Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Hemp/hamp

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-10, 21:25   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hemp/hamp

Jeg har lest en del om Hemp protein og olje i kveld. Jeg synes det høres interessant ut. Verd å prøve.

http://www.sanabona.no/mathamp/produ...ogisk-hampolje

http://www.caredirect.no/soyou-organic-hemp-pulver

Jeg lette etter Omega 3 kilder, og snublet over denne oljen rent tilfeldig. Er det noen som har erfaring med å bruke Hemp? Er dere fornøyde? Er det noe negativt ved disse produktene som ikke kommer frem i disse linkene over?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:57   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hemp/Hamp

Jeg er veldig glad i avskallede hampefrø! NAM
Hamp er egentlig en fantastisk plante med kjempemange nytteområder (ikke bare den ene som mange forbinder den med. Det er dessuten kun en liten brøkdel av plantene som er "røykbare") i tillegg til at den er mye mer miljøvennlig enn f.eks. bomull i tekstilproduksjon. Det er synd det er ulovlig å dyrke dem i mange land.
Ang oljen tror jeg det er en helt grei olje som man kan inkludere i kosten for variasjon om man ønsker det, selv om norskprodusert linfrøolje har reist kortere og kanskje er et bedre omega-3-alternativ.
Ang proteinpulveret er det jo litt opp til hver enkelt. Selv tenker jeg litt sånn "hvorfor kjøpe proteinpulver når man kan kjøpe egg til en brøkdel av prisen og deilig kvalitetskjøtt/fisk", men der er man heldigvis forskjellig, så det skader vel ikke å prøve?


Sist redigert av lifejack : 23-01-11 kl 23:34. Årsak: skriveleif
lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:51   #3
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hemp/Hamp

Hei!
Jeg bruker Hemp-produkter. Både avskallet frø, olje og proteinpulver. Proteinpulveret smaker ikke godt, så det må søtes og smakes/kamufleres endel...synes ikke at det er så godt å ha det i bakst heller... har liksom ikke fått det til m det pulveret.

frøene bruker jeg mer av. DE bruker jeg i bakst, smoothie, musli. de smaker ok synes jeg!

hemp er først og fremst kilde til OMEGA 6, men også noe omega 3. i oljen som jeg bruker er det:
pr 14 g olje:
7 g omega 6 LA
2.5 g omega 3
2 g omega 9
0.5 g omega 6 GLA
0.25 g omega 3 SDA

den smaker ok. kan brukes i dressing og salater etc... jeg tar den med skje som den er

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 11:17   #4
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Hemp/Hamp

Takk for svar, jeg lette etter et alternativ til tran. Jeg vet at det selges masse Omega 3+6 kapsler, men jeg er liiitt skeptisk til disse. Virker de "virkelig", er de sterke "nok".

Linfrø liker jeg ikke i store mengder. Jeg tenkte at linfrøolje måtte smake som sterkt linfrø (bleh)? Siden Hempoljen smaker nøtter så liker jeg nøtter!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 14:43   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hemp/Hamp

Linfrøolje smaker ikke noe godt, nei!
Men kapsler virker absolutt like bra som tran altså, så hvis du bare er ute etter omega-3-tilskudd, kan du fint kjøpe deg fiskeolje/krillolje/Udo's Choice e.l. i kapselvariant

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 23:26   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hemp/Hamp

Jeg leste om hemp idag fordi jeg hadde en drøm om at jeg spiste noen underlige frø eller små nøtter jeg aldri hadde sett før. Søkte på nettet og fant hempfrøene.De er nok veldig sunne med den oljen som er i. Siden de inneholder litt mer karbohydrater enn linfrø spiste jeg idag heller litt knuste linfrø. Om de er knuste kan kroppen nyttegjøre seg oljen.Å tygge på hempfrø høres godt ut. Men men

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:04   #7
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Hemp/hamp

Jeg har også tenkt å kjøpe hemp frø å ha i brøddeigen osv, men idag på helsekost butikken når jeg skulle sjekke ut litt priser, så jeg at frø med skall på var mte billigere enn frø som var avskalla. JEg ser alltid for meg at ting med skallet sitt på er sunnere enn ting som har fått fjerna skallet sitt(vet ikke om det er sånn om det er bare jeg som går å tror det helt alene)
MEn ser at de som skriver her har alle avskalla frø? er det bedre/sunnere eller ja, hvorfor?

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:44   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Jeg har også tenkt å kjøpe hemp frø å ha i brøddeigen osv, men idag på helsekost butikken når jeg skulle sjekke ut litt priser, så jeg at frø med skall på var mte billigere enn frø som var avskalla. JEg ser alltid for meg at ting med skallet sitt på er sunnere enn ting som har fått fjerna skallet sitt(vet ikke om det er sånn om det er bare jeg som går å tror det helt alene)
MEn ser at de som skriver her har alle avskalla frø? er det bedre/sunnere eller ja, hvorfor?

Fordi det er lettere fordøyelig, skulle jeg tro. Med skall vil det nok ikke fordøyes i det hele tatt, bare gå rett gjennom tarmen. Nå vet jeg ikke hvordan de ser ut med skall på, men du kan jo se selv om det skulle være mulig å komme inn til maten innenfor skallet uten å knuse de. linfrø og sesamfrø må man knuse ihvertfall.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 23:10   #9
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Fordi det er lettere fordøyelig, skulle jeg tro. Med skall vil det nok ikke fordøyes i det hele tatt, bare gå rett gjennom tarmen. Nå vet jeg ikke hvordan de ser ut med skall på, men du kan jo se selv om det skulle være mulig å komme inn til maten innenfor skallet uten å knuse de. linfrø og sesamfrø må man knuse ihvertfall.

Du har et poeng der... de frøene så ganske så robuste ut inni posen sin, og siden jeg bor på studenthybel(med andre ord ikke har nødvendig kjøkkenutstyr) så tipper jeg at jeg må kjøpe de uten skall da

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 23:58   #10
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Du har et poeng der... de frøene så ganske så robuste ut inni posen sin, og siden jeg bor på studenthybel(med andre ord ikke har nødvendig kjøkkenutstyr) så tipper jeg at jeg må kjøpe de uten skall da

Det er også endel flere karber i de med skall

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 00:33   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Det er også endel flere karber i de med skall

Jeg skulle ønske det gikk an å vite hvor mye næring som ble tatt opp når frø ble knust,jeg. Umulig å vite hvor mye en skal regne med.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 00:46   #12
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg skulle ønske det gikk an å vite hvor mye næring som ble tatt opp når frø ble knust,jeg. Umulig å vite hvor mye en skal regne med.

Jeg tror jeg ville regnet med det som står på dem for sikkerhets skyld. Hvis ikke man bevisst svelger dem hele (men da kan man jo likegjerne svelge sagflis)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 17:29   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Jeg tror jeg ville regnet med det som står på dem for sikkerhets skyld. Hvis ikke man bevisst svelger dem hele (men da kan man jo likegjerne svelge sagflis)

Ja for sikkerhets skyld er det hva jeg gjør.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 09:29   #14
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hemp/hamp

Jeg har brukt mye hampolje det siste året, primært pga god smak, passer godt i smoothies sammen med kokosmelk\kokosolje, fløte, banan og jordbær\blåbær synes jeg. Kjøper billig fra iherb.com, nutiva sin 7 dl. Hampolje er spesiell siden den inneholder både GLA og SDA (mener å ha lest at SDA er en mellomting mellom ALA og EPA\DHA sånn at opptaket og omdannelsen til omega 3 er langt bedre enn ALA i linfrøolje).

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 09:45   #15
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hemp/hamp

Jeg synes også avskallete hampfrø er godt, men det er dyrt i lengden. Jeg prøvde frø med skall på, og de gikk deretter rett i søpla, for de var harde og smakte høy og sagflis. Også hampmel har jeg prøvd, og det var heller ikke godt. Regner med at det er knuste hele frø? Jeg har ikke sansen for å bruke noe i maten hvis smaken av det må kamufleres. Produktene er lite oppbevaringsvennlige, på grunn av oljeinnholdet, så store kvanta er nok ikke lurt å kjøpe inn, om en skulle få det billigere. Det er vel også oljen utsatt for, tenker jeg?

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 09:52   #16
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hemp/hamp

Oljen inneholder mye antioksidanter (den er helt mørkegrønn) noe som reduserer harskninga, men den anbefales å ikke stå åpnet i kjøleskap i mer enn 6-8 uker så kortere holdbarhet enn olivenolje og rapsolje.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 12:19   #17
blingbling
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 35
blingbling er på en erverdig vei

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Jeg synes også avskallete hampfrø er godt, men det er dyrt i lengden. Jeg prøvde frø med skall på, og de gikk deretter rett i søpla, for de var harde og smakte høy og sagflis. Også hampmel har jeg prøvd, og det var heller ikke godt. Regner med at det er knuste hele frø? Jeg har ikke sansen for å bruke noe i maten hvis smaken av det må kamufleres. Produktene er lite oppbevaringsvennlige, på grunn av oljeinnholdet, så store kvanta er nok ikke lurt å kjøpe inn, om en skulle få det billigere. Det er vel også oljen utsatt for, tenker jeg?

Det er ikke så dyrt på iherb.
Jeg kjøpte denne her på iherb: http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-...8-g/13112?at=0

Koster i underkant av 70 kr

__________________
img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wqcrv1A/weight.png[/img]
[/url]
blingbling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 18:58   #18
strikkejenta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2
strikkejenta er på en erverdig vei

Sv: Hemp/hamp

Hvor kjøper dere dere Hampolje og mel? Jobber i helsekostbutikk og der selger bi kun hampfrø og hamp-protein.

strikkejenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 15:10   #19
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hemp/hamp

Opprinnelig lagt inn av strikkejenta, her.

Hvor kjøper dere dere Hampolje og mel? Jobber i helsekostbutikk og der selger bi kun hampfrø og hamp-protein.

Jeg har sett både hampolje og mel i helsekostforretning. Tror f.eks. Life i vinkelgården (Oslo) hadde det sist jeg var der.
Ellers har de i hvert fall hampolje på iHerb

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hemp Protein i matlaging Brittk Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 02-06-12 00:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no