Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor ikke karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-07, 20:20   #1
søtekrølle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 9
søtekrølle er på en erverdig vei

Hvorfor ikke karbohydrater?

Jeg er helt ny her inne og er nysjerrig på hvordan dere som ikke spiser karbohydrater tenker...

Jeg lurer på:
1. Hvordan vet dere at kroppen ikke tar skade av ikke å spise karbohydrater? (Jeg tenker på at kroppen trenger fiber for å fordøye, karbohydrater for å produsere energi til kroppen, særlig energi til fysisk utmattende arbeid som hard kondisjonstrening, leverens funksjon...)
2. Er dette opplegge ment for personer som er veldig overvektige eller anbefales det til personer som har normal kroppsvekt?
3. Er dette en diett man bør eller tenker seg at man skal følge resten av livet? Eller er det bare i en vektnedgangsperiode?

Jeg mener ikke å være frekk, spør bare siden jeg ikke kan nok om dette selv.
Takk for svar!

søtekrølle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 20:33   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor ikke karbohydrater?

Du finner ut mye om dette ved å lese her inne!
I ketose brenner man nesten bare fett, i motsetning til en "vanlig" slankis der man brenner karbo pluss proteiner (muskler) og noe fett, der forbrennningen dermed går ned.

Dvs, siden du bare mister fett kan du ikke bli helt skjelett av dette siden at musklene blir beholdt. Boka med ketolysedietten anbefales av forfatteren bare for de som har mer enn 10kg å miste. Det er viktig å ha lest en av bøkene om dette (helst kjøpe/låne på bib)
før man setter i gang, siden det er en del "spesialting", som at kosttilskudd er viktig, hvordan man har det de første ukene, hva som er lov hva som ikke er det. Har du bare litt deffing å gjøre er kanskje "Optimal Ernæring" som er no for deg?

Av forskning gjort på atkins så er det de som "har prøvd alt" og har mye å gå ned som ser kilovis i begynnelsen og sånn. Jeg har 11 å miste, går ned en kg i uka omtrent, selv første uka der de "flotte" mister myyyye vann.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 20:43   #3
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor ikke karbohydrater?

Raffinerte og lettfordøyelige karbohydrater, som hvetemel, pasta, sukker, pizza og poteter øker blodsukkeret. Følgen er hormonubalanse, vi legger på oss og blir syke. Det finnes selvsagt mange mennesker som lever på poteter og brød med syltetøy, uten å legge på seg, men hvis du er overvektig og har denne type kosthold, så vil det kanskje være lurt å prøve lavkarbo for å se om det hjelper.

Ta en tur rundt og les her inne på lavkarbo.no. Du vil finne svar på mange spørsmål ved å lese om de forskjellige lavkarbofilosofiene, og på forumet som heter Lavkarbo generelt.

Lykke til.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 20:43   #4
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor ikke karbohydrater?

Det er viktig å merke seg at lavkarbokosthold ikke er ensbetydende med å være i ketose. Det finnes flere "grader" av det. Generelt er det slik at ketose med svært lite karbohydrater gjerne blir brukt av folk som skal mye ned i vekt.
Lavkarbo (men ikke ketose) passer utmerket for normalvektige. Det regulerer blodsukkeret, reduserer eller fjerner migrene, og har svært mange positive helsefordeler.
Boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan beskriver mange slike helsefordeler. Der anbefales det ca. 60-72 gram karbohydrater om dagen.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 21:53   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor ikke karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av søtekrølle, her.

1. Hvordan vet dere at kroppen ikke tar skade av ikke å spise karbohydrater? (Jeg tenker på at kroppen trenger fiber for å fordøye, karbohydrater for å produsere energi til kroppen, særlig energi til fysisk utmattende arbeid som hard kondisjonstrening, leverens funksjon...)


Nå er dette et lavkarbo forum - ikke et 0-null-karbo forum. Ingen av oss anbefaler å ikke spise karbohydrater i det hele tatt. For noen karbohydrater trenger kroppen vår. Mellom 15-20 bør være minimum. Om man har valgt et ketogent kosthold, dvs. hvor man er i ketose, skal hovedvekten av disse 15-20 karbene bestå av grønnsaker. Men ketose er ikke synonymt med lavkarbo.

Det vi IKKE spiser er som tidligere nevnt her sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter.

Vi spiser masse fiber og energien er det ketonene som sørger for.

Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Ketolysekuren eller Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”. De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

Det er mange her inne som driver med aktiv trening av ymse slag, uten noe som helsy problem. Snarere tvert i mot. At kroppen trenger karbohydrater for å kunne takle det er en myte. Men driver man med hard utholdenhetstrening anbefales det uansett ikke ketose og karbohydratnivået ligger på rundt 50-150 pr dag.

Sitat:

2. Er dette opplegge ment for personer som er veldig overvektige eller anbefales det til personer som har normal kroppsvekt?

Vet ikke helt hva du mener med "dette opplegget". Alt under 150 karbohydratet pr dag er pr. definisjon lavkarbo. Altså spiser vi alt fra 15 til 150 karbohydrater pr dag. Hvilket opplegg man velger kommer an på hvor overvektig/undervektig man er. Ketogent kosthold, hvor man ligger på mellom 15-20 og 40-50 karbohydrater pr dag, anbefales til de som har 10-15 kilo eller mer å ta av. Har man bare nen få kilo anbefales heller Lindberg lignende kosthold. Evt. Optimal Ernæring.

Kostholdet anbefales også til undervektige, da hormonbalanse stabiliseres, blodsukker/insulin nomaliseres.


Sitat:

3. Er dette en diett man bør eller tenker seg at man skal følge resten av livet? Eller er det bare i en vektnedgangsperiode?


Begge deler. Noen bruker ketogent kosthold eller andre lavkarbo retninger kun for vektnedgang, men det er viktig å huske på at de fleste som oppnår vedknedgang med lavkarbo sannsynligvis har nedsatt toleranse for karbohydrater i utgangspunktet. Som med alle andre dietter vil man garantert gå opp i vket igjen om man går tilbake til det kostholdet man hadde før - dvs. det man mble tjukk av. Lavkarbokosthold handler om å legge om kostholdet for resten av livet. De fleste ender opp med et kosthold ala Lindberg mellom 50-150 karbhydrater pr dag. Noen høyere, men de fleste opplever nok at "normalt norske kosthold" på 300 karber + pr dag ikke funker særlig.


Lavkarbo er uansett et sunt og variert kosthold som gir mange helsegevinster (det kan du lese MASSE) om her inne.

Enkelt sagt er det altså kun sukker, raffinert hvitt mel, ris, pasta og poteter vi ikke spiser. Og hva er det egentlig som er så sunt med det ? Det har ingen enda kunnet svare meg på. Selv ikke Prof. Drevon eller Wenche Frölich.

Og mange av oss kan spise litt av sukker, hvitt mel, ris, pasta og poteter når vi er på et vedlikeholdsnivå, litt av og til. Men det viser seg i praksis at det er få som gjør det. Vi har lært oss å lage mat på en annen måte. Og det ER faktisk sunnere med masse grønnsaker til proteinene enn litt grønnsaker og en haug med poteter.

Jeg har levd lavkarbo stort sett siden 1982 og er i strålende form - kunne ikke tenke meg et annet kosthold

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 23:15   #6
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Hvorfor ikke karbohydrater?

Nille: Håpet på at du skulle svare på denne også. Du skriver så bra og så lett forståelig. Du har lært meg mye på de 3 1/2 mnd som har gått siden jeg oppdaget lavkarbo.no. Mange takk


Søtekrølle:
Lavkarbo er ikke lett å forstå når man er oppdratt til å spise brød og poteter og er innprentet med at et du tykk er eneste måten å gå ned i vekt på å begrense kaloriene og trene mye mer.

Jeg begynte med lavkarbo 26. august i år og har nå gått ned 16kg. For meg har det vært som en lek.
Fra tidligere har jeg mange mislykkede forsøk på å gå ned i vekt. Kaloriene ble begrenset og mye trening men det hadde nesten ingen virkning. Vekta beveget seg ikke stort(lettere opp enn ned) og jeg var konstant sliten og trøtt. Hadde innfunnet meg med at jeg måtte tilbringe livet mitt som overvektig jeg.

Jeg hadde ingen tro på lavkarbo heller men ble dratt med av et par venninner. Det var det beste som har skjedd meg. Ikke bare forsvant kiloene men jeg fikk mye mer energi. Jeg er aldri sliten etter jobb lenger selv om jeg løper rundt etter smårollinger dagen lang.

Dette er kostholdet for meg. Jeg lever middels lavkarbo. Spiser godt og variert med mye kjøtt, fisk og grønnsaker. Spiser litt brød og pasta av og til men holder meg til grovt brød og fullkornspasta. Og ja jeg skeier ut litt innimellom, men det er jo heller ikke det man spiser en gang i ny og ne som er problemet.

Tror det er på tide å se at ikke alle er like. Det er en del av oss som rett og slett ikke tåler "raske karbohydrater". Dermed er ikke poteter, brød, ris og pasta sunt for oss selv om det fungerer fint for andre. Man må med andre ord selv finne ut hvor mye karbohydrater man tåler for å ha en normal kropp og et godt liv

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 15:19   #7
søtekrølle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 9
søtekrølle er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor ikke karbohydrater?

Tusen takk for hyggelige og forståelige svar alle sammen!

Jeg spiser selv bare fullkornsprodukter og bortimot ingenting hvitt mel, og sukker, samt veldig sjeldent poteter, så jeg ser at jeg kommer rett inn i et slags "lav-karbo kosthold" selv om jeg ikke trodde jeg gjorde det! Jge tenker bare at jeg skal spise sunt!

Det var litt overraskende!
Trodde alle her inne spiste 15-20 gram karbo hver dag, og kunne ikke tenkt meg det selv.

Jeg legger ikke på meg av fullkornspasta, grovt brød, knekkebrød og frukt og er glad for at jeg har det slik som jeg har det.

Samtidig begynner jeg å forstå mer av hvordan kroppen fungerer og hvorfor lite karbohydtater 15-50 gram hver dag (i mitt hodet) fungerer for de som er veldig overvektige og kansje er vant til et kosthold med mye hvitt mel og sukker.

søtekrølle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:07   #8
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor ikke karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Nå er dette et lavkarbo forum - ikke et 0-null-karbo forum. Ingen av oss anbefaler å ikke spise karbohydrater i det hele tatt. For noen karbohydrater trenger kroppen vår. Mellom 15-20 bør være minimum. Om man har valgt et ketogent kosthold, dvs. hvor man er i ketose, skal hovedvekten av disse 15-20 karbene bestå av grønnsaker. Men ketose er ikke synonymt med lavkarbo.

Det vi IKKE spiser er som tidligere nevnt her sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter.

Vi spiser masse fiber og energien er det ketonene som sørger for.

Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Ketolysekuren eller Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”. De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

Det er mange her inne som driver med aktiv trening av ymse slag, uten noe som helsy problem. Snarere tvert i mot. At kroppen trenger karbohydrater for å kunne takle det er en myte. Men driver man med hard utholdenhetstrening anbefales det uansett ikke ketose og karbohydratnivået ligger på rundt 50-150 pr dag.

Vet ikke helt hva du mener med "dette opplegget". Alt under 150 karbohydratet pr dag er pr. definisjon lavkarbo. Altså spiser vi alt fra 15 til 150 karbohydrater pr dag. Hvilket opplegg man velger kommer an på hvor overvektig/undervektig man er. Ketogent kosthold, hvor man ligger på mellom 15-20 og 40-50 karbohydrater pr dag, anbefales til de som har 10-15 kilo eller mer å ta av. Har man bare nen få kilo anbefales heller Lindberg lignende kosthold. Evt. Optimal Ernæring.

Kostholdet anbefales også til undervektige, da hormonbalanse stabiliseres, blodsukker/insulin nomaliseres.


Begge deler. Noen bruker ketogent kosthold eller andre lavkarbo retninger kun for vektnedgang, men det er viktig å huske på at de fleste som oppnår vedknedgang med lavkarbo sannsynligvis har nedsatt toleranse for karbohydrater i utgangspunktet. Som med alle andre dietter vil man garantert gå opp i vket igjen om man går tilbake til det kostholdet man hadde før - dvs. det man mble tjukk av. Lavkarbokosthold handler om å legge om kostholdet for resten av livet. De fleste ender opp med et kosthold ala Lindberg mellom 50-150 karbhydrater pr dag. Noen høyere, men de fleste opplever nok at "normalt norske kosthold" på 300 karber + pr dag ikke funker særlig.

Lavkarbo er uansett et sunt og variert kosthold som gir mange helsegevinster (det kan du lese MASSE) om her inne.

Enkelt sagt er det altså kun sukker, raffinert hvitt mel, ris, pasta og poteter vi ikke spiser. Og hva er det egentlig som er så sunt med det ? Det har ingen enda kunnet svare meg på. Selv ikke Prof. Drevon eller Wenche Frölich.

Og mange av oss kan spise litt av sukker, hvitt mel, ris, pasta og poteter når vi er på et vedlikeholdsnivå, litt av og til. Men det viser seg i praksis at det er få som gjør det. Vi har lært oss å lage mat på en annen måte. Og det ER faktisk sunnere med masse grønnsaker til proteinene enn litt grønnsaker og en haug med poteter.

Jeg har levd lavkarbo stort sett siden 1982 og er i strålende form - kunne ikke tenke meg et annet kosthold

Dette er et gammelt innlegg, men likte svaret sååå godt at jeg tillater meg å dytte det frem

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke karbohydrater teller HP Atkins kosthold 7 12-10-09 17:59
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Hvor viktig er karbohydrater? caja Lavkarbo generelt 17 12-05-05 17:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no