Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken diett passer best for PCOSere?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-08, 15:03   #1
Bjella
Medlem
 
Bjella sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 47
Innlegg: 279
Bjella har en fantastisk aura rundt segBjella har en fantastisk aura rundt seg

Hvilken diett passer best for PCOSere?

Hei
Hvilken filosofi burde pcosere holde seg til. Jeg er ikke lengre overvektig (gikk mye ned etter et svangerskap med mye kvalme). Jeg har en stund levd noe lavkarbo, men etter å ha lest her inne forstår jeg at jeg ikke har fått i meg nok fett. Er veldig forvirret over hva som er greit og hvor mye. tenkte jeg skulle kjøpe en lavkarbobok men vet ikke hva som passer best for meg.
Ble rotete dette men slik blir det når man er så "grønn" at man ikke vet hva man skal spørre om en gang.

Bjella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF sånn ca. Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 15:14   #2
Isis29
Juniormedlem
 
Isis29 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fjell
Innlegg: 36
Isis29 er på en erverdig vei

Sv: pcos

hva betyr pcos?

Isis29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Strikt LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 15:18   #3
Bjella
Medlem
 
Bjella sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 47
Innlegg: 279
Bjella har en fantastisk aura rundt segBjella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: pcos

http://www.helsenytt.no/artikler/pol...riesyndrom.htm

Bjella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF sånn ca. Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 15:23   #4
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: pcos

Hei!
Dersom du ikke skal ned så mye mer så er nok Lindberg en grei filosofi, eller Atkins vedlikehold (som i praksis er det samme som Lindberg).
Jeg har også pcos, og jeg har fått fortalt av legen min at jeg bør være svært forsiktig med brød, pasta, ris, hvetemel, sukker og poteter resten av livet. Selv om man kan spise små mendger av feks ris, pasta og poteter på Lindberg så er det ikke nødvendigvis tilrådelig for pcos'ere. Dette er noe du kan tilpasse selv.

Jeg tåler 1 brødmåltid pr dag (feks 2 skiver Lindbergbrød, eller 2 rugsprø), eller 1 bolle müsli pr dag, ikke begge deler. Holder også igjen litt på frukten (tåler ca 1 frukt pr dag, selv om man på Lindberg kan spise opp til 3), og jeg kommer aldri mer til å spise pasta, sukker, ris eller poteter.

For å få i seg fett er avocado og nøtter gode kilder, og også selvfølgelig olje. Rapsolje i smoothien, olje på salaten osv.

Håper du ble litt klokere av dette!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 15:41   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Pcos

Hei, du kan ta en titt på dette underforumet her.
http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 16:28   #6
Bjella
Medlem
 
Bjella sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 47
Innlegg: 279
Bjella har en fantastisk aura rundt segBjella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pcos

Takk begge to!
Enid, hvorfor spiser du ikke så mye frukt? Gjelder det bær også?

Når det gjelder pasta, potet og ris har jeg også kuttet ut det. Når det gjelder brød synes jeg det er vanskligere. På jobb får vi mat (brødmat) jeg spiser rugsprø oftest med ost på. Får ikke helt dette til å stemme og isteden for å spise noe jeg ikke tror er bra spiser jeg for lite. Og merker jo at det er veldig dumt. Jeg må nok bare finne ut av det/lese meg til det....
Det siste 1/2 året har jeg lagt på meg 6-7 kg og mye tror jeg er på grunn a at jeg har spist vanlig brød på jobb.

Bjella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF sånn ca. Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 16:37   #7
TattyTeddy
Medlem
 
TattyTeddy sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 43
Innlegg: 65
TattyTeddy er ny på veien

Sv: Pcos

har selv pcos og merker godt at lav karbo hjelper..

Håper du finner det som passer for deg!

__________________



TattyTeddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 17:11   #8
Bjella
Medlem
 
Bjella sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 47
Innlegg: 279
Bjella har en fantastisk aura rundt segBjella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pcos

Opprinnelig lagt inn av TattyTeddy, her.

har selv pcos og merker godt at lav karbo hjelper..

Håper du finner det som passer for deg!


Hva følger du da og hvorfor

Bjella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF sånn ca. Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:48   #9
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Pcos

Opprinnelig lagt inn av Bjella, her.

Takk begge to!
Enid, hvorfor spiser du ikke så mye frukt? Gjelder det bær også?

Når det gjelder pasta, potet og ris har jeg også kuttet ut det. Når det gjelder brød synes jeg det er vanskligere. På jobb får vi mat (brødmat) jeg spiser rugsprø oftest med ost på. Får ikke helt dette til å stemme og isteden for å spise noe jeg ikke tror er bra spiser jeg for lite. Og merker jo at det er veldig dumt. Jeg må nok bare finne ut av det/lese meg til det....
Det siste 1/2 året har jeg lagt på meg 6-7 kg og mye tror jeg er på grunn a at jeg har spist vanlig brød på jobb.

Frukt er det mye raske karbohydrater i, og blodsukkeret fyker i været når man spiser en frukt. Ikke særlig gunstig når man skal ned i vekt eller bli kvitt pcos. Har funnet ut av at jeg tåler 1 eple, eller 1 appelsin, eller 1 pære pr dag på vedlikehold. Andre frukter kan jeg stort sett bare glemme. Bær er mye bedre!

Jeg ble kvitt alle cystene på eggstokkene mine og alle de andre pcos-sympomene etter 1 år med Lindberg (streng Lindberg, slik jeg forklarte), så det har virkelig vært gunstig. Har fortsatt med eurodietten pga insulinresistens, men pcos'en er jeg altså mer eller mindre kvitt pga lavkarbo

Vanlig brød skal vi pcos'ere ikke ha. Brødmaten på jobb kan feks du bytte ut med 1-2 rugsprø (som du har gjort), og så bare spise mer pålegg og grønt!

Mye informativt å lese her inne på forumet, lykke til!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Hvilken kur passer best for en som skal ned 6-8 kosmetiske kilo, og som ikke trener? SkinnyToBe Ketolysekuren 8 23-10-07 22:32
Trenger råd om hvilken diett - helst en med kosedag upsidaysi Spørsmål og svar 4 01-09-07 11:01
Hvilken diett skal jeg velge? rsnblaa Spørsmål og svar 3 04-08-07 23:18
hvilken diett? Lilja82 Lavkarbo generelt 7 30-01-05 12:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no