Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Skadevirkninger av Ketolyse?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-08, 10:40   #1
ThereseS
Nytt Medlem
 
ThereseS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Stjørdal
Alder: 33
Innlegg: 9
ThereseS er på en erverdig vei

Skadevirkninger av Ketolyse?

Heisann jeg har veldig lyst til å gå ned til 60 kilo, og det er 5 kilo dit... Begynte på ketolysekur(tror jeg) på mandag, iallefall har jeg kuttet ut alt mel og sukker, og spiser bare ting med veldig lite karbs. Jeg har hørt at man ikke burde ta ketolysekur om man ikke skal gå ned 10 kilo eller mer..

Er det farlig da? Eller virker det bare ikke?

Jeg er jo ikke overvektig, er 170 cm høy, og veier nå 65 kilo. Jeg veide 68,5 for 3-4 uker siden, så har gått ned litt Men jeg må under 63 kilo for å klare vektklassen under i sporten min.. Jeg holder på med Taekwondo, og er nødt til å gå ned en vektklasse for å fortsette å ha noen motstand.. Det er litt innvikla:P Dessuten veit jeg at jeg har noen ekstra unødvendige kilo fett på kroppen, alt er ikke bare muskler

ThereseS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tror jeg...:p Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:41   #2
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Nå er det vel slik at man på lavkarbo (vil tro mye det samme gjelder på ketolyse) korrigerer vekten til det kroppen mener er passe. Altså at hvis man er overvektig, går man ned, dersom man er undervektig, går man opp.
Jeg anbefaler uansett et lavkarbokosthold, men det er ikke sikkert at du så lett går ned 5 kg på ketolyse. Poenget er at kroppen (kanskje spesielt siden du trener en del) kanskje synes at 65 kg er passe.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 13:44   #3
Venus
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 54
Innlegg: 459
Venus er en juvelVenus er en juvelVenus er en juvel

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Det skader ikke å prøve, lykke til med trening og
vekten!

Venus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 14:12   #4
Tulla 81
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tigerstaden
Alder: 42
Innlegg: 192
Tulla 81 er på en erverdig vei

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Hei,

Det viktigste når du bestemmer deg for å gå på ketogen kost (som innebærer mye fett) er at du ikke spiser mye karbo og holder deg under 30 gram om dagen som hos de fleste gir utslag på stix.
Mye fett og en del kh er ingen god kombinasjon!
Man må velge enten eller!

Lykke til

Tulla 81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 23:13   #5
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av ThereseS, her.

Heisann jeg har veldig lyst til å gå ned til 60 kilo, og det er 5 kilo dit... Begynte på ketolysekur(tror jeg) på mandag, iallefall har jeg kuttet ut alt mel og sukker, og spiser bare ting med veldig lite karbs. Jeg har hørt at man ikke burde ta ketolysekur om man ikke skal gå ned 10 kilo eller mer..

Er det farlig da? Eller virker det bare ikke?

Kuren er ikke akkurat farlig for de som ikke er overvektige, men den er ikke hensiktsmessig. Det er en del folk som virkelig sliter med å gå ned de siste kiloene til målet sitt på ketolyse, det forteller jo at den ikke er så god når man nærmer seg normalvekt.

Husk at ketolysekuren er beregnet for de som har masse fett som skal forbrennes - det er en fettforbrenningskur.

Når du ikke er overvektig så tror jeg rett og slett ikke du får den ønskete effekten. Kanskje går du ned noen få kilo når du begynner å spise ketogent, men de kiloene er sikkert mest vann. Og kommer vel raskt på når du begynner å spise normalt.

En annen side ved ketolysekuren, er at fraværet av karbohydrater gjør at du ikke har "eksplosjonsenergi" i musklene. Det anbefales derfor moderat mosjon når man går på kuren, ikke hard trening. Taekwondo på konkurransenivå er vel ikke akkurat "moderat trening"?

Jeg tror at det må være andre kurer som er bedre egnet for ditt behov. Håper du finner ut av det!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 09:49   #6
ThereseS
Nytt Medlem
 
ThereseS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Stjørdal
Alder: 33
Innlegg: 9
ThereseS er på en erverdig vei

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

hmm.. hva skal jeg gjøre da? Føler at jeg er myye slappere nå som jeg har spist ketogent i en uke, men samtidig har jeg gått ned 2 kilo... Og jeg har drukket veldig mye vann...

ThereseS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tror jeg...:p Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 15:45   #7
Siko
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Steinkjer
Alder: 46
Innlegg: 1
Siko er på en erverdig vei
Smile

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Hei!

Jeg anbefaler deg at du tar kontakt med forbundet ditt, eller idrettsforbundet, de har kompetanse som passer deg. I og med at du er med i en konkurrerende idrett, så er det vel ekstra viktig at du får i deg riktig mengde av det du trenger.
Ta en telefon eller skriv en mail til noen som har kompetanse på idrett og kosthold.

Lykke til, og vær tålmodig!
Siko

Siko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 17:21   #8
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Jeg tror det er et godt forslag du har fått fra Siko, om å kontakte forbundet.

Om du ikke når fram der, kan du jo kanskje prøve Lindberg-dietten? Den er litt mer fleksibel enn ketolysekuren, sånn at du kan leve mer normalt. Dessuten kan du spise mere karbohydrater på Lindberg, så du kan fortsette treningen din som vanlig. Fedon Lindberg har gitt ut flere bøker som beskriver dietten og gir oppskrifter. Du kan sikkert få tak i dem på biblioteket.

På ketolysekuren er utskeielser fatale, slik er det ikke med Lindberg. Alt er veldig strengt på ketolysekuren, og du burde ta spesielle kosttilskudd fordi den tapper kroppen for enkelte stoffer. Dessuten må du spise mer fett enn normalt. En sånn omstilling av stoffskiftet er litt overdrevet for å gå ned noen få kilo.

Jeg vet ikke hva slags kosthold du vanligvis har? Men hvis du fortsetter å unngå sukker, snop og "hvitt brød" (inkl. boller o.l.), dropper brus (og juice, som også inneholder mye sukker!), hopper over potetgull, pølser o.l., og kanskje begrenser fruktinntaket ditt litt - så tror jeg de få kiloene forsvinner i løpet av noen måneder. Spis rent kjøtt, ren fisk og mye grønnsaker - minst mulig ferdigmat og blandingsprodukter. Og reduser litt på karbohydrater som potet, pasta, ris og brød. Så ordner det seg nok etterhvert. Som Siko sier, du må være tålmodig.

Jeg forstår at dette med vektklassen/Taekwondo er årsaken til at du vil kvitte seg med kiloene. Men generelt bør en ung, fin og aktiv kvinne som deg ikke bli alt for fokusert på vekt. Du har BMI på 22, og det er midt i normalfeltet.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 22:59   #9
ThereseS
Nytt Medlem
 
ThereseS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Stjørdal
Alder: 33
Innlegg: 9
ThereseS er på en erverdig vei

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Heihei! En lite oppdatering fra meg, eller hva jeg skal kalle det!

Jeg gikk rett og slett drittlei av ketolyse/lavkarbo-opplegget kort tid etter jeg skreiv det siste innlegget her, og det tror jeg var like greit, for jeg mistet all energi og treningslyst:P

Jeg veit sannelig ikke hva som skjedde etterpå, men jeg leste jo mye, kanskje i overkant mye, om mat og dietter og trening og blablabla.. Jeg fikk meg dessuten kjæreste, en veldig sprek en, så jeg begynte å jogge mye mer.. Kiloene forsvant gradvis, og i februar begynte jeg også med Ritalin(adhd-medisin, fikk diagnosen i høst), som jo minsket matlysten min.. Men har ikke gått ned såå mye etter det da tror jeg.. Uansett, så veier jeg nå 59 kg! Føler meg utrolig bra, meen.. jeg får også utrooolig dårlig samvittighet om jeg spiser noe usunt/for mye, og jeg ikke trener den dagen for å "trene det vekk igjen".. Da får jeg nesten ikke sove pga. samvittigheten! Sånn skulle jeg ønske at det ikke var..

Får ikke lov av kjæresten å bli tynnere nå heller, da jeg var 60-61 sa han at "Om du kommer ned på 59, begynner jeg å smøre smør på begge sider av brødskiva di!".. Jeg er 59 om morran nå, og han liker det ikke.. Heldigvis slipper jeg smør på begge sidene likevel da!;P Men altså, tror ikke jeg har spiseforstyrrelser uansett.. Jeg spiser jo mat, men er blitt mer kresen.. Syns alltid vi har fæl middag, så spiser skjeldent med familien.. Noen dager er jeg sulten hele tiden, men klarer bare ikke å ha lyst på noe.. Men jeg spiser likevel da, selv om jeg ikke alltid har lyst på Går mest i brødskiver, bruker smør, majones og hva det skulle være, er ikke "redd" for fett på den måten. Men spiser jeg heavy junkfood eller noe, eller noe fritert, da blir jeg nesten dårlig men det er vel like greit! For det er ikke sunt for noen!

Ser mye i speilet og, fornøyd med magen, for jeg ser magemusklene ganske godt.. men liker IKKE lårene, de er liksom overdimensjonerte Samme det, jeg er fornøyd med kroppen generelt sett, og det er kjæresten min og, så sant jeg ikke går ned mer.. Skal prøve å la være:P hehe

ThereseS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tror jeg...:p Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 23:32   #10
Raffen
Juniormedlem
 
Raffen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 27
Raffen er på en erverdig vei

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Det høres ut som om du har all grunn til å være fornøyd med deg selv. Flott at du er fornøyd med kroppen din. Kos deg med kjæresten din, spis fornuftig og variert, og få i deg nok grønnsaker så du får vitaminer.
Også må du huske å leve livet også da, uavhenging av hvordan ser ut. Speilet kan fort ta for mye fokus og energi...

Lykke til :-)

__________________
Enda ganske ny....

lykken kan du gripe selv

Dagbok
Raffen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins - sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 00:27   #11
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Jeg skriver under på det Raffen sier her: du har all grunn til å være fornøyd med deg selv og hvordan du har det!

Og så syns jeg ikke du skal bekymre deg så veldig om de negative tankene du har om kropp og mat heller. Det er veldig normalt å tenke litt på slike ting innimellom uten at det betyr at man har eller kommer til å utvikle en spiseforstyrrelse. Så lenge det ikke styrer livet ditt, eller at du gjør valg ut fra negative tanker du har, så er det ikke farlig. Jeg håper du etter hvert vil klare å kose deg litt uten dårlig samvittighet, det fortjener alle å gjøre!

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 13:58   #12
4me
Medlem
 
4me sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 45
Innlegg: 217
4me er ny på veien

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Gratulerer med vektnedgang og ny kjæreste og alt.

Du er 20 cm høyere enn meg og veier nesten like mye som meg. Jeg følte meg plutselig så mye mer svær...

__________________



Sist redigert av 4me : 23-07-09 kl 14:30.
4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 17:43   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av 4me, her.

Gratulerer med vektnedgang og ny kjæreste og alt.

Du er 20 cm høyere enn meg og veier nesten like mye som meg. Jeg følte meg plutselig så mye mer svær...

Nå er jo folk innmari forskjellige, så det er ingen indikator. Jeg har ei venninne som er omtrent like høy som meg, og som veier ca like mye som meg, likevel så ser hun mye slankere ut, fordi fordelingen vår er helt forskjellig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 02:38   #14
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av ThereseS, her.

hmm.. hva skal jeg gjøre da? Føler at jeg er myye slappere nå som jeg har spist ketogent i en uke, men samtidig har jeg gått ned 2 kilo... Og jeg har drukket veldig mye vann...

Det er helt normalt å være slapp etter bare ei uke. Hadde du fortsatt ei uke til, så er det sannsynlig at du hadde merka en markant økning i energinivået. Dette er også nevnt i boka til Torkil.

Men utgangspunktet ditt er langt utenfor hva som er hensiktsmessig for ketolysekuren. Med en vekt på rundt 60 kilo skulle du vært bare ca 1.40 høy for å være i nærheten av den BMI'en som er "grenseverdi" for kuren. (Korriger meg gjerne om matematikken ikke stemmer her: høyde = rot(vekt/BMI) = ca 1,4m)

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 10:53   #15
Nelly
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Sørlandet
Alder: 45
Innlegg: 101
Nelly er på en erverdig vei

Sv: Skadevirkninger av Ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå er jo folk innmari forskjellige, så det er ingen indikator. Jeg har ei venninne som er omtrent like høy som meg, og som veier ca like mye som meg, likevel så ser hun mye slankere ut, fordi fordelingen vår er helt forskjellig.

Samme her. Jeg har ei vennine som er 20 cm lavere enn meg, men hun veier nesten like mye som meg. Hun er virkelig mye slankere enn meg.

Nelly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse Lille Du Lavkarbo generelt 22 16-12-05 13:04
Potetens skadevirkninger Anne Nyheter / media 6 15-12-05 19:20
Råd om ketolyse Gmes Ketolysekuren 5 19-10-05 21:54
Koffein-skadevirkninger Kalorine Atkins kosthold 3 13-10-04 18:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no