Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Et par spm. om kalorier og karber

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-10, 04:58   #1
charlot
Juniormedlem
 
charlot sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
charlot er på en erverdig vei

Et par spm. om kalorier og karber

Jeg ser noen skriver at det er vanlig å ikke gå ned i vekt på et ketogent kosthold dersom man ikke er overvektig i utgangspunktet. Altså, er man overvektig går man ned, normalvektig står vekta stille, og er man undervektig kan man gå opp. Jeg ligger midt på treet nå, er ikke overvektig lengre, men heller ikke i nærheten av undervektig. Jeg vil gjerne ned 5-7 kilo til, uten å miste noe mer muskelmasse, så jeg tenkte lavkarbo kanskje kunne passe meg selv om jeg ikke er overvektig (har til vanlig vanskelig for å få i meg nok proteiner og fett uten at det blir pluss i regnskapet, og har nok kroppsammensetning deretter).

Så, hvis jeg ikke går ned i vekt på dette kostholdet, selv om jeg er i ketose, hva vil skje hvis jeg begrenser kaloriene mine også? Jeg har kun vært i ketose noen dager i denne omgangen, så det er ikke noe dilemma foreløpig, men det hadde vært greit å vite dersom teorien stemmer. Har regnet ut at jeg trenger minst 55 gram protein daglig for å vedlikeholde musklene - er det da OK å ligge på 1300-1500 kalorier daglig, hvis jeg får i meg nok proteiner og minst 100 gram fett?

Og et annet spørsmål... Hvis jeg holder meg i ketose på f.eks. 25g karbo daglig, vil det bremse vekttapet hvis jeg setter det som grense i stedet for 20 gram? Vet jeg var godt over 20 gram igår, men sticken hadde fortsatt en fin rosafarge da jeg målte (både på formiddagen og på kvelden, 2-3 timer etter siste måltid).

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 06:41   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Først og fremst: Hvorfor vil du gå ned 5-7 kg når du er normalvektig?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 06:56   #3
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Jeg er selv normalvektig og etter min høyde er normalvekt (BMI) alt fra
49.8 - 67.2 kg.
Jeg gikk ned 4 kg da jeg begynte på lavkarbo, og siden har det stått stille (2-3 mnd siden)
Jeg er forsåvidt fornøyd med det, men vil gjerne ned de siste 2-3 for å komme tilbake til min trivselsvekt etter røykeslutt.
Jeg har nå lagt meg på under 20 karber pr dag, har kuttet alt av kunstig søtning og meieriprodukter (untatt litt CF) og nå begynner vekten å bevege seg nedover igjen.
Jeg ligger på ca 1100-1300 kalorier og har et ganske lavt aktivitetsnivå.

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 07:09   #4
charlot
Juniormedlem
 
charlot sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
charlot er på en erverdig vei

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Først og fremst: Hvorfor vil du gå ned 5-7 kg når du er normalvektig?

For å få en figur jeg føler meg vel med

Var usikker på om dette var rette stedet å spørre, siden de fleste her har et litt annet utgangspunkt enn meg, men det virker som mange sitter på veldig mye kunnskap. Først og fremst vil jeg klare å stabilisere kostholdet mitt og komme igang med en bra styrketreningsplan, og se hvor langt jeg kommer med det. Selv om jeg er relativt slank er kroppsfettprosenten min høy i forhold til BMI'en, tenker det er resultatet av jojo-slanking, lite trening og lite protein... Så jeg er ute etter et bedre kosthold og en balansert kropp, hovedmålet er ikke å bli slankere, men håper jo virkelig det kan bli en del av resultatet.

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 07:14   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Opprinnelig lagt inn av charlot, her.

For å få en figur jeg føler meg vel med

Var usikker på om dette var rette stedet å spørre, siden de fleste her har et litt annet utgangspunkt enn meg, men det virker som mange sitter på veldig mye kunnskap. Først og fremst vil jeg klare å stabilisere kostholdet mitt og komme igang med en bra styrketreningsplan, og se hvor langt jeg kommer med det. Selv om jeg er relativt slank er kroppsfettprosenten min høy i forhold til BMI'en, tenker det er resultatet av jojo-slanking, lite trening og lite protein... Så jeg er ute etter et bedre kosthold og en balansert kropp, hovedmålet er ikke å bli slankere, men håper jo virkelig det kan bli en del av resultatet.

Ok. Jeg vil ikke anbefale deg å ligge på et kaloriunderskudd i den forstand at du ikke får spist deg mett! Det er utrolig viktig at du spiser når du er sulten, til du er behagelig mett.
Et lavkarbokosthold er et meget sunt alternativ for de aller aller fleste, og de som ikke opplever noen vektnedgang, kan likevel oppleve at kroppsammensetningen blir bedre, som du selv sier at du har for høy fettprosent, så er dette noe du absolutt kan få bukt med på et lavkarbokosthold, og få, som du sier, en balansert kropp
Men jeg håper du skjønner at lavkarbo ikke er en slankekur! Det er en livsstilsomlegging. .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 07:16   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Opprinnelig lagt inn av charlot, her.

Og et annet spørsmål... Hvis jeg holder meg i ketose på f.eks. 25g karbo daglig, vil det bremse vekttapet hvis jeg setter det som grense i stedet for 20 gram? Vet jeg var godt over 20 gram igår, men sticken hadde fortsatt en fin rosafarge da jeg målte (både på formiddagen og på kvelden, 2-3 timer etter siste måltid).

Det spiller egentlig liten rolle, dersom du er i ketose på tjuefem, så spis tjuefem. Noen må gå veldig lavt, andre igjen har et fint vekttap selv på femti gram karber om dagen. Men husk at med så lite karbo så bør du ligge på minst søtti prosent fett om dagen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 07:41   #7
charlot
Juniormedlem
 
charlot sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
charlot er på en erverdig vei

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Tusen takk for fine svar

Ja, jeg skjønner at det ikke er en "slankekur" (sultekur?) i den forstand. Planen er iallefall å prøve å vedlikeholde vekta på South Beach når jeg når idealvekten, hvis jeg når den på et ketogent kosthold. Når jeg ikke spiser kjøtt er det vanskelig å få til en variert meny på så lite karber - så å kutte meieriprodukter er ikke aktuelt for meg, selv om vekta står stille. Håper ihvertfall å se framskritt før jeg blir så alt for matlei

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 08:15   #8
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Jeg har iallefall funnet ut at den optimale måten for meg er å ligge på ca. 30 karber om dagen, (er allikevel i ketose) men holde litt igjen på kaloriene, ligger på ca. 1800 kalorier. På denne måten har jeg gått ned 4.2 kilo siden 1. mars. Men det er MEG, vi er alle ulike

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:49   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Det er også greit å ha et slags perspektiv på det, særlig om du i utgangspunktet er relativt normalvektig. Det er jo en vedtatt sannhet at man må endre livsstilen sin varig for å unngå å legge på seg igjen. Dersom du må ligge såpass lavt på kaloriene at du går rundt og er sulten for å oppnå hva du anser som din idealvekt, så er faren for at du må fortsette med det også. Og jeg bare tenker sånn i perspektiv, da, hvor attraktivt er det å måtte være småsulten resten av livet for å holde på vekta? . Bare en tanke, altså.
For noen kan det være en idé å se på kalorier, rett og slett fordi man kanskje ikke har så god kontakt med sin egen sult/metthetsfølelse.

Derfor er det også umulig å si noe om 1300-1500 kalorier om dagen er nok for deg, da jeg ikke aner noe om vekta di nå eller aktivitetsnivået ditt.
Du kan jo kanskje begynne med å følge signalene kroppen gir, og spise etter det, plotte maten inn i et matprogram og se selv hvor mye kalorier det faktisk er.
Jeg veier ca 78 kg, og har fortsatt noe overvekt. Jeg ligger på gjennomsnittlig 1500 kalorier om dagen. Men det er fordi jeg er ganske inaktiv tror jeg. Dette er ingen fasit, men et eksempel. For i følge vekt, høyde og aktivitetsnivået mitt så ligger mitt vedlikeholdsnivå på over to tusen. Men det ser jo ikke ut til å stemme så bra på meg. Så følg kroppen din først, og se hvordan det går, det er i hvert fall mitt råd .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 14:15   #10
charlot
Juniormedlem
 
charlot sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
charlot er på en erverdig vei

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Jeg har tenkt den tanken selv. Har ikke telt kalorier på lenge, fordi jeg generelt har hatt en viss peilig på hvor mye jeg kan spise av "vanlig" mat. Men på lavkarbo har jeg virkelig ingen peiling overhode, siden jeg nå spiser mat jeg ALDRI har pleid å spise tidligere, iallefall ikke i betydelige mengder. Det kan vel lett bli litt i overkant hvis man ikke har noe overslag over kaloriene i det hele tatt... Tror jeg, for min del ihvertfall...

Foreløpig har jeg iallefall tenkt å fortsette å spise meg mett og spise det jeg har lyst på (innen karbogrensa), til jeg får opp energinivået og diverse. Har jo nettopp kommet i ketose. Hvis jeg etterhvert merker at kroppen virkelig ikke vil under en viss vekt har jeg ikke tenkt å sulte meg, var jo den jojo-sirkelen jeg ville ut av... Da legger jeg meg heller i hardtrening, har jo sett bra trente jenter på samme størrelse som meg, som har flotte kropper!

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 15:43   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Kan ellers også anbefale en kroppsanalyse, det kan du f.eks få utført på et treningssenter. Veldig nyttig å se på f.eks muskelmasse og fettprosent.
Det er dét som er viktig for meg foran noe annet, å få fettprosenten inn under den ''magiske'' tjuefem prosent-grensa, for å ha en relativt sunn sammensetning. Muskelmessig er jeg nokså gjennomsnittlig, bortsett fra at jeg er litt bein- og armsvak. Men det bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg hater å trene utover normal fysisk akivitet, så da får jeg heller nøye meg med å være litt myk enkelte steder, samt at jeg nok må innse at jeg ikke har det samme potensialet kroppsmessig nå som da jeg var tjue (men veide minst ti-femten kg mer enn jeg gjør nå).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 16:29   #12
charlot
Juniormedlem
 
charlot sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
charlot er på en erverdig vei

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

Har en vekt som måler fett og vann, og den påstår jeg ligger på noe over 24% nå... Føler det stemmer ganske bra, men vet ikke hvor nøyaktig den er i forhold til instrumentene som brukes på treningssentre. Har de andre metoder enn de "klypene" for å måle fettprosent? Har hørt det er det mest nøyaktige, men det frister ikke så veldig...

Har nok samme holdning til trening som deg, jeg liker det virkelig ikke! Men har veldig lyst å komme i bra form nå, mens jeg fortsatt er ung... Det langsiktige "idealet" mitt har alltid vært å få både BMI og fettprosent rundt 20-tallet, men vet ikke hvor realistisk det er i forhold til kroppen og livsstilen min. Jeg har bestemt meg for å slutte å stresse med vekta iallefall, har jo gått ned 10 kilo allerede... Vil nok bli mer fornøyd bare jeg får strammet opp litt, jeg ser jo forskjell på kroppen allerede siden jeg begynte på lavkarbo, selv om jeg bare har blitt kvitt vannet

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 16:51   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm. om kalorier og karber

De på trenginssentrene har håndtak og sender elektriske signaler gjennom hele kroppen. Disse litt billigere (eller litt, de på treningssentere koster nok noen månedslønninger ) klarer ikke dette, og signalene går gjerne ikke så langt opp, så da jeg prøvde en sånn fikk jeg jo en ganske lav fettvekt som ikke sto til vekta mi, ettersom jeg er ganske skrinn om hoftene og har tynne bein, på treningssenteret derimot så viste fettprosenten min 38% (da veide jeg 84 kg), så det var en stor pekepinn.
De er veldig nøyaktige, og tar med seg både intra- og ektracellulær væske, muskelbalanse i hver del av kroppen, beinvekt, fett, metabolsk alder, og sikkert en hel haug andre ting jeg ikke husker her og nå.
Men du har i alle fall, i følge vekta di, en fettprosent innenfor normalen, det er jo kjempebra!

Jeg betalte 400 kr for en kroppsanalyse (da satte han som veide meg seg ned med meg og forklarte alt veldig nøyaktig). Jeg skal gjøre det igjen når jeg har gått ned litt mer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En kalori er en kalori! jvb Generell ernæringsdebatt 66 09-09-11 21:29
En kalori er faktisk en kalori Chunky Lavkarbo generelt 36 14-01-10 12:34
Kalori-panikk! Momsemor Spørsmål og svar 12 03-11-09 13:58
I alle verden! Er ikke en kalori en kalori? Gracella Nyheter / media 6 15-10-09 09:31
Kalori vs karbo mindremeg Lavkarbo generelt 2 12-02-09 19:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no