Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Aspartam friskmeldt?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-10, 17:44   #1
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Aspartam friskmeldt?

Ifølge denne undersøkelsen så er 'nervegiften' friskmeldt!

http://www.dinside.no/839442/her-er-aspartam-dommen

Hva mener dere? Er dette positivt for dere eller negativt?

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:44   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Tror ikke noe på at aspartam er OK... Man kan jo leve i troen om man vil da.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:50   #3
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Aspartam friskmeldt?

For min del så kunne jeg ikke brydd meg mindre, men er jo godt å vite at de små mengdene man får i seg kanskje ikke var like skadelig som man først mente

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:02   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Jeg har aldri trodd på propagandaen om at det er sååå farlig!
Lærte da jeg gikk på ingeniørhøgskolen 88-91 at det var trygt. Forskningen som skulle bevise at det var farlig, var ikke holdbar og ingen i miljøet trodde på det!

Og dette sier dr. Torkil:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Tja ka ska en tru ?
Millioner har tatt asparatam uten påviselig skade. Fedme øker beviselig risikoen for depresjon, selvmord, hjerteinfarkt, hjerneslag, sukkersyke, slitasjegikt etc etc etc etc

Er det da så farlig å benytte asparatam i noen måneder mens man går ned i vekt.?
Jeg tror fedmen er mest skadelig.
Når vekten skal stabiliseres, bør maten være så naturlig og ubearbeidet som mulig ( les hjemmelaget ) Så vi snakker ikke om noe man skal ha i resten av sine tilmålte dager !

Allt er gift og intet er gift - sa P. Bombasticus for over 100 år siden - det er mengden som er avgjørende.

Slank dere- bli ferdig med prosjektet og stabiliser vekten med sunn mat. ( en kloking Hippokrates tror jeg sa for enda felr år siden Mat er den beste medisin )

Vennlig Hilsen
Torkil

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:06   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Kanskje dette med aspartam blir litt som med kolestrolmyten?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:19   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Kanskje dette med aspartam blir litt som med kolestrolmyten?

Eller alle de andre tingene vi finner en masse motstridende opplysninger om?

Jeg har liksom ikke helt skjønt alt dette hysteriet rundt aspartam ut i fra hva jeg lærte den gangen, men sier vel som Bombasticus i dr. Torkils innlegg:
Alt med måte!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:44   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Vi går for "alt med måte"-varianten vi

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:45   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Vi går for "alt med måte"-varianten vi



For helge- Cola zeroen min er det ingen som får ta fra meg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:48   #9
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.



For helge- Cola zeroen min er det ingen som får ta fra meg!

Må ærlig innrømme at jeg har null peiling på hva jeg finner aspartam i, drikker ikke hverken brus eller saft og spiser ille lite type "sukkerfritt".... så, hva finner man stoffet i?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:55   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam friskmeldt?

Mja, tja...hvem vet. Hodet mitt fungerer værtfall mye bedre uten daglig inntak av pepsi og cola zero.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 20:08   #11
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Aspartam friskmeldt?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Mja, tja...hvem vet. Hodet mitt fungerer værtfall mye bedre uten daglig inntak av pepsi og cola zero.

Daglig inntak er vel ikke akkurat med måte.....

Jeg tror også på "alt med måte".....
Har på ingen måte dårlig samvittighet om jeg tar meg et glass Zero i helgene nei....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 20:49   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Mja, tja...hvem vet. Hodet mitt fungerer værtfall mye bedre uten daglig inntak av pepsi og cola zero.

Og hodet mitt fungerer mye dårligere!
Når jeg ikke "får lov" til å drikke Cola Zero, drikker jeg nemlig alt for lite!
Så lite at jeg blir svimmel og kvalm og surrete!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 21:14   #13
galleren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 46
Innlegg: 22
galleren er på en erverdig vei

Sv: Aspartam friskmeldt?

Jeg kommer aldri til å "friskmelde" aspartam for min egen del.

Aspartam sin prominente fremgang i matvareprodukter etc skyldes tung lobbyvirksomhet av store produsenter, da spesielt ifra USA. At denne nye studien, som er utført av et..erhm.."eksperteam fra EU", prøver å forsikre befolkningen om at den er ufarlig er like troverdig som en rev på en minkefarm.

Jeg vil gå så langt som å si at det er bedre å faktisk få i seg normalt sukker enn det er å gumle nedpå med aspartam. Det bedre alternativet er jo selvfølgelig Stevia (som jeg til glede har fått i meg flere ganger på tur i Japan).

Kall meg gjerne konspirasjonsteoretiker, men uansett hvordan en vrenger og vrir på det, så vil penger alltid gå foran helse og folkets beste. Derfor har vi i dag Aspartam iplassen for Stevia, matvarer med unaturlig holdbarhetsdatoer, light produkter uten sunt og metta fett, plante-oster osv osv.

Ysj, for en gal verden!

galleren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 21:35   #14
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 40
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Aspartam friskmeldt?

Jeg har drukker masse pepsimax, avhengig. Er på dag 2 nå uten dette. Jeg har aldri merket noe "skade" av aspertam. Men jeg tror ikke den er så fredlig likevell. Men jeg tror ikke små mengder er farlig. Jeg prøver likevell og unngå dette. Har sukkerfri saft til småen, men ikke noe aspartam i den.

Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 22:03   #15
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Aspartam friskmeldt?

Opprinnelig lagt inn av Lulla84, her.

Jeg har drukker masse pepsimax, avhengig. Er på dag 2 nå uten dette. Jeg har aldri merket noe "skade" av aspertam. Men jeg tror ikke den er så fredlig likevell. Men jeg tror ikke små mengder er farlig. Jeg prøver likevell og unngå dette. Har sukkerfri saft til småen, men ikke noe aspartam i den.

Nå snakker man kanskje ikke om skader som skjer dagen derpå - det er vel heller langtidsbivirkninger man tenker på..

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 22:15   #16
Heksa
Medlem
 
Heksa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 54
Heksa er på en erverdig vei

Sv: Aspartam friskmeldt?

Det at man ikke har kunne dokumentere negative bivirkninger som følge av aspartam er forsåvidt ikke noe nytt, men det er allikevel fint å få det bekreftet gjennom forskning. Jeg synes resultatene av forskningen er toppers nyhter. Med det forbruket som er per i dag f.eks av lettbrus så har det jo ganske mye å si helsemessig totalt sett. Konspirasjonsteorier på ymse nettsider klarer iallefall ikke å skremme meg. Nå er uansett ikke forbruket mitt av aspartam så veldig høyt lenger, etter at jeg sluttet med lettbrus.

Heksa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og lavkarbo i varierende grad Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 22:21   #17
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Aspartam friskmeldt?

Jeg er delvis enig med galleren, men skal man begynne å tenke konspirasjonsteorier kan man jo også lure på om aspartam igjen truer sukkerindustrien, og at det er derfor "farene" ved aspartam dukker opp

Hvorvidt det er farlig eller ei, kommer også an på hvilken vinkel man ser det fra. Sukker er naturlig ja, men påvirker blodsukkeret som er ugunstig for bl.a diabetikere. Aspartam påvirker ikke blodsukkeret, er uten kalorier, gir ikke tannråte osv, men er igjen ikke naturlig og man kan risikere og bli lysegrønn. Sånn kan man holde på en stund.

Og hvor mye får man i seg? Antagelig mer enn man er klar over, men siden det er så mye søtere enn sukker så er mengdene mindre. Jeg var innom temaet søtningsmidler i bloggen min i dag, og fant lignende ekspempler på ADI som nevnes i artikkelen som er utgangspunktet for denne tråden. Et barn på 20 kilo kan spise 2 kilo syltetøy uten å overskride ADI. Det betyr ikke at man bør spise 2 kilo syltetøy. Altså små mengder.

Generelt for søtningsstoffer syns jeg jo man bør holde seg mest mulig unna. Sett alle forvirrende "fakta" til side om farlig/ufarlig, så tror jeg søtning -naturlig eller ei, skaper et behov. Det er fler som nevner "avhengighet" til feks. lightbrus og jeg har hatt det samme selv. Det er så mye enklere å holde seg unna ved å kutte ut helt. MEN skal jeg først spise søtningsstoffer, så foretrekker jeg de som ikke påvirker blodsukkeret eller tvinger meg på porselensbussen. Stevia virker interessant, men er foreløpig ikke utprøvd

  Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 15:53   #18
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo
 
sommerfugl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Molde
Alder: 39
Innlegg: 1.431
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

Sv: Aspartam friskmeldt?

Jeg får sterke kvalmeanfall av Aspartam, etter å ha drokket mye Pepsi Max over lang tid..

__________________
sommerfugl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika D, 80-80-20 Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 17:41   #19
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Aspartam friskmeldt?

Aspartam ble nektet godtkjent flere ganger før man tilslutt klarte å få det godkjent i matvarer som en følge av "penger og makt",under Reagan-perioden.
Flere land i verden bl.a Japan har forbudt aspartam i mat.
US Airforce og US Navy advarer sine piloter mot å bruke selv små mengder som en bit tyggegummi. De sier det kan gi epileptisk aktivitet, gi plutselig hukommelsestap, svimmelhet og gradvis tap av synet.

Jeg reagerer ekstremt på kunstige søtningsmidler,selv ved lavt inntak,så jeg skyr alle disse produktene som pesten.
Jeg tror ikke vi mennesker profiterer på å spise kunstige søtningsmidler.
Man bør heller legge om kosten slik at vi trenger mindre og mindre søte produkter,og heller spise litt vanlig sukker iblandt istedetfor å pøse innpå store mengder lightprodukter som ingen vet langtidsvirkningene av.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 11:36   #20
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Kjemikalier som er helt ukjente for kroppen ligger jeg unna så godt jeg kan. At noen (med mye penger og makt) påstår at dette er helt ufarlig er totalt uinteressant for meg - kroppen min vil ikke ha det så sånn er det med den saken. Den sier klart fra om jeg får i meg noe, ved å gi meg magesmerter og luft i magen. Da tror jeg det er sunnere med litt "naturlig" sukker.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:18   #21
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Jeg er enig med Galleren, Beatrixie og TrillTrall. Det er et kunstig søtstoff og ikke noe kroppen vår er tilpasset på noen som helst måte. Det blir produsert for å opprettholde søtsuget hos folk som ikke lenger vil spise sukker. Problemet med brus er ikke bare sukkeret, men også surheten. Brus er faktisk surere enn kaffe. (Google pH-verdier).
Jeg skyr aspartam og andre kunstige søtstoff og sukkeralkoholer som pesten, både fordi magen reagerer momentant, og fordi jeg ikke vil ha slike typer "mat" og drikke. Og det går altså helt fint, siden jeg aldri har likt smaken på kunstig søtning.
At EU-eksperter har frikjent aspartam sier mer om det systemet enn om ufarligheten av aspartam, mener jeg. Det har jo tross alt vært forsket på dette før, med veldig forskjellig resultat.
Forresten er ikke alltid "litt" så lite. Hvis man sammenligner med tilsvarende mengder med brus/godteri og andre ting med tilsatt sukker, så ville man tenkt at dette er for mye. Det er jo derfor de fleste her går på lavkarbo. Selv om man trenger mindre mengder aspartam for å få tilsvarende søtsmak som sukker, så er det kunstige ved det etter min mening en større belastning på kroppen på andre måter. Og denne belastningen kan ikke alltid bare sees fra en dag til en annen.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
FBI NRK: om aspartam Impulsiw Spørsmål og svar 82 16-09-08 20:42
Aspartam Televimsen Induksjonen 3 13-03-07 21:42
Aspartam musikeren Spørsmål og svar 7 10-05-06 15:27
Smør blir friskmeldt i dag på "Verdt å vite" janmesi Nyheter / media 11 28-02-06 09:52
aspartam *iselilja* Atkins kosthold 7 20-02-05 23:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no