Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Wannabe oreokjeks!

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-11, 22:52   #1
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Wannabe oreokjeks!

Inspirert av oreokaka, gjorde jeg en oppdagelse idag når jeg laget bunnen til denne kaka. Vel, andre har kanskje oppdaget det før meg selvsagt, men jeg tenkte at hmm, dette ble jo så bra at jeg må lage kjeks også. I originaloppskriften der jeg fant den, skriver trådstarter at kjeksen ikke er god for seg selv, men, det er den jammen - når man tilsetter litt søtning!





Oppskriften er som følger:

70 g bakemix eller 50 g soyaprotein (jeg bruker soyaprotein)
100 - 160 g romtemperert smør (usaltet)
100 g mandler, hakket så mye som mulig (gjerne med stavmikser)
1 ts bakepulver
1 egg
60 g sukrin
50 g kakaopulver
2 ss splenda eller annen søtning

Bland alt det tørre, så blander du inn smør til deigen blir fast og deretter egg. Lag klatter på bakepapiret og press dem ned, størrelsen er ikke så farlig, de henger ikke sammen etterpå likevel. Stek på 190 grader i ca 15 minutter. Så hiver du alle sammen oppi en bakebolle, de skal falle fra hverandre.

+ 100 g smør

Bland den knuste kjeksen sammen med 100 g smeltet smør, (smak på blandingen, kanskje du trenger mer søtning) og lag dem til små kjeks (lurt og ha hansker).


Legg dem så på en tallerk eller det du har, med bakepapir eller matpapir over hver kjeks om du skal legge flere oppå hverandre. Deretter setter du dem i kjøleskapet til de blir harde og ikke faller fra hverandre.

fyllet kan du jo bestemme helt selv, jeg brukte dette etter hva jeg hadde i skapene. Egentlig husker jeg ikke hvordan oreo fyll smaker, så om dette er riktig vet jeg ikke.

100 g smør

200 g kremost
litt splenda

bland sammen og smør ca et par cm i høyde med krem på kjeksen når den er avkjølt et par timers tid, legg så en kjeks oppå og voila! oreokjeks! De blir veldig ''tjukke'' og utrolig mektige, jeg vil selv si at man blir stappmett av 1.

Oppbevar kjølig, slik at ikke kjeksen faller fra hverandre.

Jeg vil neste gang prøve og lage dette med den mørke sjokoladen fra sukkerfritt istedenfor kakaopulver, samt mer sukrin i forhold til splenda - da det ble mye splenda i oppskriften, ihvertfall på ketolyse. Uansett, ble dette kjempegodt!


bloggen min!

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..



Sist redigert av mio87 : 08-04-11 kl 23:06.
mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 23:04   #2
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: wannabe oreokjeks!

denne skulle kanskje vært på kake/dessert delen, mulig og flytte den?

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 23:09   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Wannabe oreokjeks!

Done! Og takk for oppskrift!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 23:14   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Wannabe oreokjeks!

Smart! Ser godt ut

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Wannabe-potetsalat Daizy Middag 63 16-05-11 09:56
Wannabe potetsalat? Teletubbien Middag 2 22-05-07 16:13
Wannabe-veggis - type O emma23 Type O 9 30-03-05 22:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no