Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Chili (con carne)

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-11-10, 15:40   #1
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Chili (con carne)

Dette er ingen oppskrift, men mer noen forslag på hvordan man kan lage chili (con carne). Her er det bare fantasien og smaksløkene som setter grenser.


Forslag til ingredienser
-Hvitløk, hakket (1 kinesisk eller noen fedd etter smak)
-1/2 løk, hakket (rød, gul, vårløk e.l.)
-1ss olivenolje (kan sløyfes)
-1-2bokser hermetiske tomater*
-1ss tomatpuré** (kan fint sløyfes)
-400g kjøttdeig (storfe, kylling, svin... hva du måtte ha for hånden)
-Paprika, hakket (f.eks. 1/2gul og 1/2grønn)
-100g squash i små biter (absolutt ikke nødvendig, bare noe jeg ofte har i kjøleskapet, og derfor putter oppi)
-1-3ss chilipulver (meksikansk)
-1ss chilipulver (piri piri... dette er ganske sterkt, så prøv deg frem)
-1ss paprikapulver (hvis du har)
-1/2-1ss gurkemeie (hvis du vil)
-1-2ss kakao (bare hvis du ønsker en mole-style chili)
-Litt salt

Alternativt tilbehør
-Masse revet ost
-Masse frisk koriander
-1/2-1 avocado
-Mais (hvis du driver i den bransjen)


"Fremgangsmåte"
Jeg har ingen bestemt fremgangsmåte. Noen ganger finhakker jeg hvitløk og løk, og steker litt først i olivenolje (eller kokosolje e.l.) i en middels stor gryte før jeg har oppi tomatene og kjøttet og resten, andre ganger slenger jeg oppi tomatene, kjøttet, krydderet og så grønnsakene etterhvert som jeg kutter dem, og resultatet blir like godt uansett
Jeg pleier å koke det på middels varme (ofte 4 av 6 hvis dere skjønner).
Tiden har jeg aldri tatt, men pleier å la det småkoke noen minutter etter at de siste grønnsakene er tilsatt (mens jeg vasker opp kniver/fjeler o.l. så kjøkkenet ser rent og pent ut når maten er klar!). Bruker jeg frossen kjøttdeig, lar jeg det koke noen minutter ekstra (gjerne under lokk) så jeg er sikker på at kjøttet er helt gjennomkokt. Rør litt underveis, og smak ofte for å justere krydderet.

Servering
Siden jeg ikke tåler ost, pleier jeg å hakke 1/2-1 avocado og putte i en bolle før jeg tar noen store øser med chili over og masse frisk koriander på toppen (hvis du ikke har frisk koriander, kan du godt putte litt korianderkrydder oppi sammen med de andre krydderne)
Tåler man ost, kan man f.eks. øse oppi litt chili i en bolle og tilsette masse revet ost på toppen, som smelter etterhvert (mmm)
Det er sikkert godt med en klatt seterrømme også forresten!!

Er man mer moderat lavkarbo eller vegetarianer kan man bytte ut kjøttdeigen med bønner/kikerter e.l. og også ha oppi litt mais.

Tipper det er godt med et par ostechips til også!


*Grunnen til at det står 1-2bokser tomater, er at man fint kan bruke to bokser med tomater (bare pass på å smake deg til så du får nok krydder), men jeg pleier ofte bare å bruke én, så da blir det nærmest som kjøttsaus i konsistens.
Det er derfor også vanskelig å si noe om antall porsjoner man får ut av dette.

**De fleste chilioppskrifter bruker tomatpuré, men personlig er det sjelden jeg bruker det fordi glasset mugner før jeg rekker å bruke det opp så jeg har sluttet å kjøpe det, og jeg synes det fungerer helt fint uten.


Beklager at dette ble veldig rotete og vanskelig å følge, men som sagt så er ikke dette en oppskrift, men mer en slags veiledning/inspirasjon til hvordan man kan lage en god meksikansk gryte med hva enn man måtte ha i kjøleskapet akkurat den dagen (har til og med slengt oppi litt sopp i ny og ne)!
Håper likevel noen får lyst til å eksperimentere med dette som utgangspunkt

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:45   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Chili (con carne)

Deilig høstmat.. Pleier å la den stå og småputre i mange timer. Jo lenger jo bedre, hvis man har tid til det.
Her må det nok litt mais og masse bønner til

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:48   #3
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Chili (con carne)

Ja, jo lenger den får stå, jo bedre blir den, det er helt sikkert. Er deilig å koke den opp igjen dagen derpå også!
Og tenkte faktisk på deg da jeg skrev mais og bønner

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:52   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Chili (con carne)

Hæhæ, så godt å bli tenkt på
Nekter å spise chili uten mais. Men bruker kanskje en halv "normal" boks i en porsjon som holder til 7-8 middagsporsjoner, så det utgjør liksom ingenting. Er noe med de gule små kornene

Nå fikk jeg veldig lyst på chili her..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 19:54   #5
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: Chili (con carne)

Dette skal jeg teste, takk for at du la ut oppskriften

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 20:18   #6
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Chili (con carne)

nellie: Er det ikke hyggelig å vite at man blir tenkt på av og til
Og enig i at chili er best med mais. Tåler karbohydrater dårlig, men et par maiskorn i ny og ne går stort sett bra. Blir liksom ikke helt det samme uten.

BlirFjong: Ja, test i vei, og skriv gjerne hvordan det gikk/hva du gjorde/nyttige tips og slikt

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 22:47   #7
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Chili (con carne)

Det går jo an å bytte maisen ut med minimais, selv om den smaker litt annerledes.. Bruker å kjøpe sånne små bokser med økologiske, tenker at de er litt mindre genmanipulerte enn de andre.

Spiser litt bønner av og til. Var jo "fedonist" en gang i tida, da var det veldig OK.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 11:28   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Chili (con carne)

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Det går jo an å bytte maisen ut med minimais, selv om den smaker litt annerledes.. Bruker å kjøpe sånne små bokser med økologiske, tenker at de er litt mindre genmanipulerte enn de andre.

Spiser litt bønner av og til. Var jo "fedonist" en gang i tida, da var det veldig OK.

Nja, synes ikke det går an å "bytte maisen ut med minimais". Det er to helt forskjellige grønnsaker for meg Men å ha minimais oppi som grønnsaksvariasjon er jo et supert forslag

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:19   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Chili (con carne)

Skal man bytte ut maisen med minimais, så kan man like godt droppe mais totalt. Eller man=jeg da Men jeg ser jo mer på den totale glykemiske belastninga, fremfor hvert enkelt ingrediens` karboinnhold, så et par maiskorn fra og til utgjør ingen forskjell..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
carne, chili, chilli, con


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Verdens beste chili con carne Enid Middag 12 13-11-10 16:07
Chili con carne? Charlotte88 Middag 3 13-08-09 14:36
Chilli con carne Mellon Middag 5 14-01-09 00:15
Chili con carne i verdensklasse! bubavon Middag 4 25-06-06 15:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no