Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

God mat til Lillebror?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-05, 11:07   #1
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

God mat til Lillebror?

Lillebror er to år, og er allergisk. Han har utslag på melk, egg, fisk, nøtter, soya og hvete.

Melk og fisk er det verste - får han i seg det, kaster han opp umiddelbart. Soya og egg fører til brekninger. Nøtter har vi ikke prøvd enda. Det ser foreløpig ut som det går greit med hvete, men jeg tenker at vi skal redusere inntaket av det også.

Vi har vært hos en ernæringsfysiolog, som sa at vi skulle kutte ut det vi så at han ble syk av, men som ikke kunne gi oss et eneste konkret tips om hva vi skulle lage til middag.

Nå prøver jeg alternative kilder. Her inne vet jeg at det er mange som er opptatt av kosthold, så jeg lurer på følgende:
- Er det noen som har noen gode oppskrifter til meg? Frokost, middag, lunsj?

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 11:33   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Det er tydelig at det er protein han ikke tåler, er han allergisk mot all fisk?

Det er veldig viktig at han får i seg protein så hvis han tåler kjøtt så er det viktig at han får i seg mye av kjøtt, og grønnsaker tåler han da.
Noen oppskrifter har ikke jeg dessverre.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 12:29   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Har ikke mulighet til et utfyllende svar, men vil bare få med en ting:

Graden av allergi og spesiellt intoleranser vil variere i fohold til hormonbalansen. Og hormonbalansen varierer i forhold til maten vi spiser - spesiellt via raske karbohydrater, men og balansen mellom protein, karbohydrater og fett. Fett i seg selv har også vist seg å være hormonellt aktivt. Da spesiellt om en får i seg for mye omega6rike planteoljer. Omega3 viker balanserende på hormonene våre.

Angående oppskrifter så er det vel kreativiteten som gjelder. Samle lister over det en kan spise også sette sammen balanserte måltid derfra. Kjempeviktig å løsrive seg fra hvordan en tradisjonellt har gjort ting. Gjerne legge om basiskostholdet for hele familien.

Ble 2 ting det...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 12:47   #4
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Omega 6? Hva slags planteoljer? Og hva slags kilder til Omega 3 når man er allergisk mot fisk?

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 12:58   #5
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Av alt dette er det vel egentlig bare fisk jeg bruker til middag.

Grønnsaker er bra. Hvis han tåler grønnsaker kan du lage det i alle verdens varianter. Og så pass på å variere de ulike typene kjøtt, ikke bare en sort, men en variert diett med lam, storfe, fugl etc. Gjerne også vilt og andre ting. dette fordi allergier er mer sannsynlig å provosere fram av et ensidig kosthold. Du sier han ikke tåler melk. Gjelder det ost også? Det kan være han er allergisk mot laktose, og ikke melkeproteiner.

HVis han tåler grovt mel (bygg, rug, havre) er det proteiner i dette. Det samme gjelder for eksempel avokado. Vær forsiktig med nøtter hvis han har tendenser til allergier. Det samme gjelder ting som for eksempel jordbær. Disse tingene kan lett provosere fram flere allergier.

Er du helt sikker på at det er de enkelte produktene han reagerer på, og ikke noe som er felles i de forskjellige måltidene? For eksempel at han spiser brød til alle måltider, og kaster opp enten han får melk eller soya til? OG så er fisken rullet i mel og stekt på panne, og han reagerer på melet, ikek på fisken? Jeg spør bare fordi du ikke beskriver hvordan dere har gått fram for å bestemme hva han reagerer på. Men siden du har vært hos en ernæringsekspert har dere sikkert diskutert hvordan dere skal gå fram.

Jeg tror den enkleste måten å få middagstips/mattips på er ved å gi oss en liste over hva dere vet at han tåler. Så kan de kreative sjelene her inne gjøre sitt aller beste: det er mange av dem, og alle vil gjerne hjelpe en liten gutt.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 12:59   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Omega 3 kilde med fiskeallergi: selolje. Bland det sammen med bær i en smoothie, for eksempel, for å få en liten gutt til å drikke det.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 14:08   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dragen

Omega 6? Hva slags planteoljer? Og hva slags kilder til Omega 3 når man er allergisk mot fisk?

Om en er allergisk mot fisk så er en ikke allergisk mot alt i fisken. Allergier går så å si alltid på proteiner, og et rent fiske-omega3 tilskudd er nok fritt for det. Kilder til planteomega3: Linfrøolje, Rapsolje, (valnøtter). En trenger å forsøke seg litt fram om det lar seg gjøre. Hva annet han spiser over tid kan påvikre følsomheten for den maten han spiser nå.

Lurer på en ting, du skriver at han er allergisk, da lurer jeg på etter hvilke kriterier? Blodprøver som offentlige leger tar? Eller andre? Litt vesentlig i forhold til begreper og muligheter.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 14:32   #8
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Lillebror har kastet opp helt siden han begynte med fast føde. Han har aldri gulpet før den tid, så jeg tror ikke han har Reflux.

Lillebror nektet å drikke erstatning, og da vi begynte å gi ham babygrøt, fikk han flekker rundt munnen, og nektet å spise det. Vi gikk over til barnemat på glass, det gikk helt fint. Men da vi begynte med brød, begynte han å kaste opp.

Lillebror kastet opp en gang i døgnet +-. I september i fjor tok vi negative blodprøver, i november var prøvene positive på melk, egg, fisk, nøtter, soya og hvete.

Vi kuttet ut melk og fisk først, fordi det er det som fremkaller oppkast. Han kaster opp umiddelbart dersom han får i seg ren melk eller fisk. Han har ikke laktoseintoleranse, for han tåler ikke ost heller, og han reagerer bare det er spor av melk i maten. Dette er jeg sikker på fordi vi har brent oss noen ganger.

Deretter kuttet vi egg og soya, og da sluttet han å hoste og brekke seg om natten, og begynte å sove mye bedre. Nøtter har vi aldri gitt ham, og hvete får han fortsatt.

Lillebror har tatt tarmbiopsi for å sjekke om han har Cøliaki. Det har han visst definitivt ikke.

Nå for tiden spiser Lillebror mye kylling og karbonadedeig. Han er glad i all slags kjøtt, liker hvitløk, og er veldig glad i avocado. Vi spiser melkefrie pølser. Han spiser ris, poteter, litt pasta og hjemmelaget potetmos. Og Lillebror drikker kalsiumtilsatt rismelk, vann, eple- og appelsinjuice.

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 14:34   #9
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Jeg må innrømme at jeg ikke vet om han er allergisk mot alle slags fisk. Jeg vet at han har kastet opp flyndre, tunfisk og laks.

I og med at han er så liten, og har vært så mye syk, kommer jeg som forelder til et punkt der jeg ikke har lyst til å eksperimentere på ham heller. Han kaster opp av fisk - ergo får han ikke fisk.

Problemet er at kosten hans blir for ensidig, og selv om han nå har sluttet å kaste opp og begynt å legge på seg, vokser han ikke i lengden. Han er to år om to uker, og er nå 10,8 kg og 77 cm. Det er litt lite.

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 14:37   #10
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Det høres ut som om Lillebror har et veldig godt kosthold, og som om dere gjør en kjempegod jobb med å finne ut av hva han tåler!

Det eneste tipset jeg da kan komme med er å sjekke kokebøker for vegandietter (vegetarianere som ikke bruker melk og egg), se opp for soya og hvete, som disse bruker mye av, og ellers bruke alt han tåler av kjøtt i ulike varianter. Det kan også hende at spelt er et bedre alternativ enn hvete. Det hender at små gutter kan vokse av seg slike plager, eller at de blir mildere etter hvert, jeg håper dette skjer med dere!

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 14:40   #11
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Dragen

Lillebror er to år, og er allergisk. Han har utslag på melk, egg, fisk, nøtter, soya og hvete.

Melk og fisk er det verste - får han i seg det, kaster han opp umiddelbart. Soya og egg fører til brekninger. Nøtter har vi ikke prøvd enda. Det ser foreløpig ut som det går greit med hvete, men jeg tenker at vi skal redusere inntaket av det også.

Vi har vært hos en ernæringsfysiolog, som sa at vi skulle kutte ut det vi så at han ble syk av, men som ikke kunne gi oss et eneste konkret tips om hva vi skulle lage til middag.

Nå prøver jeg alternative kilder. Her inne vet jeg at det er mange som er opptatt av kosthold, så jeg lurer på følgende:
- Er det noen som har noen gode oppskrifter til meg? Frokost, middag, lunsj?

Jeg har en CD som heter Min mat lagt inn på datan. Her legger inn det en er allergisk mot og så dukker det opp oppskrifter ut fra dette.

Jeg får opp en god del oppskrifter når jeg legger inn allergenene til barnet ditt, men de blir ganske lange for meg å gjengi her. (ikke lett å få til det med 2 åring rundt beina og som klør i fingrene etter å taste på tastaturet).

Hva er han glad i da?

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 14:41   #12
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Og en liten kommentar til fisken:

Jeg tåler laks og ørret hvis jeg er forsiktig, tåler overhodet ikke flyndre, sild, kveite og makrell, tunfisk bare hvis den er grillet og ikke feit, torsk, hyse, lyr, uer, sei, alt dette er helt OK. Så når han blir litt større og sterkere kan det hende at litt forsiktig testing med ulike fisketyper kan finne fram til ting han kan spise. Men så lenge han er liten og du er engstelig er jeg helt enig med deg.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 14:42   #13
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2

Hva er han glad i da?

Kylling, karbonadedeig, stekt kjøtt i alle varianter, broccoli, hvitløk, avocado, pølser, ris, poteter, pasta.

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 15:06   #14
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg er også enig i at han har et bra kosthold, tror ikke du skal bekymre deg for mye for variasjon, men pass på at han får en god proteinkilde til hvert eneste måltid.

Ellers så vil jeg råde deg til å jobbe med systemet - OM du har kapasitet til det. At de visst har utelukket cøliaki nå, behøver ikke bety at han ikke har det. Om det er det han har så er det normalt at alt blir mye bedre når han passerer 3 år. Da blir også diagnostisering vanskeligere, noe som kansje ikke er fullt så bra... Men han har det bedre.

Det skjedde med vår sønn som hadde (cøliakirelaterte) plager før. Vi har alltid passet på å servere nok proteiner, og godt fett før annen "fyllmat" som brød og jus. Det har gjort at vår gutt ikke har vært sjuk nok til å komme noen vei i det offentlige systemet...

Stå på! Om du klarer det så kom deg til de rette ekspertene. Vi har fritt sykehusvalg så be om å bli henvist til for eksempel rikshospitalet - eller en annen plass med et godt fagmiljø.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 18:31   #15
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Vi begynner på andre runde i helsevesenet i morgen.

Jeg måtte grine meg til tester i fjor høst, da Lillebror til slutt var så dårlig at han hverken kunne snakke eller gå.

Jeg håper det går litt greiere denne gangen. Jeg skal skrive lapp til meg selv i kveld.

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 20:49   #16
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Dragen

Vi begynner på andre runde i helsevesenet i morgen.

Jeg måtte grine meg til tester i fjor høst, da Lillebror til slutt var så dårlig at han hverken kunne snakke eller gå.

Jeg håper det går litt greiere denne gangen. Jeg skal skrive lapp til meg selv i kveld.

Uff, stakkars deg/dere. Det slapp heldigvis jeg den gangen poden på 2 ble testet. Jeg hadde skrevet ned en hel side, med forløpet fra fødsel til han da var 10 mnd`er. Jeg hadde fått henvisning til barnelege fordi jeg mente han hadde melkeallergi. Han var ikke syk av den, litt løs avføring samt at han ble "hyper" og utålmodig etter å spist noe som i det hele tatt inneholdt melk. I tillegg merket jeg meg at da jeg kuttet ut melk i kosten hans, så forsvant en flekk med eksem i panna hans. Da jeg hadde lesset ut av meg hele historien, så kikket barnelegen på meg og sa: "Og dette har du strevd med helt alene. Og ingen har trodd på deg?". Da kom tårene mine, det er sikkert.

Han fikk ikke påvist melkeallergi på prikktest, men legen understreket at alle mine observasjoner allikevel viste at han hadde det. Grunnen til dette er at tarmen er det stedet hvor den første immunreaksjonen skjer, og en kan være allergisk/ha intoleranse mot mat ol. uten at det vises på prikktest. Prikktesten viste derimot at han ikke tålte egg og peanøtter. Sist vi var hos lege ble han "friskmeldt" for egg, og vi driver og introduserer melkevarer nå.

Når det gjelder oppskrifter så kommer noen her, ingen er tatt hensyn til lavkarbo.

Biff stroganoff
500 g oksekjøtt i terninger
120 g løk i terninger
3 ss melange uten melk
4 dl kraft/vann/buljong
1 boks (182 g) sjampinjonger med kraft
salt og pepper
Jevning:
3 ss Toro Fin Glutenfri Brød- og Kakemiks
1 dl odense erlet
40 g tomatpure

1. Brun kjøttet i små mengder ved sterk varme slik at det dannes stekeskorpe raskt. Kjøttet krydres med salt og pepper under stekingen.
2. Brun løken og tilsett så det brunede kjøttet i gryten.
3. Tilsett vann/buljong og krydder og la det hele småkoke til kjøttet er nesten mørt. Ca. 40 min.
4. Lag jevning, som tilsettes gryten under omrøring.
5. Tilsett sjampinjongen og kok ferdig under svak varme.
6. Smak til med salt og pepper.
7. Tilsett tomatpuré etter smak.
# Serveres med ris, salat og brød til.

Kjøttkaker
500 g kjøttdeig
1 1/2 ts salt
1 ss potetmel
ca 2 dl vann (gjerne noe iform av isbiter)
1 krm. pepper
olivenolje til steking


1. Rør raskt sammen kald kjøttdeig og salt i kjøkkenmaskin, til det blir en seig og jevn masse.
2. Spe forsiktig med kaldt vann, under stadig omrøring.
3. Potetmel tilsettes når ca. halve mengden vann er tilsatt deigen, spe i den resterende mengden kaldt vann og tilsett pepper.
4. Vannmengden kan variere noe fra gang til gang.
5. Stek gjerne en prøvekake for testing av smak og konsistens.
6. Til stekingen brukes margarin eller olje.


Wok
200 g kjøtt som tåles
1 fedd hvitløk
1/2 ts salt
1/2 dl olje.
2 dl mandler
1 lite bunt brokkoli
1 i båter løk
1 stk rød paprika
1 stilk selleri
1 stk gulrot
salt og pepper etter smak
3 ss olje til steking


1. Kutt kjøttet i avlange biter og legg den i en bolle.
2. Tilsett hvitløk og 1 ss olje. Bland godt.
3. Varm olje i en høy stekepanne eller wok. Stek evt. mandler under omrøring til de blir gylne, ta dem opp og legg dem på tørkepapir.
4. Varm oljen opp igjen.
5. Fres grønnsakene under omrøring.
6. Tilsett kjøttet i woken. Vend alt sammen.
7. Ha i 1 ss olje.
8. Smak til med salt og pepper og tilsett evt. mandlene. (hvis det tåles)
# Server med en gang.
# Serveres gjerne med ris eller grovt brød til.
# Prøv deg gjerne frem med grønnsaker etter egen smak. Wok gjerne svinekjøtt, okse, kylling, fisk og skalldyr alt etter smak og hva som tåles.

Lasagne
4-8 stk glutenfrie pastaplaster uten egg og soya
Kjøttsaus:
400 g kjøttdeig
160 gulrøtter
200 g løk
olivenolje til steking
salt og pepper
84 g tomatpure
1 ss oregano
1 ts basilikum
1 ts timian
Ostesaus:
5 dl rismelk

1. Skrell løk og gulrøtter (hvis det tåles).
2. Stek kjøttdeigen i to omganger, slik at det blir en fin og brun stekeskorpe.
3. Gulrøttene rives på rivjern. Løken kuttes i halve løkringer eller i terninger, og stekes blanke og møre i stekepanne eller kasserolle.
4. Bland så sammen stekt kjøttdeig, løk og revne gulrøtter og spe med vann, la det hele småkoke i ca. 15 min, smak til med salt og pepper (Bland i tomatpuré og krydderurter hvis man ønsker)
Fremgangsmåte hvitsaus:
1. Smelt melange (uten melk) og rør inn melet.
2. Spe med kokende melkeerstatning / kraft under stadig omrøring, la sausen småkoke i ca. 10 min. under omrøring
3. Legg hvitsaus / potetgull, lasagneplater og kjøttsaus lagvis i smurt form, 3 lag.
4. Avslutt med hvit saus.
5. Strø knust potetgull på toppen

Ellers så er alle produktene av typen god og mager uten melk. Tror også de er uten egg. Vi har iallfall brukt dem. Men dere kan vel ikke bruke leverposteien pga. fisk (ansjos).

Rismelk er egnet til mer enn du aner. Jeg trodde aldri i verden at den ville smake godt i feks. potetstappe (den er jo så søt), men det var faktisk godt. Og noen av ferdigposene med potetstappe er uten melk.

Send meg PM om du vil ha flere oppskrifter, det er drøssevis her hjemme.

Du får også lånt mange fine bøker om allergi/allergimat på biblioteket. Jeg benyttet meg av det. Det blir jo dyrt å kjøpe alle.

Lykke til hos legen da!


__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 20:52   #17
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Tusen takk, mum!

Erlet er soya, er det ikke det?

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 21:01   #18
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Dragen

Tusen takk, mum!

Erlet er soya, er det ikke det?

Nei, ikke etter dette:

Odense Erlet er en kremfløteerstatning laget av palmekjerneolje som ikke inneholder
melkeprotein. Den lar seg lett piske til krem, og egner seg godt for kremkaker, fromasjer, iskrem og vaniljesaus. Produktet kan også brukes i middagssauser, siden det tåler koking. Odense Erlet kan kjøpes i helsekostbutikker. Her kan man også få kjøpt fløteerstatninger
som er basert på soya.

Dette er hentet fra http://www.sef.no/assets/11002215/SE...elkeggfisk.PDF

Denne brosjyren har du kanskje allerede. Men kjekk å ha i nettutgave også.

Ta også en titt her http://www.naaf.no/fakta/index.jsp?id=2019

Mange oppskrifter her også.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-05, 21:03   #19
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Takk! Det var jeg ikke klar over.

Har bare gått ut fra at alle melkeerstatningsprodukter var basert på soya, jeg. Untatt rismelk.

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
tips til mat ute? Amygdala Induksjonen 0 28-07-04 19:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no