Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Flere som har vært på sopptur?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-08-10, 09:01   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Flere som har vært på sopptur?

Vi var i skogen i går og det bugner av sopp nå. Vi fant 6 liter trompetkantarell, og i tillegg noe kantarell, fåresopp og østerssopp. Lurer på å dra med meg gubben en tur til i dag! Hadde vi ikke hatt med ungene hadde det nok blitt funnet mye mer, men det får vi ta til senere år.

Fant forresten noe sjampinjong også, men dessverre var det av den giftige typen.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 09:25   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Har hørt at det er helt villt med sopp i år. Er vel det flotte sommerværet som har fått dem til å gro
En kollega av meg var ute og plukka 7 kg kantarell i går formiddag.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 09:51   #3
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Så langt har jeg plukket 32 liter med kantarell, og drar ut en tur i dag også. Holder meg til den sorten da det er så langt til soppkontrollen og så lite flink selv.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 09:54   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Er desverre for lite flink med sopp til å tørre å gå alene å plukke. Annet enn kantarell, da, den kjenner selv jeg igjen!
Må få venninnen min med med ut i skogen. Nå skal det være fint, tørt vær en uke, så kanskje.......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 09:59   #5
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er desverre for lite flink med sopp til å tørre å gå alene å plukke. Annet enn kantarell, da, den kjenner selv jeg igjen!
Må få venninnen min med med ut i skogen. Nå skal det være fint, tørt vær en uke, så kanskje.......

Prøv Kitt, ta med "matpakke" og noe varmt å drikke. Kjempe kos. God tur om du /dere går.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 11:05   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Tørt vær en uke? Åh, det hadde vært nydelig...har fått min dose med regn jeg nå altså.

Heldige dere som finner så mye kantarell. 32 liter er jo helt fantastisk!

Men jeg syns faktisk ikke kantarell er den beste soppen. Syns den har en litt besk smak..men ikke mer enn at jeg syns den er god altså.
Syns trompetkantarellen er mye bedre. Har noen smakt parasollsopp forresten? Det er den beste soppen jeg noengang har smakt...den smakte som stekt egg og bacon, helt himmelsk.

Plukket mye steinsopp før, men jeg er gått lei av den, den er alltid så full av mark...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 13:13   #7
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Plukket en del piggsopp før, men de jeg finner i år er ikke pene. Alt annet holder jeg meg borte fra, er ikke flink nok til å se forskjell.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:02   #8
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Ei venninne og jeg har tenkt oss i skauen for å plukke sopp snart. Men vi har null peiling på hva som er spiselig eller ei. Jeg tenker strategien blir å ta det vi ser, mer eller mindre. Men kan alt ligge sammen, altså vanlig sopp og eventuell giftig sopp, uten at det skader den spiselige soppen?

(Har selvsagt ikke tenkt til å spise den giftige soppen, men tror det blir enklere å sortere når vi har kommet hjem.)

  Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:15   #9
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Opprinnelig lagt inn av Ethewia, her.

Ei venninne og jeg har tenkt oss i skauen for å plukke sopp snart. Men vi har null peiling på hva som er spiselig eller ei. Jeg tenker strategien blir å ta det vi ser, mer eller mindre. Men kan alt ligge sammen, altså vanlig sopp og eventuell giftig sopp, uten at det skader den spiselige soppen?

(Har selvsagt ikke tenkt til å spise den giftige soppen, men tror det blir enklere å sortere når vi har kommet hjem.)

Nei, de bør ikke ligge sammen! Ta heller med en soppbok Kan du noen sorter, kan det være greit å begynne med dem.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:24   #10
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Opprinnelig lagt inn av blåbær, her.

Nei, de bør ikke ligge sammen! Ta heller med en soppbok Kan du noen sorter, kan det være greit å begynne med dem.

Ok. Har ingen soppbok, så jeg får heller pugge litt på forhånd, og eventuelt ta med noe ekstra jeg kan ha den tvilsomme soppen i.

  Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:02   #11
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Ethewia, her er et tips. Lær deg disse:

Kantarell
Trompetkantarell
Lys piggsopp
Steinsopp

Orker du å prøve å huske flere, kan disse anbefales:

Fåresopp
Matblekksopp
Furumatriske
Granmatriske

Ellers får du kjøpt enkle soppbøker som retter seg mot nybegynnere og som tar for seg sopper som er enkle å artsbestemme og smaker godt.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:04   #12
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Forresten, søndag er soppens dag! Da er det markeringer mange steder i landet, og soppkontrollører vil være tilgjengelige, sjekk info der du bor. Da kan du bare ta med soppen til en kontrollør, da er du helt sikker. Det er en god anledning for deg som nybegynner!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:16   #13
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Ethewia, her er et tips. Lær deg disse:

Kantarell
Trompetkantarell
Lys piggsopp
Steinsopp

Orker du å prøve å huske flere, kan disse anbefales:

Fåresopp
Matblekksopp
Furumatriske
Granmatriske

Ellers får du kjøpt enkle soppbøker som retter seg mot nybegynnere og som tar for seg sopper som er enkle å artsbestemme og smaker godt.

Ojoj, her kommer jo infoen bare flyvende av seg selv. Nesten i alle fall. Tusen takk!

Jeg tror jeg holder meg til de fire første i utgangspunktet. Men en klisterhjerne som min (type ikke-fungerende), så er det greit å begrense seg slik at alt ikke blir tullball, hehe.

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Forresten, søndag er soppens dag! Da er det markeringer mange steder i landet, og soppkontrollører vil være tilgjengelige, sjekk info der du bor. Da kan du bare ta med soppen til en kontrollør, da er du helt sikker. Det er en god anledning for deg som nybegynner!

Soppens dag? Hehe, herlig. Jeg visste ikke det fantes noe slikt. Det høres ut som en riktig koselig dag, sånn egentlig. Takk for tips i alle fall, skal absolutt vurdere å besøke en slik kontrollør.

  Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:02   #14
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Ethewia, her er et tips. Lær deg disse:

Kantarell
Trompetkantarell
Lys piggsopp
Steinsopp

Orker du å prøve å huske flere, kan disse anbefales:

Fåresopp
Matblekksopp
Furumatriske
Granmatriske

Ellers får du kjøpt enkle soppbøker som retter seg mot nybegynnere og som tar for seg sopper som er enkle å artsbestemme og smaker godt.

Trompetkantarell? Mener du da traktkantarell? Sorry, jeg kjenner bare vanlig, oransje kantarell og traktkantarell skjønner du...

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 22:43   #15
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Trompetkantarell? Mener du da traktkantarell? Sorry, jeg kjenner bare vanlig, oransje kantarell og traktkantarell skjønner du...

Nei, trompetkantarell og traktkantarell er to forskjellige sopper. Skjønt de er like i konsistens og litt i utseende. Men det virker ikke som om dette er alment kjent, når jeg søker etter bilder er det stort sett bare bilder av trompetkantarell som kommer opp, uansett.

Trompetkantarellen er litt gulere på stilken enn trakten (forkorter litt heretter). Trakten er mørkere, mer grå, og vokser dypere ned enn trompeten. Tror også den er litt vanskeligere å få øye på, lurer også på om den er litt senere ute.

Omtrent slik ser trakten ut.



Her er trompeten.



Som dere ser så er trakten mørkere og har ikke den gulfargen. Mønsteret på undersiden er det samme, og dere ser at det går litt nedover stammen - det er kjennetegnet på en kantarell.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 16:53   #16
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Ojsann, det vil si at jeg hele tiden har trodd at jeg har plukket traktkantarell, mens i realiteten er det en trompetkantarell Liker ikke tanken på at jeg har plukket feil, selv om begge er gode...

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 17:14   #17
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Jeg tør ikke... Men kanskje hvis jeg hadde hatt soppbok - noe jeg ikke har. Det er godt med sopp!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 19:22   #18
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Ja, dagens tur ble en total fiasko hva sopplukking angår. Fangst: 1 sopp.

Det hele begynte i grunn ganske dårlig. Verken jeg eller venninna mi hadde forberedt oss noe særlig, vi hadde begge glemt å finne ut om sopptypene. Men vi gikk på nett sammen, og fant info om det, venninna mi tegna faktisk soppene også. Men jammen så glemte vi ikke arket med infoen hjemme. Dette er erketypisk oss, så vi lo bare av det da vi fant det ut. Vi gikk derfor etter husk, og endte opp med noen sopper, hun fant fire, jeg fant da én. Det viste seg da vi kom hjem at det ikke var noen av de fire vi var ute etter, så ja, en særdeles lite kontruktiv sopptur. Men gøy var det, og det er vel det viktigste.

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 09:57   #19
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Har vært på flere soppturer i det siste, jeg også.
Har blitt litt kantarell, steinsopp, skrubb, piggsopp og fåresopp. Mest det første og siste. Har ikke lært meg stort flere, jeg. Skulle gjerne lært mer om risker.
Steker soppen og koker den inn i kremfløte - nam!
Sist ble det såpass mye fåresopp at jeg frøs ned mange poser etter at jeg hadde kokt ut vannet. Det blir fint å ha utover vinteren! Hvis jeg bare husker å ta opp...

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 14:45   #20
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Flere som har vært på sopptur?

Jeg har gitt opp å plukke noe annet enn vanlig kantarell, jeg. Uansett hvor smått og fint både steinsopp, rød/brunskrubb, piggsopp osv står, så er de uten unntak ALLTID fulle av mark *spyyy*

Heldig er jeg nok, ettersom jeg kan gå rett bak huset her og plukke kantareller sånn ca annenhver dag, og ha mer enn nok til to måltider. Fine hestebeitet mitt

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no