Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-09-13, 15:55   #1
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Hei!

Jeg er ganske overvektig (ca 105 kg) og ønsker å gå ned i vekt. Begynte på lavkarbo på mandag, så i dag er tredje dagen. Tenkte jeg skulle sette meg et mål til 10. desember. Hvor mange kilo mener dere at det er realistisk at jeg kan gå ned i vekt frem til da? Har dårlig tid til trening, men skal prøve å få inn noen økter i løpet av en uke.

Takker for svar

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 16:03   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Hvorfor i huleste skal du stresse kroppen med å nå et visst vektmål til en viss tid?
Realistisk et sted mellom 200 og 500g pr uke. MEN kroppen er ikke altid enig med oss, noen ganger kan vi tross strikt kost stå stille i ukevis og andre ganger rase ned en kilo i uka.

Jeg ville satt som mål de to første måneder:
- Lære meg den nye kosten
- Spise strikt uten utskeielser
- Spise når jeg er sulten og IKKE tenke mengde.

Så når kosten er på plass og du har nye vaner kan du tenke på om du spiser for mye eller passe.

Nytt kosthold=ny vaner som skal læres og innarbeides.

Jeg sette meg innimellom noen vektmål, IKKE med tanke på at jeg skal nå det og det tallet, men for å holde meg på matta. Jeg har gått ned 40kg på 2 år, jeg er halvveis, jeg må ha noen slke datoer å strebe etter, fordi for meg betyr en sprekk på feks en måltid med pizza stillestand i opptil 2måneder. EN sprekk ødelegger ufattelig mye for meg.

Kosthold er kilo, trening er gram. Trening er lurt, men kosten tar kiloene.

Leste noe lurt i går, mange skal plutselig ned i vekt og setter i gang med nytt kosthold, trening, yoga og hvem vet hva og ender opp med å mislykkes på alle punkt, kanskje lettere å starte på et og et punkt og ikke la vekttapet bli noe som skulle gjennomføres på to måneder og bare gikk skeis. De færreste av oss med stor overvekt har lagt på seg den på to måneder, så vi burde da også spandere noen år på å gå den ned, da er det større sjanse for å lykkes.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 16:18   #3
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Takker for svar. Men jeg ønsker uansett å sette et mål for meg selv. Da har jeg på en måte noe å se frem til.

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 17:18   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Opprinnelig lagt inn av Folia, her.

Takker for svar. Men jeg ønsker uansett å sette et mål for meg selv. Da har jeg på en måte noe å se frem til.

Si 5kg da.

Men blir du skuffet over deg selv om du ikke når målet? Lurt å tenke gjennom. Jeg har mange en gang gått i fella med å sette meg et mål som kanskje er lavt, men enda tross iherdig forsøk ikke nådd målet. Og endt med å være skuffet over meg selv. Jeg sier dette fordi stress kan ødelegge så mye for et vekttap. Så fort jeg slapper av går vekta ned.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 18:40   #5
Nektarin
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 20
Nektarin er på en erverdig vei

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Signerer Imse på alle punkt

Det høres lenge ut til 10.desember, men det er ikke det. Det er vel 10 uker? Realistisk forventning er nok 5 kg, kanskje noe mer om du nettopp har begynt og har litt vann å miste.
Men det som er viktigst er å finne et kosthold kroppen trives med og så holde det, så kommer vekta etter hvert.

Jeg har et mål om å ned 6 kg før jul, og jeg er innforstått med at jeg ikke nødvendigvis vil klare det. Jeg har ingen planer om å sette inn krisetiltak om jeg mangler 2 kg i starten av desember, så viktig er det ikke for meg.

Nektarin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal blueprint Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 13:01   #6
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Jeg har alltid mål! Kjempe motiverende og moro! Men jeg passer på mengdene også da. Gjorde ikke det i starten og da sto det stille. Men når jeg passa på å ha normale porsjoner og måltider til normale tider så rasa jeg ned! -26 kg på 6 mnd Gikk ned 12 kg på under en mnd

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 23:15   #7
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Si 5kg da.

Men blir du skuffet over deg selv om du ikke når målet? Lurt å tenke gjennom. Jeg har mange en gang gått i fella med å sette meg et mål som kanskje er lavt, men enda tross iherdig forsøk ikke nådd målet. Og endt med å være skuffet over meg selv. Jeg sier dette fordi stress kan ødelegge så mye for et vekttap. Så fort jeg slapper av går vekta ned.

Da sier jeg 5kg Tror faktisk jeg kommer til å bli skuffet ja, så jeg skjønner hva du mener.

Opprinnelig lagt inn av Nektarin, her.

Signerer Imse på alle punkt

Det høres lenge ut til 10.desember, men det er ikke det. Det er vel 10 uker? Realistisk forventning er nok 5 kg, kanskje noe mer om du nettopp har begynt og har litt vann å miste.
Men det som er viktigst er å finne et kosthold kroppen trives med og så holde det, så kommer vekta etter hvert.

Jeg har et mål om å ned 6 kg før jul, og jeg er innforstått med at jeg ikke nødvendigvis vil klare det. Jeg har ingen planer om å sette inn krisetiltak om jeg mangler 2 kg i starten av desember, så viktig er det ikke for meg.

Går jeg ned 5 er jeg glad, om det skulle bli mer får jeg se på det som en bonus!

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Jeg har alltid mål! Kjempe motiverende og moro! Men jeg passer på mengdene også da. Gjorde ikke det i starten og da sto det stille. Men når jeg passa på å ha normale porsjoner og måltider til normale tider så rasa jeg ned! -26 kg på 6 mnd Gikk ned 12 kg på under en mnd

Wow, det er imponerende vektnedang! Jeg sliter nok også en del med porsjonene, det blir for mye til middag, og så må jeg ha mye mat på dagen når jeg er på lesesalen, ellers blir jeg helt susete i hodet og sliter med konsentrasjon og kvalme. Denne uken har jeg kun telt karbohydrater, men jeg må nok starte opp med telling av både kalorier og karber!


Tusen takk for alle svar! Sette pris på det

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 01:18   #8
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Gi deg selv en klapp på skulderen for hver kilo du går ned.
Mål kan være greit, men ofte kommer ting i veien for våre ønsker, og man vil jo ikke bli lei seg.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 13:34   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Opprinnelig lagt inn av Folia, her.

Denne uken har jeg kun telt karbohydrater, men jeg må nok starte opp med telling av både kalorier og karber!

Hvordan har du klart å komme frem til den konklusjonen etter kun en uke på lavkarbo? Kaloritelling er unntaket, ikke regelen når det gjelder lavkarbo. For de aller fleste gjør det mer vondt enn godt. Gi nå kostholdet en sjanse noen måneder, så kan du heller begynne å vurdere alternativer hvis vekten ikke rikker seg. Men det jeg opplever som en av de store fordelene med lavkarbo er jo nettopp det faktum at man kan spise seg god og mett til alle måltider. Så hvorfor sabortere dette med kaloritelling?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 13:56   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva bør jeg sette som mål fra nå frem til 10. desember?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvordan har du klart å komme frem til den konklusjonen etter kun en uke på lavkarbo? Kaloritelling er unntaket, ikke regelen når det gjelder lavkarbo. For de aller fleste gjør det mer vondt enn godt. Gi nå kostholdet en sjanse noen måneder, så kan du heller begynne å vurdere alternativer hvis vekten ikke rikker seg. Men det jeg opplever som en av de store fordelene med lavkarbo er jo nettopp det faktum at man kan spise seg god og mett til alle måltider. Så hvorfor sabortere dette med kaloritelling?

Skjønte ikke helt denne jeg heller. Kroppen trenger gjerne 2 måneder på å omstile seg skikkelig. Etter to måneder kan man begynne å vurdere om man skal gjøre ting anderledes om man ikke går ned.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har et mål om 10 kg til 10. desember, umulig? engeljenta30 Spørsmål og svar 116 10-10-13 13:52
Start i desember €Lene€ Ketolysekuren 39 06-01-10 11:50
Tanker om desember achillea Ketolysekuren 29 08-11-08 17:45
Mye å sette seg inn i Polyanna Dr Lindbergs 0 22-08-04 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no