Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Tunghet i beina og kroppen

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-08-10, 22:09   #1
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei
Thumbs down

Tunghet i beina og kroppen

Jeg har gått på lavkarbo nå i 2 1/2 uke, og uten at jeg teller karbohydratene nøyaktig, så er jeg ganske så sikker på at jeg er i ketose, for jeg er ytterst forsiktig med hva jeg spiser. I tillegg har jeg stor støtte og hjelp av mannen min som er ernæringsutdannet, så jeg er rimelig trygg på at jeg holder meg på under 20 karb. pr dag.

Men jeg sliter litt med en ting. Jeg er nemlig så fryktelig tung i beina! Med en gang jeg starter å gå i oppoverbakker, så føles beina som tømmerstokker, og det er skikkelig plagsomt. Det merkes ikke når jeg går nedover eller på flatmark.
Jeg har også gått og ventet på den økningen i energi som de fleste som starter på lavkarbo får, men den har jeg ikke merket noe til

Er det noen som har en forklaring på hva dette kan skyldes?

Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 22:18   #2
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Opprinnelig lagt inn av Morgenstjerna, her.

Jeg har gått på lavkarbo nå i 2 1/2 uke, og uten at jeg teller karbohydratene nøyaktig, så er jeg ganske så sikker på at jeg er i ketose, for jeg er ytterst forsiktig med hva jeg spiser. I tillegg har jeg stor støtte og hjelp av mannen min som er ernæringsutdannet, så jeg er rimelig trygg på at jeg holder meg på under 20 karb. pr dag.

Men jeg sliter litt med en ting. Jeg er nemlig så fryktelig tung i beina! Med en gang jeg starter å gå i oppoverbakker, så føles beina som tømmerstokker, og det er skikkelig plagsomt. Det merkes ikke når jeg går nedover eller på flatmark.
Jeg har også gått og ventet på den økningen i energi som de fleste som starter på lavkarbo får, men den har jeg ikke merket noe til

Er det noen som har en forklaring på hva dette kan skyldes?

Tror kanskje det er normalt, sånn hadde jeg det også!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 22:31   #3
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Jeg og! Tar du vitamintilskudd? Spes kalium og magnesium skal visst være viktig.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 22:31   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Det kan ta 4-6 uker før kroppen klarer å forbrenne ketoner optimalt!
Frem til det skjer, har kroppen rett og slett ikke nok brennstoff og alt blir tungt og tregt!
Tren moderat så lenge, så opplever du nok at det går mye lettere etter hvert!

Du kan også søke på tråder startet av BitTorres. Han har skrevet mye om det å trene i ketose og hvor tungt/tregt det kan gå i begynnelsen.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 22:33   #5
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Aslaug: gjorde du noe for å bli kvitt det, eller skjedde det av seg selv?
Unaturligslank: nei.. er dårlig til å ta tilskudd. Jeg sliter med å svelge piller, så må kanskje finne noe flytende? Har forresten noen kalsiumtyggetabletter fra da jeg var gravid som jeg iallefall kan ta..
Kitt: takk for info, da skal jeg lese meg opp litt mer

Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 22:51   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Spis nok, først og fremst! Starten er energikrevende, og om du ikke er så god på å ta tilskudd, så prøv i hvert fall å ta magnsium, om du så må stykke opp pillene. Magnesiummangel i starten er svært vanlig, og da blir man gjerne tung og kanskje litt "maurete" i beina. Ellers kan du hat litt nytte av å drikke farris.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 09:54   #7
Snopsnoken
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 64
Snopsnoken er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Første gang jeg forsøkte lavkarbo spiste jeg ikke nok fett, og jeg ble veldig slapp og tung. Energinivået ble aldri særlig høyt i løpet av de 6/7 ukene jeg forsøkte dette. Dette var riktignok ketolyse, men har du et relativt lavt karboinntak, så kan det kanskje være aktuelt på ditt kosthold også. Nå inntar jeg mye mere fett - ca 75 % av energiinntaket, og for en forskjell! Jeg er mer energisk enn på årevis (etter to år uten joggesko på bena, har jeg nå stått opp kl 0540 for å trene før jobben).

__________________




Fra snoking etter snop til jakt på bedre helse :-)

Sist redigert av Snopsnoken : 12-08-10 kl 09:55. Årsak: skrivefeil
Snopsnoken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 10:03   #8
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Opprinnelig lagt inn av Snopsnoken, her.

Første gang jeg forsøkte lavkarbo spiste jeg ikke nok fett, og jeg ble veldig slapp og tung. Energinivået ble aldri særlig høyt i løpet av de 6/7 ukene jeg forsøkte dette. Dette var riktignok ketolyse, men har du et relativt lavt karboinntak, så kan det kanskje være aktuelt på ditt kosthold også. Nå inntar jeg mye mere fett - ca 75 % av energiinntaket, og for en forskjell! Jeg er mer energisk enn på årevis (etter to år uten joggesko på bena, har jeg nå stått opp kl 0540 for å trene før jobben).

Unnskyld hvis jeg virker litt dumb her, men mente du at fett er 75% av din total kaloriinntak daglig?

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 10:09   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

Unnskyld hvis jeg virker litt dumb her, men mente du at fett er 75% av din total kaloriinntak daglig?

Det er ca anbefalt mengde, ja. Husk at fett er mye mer energitett enn f.eks karbohydrater, så det skal faktisk ikke så mye til for at fettandelen er på 75% av det daglige kaloriintaket .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 14:07   #10
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Takk, alle sammen!
Har nå kjøpt magnesium, så da får vi se..
Er litt usikker på hvordan jeg skal få i meg nok fett, jeg. Bruker kremfløte dersom jeg trenger noe slikt, vanlige oster, smør og div kjøtt og fisk. Olivenolje og slikt til dressinger. Er ikke dette egentlig nok?

Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 14:14   #11
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Anbefaler bacon, mmmmmm, gjerne stekt i meierismør

Jeg har aldri regnet på hvor mye fett eller protein jeg får i meg jeg, burde vel det. Hva spiser du en typisk dag snopsnoken, for å få den riktige balansen?

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 15:34   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Det er ikke om å gjort å trykke i seg fett til det renner ut av øra , men vær liberal på fettet og la det utgjøre hoveddelen av næringsinntaket; velg nakkekoteletter framfor magrere kjøttstykker, kjøttdeig foran karbonadedeig, fet fisk som makrell, laks, sild framfor de hvite, stek all mat i smør, kjør på med fete sauser som bearnaise og hollandaise, rømmesauser etc. Jeg leser stadig vekk om folk som shotter olivenolje etc, det blir for drøyt for meg . Jeg spiser masse fet mat, men det er fordi det både metter mer, og blir billigere i lengden, og det er viktig for vitaminopptak i kroppen, og sist men ikke minst så holder det metabolismen i gang!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 15:37   #13
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Tusen takk! Da er jeg på riktig vei

__________________


Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 15:38   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Flott!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:48   #15
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er ikke om å gjort å trykke i seg fett til det renner ut av øra , men vær liberal på fettet og la det utgjøre hoveddelen av næringsinntaket; velg nakkekoteletter framfor magrere kjøttstykker, kjøttdeig foran karbonadedeig, fet fisk som makrell, laks, sild framfor de hvite, stek all mat i smør, kjør på med fete sauser som bearnaise og hollandaise, rømmesauser etc. Jeg leser stadig vekk om folk som shotter olivenolje etc, det blir for drøyt for meg . Jeg spiser masse fet mat, men det er fordi det både metter mer, og blir billigere i lengden, og det er viktig for vitaminopptak i kroppen, og sist men ikke minst så holder det metabolismen i gang!

Enkelt og greit, takk

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:52   #16
VesleKAri
Juniormedlem
 
VesleKAri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 34
VesleKAri er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

I går var jeg helt kjørt i kroppen. Jeg er i ketose, weee! energien er litt bedre i dag, men kjenner meg også tung i kroppen og rar i beina.Tror jeg skal kjøpe kosttilskudd med magnesium jeg også.

__________________
Pass deg nå, nå kommer jeg å kjører på!
VesleKAri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbs/Ketose Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:14   #17
Snopsnoken
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 64
Snopsnoken er på en erverdig vei

Sv: Tunghet i beina og kroppen

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

Unnskyld hvis jeg virker litt dumb her, men mente du at fett er 75% av din total kaloriinntak daglig?

Ja, nå har Photobscura bekreftet at det nok var det, men 75 % av kaloriintaket, ja.

__________________




Fra snoking etter snop til jakt på bedre helse :-)
Snopsnoken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sliten/tung i beina Gobolla Optimal Ernæring 10 09-05-09 16:02
Verker sånn under beina Fishi2009 Ketolysekuren 2 01-12-08 10:02
Hvor lang tid bruker egentlig kroppen på å brenne ferdig alkoholen i kroppen? Photobscura Lavkarbo generelt 26 04-05-08 22:43
Syre i beina! På natta! Pluto i magen min:) Trening 9 05-03-08 09:19
Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng? silje Spørsmål og svar 10 29-10-06 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no