikke stort å holde på enda lenger, begynn å legge til med mer grønnsaker, så frø og nøtter, etc. Vedvarendestigen ligger her inne på Atkinsdelen av forumet.

Takk for at du sier det jeg intuitivt har begynt å vurdere de siste dagene, uten helt å gi slipp på intro-fasen enda. Jeg har det med å hive meg litt ekstremt ut i det meste, og har nok i mitt stille sinn lurt på om jeg heller burde gå rett på vedvarende. det er nemlig ikke store endringer som må til i mitt kosthold, og jeg skal også bare ned 5-6 kilo. Jeg ble bare så frista til å sjekke ut dette her med blodsukker, få dette regulert. Og DET har i hvert fall vært bra.

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er egentlig ikke meninga at man skal drikke alkohol før uke fem i fase to (vedvarende vekttap), men jeg var nok litt slumsete på det. Uansett settes fettforbrenningen på hold den tid det tar å brenne opp alkoholen i kroppen.

Jeg vet... Jeg har nok litt problemer med å kutte helt på alkoholinntak.
Men jeg har i hvert fall nøyd meg med tørr hvitvin, i stedet for min kjære rødvin...

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Bare vær tålmodig! Hvor fort du går ned avhenger nok litt med hvor mye du veier, særlig når man tenker på vannet (jfr det Bulldog sier om at jo større man er, jo mere vann kan man samle), men det har også noe med hvor lenge man har hatt de ekstra kiloene. Jo lengre tid man har hatt overvekt, hvor mer tviholder kroppen på sin "vante form". Den gir opp til slutt, bare vær tålmodig, og nyt alle de andre fordelene lavkarbo gir!

Her må jeg spørre; hvis noen gidder bruke mer tid på en vinglete faen,
av det jeg har opplyst angående vekt ca 68 kg, 168 høy), kosthold etc...vil det beste for meg nå være å gå over til type Fedon Lindberg-meny/eller type pre-vedlikeholdsfase?.

(Har boka og praktiserer vanligvis det meste, men har syndet med karber når jeg har hatt lyst)


Og hvordan vil det være for meg å skli forholdsvis rett over på Lindberg igjen, (men uten å skeie ut på karber innimellom)nå etter induksjonen. MÅ det gå mer gradvis?
Sorry at jeg er så vinglete og må ha alt med teskje, men vil ikke gjøre noe galt og jeg føler at en ikke skal kødde med ketose-tilstanden, liksom
Takk til dere som gidder lese og svare

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 17:14   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fersk, og litt skuffa over nedgang

Er du 168 og veier 68 kg er du ikke mye overvektig, med mindre du som meg har ganske lett benbygning.

For å gjøre det best og lettest for kroppen foreslår jeg at du fullfører induksjonen, den fungerer på mange vis; Den renser kroppen, får stell på hormoner og stoffskifte, stabiliserer blodsukkeret etc. Det er ikke sånn at ikke Lindberg gjør det, men jeg tror Atkins er mer effektivt sånn sett.
Når du er ferdig med induksjonen, så har du jo karbostigen, og i ditt tilfelle kan du kanskje øke mere enn med fem karber, så lenge du gjør det gradvis, og skal du på Lindberg-nivå, så kan du også med fordel kutte litt på fettet også. Du finner sikkert ut hvor du og kroppen trives best!

Uansett så synes i hvert fall ikke jeg at å hoppe rett fra Atkins induksjon til Lindberg-kost er så lurt, fordi det er såpass stor forskjell! Gjør det gradivs og kjenn godt etter hvordan kroppen tar det!

Du er ikke den enete som har kicka på induksjon altså, har overpraktisert det selv og revet meg i håret over at vekta har stått stille, men da jeg endelig begynte på karbostigen, så har kroppen begynt å lystre igjen, har ikke så mye å gå ned, og jeg tror ikke jeg kan gå ned mer på så lavt antall karber

Lykke til, la oss høre hvordan det går! !

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt klaging! Tussi jenta Ketolysekuren 12 11-09-07 15:44
Siden boka kommer til uka, trenger jeg litt hjelp ... lillekine Ketolysekuren 4 21-07-07 10:47
Nyt på nytt nalana Åpne dagbøker 26 21-11-06 13:16
Litt støtte for en nybegynner? 5barnsmor Dr Lindbergs 4 20-08-04 12:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no