Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Pål: Hva gir best resultat løping? Keto el Fedon?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-09, 19:15   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Pål: Hva gir best resultat løping? Keto el Fedon?

Jeg trener for tiden til et halvmaraton som går av stabelen 4 juli, og har trent ca 5 mnd. Begynte å trene for å styrke hjertet, men tenkte "hvorfor ikke?" og begynte da med målrettet trening for halvmaraton. Spiser tradisjonell løpskost, mye grovt brød, grønt, kylling, fisk, kjøtt, lite spagetti el potet, går mest i grønnsaker, siden samboeren går på Atkins diett. Jeg har studert både Atkins og Fedon`s dietter i flere år, og lurer på følgendel;
Kan en trene like hardt på ketolysekost, eller Fedon kost, som på vanlig høykarbo kost? Bør en spise mye fett, og i så fall, hva slags? Må kroppen venne seg om til annen forbrenning, tar det lang tid? Uansett sliter det vel mindre på kroppen å spise lav GI eller lavkarbo enn vanlig "husmansskost".
Jeg trener variert løping, alt fra 4x4 intervall, hard langkjøring, og vanlig langkjøring, pluss litt styrketrening.
Av en eller annen grunn har jeg bygget svært mye muskler i lårene på grunn av løpingen, det var ikke meningen å bygge store muskler, men mulig at det er alt kjøttet som har gjort det. Ikke manko på kjøtt i huset når samboeren går på Atkins. Jeg slanket meg en mnd i vinter etter å ha feiret jula i litt vel lang tid, og gikk fort opp i vekt. Gikk kjapt ned på Atkins også, men opplevde veldig veldig tunge ben. Klarte absolutt ikke å løpe.
Jeg må jo etterhvert gå på en annen kost, har fylt 40 nå, og vil gjerne bli eldre. Har du noen hjelpende råd? Hva er best? Keto eller fedon eller høykarbo?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 18:22   #2
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Pål: Hva gir best resultat løping? Keto el Fedon?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg trener for tiden til et halvmaraton som går av stabelen 4 juli, og har trent ca 5 mnd. Begynte å trene for å styrke hjertet, men tenkte "hvorfor ikke?" og begynte da med målrettet trening for halvmaraton. Spiser tradisjonell løpskost, mye grovt brød, grønt, kylling, fisk, kjøtt, lite spagetti el potet, går mest i grønnsaker, siden samboeren går på Atkins diett. Jeg har studert både Atkins og Fedon`s dietter i flere år, og lurer på følgendel;
Kan en trene like hardt på ketolysekost, eller Fedon kost, som på vanlig høykarbo kost? Bør en spise mye fett, og i så fall, hva slags? Må kroppen venne seg om til annen forbrenning, tar det lang tid? Uansett sliter det vel mindre på kroppen å spise lav GI eller lavkarbo enn vanlig "husmansskost".
Jeg trener variert løping, alt fra 4x4 intervall, hard langkjøring, og vanlig langkjøring, pluss litt styrketrening.
Av en eller annen grunn har jeg bygget svært mye muskler i lårene på grunn av løpingen, det var ikke meningen å bygge store muskler, men mulig at det er alt kjøttet som har gjort det. Ikke manko på kjøtt i huset når samboeren går på Atkins. Jeg slanket meg en mnd i vinter etter å ha feiret jula i litt vel lang tid, og gikk fort opp i vekt. Gikk kjapt ned på Atkins også, men opplevde veldig veldig tunge ben. Klarte absolutt ikke å løpe.
Jeg må jo etterhvert gå på en annen kost, har fylt 40 nå, og vil gjerne bli eldre. Har du noen hjelpende råd? Hva er best? Keto eller fedon eller høykarbo?

Hallo BiTorres

Du stiller mange gode spørsmål, og jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare på dette. Hvis det er noen her på forumet som har erfaring med utholdenhet og lavkarbo så er det gjerne å bidra.

Så lenge man ikke driver toppidrett eller satser spesielt i en idrett så ville jeg hatt fokus på å spise den maten du trives best med i hverdagen og som du synes gir deg best helse. Toppidrett er ikke sunt, verken maten eller treningsmengden, og det er derfor ikke noe vi bør strebe å etterligne så lenge vi ikke satser like mye.

Man kan trene hard utholdenhetstrening (og hvilken som helst annen type trening) selv uten karbohydrater i kosten. Forsøk som har undersøkt effekten av høyfettkosthold på prestasjon har vist ulike resultater, men ingen har ført til noen stor forbedring. Forsøk med høykarbohydratkost og utholdenhet har også vist ulike resultater Kutter man ned på karbohydrater så er det uansett viktig å få i seg nok fett, spesielt med tanke på prestasjon. Dette er fordi ved karbohydratrestriksjon blir fett hovedenergikilden din. Hvilken type spiller lite å si om du ikke er på toppnivå, men det er flere som opplever at MCT (medium chain triacylglyserol) -tilskudd hjelper ved fysisk aktivitet. Det viktigste er å ikke redusere både på karbohydrater og fett samtidig. Da får kroppen fint lite energi å bruke på aktivitet, og blir nødt til å bryte ned muskler og annet vev for å lage glukose.

Hvis man er vant med å innta en del karbohydrater så tar det lang tid (flere uker) for kroppen å tilpasse seg et ketogent kosthold (derfor du får så tunge bein i begynnelsen). Siden du skal løpe i begynnelsen av juli ville jeg ikke prøvd på dette nå. Det er utenfor konkurransesesong at man bør teste ut hvilket kosthold man fungerer best på, ikke rett før en prestasjon.

Tror det beste rådet jeg kan gi før du skal løpe halvmaraton er å ikke gjøre veldig store forandringer i kosten, men å kjenne etter hvordan du fungerer på treninger til vanlig og om det er forskjell på hvordan treninger går om du spiser forskjellig mat. Du skal dessuten ikke bekymre deg for å bygge for mye muskler i lårene. Hvis muskelstørrelsen øker i beina (og det ikke bare er en reduksjon i fett som gjør at det ser slik ut) når du trener utholdenhetstrening så er det fordi den trenger å økes. Dette styrer kroppen selv. Ingen har noen sinne fått så store muskler i lårene av å løpe at det har gått ut over løpingen.

Håper dette hjelper. Det er uansett kult å satse på å løpe halvmaraton. Hjertet ditt har nok bare godt av det.

Hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 18:37   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Pål: Hva gir best resultat løping? Keto el Fedon?

Synes dette blir helt feil spørsmål.
Ketolyse er jo en løsning som IKKE krever trim. Som gjør at man går ned i vekt UTEn å være spes aktiv. Men ketose gjør at skrotten blir seig. Den er ikke egnet for kjappe greier ala løping. Fedon er nok best egnet for løping. Mens Ketolyse er best egnet for god nedgang.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 20:46   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pål: Hva gir best resultat løping? Keto el Fedon?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Synes dette blir helt feil spørsmål.
Ketolyse er jo en løsning som IKKE krever trim. Som gjør at man går ned i vekt UTEn å være spes aktiv. Men ketose gjør at skrotten blir seig. Den er ikke egnet for kjappe greier ala løping. Fedon er nok best egnet for løping. Mens Ketolyse er best egnet for god nedgang.

Å dette baserer du på egne erfaringer? Synsing? Noe du har lest?

Mitt beste sykkelritt i fjor var på ketogen kost, 3 timers konkurransetid. Stabil vekt, topp form. Gjorde dette som et rent eksperiment for å bevise at det var mulig for meg selv.

I år har jeg gjort årsmå endringer på kosten underveis. Farrisrunden i går, satte pers med nesten en halv time. Eneste "mat" underveis, var en blanding av Litago sjokolademelk iblandet cocosa, honning og litt proteinpulver. Kroppen har aldri fungert bedre på marathon-sykkelritt. Spiser generelt litt mere karbo i år enn i fjor, men kun lavglykemisk.

Mitt beste råd til trådstarter er at vi er alle forskjellige. Test gjerne for å finne det optimale for deg selv, men ikke gjør noen store sprell i konkurranse-perioden.

Lykke til

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som trener mye løping på lavkarbo? milla Trening 6 07-05-09 00:20
Løping og elipse trude.lutt Trening 3 27-04-08 10:39
Resultat 3. uke! mor til 3 gutter Ketolysekuren 8 22-01-08 00:01
Resultat 2. uke! mor til 3 gutter Ketolysekuren 6 15-01-08 22:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no