Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Sæggerumpe

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-11, 10:52   #1
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sæggerumpe

Ååååå neiiii.
Nå sægger'n.
Rumpa altså.
Har noen noen gode øvelser for rumpa man kan gjøre hjemme?
Knebøy ja, men jeg blir så sykt støl i låra....kjenner det nesten ikke i rumpa.
Er ikke stabil nok til å klare utfall.
Help? Anyone?

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 11:13   #2
Klimsa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 40
Innlegg: 21
Klimsa er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Gå i trapper
Ta 2-3 trinn om gangen og knip i rompa på vei opp til trinnet.

__________________


Klimsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 11:50   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sæggerumpe

"Stille høyde". Stå med beina normalt samlet, huk deg ned og sprett opp mot taket så høyt du klarer. Gjenta 3x 8-10 ganger...

Hopp trapper med samlede bein. Helst skal hvert hopp være to trappetrinn dersom trappa ikke er veldig bratt. Men begynn med ett og ett trinn om det er en ny øvelse for deg.

(Tips fra friidrettsvenninne som trente eksplosiv beinstyrke = sprettrumpeøvelser.)
Og - husk at dette er styrkeøvelser, ikke cardio. Du skal bli sliten etter ganske kort tid.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 12:27   #4
Chalos
Medlem
 
Chalos sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trodheim
Innlegg: 141
Chalos er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

"Stille høyde". Stå med beina normalt samlet, huk deg ned og sprett opp mot taket så høyt du klarer. Gjenta 3x 8-10 ganger...

Hopp trapper med samlede bein. Helst skal hvert hopp være to trappetrinn dersom trappa ikke er veldig bratt. Men begynn med ett og ett trinn om det er en ny øvelse for deg.

(Tips fra friidrettsvenninne som trente eksplosiv beinstyrke = sprettrumpeøvelser.)
Og - husk at dette er styrkeøvelser, ikke cardio. Du skal bli sliten etter ganske kort tid.

Har du noen tips som ikke inneholder hopping? Skiftet hoft for ikke lenge siden og vet ikke helt om jeg tørr og begynne og hoppe helt enda.. Men siden jeg er 22 så ønsker jeg jo en flott rompe fordi om

__________________



.:Ting Tar Tid - Håper Og Nå Målet:.
Chalos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 12:34   #5
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Sæggerumpe

Knebøy å utfall er fine øvelser for rumpa.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 12:49   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av Chalos, her.

Har du noen tips som ikke inneholder hopping? Skiftet hoft for ikke lenge siden og vet ikke helt om jeg tørr og begynne og hoppe helt enda.. Men siden jeg er 22 så ønsker jeg jo en flott rompe fordi om

Jeg vet lite om hoftebytte, hva du kan og ikke kan.. Men to forslag - huk ned og reis opp til oppreist (men ikke hopp) - raskt og gjerne med ekstra vekt. (Ta et par halvannenlitere i en sekk.)

Gå opp og ned av sofaen (eller en puff, eller noe liknende - "trinnet" bør være ca knehøyt) noen ganger. Annenhver gang med høyre eller venstre fot først. Øk vanskelighetsgraden med høyere trinn og/eller sekk med vekt.

"Sitt" mot vegg. (Uten stol, knærne i 90 grader.)

Disse øvelsene er mindre eksplosive og mer på cardio-nivået eller statisk. Om du ikke blir støl dagen etter på 3x15 repitisjoner (eller et minutts tid mot vegg) må du nok øke belastningen.

Jeg vet også at noen bruker motsatt bøy, men vet ikke hvor effektiv den er og den er kanskje mer belastende for hofta? (Ligg på rygg med bøyde knær og føttene godt i bakken. Legg hodet ned på golvet og sørg for at skuldrene/øverste del av ryggen ligger flatt mot bakken. Løft rumpa og magen fra bakken slik at rygg-hofte rettes ut. Hold.

Lykke til med "ny" hofte og ny rumpe.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 12:55   #7
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Sæggerumpe

Vet ikke om jeg klarer forklare godt men..

Stå med en hånd på en stol eller noe for støtte, og løft/strekk foten bakover
samtidig som du strammer rompen. 20 ganger på hver fot, og så gjør du samme øvelse, men da med foten utover, til siden liksom.
Som en ballerina ved skranken..
Kan også utføres på alle 4, da løfter man foten opp mot taket i små bevegelser som kjennes bak.

Lykke til

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 13:12   #8
Chalos
Medlem
 
Chalos sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trodheim
Innlegg: 141
Chalos er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vet lite om hoftebytte, hva du kan og ikke kan.. Men to forslag - huk ned og reis opp til oppreist (men ikke hopp) - raskt og gjerne med ekstra vekt. (Ta et par halvannenlitere i en sekk.)

Gå opp og ned av sofaen (eller en puff, eller noe liknende - "trinnet" bør være ca knehøyt) noen ganger. Annenhver gang med høyre eller venstre fot først. Øk vanskelighetsgraden med høyere trinn og/eller sekk med vekt.

"Sitt" mot vegg. (Uten stol, knærne i 90 grader.)

Disse øvelsene er mindre eksplosive og mer på cardio-nivået eller statisk. Om du ikke blir støl dagen etter på 3x15 repitisjoner (eller et minutts tid mot vegg) må du nok øke belastningen.

Jeg vet også at noen bruker motsatt bøy, men vet ikke hvor effektiv den er og den er kanskje mer belastende for hofta? (Ligg på rygg med bøyde knær og føttene godt i bakken. Legg hodet ned på golvet og sørg for at skuldrene/øverste del av ryggen ligger flatt mot bakken. Løft rumpa og magen fra bakken slik at rygg-hofte rettes ut. Hold.

Lykke til med "ny" hofte og ny rumpe.

Takk for mange gode tips De skal testest ut
Ja, det er ikke bare gøy og være 22 og allerede byttet ut en hoft(er medfødt) har enda ei hofte igjen, så håper det blir bra etter hvert når begge er "borte"

__________________



.:Ting Tar Tid - Håper Og Nå Målet:.
Chalos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 15:27   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sæggerumpe

Med "ny" hofte, skal du snakke med fysio før du begynner å gjøre utfall etc på noen slags måte!
Får du først hofta ut av ledd, vil den gå av ledd for ingen ting resten av sin levetid!

En fysio med god greie på opptrening etter hoftebytte, bør kunne gi deg mange fine øvelser du like vel kan gjøre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 16:41   #10
Chalos
Medlem
 
Chalos sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trodheim
Innlegg: 141
Chalos er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Med "ny" hofte, skal du snakke med fysio før du begynner å gjøre utfall etc på noen slags måte!
Får du først hofta ut av ledd, vil den gå av ledd for ingen ting resten av sin levetid!

En fysio med god greie på opptrening etter hoftebytte, bør kunne gi deg mange fine øvelser du like vel kan gjøre!

Altså, jeg har vert til fysio etter skifte av hofte.. Skifta den i slutten av desember og har gått til fysio helt til for noen mnd siden. så jeg vet alt det der med at den kan hoppe ut av ledd og slik.. Det viste jeg leeenge før jeg skiftet den også
Men nå går jeg ikke til fysio lengre, så derfor tenkte jeg at jeg kunne stille spørsmålet her inne (istedefor å bestille en time til fysio for å spørre) Jeg vet jo selv hva jeg kan gjøre og ikke gjøre, men innimellom kan det være greit å få litt forslag til hva man ka trene, da man ikke kommer på alt selv..

__________________



.:Ting Tar Tid - Håper Og Nå Målet:.
Chalos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 17:05   #11
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

"Stille høyde". Stå med beina normalt samlet, huk deg ned og sprett opp mot taket så høyt du klarer. Gjenta 3x 8-10 ganger...

Hopp trapper med samlede bein. Helst skal hvert hopp være to trappetrinn dersom trappa ikke er veldig bratt. Men begynn med ett og ett trinn om det er en ny øvelse for deg.

(Tips fra friidrettsvenninne som trente eksplosiv beinstyrke = sprettrumpeøvelser.)
Og - husk at dette er styrkeøvelser, ikke cardio. Du skal bli sliten etter ganske kort tid.

Muahahahaha...synes jeg ser meg hoppe to trinn om gangen....stoooor fare for alvorlige skader (jeg er liten og tykk, ikke noen atlet....)

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 17:20   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av Chalos, her.

Altså, jeg har vert til fysio etter skifte av hofte.. Skifta den i slutten av desember og har gått til fysio helt til for noen mnd siden. så jeg vet alt det der med at den kan hoppe ut av ledd og slik.. Det viste jeg leeenge før jeg skiftet den også
Men nå går jeg ikke til fysio lengre, så derfor tenkte jeg at jeg kunne stille spørsmålet her inne (istedefor å bestille en time til fysio for å spørre) Jeg vet jo selv hva jeg kan gjøre og ikke gjøre, men innimellom kan det være greit å få litt forslag til hva man ka trene, da man ikke kommer på alt selv..

Er nok ikke mange her med erfaring i "hofteskifting"! Jeg håper da virkelig at du er opplyst om alt du kan/bør/skal etc, det var jo heller ikke poenget!
Om du skal begynne med nye øvelser, bør de godkjennes av fysio, om du ikke er 100% sikker på at det ikke er noe problem, var mitt poeng i hvert fall!
Etter 3 år som sykepleier på et ortopedisk sykehus har jeg sett mye rart, så det var bare en velment advarsel!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 17:38   #13
Chalos
Medlem
 
Chalos sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trodheim
Innlegg: 141
Chalos er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er nok ikke mange her med erfaring i "hofteskifting"! Jeg håper da virkelig at du er opplyst om alt du kan/bør/skal etc, det var jo heller ikke poenget!
Om du skal begynne med nye øvelser, bør de godkjennes av fysio, om du ikke er 100% sikker på at det ikke er noe problem, var mitt poeng i hvert fall!
Etter 3 år som sykepleier på et ortopedisk sykehus har jeg sett mye rart, så det var bare en velment advarsel!

Nei, det er kansje ikke mange er inne som har peiling med det å skifte hofter, og jeg spurte om hun hadde tips til "rompeøvelser" som ikke inneholder hopp og sprett. Da jeg har fått godkjenning av lege, fysio og han som oppererte til å gjøre det jeg klarer av ting (bortsett fra noen få som IKKE funker sammen med skifting av hofte.) Så trur ikke jeg trenger noen godkjenning av fysio for å begynne med noen rompeøvelser som ikke inneholder hopp og sprett (selv om legen som oppererte meg sa at jeg allerede etter noen dager kunne hoppe på foten - han sa det for å understreke hvor bra den nye hoften var)

__________________



.:Ting Tar Tid - Håper Og Nå Målet:.
Chalos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 01:24   #14
jolie
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 96
jolie er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Rumpeløft: http://www.bodybuilding.com/exercise...tt-lift-bridge
Beinløft (kan gjøres på gulvet): http://www.bodybuilding.com/exercise.../flutter-kicks eller stående: http://www.bodybuilding.com/exercise.../name/leg-lift
Knestående spark: http://www.bodybuilding.com/exercise...glute-kickback

__________________


Min journal
jolie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 06:55   #15
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Tusen takk. Det ser ut som noe jeg kan bruke

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 08:13   #16
Edla
Medlem
 
Edla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Slattum
Innlegg: 219
Edla er ny på veien

Sv: Sæggerumpe

Hva med å kuppen slike sko som.former rumpa og lår? Easytone fra Reebok feks. Også bruket du dem.mest nyligen både inne og ute!

__________________
Delmål 3: Gå ned til 93kg og ha tatt av totalt 25kg -12/1-12
Delmål 4: 92 og BMI=Overvektig -16/1 -12
Delmål 5: 88kg og totalt vekttap på 30kg





Edla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, lavkarbo med shakes Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 13:14   #17
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sæggerumpe

Hvis du bare kjenner knebøy i låra så gjør du dem feil, antageligvis setter du deg ned over knærne. Stikk ut rompa så langt du klarer

  Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 13:59   #18
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av Edla, her.

Hva med å kuppen slike sko som.former rumpa og lår? Easytone fra Reebok feks. Også bruket du dem.mest nyligen både inne og ute!

bruker både fit-flop og mbt (masai) sko

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 14:02   #19
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Hvis du bare kjenner knebøy i låra så gjør du dem feil, antageligvis setter du deg ned over knærne. Stikk ut rompa så langt du klarer

Hehe....kjenner det jooooo, men er så svak i låra (pga vond hofte) at det funker dårlig med knebøy og utfall....

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 14:31   #20
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sæggerumpe

Easytonesko er fint det altså, men det kommer IKKE til å stramme opp ræva di noe nevneverdig, med mindre du går mye, lenge, langt, hver eneste dag. Da skal du gå myeeeeee. Jeg synes at turer i skævven med masse oppoverbakker er som rene vidunderkuren på rumpa. Men det er kanskje vankelig med dårlig hofte det også?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 22:37   #21
Chalos
Medlem
 
Chalos sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trodheim
Innlegg: 141
Chalos er på en erverdig vei

Sv: Sæggerumpe

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Easytonesko er fint det altså, men det kommer IKKE til å stramme opp ræva di noe nevneverdig, med mindre du går mye, lenge, langt, hver eneste dag. Da skal du gå myeeeeee. Jeg synes at turer i skævven med masse oppoverbakker er som rene vidunderkuren på rumpa. Men det er kanskje vankelig med dårlig hofte det også?

Vi går endel i skogen, så håper det skal funke litt da Neida, skogsturer en ingen problemer, bare bra det

__________________



.:Ting Tar Tid - Håper Og Nå Målet:.
Chalos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no